پیام فارس

آخرين مطالب

عباس عبدی: تندروهای طرفدار شبه‌‏علم نقشی مخرب در دوره کرونا داشتند سیاسی

عباس عبدی: تندروهای طرفدار شبه‌‏علم نقشی مخرب در دوره کرونا داشتند
  بزرگنمايي:

پیام فارس - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
وجود شبه‌علم به تنهایی مسئله مهمی نیست. این گرایش در اغلب جوامع هست که اگر کسانی در برابر امور عادی احساس عجز و ناتوانی کنند بعضاً به شبه‌علم پناه می‌برند.
 فرزاد نعمتی| شاید حتی بسیاری‌مان فراموش کرده باشیم، اما کرونا بیش از سه سال زندگی زمینیان را زیر و زبر کرد. حتی بسیاری از مناسباتی که امروز بدان‌ها انس گرفته‌ایم، شاید عاداتی باشد برآمده از عصر قرنطینه و دورکاری، ماسک و فاصله‌گیری. ابعاد پاندمی البته همیشه مبهم بود و گاهی در یک‌ماه چندین خبر متناقض در این زمینه به رسانه‌ها راه می‌یافت.
با این همه بودند کسانی که از نخستین روزهای اعلام شیوع کرونا، دست به کار شدند و در قالب یادداشت، تحلیل، گفت‌وگو و توئیت به وجوه متفاوت این پدیده پرداختند. نمونه‌اش در ایران، عباس عبدی که اینک مجموعه فعالیت‌های رسانه‌ای‌اش از زمستان 1398 تا بهار 1402 را در قالب کتابی با نام «کرونا؛ آزمون آزمون‌ها» در انتشارات «نگاه معاصر» به چاپ رسانده است. به همین مناسبت گفت‌وگویی با او داشتیم که در ادامه تقدیم خوانندگان می‌شود.
‌در همان آغاز همه‌گیری کووید، از کرونا به‌عنوان «آزمون آزمون‌ها» یاد کردید. به‌نظرتان چه ویژگی‌هایی این پاندمی داشت که شما را به این تعبیررسانی رساند؟
اگر به یاد داشته باشید بلای کرونا در بدترین زمان ممکن به ایران نازل شد. فشارهای تحریمی ترامپ صادرات نفت را به حدود 300 هزار بشکه یا بهتر است بگوییم در عمل به صفر بشکه در روز رسانده بود. هنوز جامعه در شوک ناشی از اعتراضات آبان بود که سردار سلیمانی ترور، سپس زدن هواپیمای اوکراینی و حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد رخ داد. تورم و قیمت ارز هم به‌شدت صعودی بود.
در کنار تنش‌های خارجی، تنش داخلی حکومت با دولت روحانی نیز در اوج بود و انتخابات مجلس هم آغاز شد که مشارکت اندک در آن بی‌سابقه بود و رکورد منفی زد. در این شرایط کرونا آمد که خودش هم پدیده‌ای فراگیر در همه حوزه‌ها بود. کرونا مثل سیل یا زلزله در یک منطقه نبود. همه کشور، همه جهان، همه مردم و همه حوزه‌ها را در بر می‌گرفت. یک دولت و حکومت متشتت در برابر پدیده‌ای عام و فراگیر و حتی ناشناخته همراه با اوج بی‌اعتمادی میان مردم و حکومت. نتیجه پیشاپیش روشن است.
‌یکی از مهمترین مسائلی که در دوره کرونا خود را نمایان کرد، ناهماهنگی‌ها در دولت و در سطح بعدی در حکومت بود. برخی همان زمان به این نکته اشاره می‌کردند که گویی در حال گذار به وضعیت بی‌دولتی هستیم. امروز و پس از گذشت چند سال از آن ماجرا، این ناهماهنگی‌ها شدت بیشتری گرفته و کشور همچنان با تبعات آن مواجه است. ریشه‌های این ناهماهنگی‌ها را باتوجه به تجربه کرونا و بعد از آن، در چه می‌بینید؟ و این ریشه‌ها خود را در دوران کرونا به چه شکلی بازتاب دادند؟
