پیام فارس

آخرين مطالب

زیدآبادی نوشت: کلاه گشادی تحت نام عدالت‌خواهی مقالات

زیدآبادی نوشت: کلاه گشادی تحت نام عدالت‌خواهی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
احمد زیدآبادی| در پمپ بنرین بین راه از پمپچی می‌پرسم، قطع‌کنِ نازل کار می‌کند؟ جواب می‌دهد: «نه! ولی نگران نباش! فوقش نیم لیتر سرریز می‌شود!» می‌پرسم اگر قیمت بنزین لیتری صدهزار تومان هم بود، همین را می‌گفتی؟ می‌گوید: «حالا که نیست!»
باک را با 40 لیتر بنزین پر می‌کنم، قیمت سهمیه‌ای آن می‌شود 60 هزار تومان. در همانجا یک چیپس نمکی 180 گرمی مزمز می‌خرم، می‌شود 72 هزار تومان!
در یک مسافرت 20 روزه، حدود پانصد لیتر بنزین مصرف شد و بهای آن عددی بین یک تا یک‌ونیم میلیون تومان درآمد یعنی کمتر از بهای سه پرس قلیه ماهی در جزیرۀ لاوان یا بندر مقام!
سال‌هاست وقتی باک بنزین ماشین را پر می‌کنم و پول ناچیزی می‌پردازم، هیچ یاد خیری از هیچ مسئولی نمی‌کنم که: «بله! حداقل بنزین را تقریباً رایگان در اختیارمان می‌گذارند.» درست برعکس، واقعاً احساس عذاب وجدان می‌کنم و با خود می‌گویم، من حق کدام فرد محروم در کدام نقطۀ ایران را که صاحب خودرو و اهل مسافرت نیست، در حلقوم این ماشین می‌ریزم؟ چرا سرمایۀ نسل آینده را اینطور رایگان دود می‌کنم و به هوا می‌فرستم؟ 
من می‌دانم که قریب به عموم مردم در کنارِ روشنفکران و اهل نظری که خود را «چپ» یا «عدالت‌خواه» می‌نامند، به اضافۀ تمام نیروها و شبکه‌های مخالف حکومت، با افزایش بهای سوخت به‌خصوص بنزین مخالفند و من هم نمی‌خواهم در این شرایط ناگوار اقتصادی و با وجود چنین نگاهی از سوی مردم، از آزاد شدن قیمت سوخت دفاع کنم، اما به نظرم در تاریخ کلاهی گشادتر از دفاع از این نوع سوبسید غیرمستقیم سوخت به عنوان عدالت‌خواهی بر سر خلایق گذاشته نشده است!
تمام استدلالات مدافعان این نوع هدر دادن سوخت را شنیده‌ام. اینکه «ما یک کشور نفتی هستیم و سوخت باید ارزان باشد.» اینکه «وقتی مجبوریم ماشین‌های بی‌کیفیت و پرمصرف را به اندازۀ چند برابر قیمت جهانی آن خریداری کنیم، چرا باید قیمت بنزین به اندازۀ دیگر کشورها باشد؟» اینکه «با این درآمدهای پایین، آزادسازی قیمت بنزین طبقات آسیب‌پذیر و حتی طبقۀ متوسط جامعه را از پا در می‌آورد و بسیاری از مسافرکشان را به روز سیاه می‌نشاند.»
اینکه «آزادسازی قیمت بنزین تأثیر تورم‌زای فوق‌العاده‌ای دارد.» اینکه «ایرانی‌ها بیش از دیگر مردم جهان سوخت و انرژی مصرف نمی‌کنند.» اینکه «آزادسازی قیمت انرژی و سوخت، اجرای سیاست اقتصادی نئولیبرالیستی است و سبب افزایش شکاف طبقاتی می‌شود.» اینکه «مردم از افزایش بهای بنزین متنفرند و در مقابل آن دست به شورش می‌زنند.» و اینکه....
