پیام فارس

آخرين مطالب

دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان + تفسیر اجتماعي

دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان + تفسیر
  بزرگنمايي:

پیام فارس - در دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان آمده است: «خدایا کاری کن که من با افراد خوب موافقت کنم. هر کسی انسان را یاد خدا نمی‌اندازد و حتی هر عالمی هم یاد خدا را زنده نمی‌کند. از امام صادق (ع) سوال کردند که آیا اینکه نگاه کردن به عالم عبادت است، صحت دارد؟ و امام در پاسخ فرمودند که کلیت ندارد. نگاه کردن به صورت عالمی عبادت است که تو را به یاد خدا بیندازد.
» به گزارش خبرگزاری برنا؛ شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان به شرح ذیل است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌
«اَللّهُمَّ وَفِّقْنی فیهِ لِمُوافَقَهِ الاْبْرارِ وَجَنِّبْنی فیهِ مُرافَقَهَ الاْشْرارِ وَآوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ اِلی دارِ الْقَرارِ بِاِلهِیَّتِکَ یا إلَهَ العالَمین. »
«خدایا موفقم دار در این ماه به همراهی کردن با نیکان و دورم دار در آن از رفاقت با اشرار و جایم ده در آن به وسیله رحمت خود به خانه قرار و آرامش به معبودیت خود ای معبود جهانیان. »
ابرار چه‌ کسانی‌ هستند؟ ابرار کیانند؟ «ابرار» جمع‌ «بَر» است. مصدر «بَر» هم‌ «بِر» است‌ که‌ به‌ معنای‌ خیر و خوبیهای‌ بسیار می‌باشد، کسی‌ که‌ بسیار نیکوکاری‌ بکند یا نیکویی‌ بسیاری‌ که‌ به‌ کسی‌ برسد، بِرخوانده‌ می‌شود.
صفت‌ مشبههِ‌ آن‌ بَر به معنی‌ کسی‌ است‌ که‌ بسیار خیر انجام‌ می‌دهد، آن‌ کسی‌ که‌ دارای‌ خیر کثیر است. ابرار از جمله‌ الفاظی‌ است‌ که‌ خداوند متعال‌ در قرآن‌ کریم‌ عنایت‌ زیادی‌ بر روی‌ آن‌ نموده‌ است‌ و آنان‌ را بسیار مدح‌ کرده‌ است‌ و به‌ آنان‌ وعده‌های‌ ثواب‌ بزرگ‌ وعظیم‌ داده‌ است.
از سوره‌ها و آیات‌ متعدد قرآن‌ چنین‌ مستفاد می‌شود که‌ «ابرار» آن‌ کسانی‌ هستند که‌ در عالیترین‌ مرتبه‌ ایمان‌ قرار گرفته‌اند، به‌ عنوان‌ نمونه، خداوند در آیه‌ 177سوره‌ مبارکه‌
بقره‌ می‌فرماید: «لیس‌ البر ان‌ تولوا وجوهکم‌ قبل‌ المشرق‌ والمغرب‌ ولکن‌ البرمن‌ آمن‌ بالله»
که‌ ترجمه‌ این‌ آیهِ‌ شریفه‌ چنین‌ است: نیکوکاری‌ به‌ این‌ نیست‌ که‌ روی‌ به‌ جانب‌ مشرق‌ یا مغرب‌ کنید، چه‌ این‌ چیز بی‌اثری‌ است، لیکن‌ نیکوکار کسی‌ است‌ که‌ به‌ خدای‌ عالم‌ و روز قیامت‌ و فرشتگان‌ و کتاب‌ آسمانی‌ و پیغمبران‌ ایمان‌ آورد و…
