پیام فارس

آخرين مطالب

نه یک رام و نه دو رام، کمبود اونم هفت رام!! گفتگو

نه یک رام و نه دو رام، کمبود اونم هفت رام!!
  بزرگنمايي:

پیام فارس - در حال حاضر بیش از 10 سال است که شهروندان شیراز می توانند بخشی از رفت و آمدهای روزانه خود را از طریق خطوط قطار شهری انجام دهند. به طوردقیق تر از مهرماه سال 1393 و همزمان با سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جهمور وقت ایران به شیراز، فاز اول خط یک قطار شهری در این کلانشهر به بهره برداری رسید و پایتخت فرهنگی ایران، سومین کلانشهری شد که پس از تهران و مشهد، حمل و نقل ریلی را هم به سبد حمل و نقل شهروندان خود اضافه کرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
خط یک قطار شهری در حال حاضر با 11 کیلومتر طول و 20 ایستگاه، روزانه 16 ساعت به شهروندان خدمات ارائه می دهد. هر چند که نقشه راه و مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور، 4 خط قطار را برای سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری شیراز پیش بینی کرده اما آنچه که تا کنون به صورت نسبتاً کامل به بهره برداری رسیده همان خط یک بوده و فاز اول خط دو از ایستگاه امام حسین(ع) تا ایستگاه قهرمانان نیز حدوداً 4 ساعت در شبانه روز به شهروندان خدمات ارائه می دهد البته با تلاش شهرداری شیراز، خط 3 مترو که در واقع ادامه خط یک می‌باشد نیز از پل معالی آباد به سمت شهرک گلستان در حال احداث است و حرف و حدیث هایی هم درخصوص احداث خط 4 وجود دارد.
علاوه براین ها فاز دو خط 2 مترو نیز به طول 4 کیلومتر از میدان آزادی (گاز) به سوی میدان گلستان (کلبه) در حال احداث است که پنجشنبه گذشته عملیات حفاری تونل جنوبی این خط نیز به پایان رسید و شهردار شیراز اعلام کرد فاز دوم خط 2 باید تا نیمه امسال به مرحله مسافرگیری برسد.
این اظهارات البته در شرایطی بیان می شود که فاز اول خط دو به دلیل کمبود واگن های قطار با سرفاصله ای بسیار طولانی و تنها 4 ساعت در روز فعالیت می کند و مسافران باید زمان زیادی منتظر بمانند تا قطار بیاید و آنها را به مقصد مورد نظرشان برساند، این زمان طولانی عملاً جذابیت خط 2 را برای مسافرانی که عجله دارند پایین آورده و آنها ترجیح می دهند با وسیله شخصی و یا تاکسی و اتوبوس به مقصد مورد نظرشان برسند اما در ایستگاه خط دو مترو منتظر نمانند، این در حالی است که سرفاصله حرکت قطارها در خط یک نیز 15 دقیقه است که نسبتاً زمان قابل توجهی برای منتظر ماندن مسافران است.
بررسی های خبرنگار «خبرجنوب» نشان می دهد که در حال حاضر مترو شیراز حداقل 35 واگن معادل 7 رام قطار کم دارد که در صورت تأمین آنها سرفاصله حرکت قطارها و انتظار مسافران کاهش خواهد یافت. به عنوان نمونه در صورت تأمین 3 رام قطار سرفاصله حرکت قطارها در خط یک به 10 دقیقه خواهد رسید. براساس اعلام مسئولان شهرداری، از قراردادهای خرید واگن وزارت کشور، تنها دو رام معادل 10 واگن سهم شیراز خواهد شد و این خود تائیدی براین واقعیت است که حالاحالاها مشکل کمبود واگن های مترو و رویای کاهش زمان حرکت قطارها محقق نخواهد شد. به گفته مسئولان سازمان حمل و نقل ریلی شیراز، این 2 رام یا 10 واگن نیز، برای کاهش سرفاصله حرکت قطار در خط 2 مترو استفاده می‌شود و عملاً خط یک نصیبی نخواهد داشت. مدیران قطار شهری شیراز تأکید دارند شهرداری شیراز از محل اعتبارات خود برای تأمین 5 رام فوق در حال مذاکره با شرکت های مربوطه می‌باشد. آنها اذعان دارند که مترو شیراز در مجموع 7 رام قطار کمبود دارد که 2 رام آن را دولت تأمین می کند و 5 رام دیگر از اعتبار شهرداری شیراز تأمین می شود.
آنگونه که متولیان قطار شهری شیراز اعلام کردند در حال حاضر 14 رام قطار در مترو این کلانشهر موجود است و به اندازه نیمی از آن با کمبود واگن مواجه هستند.
در همین ارتباط شهردار شیراز با بیان اینکه فاز دوم خط 2 با عبور از میدان آزادی، بولوار آزادی، میدان اطلسی و چهارراه حافظیه به ایستگاه سعدی می‌رسد، گفت: خط 2 قطار شهری شیراز مجموعاً حدود 15 کیلومتر طول دارد که فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم آن (طرح توسعه شمالی) به طول تقریبی 4 کیلومتر در حال احداث است. اسدی با بیان اینکه مسیر این خط (فاز دوم از خط 2) با عبور از میدان آزادی، بولوار آزادی، میدان اطلسی و چهارراه حافظیه به ایستگاه سعدی خواهد رسید گفت: همه تلاشمان بر این است تا مترو هرچه زودتر به کلبه سعدی برسد و برای تحقق این مهم، فعالیت در این خط از مترو به‌صورت شبانه‌روزی و در چند نوبت‌کاری در حال انجام است.
وی در آئین پایان حفاری تونل جنوبی فاز دو خط دو مترو با اشاره به نزدیکی ایستگاههای این فاز به بناهای تاریخی و فرهنگی همچون آرامگاه سعدی و حافظ گفت: با توجه به تاکید مسئولان ارشد استان به تدوین سند توسعه گردشگری، عملیاتی شدن این پروژه می‌تواند به تقویت جایگاه شیراز به عنوان قطب گردشگری کمک کند و زمینه دسترسی آسان شهروندان و مسافران به بناهای تاریخی و فرهنگی را فراهم نماید.
وی همچنین با اذعان بر اینکه خط دو به دلیل کمبود واگن تنها 4 ساعت در شبانه روز فعالیت و خدمت رسانی دارد، اظهار داشت: برنامه ریزی و تلاش برای مسافرگیری فاز دو خط دو از نیمه امسال در دستور کار است و امیدواریم واگن های مورد نیاز این خط تأمین شود. با این شرایط باید منتظر ماند و دید که چالش کمبود واگن های مترو و کاهش زمان انتظار مسافران در کوتاه مدت برطرف می شود یا اینکه چرخ مترو همچنان بر مدار طولانی بودن زمان ارائه خدمات می چرخد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/946741/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رضایت رییس فدراسیون ووشو از شرایط سالن برگزاری مسابقات قهرمانی‌کشور جوانان و گروه‌های سنی در شیراز