برخی از این استدلالات مثل بالا بودن قیمت خودروهای پرمصرف و بی‌کیفیت داخلی و پایین بودن درآمد عمومی، کاملاً موجه است اما وقتی به قصد پاک کردن صورت‌مسئله و گریز از راه‌حل مطرح می‌شوند، یعنی علاقه‌ای برای رویارویی با معضل و بحران وجود ندارد.
بارها از دوستانی که تحت عنوان دفاع از عدالت از پایین بودن قیمت سوخت حمایت می‌کنند پرسیده‌ام که چطور خانواده‌ای با پنج دستگاه خودرو باید از سوبسید مستقیمی استفاده کنند که یک خانوادۀ فاقد خودرو امکان استفاده از یک لیتر آن را هم ندارد؟ این کجایش عادلانه است؟
از این ظالمانه‌تر هم مگر وجود دارد؟ دوستان به جای توجیه این موضوع، بحث را به حوزه‌های دیگر و بی‌لیاقتی مسئولان می‌کشانند که این مورد دوم کاملاً درست است! اگر لیاقتی در ادارۀ کشور وجود داشت، وضع انرژی کشور به این سطح از ناترازی بحران‌زا می‌رسید؟
در اینجا اما بحث من بر سر گران کردن قیمت بنزین نیست. بارها پیشنهاد شده است که به هر فرد ایرانی می‌توان روزانه یک لیتر بنزین سهمیه داد تا آنکه نیاز بیشتری دارد از آنکه نیازی ندارد، خریداری کند. این عادلانه‌تر است یا این مصرفِ بی‌رویۀ ماشین‌داران و محرومیت مردم بدونِ ماشین؟
در برخی خیابان‌های تهران، جوان‌ها سوار بر ماشین ساعت‌ها دوردور می‌کنند و باعث راهبندان و ترافیک سنگین می‌شوند. در سواحل جنوب، موتورسواران تا پاسی از شب در میان مردمِ در حال استراحت ویراژ می‌دهند و مزاحم آنان می‌شوند. در آب‌های نزدیک ساحل، قایق‌های موتوری بنزین‌سوز، بدون مسافر و صرفاً برای سرگرمی بی‌وقفه از این سو به آن سو می‌روند و صدای گوش‌خراش و دودی دل‌آزار تولید می‌کنند؟
این نوع رفتارها به بهای ناچیز بنزین بی‌ارتباط است؟ اگر هر فرد ایرانی یک لیتر سهمیۀ روزانه داشته باشد و باقی آن را از دیگر افراد و یا به قیمت آزاد در بازار بخرد، هزینۀ این نوع رفتارها لااقل از جیب خودشان یا والدین‌شان پرداخت می‌شود نه از جیب آن خانوادۀ محروم در اقصی‌نقاط ایران که نه معنی دوردور را می‌داند و نه در عمرش اینطور ماشین‌سواری و موتورسواری و قایق‌سواری کرده است!
می‌دانم که هر چه از این سخنان گفته شود، کمترین اثری ندارد! بسیاری از مردم به این سادگی با تغییر نظام مصرفِ سوخت و انرژی همراه نمی‌شوند؛ حالا چه ناعادلانه باشد، چه هوا را آلوده کند، چه ناترازی را سرعت و افزایش دهد، چه سرمایۀ نسل آینده را تباه کند، چه قاچاق را چند برابر سازد و چه بحران بیافریند!
با این حساب آیا باید منتظر ماند تا ابربحران سر رسد و ما را در مقابل عمل انجام‌شده قرار دهد؟ ظاهراً راهی جز این به نظر نمی‌رسد!
شاید فقط هنگامی که تحریم اقتصادی کشور برچیده شود، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی رونق گیرد، درآمد مردم بالا رود، شایسته‌ترین مدیران زمام امور کشور را به دست گیرند، اعتماد عمومی نسبت به حکومت ترمیم شود، بتوان با چنین چالش‌هایی مقابله کرد!
بازار