به‌جز موارد گفته‌شده، صعود جناح تندرو در مراتب قدرت که مخالف دولت و هر دستاورد نوینی بود به این وضعیت دامن زد. نطفه آنان با شبه‌علم و حتی ضدعلم و علیه دنیای جدید بسته شده است. فراموش نشود که اگر دولت علم را کنار بگذارد هیچ کاری در برابر کرونا انجام‌شدنی نیست. وضعیت آن روز که حضیض قدرت دولت روحانی است و در اصل ناشی از بیرون رفتن ترامپ از برجام بود، همزمان شده بود با اوج قدرت تندروهای ضد علم. این وضع نیز شکاف و تنش و ناهماهنگی موجود را تشدید می‌کرد.
‌کشورهای مختلف در زمینه مقابله با کرونا روش‌های متفاوتی را آزمودند. به‌نحوی‌که شاید بتوان از چند مدل مواجهه نظیر مدل چینی، مدل آمریکایی و مدل آلمانی سخن به میان آورد. البته نمی‌شود مطلق‌اندیشی کرد و این مدل‌ها را ثابت و غیر قابل انعطاف تلقی کرد اما برای نمونه ساختار قرنطینه در چین، هم متکی است به ساختار امنیتی این جامعه، هم از آن رو عملیاتی شد که دولت توان بالای تجمیع نیروها را داشت. در مقابل در آمریکا فشار بازار بر دولت برای بازگشایی در کنار ویژگی‌ها و اعتقادات ترامپ نقشی خاص داشت در رفع برخی ممنوعیت‌ها. حال پرسشم این است که آیا در مواجهه حکومت ایران با کرونا می‌توان مدلی را یافت که به طور منظم و تکرارشونده و مبتنی بر پیش‌فرض‌ها، اصول و نیز ساختار سیاسی و اجتماعی ایران عمل کند؟ یا نه، ساختار حکمرانی بیشتر در مقام واکنش نسبت به کرونا بود؟
وجود مدل متاثر از تحلیل است. حکومت و دولت ایران اصلاً دوست نداشتند که واقعیت را بپذیرند. از سوی دیگر تحلیل مشترکی هم نبود چون از یک سو با مخالفان تندرو طرفدار شبه‌علم درگیری داشتند و از سوی دیگر توافق درباره چگونگی مقابله در بخش علم‌گرایان هم وجود نداشت چون چنین تجربه‌ای نبود و در جهان هم اتفاق‌نظری درباره کرونا نبود. لذا باری به هر جهت کارهایی را انجام می‌دادند.
‌جدا از اصطکاک بالای درون ساختار سیاسی، مسئله شکاف دولت و ملت نیز در این دوره مسئله‌‌ساز شد. بی‌اعتمادی مردم به آمارها و راهکارهای دولتی به‌خصوص در آغاز گسترده بود اما به‌تدریج به‌خصوص در زمینه واکسیناسیون تا حدودی کمتر شد. به گمان شما در زمینه شکاف دولت و ملت کرونا چه تبعاتی برای جامعه ایران داشت؟
درست است. همانطور که گفتم این اپیدمی در اوج بی‌اعتمادی دولت و ملت آمده بود. ولی اتفاقی که در مورد واکسن رخ داد این بود که از نظر مردم در موضوع واکسن؛ درون ساختار قدرت شکاف وجود داشت و مردم همسو با طرف علمی حکومت شدند. ضمن اینکه دفاع از واکسن پدیده‌ای جهانی بود و ربطی به حکومت ایران نداشت به همین علت ممنوع کردن واردات برخی واکسن‌ها، مردم را برای دستیابی به واکسن حریص‌تر کرد و در واقع استقبال از واکسن به نوعی ادامه وجهی دیگر از همان شکافی است که گفتید.
‌یافته‌های شما در زمینه نحوه تعامل مردم با یکدیگر و سرمایه اجتماعی بیانگر چیست؟ آیا اشکالی از همبستگی معنادار میان اقشار اجتماعی در دوران کرونا دیده شد؟
پژوهش به معنای مصطلح در این مورد ندیدم ولی شواهد گوناگونی از همیاری و کمک، به‌ویژه در زمینه تامین نیازها و وسایل بهداشتی یا خرید روزانه برای منازل افراد تنها و پیر و کمک‌های دیگر مکرر دیده و شنیده می‌شد.
