پیام فارس

آخرين مطالب

نقش خصوصی‌سازی در سوددهی «بهمن موتور» اجتماعي

نقش خصوصی‌سازی در سوددهی «بهمن موتور»
  بزرگنمايي:

پیام فارس - سال‌هاست که خصوصی‌سازی خودروسازان به عنوان یکی از اهداف اصلی سیاست‌های صنعتی در ایران مطرح شده است. با این حال، باوجودی که اقداماتی در این زمینه انجام شده، دولت همچنان نقش اساسی و تعیین‌کننده‌ای در صنعت خودروسازی ایفا می‌کند. پس از انقلاب 1357، صنعت خودروسازی ایران به شدت به دولتی شدن گرایش پیدا کرد و شرکت‌های بزرگ مانند ایران‌خودرو و سایپا تحت نظارت و دخالت‌های دولتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
هرچند سهم دولت در این شرکت‌ها کاهش یافته است-به طوری که هم‌اکنون دولت کمتر از 20 درصد سهام سایپا و کمتر از 10 درصد سهام ایران‌خودرو را در اختیار دارد-اما نفوذ و تأثیرگذاری آن در سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت این شرکت‌ها به‌طور کامل برطرف نشده است.
کارشناسان و سیاستگذاران معتقدند که برای تحقق اهداف خصوصی‌سازی، دولت باید یا سهام خود در این خودروسازها را به بخش خصوصی واقعی و کاربلد واگذار کند یا حداقل نفوذ و دخالتش را به همان نسبت سهام واقعی خود محدود نماید. در حالی که دولت‌ها در دوره‌های مختلف به دنبال اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی بوده‌اند اما خودروسازان بزرگ کشور هنوز تحت نظارت و کنترل نهادهای حاکمیتی باقی مانده‌اند.
در بررسی دلایل تعلل در این فرایند، به تجارب ناموفق خصوصی‌سازی در دیگر صنایع، مانند شرکت نیشکر هفت تپه، اشاره می‌شود. این تجارب، نگرانی‌هایی را در خصوص بروز مشکلات مشابه در صنعت خودروسازی به وجود آورده‌اند. همچنین، به‌دلیل جذابیت‌های اقتصادی این صنعت، خودروسازی به یکی از حوزه‌هایی تبدیل شده که سیاستگذاران تمایل دارند تا همچنان بر آن تسلط داشته باشند.
گروه بهمن که فعالیت خود را از سال 1331 به عنوان «ایران‌خلیج‌کو» آغاز کرد، امروز به مجموعه‌ای گسترده شامل شرکت‌های بهمن موتور، بهمن دیزل، سیبا موتور، اتوبوس‌سازی ستاره نیک آریا، ایران دوچرخ، تیوان، و چندین واحد دیگر تبدیل شده است. این گروه در دهه‌های گذشته توانسته جایگاه قابل توجهی را در صنعت خودروسازی ایران به دست آورد و با خصوصی‌سازی در سال 1395 به عنوان یکی از مهم‌ترین خودروسازان بخش خصوصی شناخته شود.
توسعه زیرساخت‌ها و نیروی انسانی پس از خصوصی‌سازی
گروه بهمن در سال 1394 با نیروی انسانی 3668 نفر فعالیت می‌کرد که با فرآیند خصوصی‌سازی و استراتژی‌های توسعه، تا سال 1402 این تعداد به 7366 نفر افزایش یافت. همچنین، مساحت فضای تولیدی شرکت از 25 هکتار به 163 هکتار ارتقا یافت و تنوع محصولات آن به گونه‌ای گسترش یافت که اکنون انواع خودروهای تجاری، سواری سدان، موتورسیکلت و اتوبوس را شامل می‌شود.
