پیام فارس

آخرين مطالب

آتش ناترازی سوخت بر سفره مردم اقتصادي

آتش ناترازی سوخت بر سفره مردم
  بزرگنمايي:

پیام فارس - خراسان /ناترازی بنزین و گازوئیل در 8 ماه سال گذشته، 57 هزار میلیارد تومان کسری بودجه به دولت تحمیل کرده که معادل 20 درصد بودجه عمرانی است و یکی از منابع تغذیه تورم 32 درصدی در سبد هزینه های مردم در سال گذشته به شمار می رود. در این شرایط، معلوم نیست دولت برای مهار ناترازی دقیقاً چه راهبردی را دنبال می کند.
 ناترازی سوخت، حالا دیگر یک کمبود صرف نیست، بلکه در شرایط کسری بیش از 320 هزار میلیارد تومانی بودجه دولت در سال گذشته، یکی از دمندگان آتش تورم در جامعه است. آتشی که مستقیماً به سفره و سبد هزینه مردم سرایت می کند. بررسی ها نشان می دهد تنها در 8 ماه سال گذشته، دولت مجبور به واردات بنزین به میزان 57 هزار میلیارد تومان شده که این رقم معادل 20 درصد بودجه عمرانی 8 ماهه آن سال است. از سوی دیگر آمارها نشان می دهد در حال حاضر واردات سوخت به روزانه 15 میلیون لیتر (شامل بنزین و گازوئیل) افزایش یافته و پیش بینی می شود با ادامه این شرایط، این رقم تا دو سال آینده به روزانه 56 میلیون لیتر برسد. در این حال، دقیقاً طرح دولت برای اصلاح این وضعیت مشخص نیست.
به گزارش خراسان، اگر زمانی مسئله اصلی هدفمندی یارانه ها، عادلانه سازی توزیع یارانه های موسوم به «پنهان» بود، با این حال، هم اینک این موضوع در ابعادی دیگر نیز چالش‌زا شده است. اول این که به گواه کارشناسان، موجب بر هم خوردن سطح مصرف بهینه در جامعه شده است. اما مهم تر این که در سایه تشدید ناترازی، هم اینک فشار بودجه ای به بودجه دولت وارد شده و این موضوع نیز به سهم خود به تشدید تورم دامن زده است.
خبرگزاری فارس با استناد به آخرین اسناد وزارت نفت، گزارش کرده که دولت روزانه 11 میلیون لیتر بنزین و 4 میلیون لیتر گازوئیل وارد و یا با قیمت وارداتی از داخل تامین کرده است. پیشتر و در 14 آبان سال قبل، خبرگزاری تسنیم این رقم را به نقل از مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و برای بازه شهریور سال گذشته 9 میلیون لیتر در روز بیان کرده بود. با این وصف و در صورت ادامه شرایط کنونی پیش بینی می شود که تا سال 1406، کشور روزانه 37 میلیون لیتر بنزین و 18.8 میلیون لیتر گازوئیل کمبود داشته باشد.
بازار
فراتر از یک ناترازی ساده
با این حال جزئیات بیشتر حاکی از این است که ناترازی بنزین، دامنه گسترده تری از یک کمبود کالا داشته و تا کسری بودجه دولت نیز کشیده شده است. ماجرا به این صورت است که دولت روی کاغذ، درآمد حاصل از صادرات نفت کوره را در بودجه ثبت می کند. اما این پول هرگز به خزانه نمی رسد. چراکه برای تهاتر بنزین صرف می شود. بررسی ها در این راستا نشان می دهد که از این منظر در 8 ماه سال گذشته 57 هزار میلیارد تومان کسری بودجه به وقوع پیوسته که در صورتی که آن را با بودجه عمرانی 8 ماهه سال گذشته به مبلغ 270 همت مقایسه کنیم، بالغ بر 20 درصد آن خواهد شد.
در واقع باید گفت در فرایند تهاتر نفت کوره با بنزین، درآمد فرضی نفت کوره در بودجه ثبت می شود، اما چون وجود خارجی ندارد، دولت مجبور می شود ما به ازای آن را استقراض کند. این استقراض برای هزینه های جاری، نهایتاً اثر خود را بر تورم خواهد گذاشت.
در این میان نکته قابل تامل این جاست که طبق برآورد مرکز پژوهش های مجلس در گزارش «بررسی عملکرد مالی دولت در هشت ماهه نخست سال 1403»، کسری بودجه دولت در سال گذشته به حداقل 325 هزار میلیارد تومان می رسد. از این رو می توان گفت در صورتی که این کسری با توجه به مدیریت مصرف سوخت در داخل به وقوع نمی پیوست، هم اینک معادل آن از کسری بودجه 325 هزار میلیارد تومانی کاسته می شد.
تعلل های خسارت بار در قبال ناترازی
افزایش فشارهای اقتصادی و تورمی در سال های اخیر که از سوی بخش های دیگر اقتصاد ایجاد شده، موجب شده تا سیاست گذاران در مسئله ناترازی بنزین با احتیاط بسیار حرکت کنند و به عبارت دیگر در سال های اخیر، بنزین به بخش های دیگر اقتصاد کشور یارانه داده است. با این حال، به نظر می رسد که بی توجهی به ناترازی سوخت، خود در حال ایجاد کانال جدید برای فشارهای تورمی است.
در این حال، طرح اخیر دولت برای عادلانه سازی یارانه های انرژی ضمن این که هنوز در مراحل تدوین باقی مانده، نتوانسته است اجماع کارشناسان را در پی داشته باشد. طبق این طرح ظاهراً قرار است سهمیه انرژی هر فرد به وی اعطا شده و وی قادر باشد مازاد انرژی تعلق گرفته به خود را بفروشد.
از سوی دیگر از پیشرفت طرح دیگر در حوزه به روز رسانی سیستم سهمیه بندی سوخت که مبتنی بر انتقال زمینه اجرای آن از کارت های سوخت به کارت های بانکی است و به نظر می رسد می تواند گام رو به جلو و مهمی در مهار انحرافات به وجود آمده در کارت سوخت باشد نیز خبر خاص و جدیدی منتشر نشده و بیم آن می رود که این طرح نیز مانند طرح اختصاص سهمیه به افراد به جای خودروها به بایگانی سپرده شود.
مهم ترین تکلیف دولت؛ اجرای برنامه هفتم
همه این گزاره ها در حالی مطرح می شود که مهم‌ترین تکلیف دولت در رابطه با سامان دهی مصرف سوخت را باید قانون برنامه هفتم دانست. این قانون تاکید کرده که به منظور رفع ناترازی بنزین، دولت می بایست برنامه جامع تامین و تخصیص حامل های انرژی شامل بنزین، گازوئیل، گاز مایع، برق و گاز طبیعی فشرده را تا شش ماه از لازم الاجرا شدن قانون، تهیه کرده و به تصویب هیئت وزیران برساند. همچنین می بایست سازمان راهبردی برای مدیریت بهینه ناترازی انرژی در بخش های مختلف تشکیل شود. در حال حاضر لزوم تسریع دولت در اجرای این بند قانونی بیش از پیش احساس می شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/947217/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی سرپرست دانشگاه فسا