می‌بینیم‌ که‌ در اینجا خداوند ابرار را توصیف‌ می‌کند و خلاصه‌ وصف‌ حق‌تعالی‌ این‌ است‌ که‌ ابرار همهِ‌ ویژگیهای‌ ایمان‌ را دارا هستند، چون‌ ایمان‌ سه‌ قسمت‌ دارد: یکی‌ مرحله‌ اعتقادات‌ است‌ که‌ ابرار در عالیترین‌ درجات‌ اعتقاد قرار گرفته‌اند. دیگری‌ مرحله‌
انجام‌ اعمال‌ صالحه‌ است‌ و ابرار کسانی‌ هستند که‌ به‌ وجه‌ احسن، اعمال‌ صالحه‌ را انجام‌ می‌دهند و دیگری‌ اخلاق‌ حسنه‌ است‌ که‌ باز ابرار دارای‌ اخلاق‌ حسنه‌ هستند. در آخر این‌ آیه‌ شریفه، خداوند صفات‌ دیگر ابرار را به‌ این‌ شرح‌ بیان‌ می‌فرماید:
«واقام‌ الصلوه» یعنی: ابرار کسانی‌ هستند که‌ نماز را برپای‌ می‌دارند، «واتی‌ الزکوه» و زکات‌ مال‌ را به‌ مستحق‌ می‌رسانند، «والموفون‌ بعهدهم‌ اذاعاهدوا» ابرار کسانی‌ هستند که‌ اگر با کسی‌ عهد و پیمان‌ ببندند و قول‌ و قراری‌ بگذارند، بر سر قول‌ و قرار خودشان‌ ایستاده‌اند و وفای‌ به‌ عهد می‌کنند. یکی‌ دیگر از صفاتشان‌ این‌ است: «والصابرین‌ فی‌ الباساء والضراء وحین‌ الباس»1
(و صبر پیشه‌ کنندگان‌ در کارزار و سختیها و به‌ هنگام‌ رنج‌ و تعب) آنان‌ ابرار در بأ‌ساء و ضراء، یعنی‌ در گرفتاریها، بیماریها، زیانها و ضررهایی‌ که‌ برایشان‌ وارد می‌آید، صبر می‌کنند و همچنین‌ در جنگ‌ و مبارزه‌ با دشمن‌ دین، دارای‌ صبر هستند. درادامه‌ آیهِ‌ شریفه‌ می‌فرماید: «اولئک‌ الذین‌ صدقوا و اولئک‌ هم‌ المتقون»2 (اینان‌ اهل‌ راستی‌ هستند و اینان‌ تقواپیشگانند»
این‌ بهترین‌ وصف، برای‌ ابرار است، یعنی‌ ابرار هستند که‌ راست‌ گفتند؛ در عمل‌ و در قول‌ و اخلاق‌ راست‌ گفته‌اند و «اولئک‌ هم‌ المتقون» اینها متقیان‌ هستند.
خوب، حالا در این‌ دعا، ما می‌خواهیم‌ که‌ خدا ما را توفیق‌ دهد که‌ با این‌ ابرار موافق‌ باشیم‌ یعنی‌ اخلاق‌ و اعمال‌ و صفات‌ و اعتقادات‌ ما مطابق‌ با آن‌ اعتقادات‌ و اعمال‌ و اخلاقی‌ که‌ ابرار دارند، باشد، و ما در زمره‌ ابرار که‌ در عالیترین‌ مرتبه‌ و درجهِ‌ ایمان‌ قرار دارند قرار بگیریم. در بند دوم‌ دعای‌ روز شانزدهم‌ چنین‌ می‌گوید: «وحنبنی‌ فیه‌ مورافقه"‌الاشرار»
طلب‌ ایمنی‌ از شر اشرار در بند پیشین‌ دعا دربارهِ‌ ابرار گفتیم: خدایا! ما را توفیق‌ بده‌ که‌ موافقت‌ با ابرار داشته‌ باشیم. «موافقت» یعنی، همکاری، همراهی‌ و همرنگی، معنایش‌ این‌ است‌ که‌ ما می‌خواهیم‌ همسان‌ ابرار باشیم، ولی‌ اینجا می‌گوییم: «و حنبنی‌ فیه‌ مورافقه"‌الاشرار»، مرافقت‌ غیر از موافقت‌ است.
«رفیق» به‌ معنای‌ همنشین‌ است‌ و «مرافقت» معنای‌ معاشرت‌ و همنشینی‌ و دید و بازدید را دارد. ممکن‌ است‌ انسان‌ با کسی‌ مرافقت‌ داشته‌ باشد ولی‌ عقیده‌ و عملش‌ مثل‌ او نباشد. یک‌ آدم‌ مؤ‌منی‌ نماز خوان‌ است، روزه‌ بگیر است، همه‌ عبادات‌ را بجا می‌آورد ولی‌ رفیقی‌ دارد که‌ آن‌ رفیقش‌ اهل‌ این‌ کارها نیست‌ و از بدان‌ است، ولی‌ او کار خودش‌ را می‌کند، کارش‌ مثل‌ کار آن‌ رفیقش‌ نیست‌ گرچه‌ با او همنشینی‌ می‌کند.