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/946787/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رضایت رییس فدراسیون ووشو از شرایط سالن برگزاری مسابقات قهرمانی‌کشور جوانان و گروه‌های سنی در شیراز

کمین سخت مقاومت برای صهیونیست‌ها و هلاکت سه نظامی ارتش رژیم/ ابوعبیده: سرنوشت اسیر اسرائیلی همچنان نامشخص است/ انهدام یک پهپاد دیگر آمریکا توسط انصارالله یمن/ بیش از 50 درصد صهیونیست‌ها خواهان توقف جنگ و بازگرداندن اسرا هستند

تصاویر؛ عطر بهار نارنج، جان شیراز را تازه می‌کند

صهیونیست‌ها از وحدت مسلمانان واهمه دارند

برگزاری پیش همایش جشنواره شعر «آستانه خورشید» در حرم مطهر سید علاءالدین حسین شیراز

حرم مطهر شاهچراغ میزبان نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور

نمایشگاه عکس آیت‌الله طالقانی در شیراز برگزار می‌شود

وظیفه مسئولان گره گشایی از کار مردم است

سعدی صدای رنج تهیدستان و پیام‌آور مهر بود

پدر ادبیات ناصح؛ سایه بلند سعدی بر زبان و زیست ما

شیراز با تالو و ساندا به پیشواز اردیبهشت رفت

سعدی؛ آمیزه‌ای بی‌نظیر از وحی و حکمت ایرانی

معرفی ایران به عنوان نماد صلح، با تکیه بر میراث سعدی

به همت خیریه خلیل عقاب از ترویج کنندگان فرهنگ پهلوانی تجلیل شد

سعدی؛ از شعار تا عمل در مدیریت شهری

عکس سال 2025؛ مامان حالا می‌توانم اشک‌هایم را پاک کنم؟

معمای ولادیمیر

آیا نتانیاهو بازنده مذاکرات ایران و آمریکا خواهد بود؟

روحش را به دست گرفت؛ درباره فاطمه، عکاسی که در بمباران اسرائیل شهید شد

مدیرکل ارشاد فارس: بازگشت به سعدی، بازگشت به گفت‌وگوی اصیل انسانی‌است

سعدی را در مدرسه و رسانه بازخوانی و بازآفرینی کنیم

طرح نظامی ترامپ را ماسک عملی می‌کند؟

معاون ترامپ در رم چه می‌کند

سایه روشن روابط

جاده‌‌کشی در قلب زیستگاه پلنگ و خرس

دست دوستی سعودی

زیدآبادی نوشت: کلاه گشادی تحت نام عدالت‌خواهی

در مسیری پرپیچ و خم؛ چشم انداز مذاکره با آمریکا

استراتژی چندوجهی و مذاکره ایران و امریکا

امگا3 موجود در گردو به اندازه یک ماهی است!

تاثیرات مغزها در بدن انسان

توصیه دکتر برای خوردن گردو با خوراکی‌های دیگر

پیش بینی قیمت طلا و سکه 31 فروردین 1404

نجات در دل تاریکی؛ عملیات 10 ساعته برای بازگرداندن 19 کوهنورد گرفتار در کندازی

وزیر راه و شهرسازی:پروژه 234 واحدی مسکن نایین تعیین تکلیف شد

روسیه و اوکراین 500 اسیر جنگی را مبادله کردند

وحید نام‌نیک سرپرست مدیرعاملی پتروشیمی صدف شد

تبادل مجدد اسرا بین روسیه و اوکراین

تقدیر از مبلغ هجرت روستای حاجی آباد تویسرکان

امام جمعه شیراز: خوب فهمیدن سعدی در گرو آشنایی با وحی، قرآن و حدیث است

نوکری حضرات معصومین (ع) بالاترین و عالی‌ترین عنوان در این عالم است

وزیر میراث‌ فرهنگی: سعدی، سفیر صلح ایران در جهان

تجلیل جهانی از سعدی در شیراز

آغاز بیست و هشتمین پاسداشت جهانی استاد سخن در شیراز

میراث سعدی باید در همه ابعاد زندگی جاری شود

استاندار فارس: سعدی باید در مدرسه، مسجد و مدیریت بازآفرینی شود

سفره‏‌های فقیر، بدن‌‏های بیمار

دسته گل مجریان صداوسیما در عرض کمتر از یک هفته

چین، روسیه و ایران را دور می‌‏زند

جدال پزشکیان و افراطی‌ها