کمین سخت مقاومت برای صهیونیست‌ها و هلاکت سه نظامی ارتش رژیم/ ابوعبیده: سرنوشت اسیر اسرائیلی همچنان نامشخص است/ انهدام یک پهپاد دیگر آمریکا توسط انصارالله یمن/ بیش از 50 درصد صهیونیست‌ها خواهان توقف جنگ و بازگرداندن اسرا هستند

تصاویر؛ عطر بهار نارنج، جان شیراز را تازه می‌کند

صهیونیست‌ها از وحدت مسلمانان واهمه دارند

برگزاری پیش همایش جشنواره شعر «آستانه خورشید» در حرم مطهر سید علاءالدین حسین شیراز

حرم مطهر شاهچراغ میزبان نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور

نمایشگاه عکس آیت‌الله طالقانی در شیراز برگزار می‌شود

وظیفه مسئولان گره گشایی از کار مردم است

سعدی صدای رنج تهیدستان و پیام‌آور مهر بود

پدر ادبیات ناصح؛ سایه بلند سعدی بر زبان و زیست ما

شیراز با تالو و ساندا به پیشواز اردیبهشت رفت

سعدی؛ آمیزه‌ای بی‌نظیر از وحی و حکمت ایرانی

معرفی ایران به عنوان نماد صلح، با تکیه بر میراث سعدی

به همت خیریه خلیل عقاب از ترویج کنندگان فرهنگ پهلوانی تجلیل شد

سعدی؛ از شعار تا عمل در مدیریت شهری

عکس سال 2025؛ مامان حالا می‌توانم اشک‌هایم را پاک کنم؟

معمای ولادیمیر

آیا نتانیاهو بازنده مذاکرات ایران و آمریکا خواهد بود؟

روحش را به دست گرفت؛ درباره فاطمه، عکاسی که در بمباران اسرائیل شهید شد

مدیرکل ارشاد فارس: بازگشت به سعدی، بازگشت به گفت‌وگوی اصیل انسانی‌است

سعدی را در مدرسه و رسانه بازخوانی و بازآفرینی کنیم

طرح نظامی ترامپ را ماسک عملی می‌کند؟

معاون ترامپ در رم چه می‌کند

سایه روشن روابط

جاده‌‌کشی در قلب زیستگاه پلنگ و خرس

دست دوستی سعودی

زیدآبادی نوشت: کلاه گشادی تحت نام عدالت‌خواهی

در مسیری پرپیچ و خم؛ چشم انداز مذاکره با آمریکا

استراتژی چندوجهی و مذاکره ایران و امریکا

امگا3 موجود در گردو به اندازه یک ماهی است!

تاثیرات مغزها در بدن انسان

توصیه دکتر برای خوردن گردو با خوراکی‌های دیگر

پیش بینی قیمت طلا و سکه 31 فروردین 1404

نجات در دل تاریکی؛ عملیات 10 ساعته برای بازگرداندن 19 کوهنورد گرفتار در کندازی

وزیر راه و شهرسازی:پروژه 234 واحدی مسکن نایین تعیین تکلیف شد

روسیه و اوکراین 500 اسیر جنگی را مبادله کردند

وحید نام‌نیک سرپرست مدیرعاملی پتروشیمی صدف شد

تبادل مجدد اسرا بین روسیه و اوکراین

تقدیر از مبلغ هجرت روستای حاجی آباد تویسرکان

امام جمعه شیراز: خوب فهمیدن سعدی در گرو آشنایی با وحی، قرآن و حدیث است

نوکری حضرات معصومین (ع) بالاترین و عالی‌ترین عنوان در این عالم است

وزیر میراث‌ فرهنگی: سعدی، سفیر صلح ایران در جهان

تجلیل جهانی از سعدی در شیراز

آغاز بیست و هشتمین پاسداشت جهانی استاد سخن در شیراز

میراث سعدی باید در همه ابعاد زندگی جاری شود

استاندار فارس: سعدی باید در مدرسه، مسجد و مدیریت بازآفرینی شود

سفره‏‌های فقیر، بدن‌‏های بیمار

دسته گل مجریان صداوسیما در عرض کمتر از یک هفته

چین، روسیه و ایران را دور می‌‏زند

جدال پزشکیان و افراطی‌ها