می‌بینیم‌ در این‌ دعا نمی‌گوید که‌ ما را مثل‌ اشرار قرار نده، یا ما را موافق‌ اشرار قرار نده، در حالی‌که‌ آنجا می‌گفت‌ ما را موافق‌ ابرار قرار بده، چون‌ واضح‌ است‌ که‌ آدم‌ مؤ‌من‌ نمی‌خواهد با اشرار همکاری‌ بکند.
لذا می‌گوید: مرا حتی‌ از رفاقت‌ و دوستی‌ و همنشینی‌ با اشرار هم‌ دور بدار، یعنی‌ جوری‌ باشد که‌ من‌ با بدان‌ و اهل‌ شر معاشرت‌ و همنشینی‌ و همکاری‌ نداشته‌ باشم.
لذا می‌گوییم‌ خدایا اعمال‌ و افعالمان‌ را مطابق‌ نیکان‌ و اهل‌ (بِر) قرار بده‌ و ما را از رفاقت‌ و همنشینی‌ و رفت‌ و آمد و دوستی‌ با اشرار دور بدار. یقیناً اگر این‌ امر تحقق‌ پیدا بکند، انسان‌ از اهل‌ بهشت‌ است.
برای‌ اینکه‌ نص‌ صریح‌ قرآن‌ کریم‌ «ان‌ الابرار لفی‌ نعیم» خدا وعده‌ داده‌ است‌ که‌ ابرار، در بالاترین‌ درجات‌ بهشت‌ هستند. پس‌ اگر خداوند دعای‌ ما را مستجاب‌ بکند که‌ ما موافقت‌ با ابرار داشته‌ باشیم، جایگاه‌مان‌ بهشت‌ است. این‌ است‌ که‌ می‌گوید: «و اونی‌ فیه‌ برحمتک‌ الی‌ دارالقرار». «اونی» یعنی‌ ماوی‌ و مسکن‌ بده‌ مرا در محل‌ آرام‌ و ثابت‌ خودت؛ «ماوی» به‌ معنای‌ مسکن‌ است.
آرامش‌ و قرار منحصر به‌ بهشت‌ دارالقرار جایگاهی‌ است‌ که‌ انسان‌ در آنجا همیشه‌ ثابت‌ خواهد بود. یک‌ وقت‌ است‌ که‌ شما در این‌ منزل‌ به‌ عنوان‌ مسافر، آمده‌ای‌ تا یک‌ روز یا دو روز در آن‌ منزل‌ بکنی‌ و بروی: این‌ مسکن، قرارگاه‌ شما نیست.
قرارگاه‌ حقیقی‌ و همیشگی‌ بشر دار آخرت‌ است. والا دار دنیا، داری‌ است‌ که‌ باید از آن‌ عبور بکند، قرار در آن‌ نیست، همانگونه‌ که‌ امیرالمومنین‌(سلام‌الله‌ علیه‌) می‌فرماید:
«انماالدنیا دار مجاز والاخره‌دار قرار»
دنیا جای‌ عبور کردن‌ و رفتن‌ است، جایی‌ نیست‌ که‌ انسان‌ همیشه‌ بماند. دار مجاز محل‌ عبور است، ولی‌ آنجایی‌ که‌ قرارگاه‌ انسان‌ است‌ و باید بماند، دار آخرت‌ است. در پایان‌ این‌ دعا می‌گوییم: «بالهیتک‌ یا اله‌ العالمین». در اینجا «اله» به‌ معنای‌ معبود است،(به‌ مقام‌ خدایی‌ توای‌ خدای‌ عالمیان!) به‌ حق‌ خدایی‌ تو! تو را قسم‌ می‌دهم‌ که‌ این‌ دعاهای‌ مرا مستجاب‌ بفرمایی.
پی‌نویس‌ها:
1ـ سوره‌ مبارکه‌ بقره‌ آیه‌ 177
2ـ همان
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/937029/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله شرق/ تغییرات اقلیمی در سال 1403 تحلیلی بر چالش‌ها و چاره‌ها