‌در همین دوران کرونا، میزان شیوع شبه‌علم حتی در میان تحصیلکرده‌ها مایه تعجب بسیاری شد. حتی در سطوح حکومتی از کرونایابی چون مستعان رونمایی شد که صرف رسانه‌ای‌شدن ساخت آن حکایت از آن دارد که در برخی سطوح حاکمیت انگار درک درستی از سازوکار علم وجود ندارد. به گمان‌تان با عطف اعتنا به تجربه کرونا در ایران، چه دلایل و عللی می‌توان برای این رواج شبه‌علم در ایران برشمرد؟
وجود شبه‌علم به تنهایی مسئله مهمی نیست. این گرایش در اغلب جوامع هست که اگر کسانی در برابر امور عادی احساس عجز و ناتوانی کنند بعضاً به شبه‌علم پناه می‌برند. مشکل آنجاست که نباید در ساختار رسمی یا با حمایت آن شاهد چنین رفتاری باشیم که متاسفانه در ایران دیده می‌شد.‌ مسئله کرونایاب ربطی به شبه‌علم نداشت اتفاقاً اساس آن مبتنی بر ادعاهای علمی بود ولی دستگاه کرونایاب یک نوع فریبکاری و همزمان فریب خوردن بود و این با شبه‌علم تفاوت دارد.
‌جز این برخی از اقشار مذهبی به مخالفتی کم‌سابقه با یافته‌های علمی دست زدند و تجویزهای خاصی تحت عنوان طب سنتی و طب اسلامی را تبلیغ کردند که با نظر پزشکان و دانشمندان در زمینه پیشگیری از کرونا و درمان آن یا مغایرت داشت یا ارتباطی معنادار و مدلل براساس شواهد علمی نداشت. نمونه معروفش بحث استعمال روغن بنفشه. این شکاف در حالی پدید آمد که به‌خصوص از دهه 1320 بدین‌سو بسیاری از جریان‌های دینی نوگرا تلاش کردند نشان دهند میان دین و علم تضادی وجود ندارد. حتی برخی کوشیدند یافته‌های علمی را با آیات و روایات مطابقت دهند. چه اتفاقی در این میان افتاده است که اقشاری از دینداران نسبت به یافته‌های علمی بی‌اعتماد و بی‌اعتنا هستند؟
این مورد ریشه در علاقه زیاد تندروهای دینی به شبه‌علم و مخالفت با علم به‌ویژه علم پزشکی دارد. البته منافع هم دارند و متاسفانه بخشی از قدرت هم از آنها حمایت می‌کرد و حتی فریب آنها را خوردند و بعضاً جان خود را هم در این راه انحرافی از دست دادند. شبه‌علم در پزشکی به دلایلی زمینه قدرتمندی دارد.
‌نقش رسانه‌های دولتی و خصوصی و شبکه‌های اجتماعی را در دوران کرونا در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به‌طورکلی رسانه‌ها در ایران ضعیف هستند به‌ویژه صداوسیما که در تبلیغ رویکرد شبه‌علم فعال هم بود متاسفانه هنوز هم بعضاً هست. رسانه ضعیف کارکردش ضعیف است. مجموعه یادداشت‌های من برای پاسخ به این نکته است که چگونه می‌توانیم بهتر از این که هستیم برخورد کنیم؟
‌شما کتاب خود را به «پزشکان، پرستاران و دیگر کادرهای درمانی که در راه مقابله با کووید19 و نجات هموطنان خود، جان خویش را از دست دادند» تقدیم کرده‌‌اید. این را شاید بشود نشانه‌ای از قدردانی از زحمات آنان و نقش موثرشان در حل معضل کرونا دانست. برایم جالب است بدانم در آن سوی ماجرا به‌گمان‌تان ضعیف‌ترین و مخرب‌ترین نقش را در جریان کرونا چه گروهی ایفا کردند؟
بدون تردید مخرب‌ترین نقش را با فاصله باید به طرفداران شبه‌علمی که متکی به قدرت بودند داد، به‌ویژه آنان که خود را در پوستین وارونه‌ای به‌نام اسلام هم پنهان کرده بودند.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/946169/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رضایت رییس فدراسیون ووشو از شرایط سالن برگزاری مسابقات قهرمانی‌کشور جوانان و گروه‌های سنی در شیراز

