گره کوری که به همت قرارگاه خاتمالانبیاء در شیراز باز شد
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام فارس - قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء در استان فارس درسه دهه گذشته پروژههای راهبردی مختلف در حوزههای حمل و نقل، مترو، راهآهن، راه و شهرسازی، تونل شهری و بزرگراههای شهری اجرایی کرده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، استفاده از فناوری جدید دیوار دیافراگمی، علاوه بر اینکه نماد نوآوری مهندسی ایرانی محسوب میشود، نیاز به تامین بعضی قطعات اجرا را هم از خارج از کشور بینیاز کرده، روشی که برای نخستین بار در کشور توسط متخصصان قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء در پروژه نیمه مسقف گویم بهکار گرفته شد.
جایی که گره کور در سالیانی زیادی ایجاد کرده بود و ترافیک کیلومتری نه تنها مردم محلی بلکه هموطنانی که از قسمت شمال غربی شیراز وارد این کلانشهر میشدند را هم کلافه میکرد.
بارها طراحیهای مختلف توسط مدیریتهای شهری روی میز بررسی قرار میگرفت، اما وجود مشکلات اساسی فنی در اجرا مانع از ادامه کار میشد.
نهایتا آذرماه 1401 برای نخستین بار در تاریخ مهندسی کشور، اجرای دیوار دیافراگمی برای احداث پروژه زیرگذر گویم توسط قرارگاه متبوع به عنوان یکی از مهمترین نوآوریهای فنی و علمی در صنعت ساختوساز ایران معرفی شد.
این فناوری که معمولاً در پروژههای پیچیده و در شرایط خاص به کار میرود، نشاندهنده توانمندیهای برجسته مهندسان ایرانی در مواجهه با چالشهای بزرگ و استفاده از فنآوریهای نوین در پروژههای عمرانی است.
زیرگذر گویم با طول حدود دو کیلومتر و موقعیت استراتژیک خود در شمال غربی شیراز، بهعنوان شریان ورودی اصلی شهر، نقشی حیاتی در اتصال این کلانشهر به استانهای کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان ایفا میکند.
در این پروژه؛ بهینهسازی ترافیک، کاهش حوادث جادهای، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و ارتقای زیباییهای بصری مبادی ورودی شهر شیراز در دستور کار قرار گرفته است.
چارهای جز استفاده از روشهای جدید برای استفاده بهینه از منابع نداریم
مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در شیراز در خصوص اجرای پروژه زیرگذر نیمه مسقف گویم، اظهار داشت: افتتاح زیرگذر نیمهمسقف گویم در شیراز، پروژهای عظیم و نمادین در عرصه مهندسی و ساختوساز کشور، بهعنوان گامی بلند در راستای پیشرفت و توسعه ملی ایران به شمار میرود. این پروژه که به دست متخصصان ایرانی و با همت قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) به بهرهبرداری رسید، در واقع گواهی است بر توانمندیهای بینظیر مهندسان ایرانی در عرصههای مختلف عمرانی.
محمد رستمی که فناوری بومی را راهگشای آینده آبادانی بیشتر کشور میداند، تصریح کرد: این پروژه ملی نهتنها بهعنوان یک شاهراه ارتباطی بین شیراز و استانهای همجوار، بلکه بهعنوان یک فرصت بینظیر برای توسعه گردشگری و تسهیل حملونقل در منطقه محسوب میشود.
وی تصریح کرد: زیرگذر نیمهمسقف گویم بهعنوان الگویی از پیشرفت مهندسی، در تاریخ سازندگی کشور بهعنوان یک نقطه عطف ثبت خواهد شد.
مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) ادامه داد: اگر قرار بود این پروژه هم همانند دیگر پروژهها با روشهای معمول ساخته شود، حدود 5 سال زمان میبرد.
رستمی خاطرنشان کرد: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء با توجه به سابقه 35 ساله ملی ساخت پروژه در داخل و خارج با پشتوانه دانش و تکنیکهایی که در سالهای گذشته به دست آورده و همچنین ماشینآلاتی که در اختیار دارد، طرحی جدید برعکس روشهای معمول را برای اجرای پروژه زیرگذر نیمه مسقف گویم بهکار گرفت.
وی با بیان اینکه ظرف دو سال کار با سرعت و ایمنی بالا انجام شد، افزود: این پروژه از نظر نوع و سرعت اجرا در کشور رکورد زد.
مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) تاکید کرد که چارهای جز استفاده از روشهای جدید برای استفاده بهینه از منابع موجود نداریم.
رستمی اضافه کرد: هماینک نیز در بعضی نقاط کشور در حال عبور لولههای گاز از زیر رودخانه به روش حفاری مکانیزه هستیم.
تداوم فعالیت در دمای زیر 10 درجه
مدیرعامل مؤسسه ایستاب قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء هم در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: پروژه زیر گذر گویم از نظر فنی، پروژهای خاص و از نظر حجم کار هم پروژهای راهبردی در سطح کشور محسوب میشود.
بهزاد نادعلیپور خاطرنشان کرد: گره ترافیکی زیادی در گلوگاه ورودی گویم ایجاد شده بود که از آذرماه 1401 این پروژه مورد بررسی قرار گرفت و با روش خاص و دستگاههای ویژه برای اولین بار در سطح کشور اجرا را آغاز کردیم و در دو سال تحویل مردم شیراز داده شد.
وی با بیان اینکه این پروژه به دلیل سختی کار پروژهای خاص به شمار میرفت، گفت: گویم منطقهای قدیمی است و نقشهای از تاسیسات مکانیکی و دیگر تاسیسات در اختیار نداشتیم و ناچار به حفاری دستی شدیم که مشکلات اساسی به دنبال داشت.
نادعلیپور عنوان کرد: خوشبختانه بدون هیچگونه اتفاقی پروژه به اتمام رسید.
وی همچنین با بیان اینکه یکی از ویژگیهای خاص این پروژه مبحث مربوط به نما بود، افزود: نما از الیاف شیشهای خارجی طراحی شده بود که باید از خارج از کشور وارد میکردیم، اما به صورت بومی آن را با همان کیفیت و استحکام و با وزن کمتر تولید کردیم.
نادعلیپور به مزیت اجرای این پروژه از نظر اقتصادی، فرهنگی و شهروندی هم اشاره و تصریح کرد: نیمه مسقف بودن پروژه از آلودگی جلوگیری میکرد. تامین نور راحت و ساخت پروژه به صورت روگذر و زیرگذر، عدم بروز مشکل برای فعالیت پلاکهای تجاری و ایجاد راههای محلی زیاد در طول مسیر برای تردد مردم منطقه هم از دیگر مزیتها است.
وی اعلام کرد که با روش دیوار دیافراگمی در محل پارک سوار احمدی یک پروژه پارکینگ طبقاتی هم توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء نیز در آیندهای نزدیک در دستور کار قرار خواهد گرفت.
نادعلیپور از فعالیت حدود 280 نفر به صورت مستقیم و 500 نفر به صورت روزانه و ماهیانه با پروژه زیرگذر گویم سخن گفت و افزود: حتی در دمای زیر 10 درجه هم فعالیت در پروژه تعطیل نشد.
انتهای پیام/424/
-
شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۷:۵۷
-
۴ بازديد
-

-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/946547/