مدیریت حرفه‌ای و رشد سودآوری در شرایط چالش‌برانگیز
پس از خصوصی‌سازی، گروه بهمن با بهره‌گیری از مدیریت حرفه‌ای و خلاقیت در فرآیندهای تولید و ارائه خدمات، توانست به یکی از معدود شرکت‌های سودده خودروسازی ایران تبدیل شود. سهامداران این گروه، به دلیل تجربه بالا در صنعت خودرو، به‌خوبی توانستند ساختار چابکی ایجاد کنند که این امکان را فراهم می‌کند تا بدون وابستگی به حمایت‌های دولتی، بر اساس افزایش فروش و ارتقای کیفیت محصولات به سودآوری برسند.
افزایش تولید و سهم بازار
در سال‌های اخیر، گروه بهمن تولید خود را از 37 هزار دستگاه در سال 1401 به بیش از 46 هزار دستگاه در سال 1402 افزایش داده است و حدود 20 درصد از سهم بازار وانت و 10 درصد از سهم بازار سوو را به خود اختصاص داده است. این شرکت همچنین در رتبه‌بندی فروش، جایگاه 59 و در رشد فروش جایگاه 10 را در بین 100 شرکت برتر ایران کسب کرده است.
اهمیت مشتری‌مداری و توسعه خدمات پس از فروش
با تمرکز بر رضایت مشتری، گروه بهمن موفق به راه‌اندازی مرکز رضایتمندی مشتری(CHC) شده است. این مرکز، همراه با مدرن‌ترین واحد خدمات پس از فروش در میان خودروسازان داخلی، نشان‌دهنده تعهد این شرکت به مشتریان و تلاش برای افزایش سطح رضایتمندی آنان است.
خصوصی‌سازی؛ کلید موفقیت در صنعت خودروسازی ایران
موفقیت گروه بهمن در سایه اجرای اصل 44 قانون اساسی، نمونه‌ای از توانمندی بخش خصوصی در ایجاد تحول در صنایع بزرگ است. خصوصی‌سازی این امکان را فراهم کرد تا شرکت بدون وابستگی به سیاست‌های دولتی، بر اهداف توسعه‌ای خود متمرکز شود و در عین حال توانایی خود را برای مواجهه با چالش‌های تحریمی و اقتصادی نشان دهد. در مقابل، شرکت‌های خودروساز دولتی همچون ایران‌خودرو و سایپا همچنان به حمایت‌های دولتی وابسته‌اند و ظرفیت نوآوری و انعطاف‌پذیری لازم را در اختیار ندارند.
تجربه گروه بهمن نشان می‌دهد که خصوصی‌سازی علمی و اصولی می‌تواند به رشد و پیشرفت صنعت خودرو در ایران منجر شود. این تحول، علاوه بر سودآوری، به بهبود کیفیت محصولات و افزایش رضایتمندی مشتریان نیز انجامیده است. انتظار می‌رود که این روند به‌زودی در ایران‌خودرو نیز اجرا شود تا بتوان از مزایای ساختار چابک و مدیریت خصوصی بهره‌مند شد.
به طور کلی، خصوصی‌سازی گروه بهمن نمونه‌ای از این واقعیت است که حضور بخش خصوصی در صنعت خودرو، نه تنها به رشد اقتصادی و صنعتی کشور کمک می‌کند، بلکه باعث توسعه خدمات مشتری‌محور و بهبود کیفیت تولیدات داخلی نیز می‌شود. اکنون زمان آن فرا رسیده است که سیاست‌گذاران کشور از این تجربه بهره گرفته و زمینه را برای ورود واقعی بخش خصوصی به عرصه خودروسازی ایران فراهم آورند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/874955/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رفع فیلترینگ پایان راه است؟