کمین سخت مقاومت برای صهیونیست‌ها و هلاکت سه نظامی ارتش رژیم/ ابوعبیده: سرنوشت اسیر اسرائیلی همچنان نامشخص است/ انهدام یک پهپاد دیگر آمریکا توسط انصارالله یمن/ بیش از 50 درصد صهیونیست‌ها خواهان توقف جنگ و بازگرداندن اسرا هستند

تصاویر؛ عطر بهار نارنج، جان شیراز را تازه می‌کند

صهیونیست‌ها از وحدت مسلمانان واهمه دارند

برگزاری پیش همایش جشنواره شعر «آستانه خورشید» در حرم مطهر سید علاءالدین حسین شیراز

حرم مطهر شاهچراغ میزبان نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور

نمایشگاه عکس آیت‌الله طالقانی در شیراز برگزار می‌شود

وظیفه مسئولان گره گشایی از کار مردم است

سعدی صدای رنج تهیدستان و پیام‌آور مهر بود

پدر ادبیات ناصح؛ سایه بلند سعدی بر زبان و زیست ما

شیراز با تالو و ساندا به پیشواز اردیبهشت رفت

سعدی؛ آمیزه‌ای بی‌نظیر از وحی و حکمت ایرانی

معرفی ایران به عنوان نماد صلح، با تکیه بر میراث سعدی

به همت خیریه خلیل عقاب از ترویج کنندگان فرهنگ پهلوانی تجلیل شد

سعدی؛ از شعار تا عمل در مدیریت شهری

عکس سال 2025؛ مامان حالا می‌توانم اشک‌هایم را پاک کنم؟

معمای ولادیمیر

آیا نتانیاهو بازنده مذاکرات ایران و آمریکا خواهد بود؟

روحش را به دست گرفت؛ درباره فاطمه، عکاسی که در بمباران اسرائیل شهید شد

مدیرکل ارشاد فارس: بازگشت به سعدی، بازگشت به گفت‌وگوی اصیل انسانی‌است

سعدی را در مدرسه و رسانه بازخوانی و بازآفرینی کنیم

طرح نظامی ترامپ را ماسک عملی می‌کند؟

معاون ترامپ در رم چه می‌کند

سایه روشن روابط

جاده‌‌کشی در قلب زیستگاه پلنگ و خرس

دست دوستی سعودی

زیدآبادی نوشت: کلاه گشادی تحت نام عدالت‌خواهی

در مسیری پرپیچ و خم؛ چشم انداز مذاکره با آمریکا

استراتژی چندوجهی و مذاکره ایران و امریکا

امگا3 موجود در گردو به اندازه یک ماهی است!

تاثیرات مغزها در بدن انسان

توصیه دکتر برای خوردن گردو با خوراکی‌های دیگر

پیش بینی قیمت طلا و سکه 31 فروردین 1404

نجات در دل تاریکی؛ عملیات 10 ساعته برای بازگرداندن 19 کوهنورد گرفتار در کندازی

وزیر راه و شهرسازی:پروژه 234 واحدی مسکن نایین تعیین تکلیف شد

روسیه و اوکراین 500 اسیر جنگی را مبادله کردند

وحید نام‌نیک سرپرست مدیرعاملی پتروشیمی صدف شد

تبادل مجدد اسرا بین روسیه و اوکراین

تقدیر از مبلغ هجرت روستای حاجی آباد تویسرکان

امام جمعه شیراز: خوب فهمیدن سعدی در گرو آشنایی با وحی، قرآن و حدیث است

نوکری حضرات معصومین (ع) بالاترین و عالی‌ترین عنوان در این عالم است

وزیر میراث‌ فرهنگی: سعدی، سفیر صلح ایران در جهان

تجلیل جهانی از سعدی در شیراز

آغاز بیست و هشتمین پاسداشت جهانی استاد سخن در شیراز

میراث سعدی باید در همه ابعاد زندگی جاری شود

استاندار فارس: سعدی باید در مدرسه، مسجد و مدیریت بازآفرینی شود

سفره‏‌های فقیر، بدن‌‏های بیمار

دسته گل مجریان صداوسیما در عرض کمتر از یک هفته

چین، روسیه و ایران را دور می‌‏زند

جدال پزشکیان و افراطی‌ها