سرمقاله جوان/ چرا مذاکرات سرعت گرفت؟

سرمقاله فرهیختگان/ جراحان علیه گفتمان

6 ضدعفونی‌کننده طبیعی برای سبزیجات

این مشکلات عوارض شایع داروهاست/ با این راهکارها عوارض دارو را کم کنید

عضو اتاق بازرگانی ایران: نایاب شدن سیب زمینی و گوشت یک میلیون تومانی نتیجه نبود وزارت بازرگانی است

صعود قیمت ها در بازار سکه و طلا؛ دلار کانال 83 هزار تومانی را پس گرفت

از کاشت تا عرضه/ بنیاد برکت برای بهینه‌سازی زنجیره ارزش گیاهان دارویی فارس

مشکل آب بخشی از شهرهای جنوب فارس امسال رفع می‌شود

مسابقات قرآن، عترت و نماز با هدف ترویج و تعمیق ارزش‌های دینی و اخلاقی برگزار شد

رفع موانع تخصیص قیر به پروژه‌های عمرانی

بزرگترین تفاوت سرخابی‌ها از زبان ستاره سابق استقلال

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز 17 سال پیش

جلوگیری از استمرار آلودگی های زیست محیطی واحدهای عصاری در اردکان

پذیرش دانشجو در شعبه عراق دانشگاه آزاد از مهر ماه

تصویری از حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

بحران فاضلاب در مسکن مهر سروک یاسوج؛ چالش جدی برای ساکنان

درگذشت هنرمند فسایی

امضای تفاهمنامه برگزاری رویداد ملی نوآوری اجتماعی در استان قم

لزوم استفاده از ظرفیت دانشگاه شیراز برای حل مسائل استان فارس

اردکان فارس لرزید

سرمقاله کیهان/ میز یا تفاهم، ترامپ کدام را می‌خواهد؟

سرمقاله همشهری/ تجمل‌گرایی مانع بزرگ فرزندآوری

بهترین «نان» از دیدگاه طب ایرانی

زمان افزایش تعرفه برق اعلام شد

تداوم یک قانون شکنی در شبکه بانکی

روزهای خوش بورس؛ شاخص 59 هزار واحد رشد کرد

ساماندهی سه اثر تاریخی شیراز با طرح پژوهشی جدید

مشارکت های مردمی و کار داوطلبانه کلید اصلی توسعه پایدار است

تعاونی‌های شفاف، موتور توسعه روستاها

بدعهدی دولت در پتروشیمی گلستان/ تعهداتی که عملی نشد!

ارتقاء اکتان و افزایش دارایی نهنگ‌ها: AVAX در مسیر جدیدی قرار دارد؟

آینده مبهم فارس زیر سایه بحران آب و فرونشست زمین

برداشت غیرمجاز لاله‌های واژگون در خارج از محدوده فارس بوده است‌؛ تخریب منابع طبیعی را گزارش دهید

انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسلهای آینده نیازمند روایتگری قوی است

میز خدمت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

تجلیل از حکیم بزرگ فارسی‌زبان

لوایح FATF در مجمع تشخیص؛ تعویق یا مصلحت‌اندیشی؟

سرمقاله ایران/ سعدی همچنان چراغ راه است

مک‌کارتیسم ترامپی

باید و نبایدهای سه ماه اول بارداری

جای کفش‌ها بیرون خانه است؟

وزیر کار برای توضیحات درباره حذف یارانه‌ها به مجلس می‌رود

صادق: آزادراه تهران ـ شمال مشکل منابع مالی دارد

برق در حضور وزیر نیرو رفت!

تعهد حقوقی هلدینگ خلیج فارس در قبال پتروشیمی گلستان

اشغالگران جنایت قتل تدریجی را علیه اسرا اعمال می‌کنند

رفع موانع تخصیص قیر به پروژه‌های عمرانی با پیگیری دیوان محاسبات

قشم میزبان تور ملی والیبال ساحلی زنان جام «خلیج فارس»

تدوین سازوکار اجرایی برای رفع موانع تخصیص قیر به پروژه‌های عمرانی