زنگ خطر سیاسی در آلمان

بازگشت‌خوردگان؛ روایت زنان و کودکان مهاجر از دستگیری و اردوگاه

مهمترین بازیگر پشت صحنه انتخابات 2024 آمریکا

دادگستری فارس برای سومین بار متوالی حائز رتبه اول شد

قیمت محصولات بهمن موتور امروز پنج‌شنبه 17 آبان 1403 + قیمت دیگنیتی پرایم

عروسی کاری؛ جشنی که معاون وزیر ورزش برای خود گرفت!

چند عامل مهم در بروز بیماری‌های کلیوی

فواید مصرف پروتئین در بیماران مبتلا به سرطان

اقدامات اورژانسی هنگام بلع اجسام توسط کودکان

رفتار بازار ارز تغییر کرد؛ دلار ریخت

نقش خصوصی‌سازی در سوددهی «بهمن موتور»

هم‌افزایی مجلس برای توسعه الگو‌های راهبردی حمایت از تولید با توجه به طرح آمایش صنعتی و نگاه ویژه به مناطق کمتر برخوردار

انتقاد نماینده مجلس از بی توجهی شرکت آب و فاضلاب استان نسبت به حل مشکل فاضلاب مساکن مهر گوگان

روابط پنهانی ترامپ با کشورهای خلیج فارس فاش شد!

برای اولین بار در کشورنمایشگر «هشت بهشت» در دادگستری فارس رونمایی شد

نامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز به هیات رئیسه این دانشگاه

اظهارات معاون میراث‌فرهنگی درباره مترو حافظیه

تغییر زمان ثبت‌نام آزمون سراسری سال 1404

آمادگی جزیره کیش برای استقرار دبیرخانه دائمی همایش اقتصاد دریا محور

زمینه سازی برای رشد شرکت های دانش بنیان در کیش

بازدید دبیرشورایعالی مناطق آزاد از سه پروژه گردشگری در سفر به جزیره کیش

ادعای عجیب رجانیوز: شرکت در نشست محیط زیستی باکو اعتبار دادن به سران اسرائیل است

اولین نگرانِ پیروزی ترامپ

عضو مجمع مدرسین حوزه قم: در بحث رابطه با امریکا نباید پای دین را وسط کشید

چرا دهلی از بازگشت ترامپ راضی است؟

فرجام دیکتاتور

فعال اصلاح‌طلب: ارتباط با امریکا می‌تواند منافع دو کشور را تامین کند

جا مانده

گاف امنیتی «بی‌بی»!

خط‌دهی تندروها برای کشیدن پای کشور به جنگ

نقش خودمراقبتی در بهبود سریع‌تر بیماران

نحوه تشخیص آرتروز و رماتیسم

مراقبت‌های قبل و بعد از دیالیز

مسئولیت اجتماعی حلقه گمشده توسعه پایدار در جامعه ایران

مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی: انتقال الکترونیکی سهام متوفیان به وراث عملیاتی شد

همتی خواستار نهایی سازی سامانه جامع امور گمرکی شد

تمدید مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت برای 2 سال دیگر

فرشاد مومنی: سهم معوقه‌های بانکی بخش بازرگانی کشور دو برابر بخش صنعتی است

تخصیص حدود 5400 قطعه سکه طلا در مرکز مبادله ایران

روابط ترامپ با کشورهای حوزه خلیج فارس چگونه خواهد شد ؟

آشنایی با زیباترین جزیره خلیج فارس/ سفر به «مارو» را از دست ندهید

آغاز به کار ششمین جشنواره نخل و آفتاب خور و بیابانک

سرپرست مدیریت مالی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس منصوب شد

16 شناگر به اردوی جدید تیم ملی جوانان دعوت شدند

تمدید گواهینامه ی CARES ذوب آهن اصفهان جهت صادرات محصولات به اتحادیه اروپا و کشور های حوزه خلیج فارس

دارابی: رعایت ملاحظات میراثی در طرح‌های توسعه‌ای کشور الزامی است

تفریح اشرافی اعراب با سلاطین آسمان ایران | بالابان در فهرست گونه‌های در حال انقراض | شیخ‌نشینان خلیج‌فارس چقدر پول برای پرندگان شکاری می‌پردازند؟

ایثاری به بلندای دستان پر مهر سنگربانان نظام سلامت

جزایر 3 گانه برای توسعه چه نیاز دارند؟