سرمقاله جوان/ عبور از سال سخت

سرمقاله وطن امروز/ نامه در برابر نامه

هشدار مسمومیت کودکان با یخ در بهشت

نکات بهداشتی که در سفر نباید فراموش کنید

5 راه برای یک خوابِ شیرین

سخنگوی صنعت آب: جیره بندی آب نداریم

طرح جدید نیکوکاری اسنپ‌کلاب آغاز شد / مشارکت اسنپ در توان‌افزایی تسهیلگران و سازمان‌های مردم‌نهاد محلی

رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد

عارف: اولویت‌ها، چالش‌ها و منافع هر پروژه به تفکیک ارائه شود

چرا حق مسکن کارگری در سال 1404 تغییر نکرد؟

بلیت‌های استرداده شده قطار چه می‌شود؟

شناسایی فرار مالیاتی 48 میلیارد تومانی یک رستوران در غرب تهران

قیمت میوه و صیفی‌جات شب عید اعلام شد

نماینده مجلس: اگر بحث رانت باشد و از ظرفیت خصوصی سازی فقط یک گروه خاص بهره ببرند قطعا خطاست

تصاویر/ کشفیات پلیس استان فارس

مقام یمنی: ما اهل ایمان نمی‌توانیم در مقابل غزه سکوت کنیم

تصاویر/ لبخند مهر رضوی

بارزترین ویژگی‌ها و خصوصیت‌های اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) کرامت اخلاقی است

حمایت از مناطق محروم از دغدغه‌های اصلی دولت چهاردهم است

امروز مکتب نورانی اهل بیت(ع) بر نقاط مختلفی از جهان پرتو افکنده است

نرخ رشد نقدینگی اعلام شد

مردم فارس 10 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کردند

تکریم از فعالان قرآنی با ضیافت افطار خانوادگی رسانه‌ای در ساری+ فیلم

اگر در دنیای امروز قدرتمند نباشیم کسی حق ما را رعایت نمی کند

جشن میلاد کریم اهل بیت در مسجد نصیرالملک شیراز برگزار شد + تصاویر

عدالت به عنوان سامان دهنده جامعه مورد توجه قرار گیرد

کشاورزی و مواد شیمیایی اولویت تجارت استان فارس با کشور بلاروس خواهد بود

تخریب مقبره «آبش‌خاتون»، تنها زن حاکم فارس و آخرین فرمانروا از سلسله‌ی اتابکان در بافت تاریخی شیراز

عرضه میوه ویژه شب عید در بازارچه‌های شیراز

تصاویر نگران‌کننده مقبره زنی که شیراز را از حمله مغول نجات داد

ستاد مرکزی خدمات سفر شهرداری شیراز افتتاح شد

رویکرد پلیس نسبت به چهارشنبه آخر سال، اجتماعی است

امام جمعه شیراز: توزیع عادلانه ثروت با فرهنگ سازی انجام می شود

برپایی بزرگترین نمایشگاه فروش بهاره استان در محل نمایشگاه بین المللی فارس

سرمقاله کیهان/ این احتمال را به خاطر بسپارید!

خواب‌ماندگی در «تغییر ساعت»

سرمقاله همشهری/ نقاب صلح، خنجر جنگ

سرمقاله جام جم/ چشم به روزهای روشن آینده

علت ریزش موی زنان چیست؟

بایدها و نبایدهای تغذیه در سفر

جشنی که به قطع عضو و نابینایی ختم می‌شود

مکمل‌های غذایی به بهبود سلامتی کمک می‌کنند

نقش هورمون‌های تیروئیدی در سلامت قلب

بازداشت سرنشین و توقیف خودرویی که از آن مواد محترقه پرتاب شود

چاپ عکس و لوگو روی شکلات با نیکان شکلات!

خاندوزی: شهید رئیسی قائل به حمایت از نسل‌های پرانرژی‌تر، خلاق و با جسارت بود

بوسه سکه به 87 میلیون تومان

سازمان تعاون روستایی: زعفران را به نفع کشاورز گران کردیم

آب سدها از خط قرمز هم عبور کرد