تعامل بینظیر شهرداری شیراز با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام فارس - به گزارش خبرگزاری موج از فارس
، علی کلانتری در بازدید از محل لینک ارتباطی خط 1 به 4 اظهار کرد: شهرداری شیراز باتوجه به موقعیت قرارگیری این پروژه در بافت قدیمی، کارگاه مرکزی و اصلی آن را برای کاوشهای باستانشناسی به طور کامل در اختیار پژوهشگاه میراثفرهنگی و باستانشناسی قرار داده است.
به گفته وی؛ این موضوع در راستای حفظ و حراست از میراث فرهنگی-تاریخی و تعامل با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس صورتگرفته است.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز افزود: کاوشهای باستانشناسی از ابتدای سال جاری باتوجه به توافقهای صورت گرفته و نامه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان فارس، به صورت کاملاً علمی و اجرایی توسط تیم مورد تأیید پژوهشگاه آغاز شده و تاکنون تا عمق حدود 4 متری کاوشها انجام و به ثبت رسیده است.
کلانتری تصریح کرد: در این راستا مقرر شد کاوشها تا رسیدن به خاک بکر انجام و پس از تهیه بسته میراثی و تعیین لایههای موجود و تقدیم گزارش به پژوهشگاه میراثفرهنگی، دستورالعمل لازم برای ادامه کار صادر شود.
وی خاطرنشان کرد: در علوم مهندسی تونلسازی برای ساخت تونل شهری بهصورت زیرزمینی، باید تونل در خاک بکر و با عمق مناسب حفاری شود و این موضوع برای جلوگیری از نشستها و عملیات اجرایی ایمن است.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز بیان کرد: برایناساس و باتوجهبه گمانههای ژئوتکنیکی که توسط اداره کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان فارس انجام شده، عمق خاک بکر در این محدوده 5.5 متر است. پس محدوده تاج 6 تونل پروژه جهت یک اجرای ایمن و مهندسی در حدود 9 متری تعیین شده است.
این مقام مدیریت شهری ادامه داد: عملیات اجرایی تونل در خاک بکر از لحاظ میراثی نیز مطابق با نظر متخصصان امر بلامانع است.
کلانتری با اشاره به جلسه مشترک هفته اخیر با نمایندگان پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری و همچنین اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان فارس گفت: در راستای همکاری بیشتر و سرعت بخشی به عملیات، مقرر شد گمانه پیش رو جهت تعیین عمق خاک بکر اجرا شده و پس از تا این موضوع که عملیات حفاری تونل در خاک بکر صورت میگیرد، مجوز اجرای تونل از لحاظ میراثی صادر شود.
وی تأکید کرد: دو محدوده دیگر از پروژه لینک خط 1 به خط 4 در اختیار تیم باستانشناسی قرار گرفته و بهزودی عملیات باستانشناسی در این نقاط نیز شروع خواهد شد.
خاطرنشان میشود، نخستین کاوشهای باستانشناسی بافت تاریخی شیراز، پیش از حفاری برای احداث خطوط یک و چهار قطار شهری، در پارکینگ زائر حرم حضرت شاهچراغ(ع) آغاز شده است؛ این کاوش که در زمره کاوشهای نجاتبخش قرار میگیرد، قرار است با مجوز پژوهشگاه میراثفرهنگی و همکاری دانشگاه هنر، پیش از هر حفاری مربوط به ایجاد مترو در این منطقه، انجام شود.
-
سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۰:۱۳:۴۹
-
۴ بازديد
-

-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/948046/