پیام فارس

آخرين مطالب

تاریخ چند هزار ساله مهر تاییدی بر ایرانی بودن جزایر سه‌گانه/ پشت خلیج فارس به تمام ایرانی‌ها گرم است اجتماعي

تاریخ چند هزار ساله مهر تاییدی بر ایرانی بودن جزایر سه‌گانه/ پشت خلیج فارس به تمام ایرانی‌ها گرم است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - بیانیه اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره ایرانی نبودن جزایر سه‌گانه در حالی طرح شده که تاریخ از دو هزار سال پیش از میلاد تا امروز به ایرانی بودن بوموسی، تنب بزرگ و کوچک مهر تایید می‌زند و این قدمت با ادعای چند حکومت و بازی‌های رسانه‌ای از بین نمی‌رود.
به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، 25 مهر ماه بود که اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست مشترک خود بیانیه‌ای صادر کرده و خواستار شدند ایران از اشغال سه جزیره بوموسی، تنب کوچک و بزرگ دست بردارد، درواقع این بیانیه جزایر سه گانه را متعلق به امارات دانسته است.
با نگاه به اسناد تاریخی که مورد قبول همگان قرار دارد بی‌پایه و اساس بودن این ادعا به راحتی قابل اثبات است تعلق داشتن این سه جزیره به ایران آنقدر طولانی است که برای دیدن آن باید به دل تاریخ و زمان عیلامی‌ها سفر کرد، از دو هزار سال پیش از میلاد این جزایر متعلق به ایران بود و همچنان ایرانی خواهد ماند.
در تمام دوره عیلامی‌ها، مادها، ساسانیان، آل بویه، صفویه، زندیه و قاجار جزایر سه‌گانه متعلق به ایران بوده، البته همواره در معرض هجوم قرار داشته و در واقع قصد خارج کردن این مناطق از حاکمیت ایران هم پیشینه طولانی دارد؛ اما هر بار به جز در بازه‌های زمانی کوتاه و محدود از تمامیت ارضی دفاع می‌شد.
گواهی اسناد و نقشه‌های تاریخی به ایرانی بودن جزایر سه‌گانه اسناد تاریخی موجود در دوره‌های مختلف، نقشه‌هایی که خود اروپایی‌ها و ازجمله بریتانیا در نقشه انجمن جغرافیایی سلطنتی در سال 1892، سفرنامه و سایر اسناد، همگی تعلق جزایر سه‌گانه به ایران را تایید می‌کنند. 
اهمیت خلیج فارس و جایگاه جزایر جنوبی بر کسی پوشیده نیست تا جایی که در طول تاریخ، حتی پادشاهانی که لیاقتی در کشورداری نداشتند به این موضوع حساس بودند، اهمیت بالای این موضوع، طمع کشور‌ها برای تسلط بر این مناطق را بالا می‌برد و برای همین در بازه‌های زمانی مختلف شاهد این هستیم که کشور‌ها به بهانه‌های مختلف قصد حاکمیت به این مناطق را دارند.
چشم طمع و حیله و نیرنگ برای رسیدن به منافع خلیج فارس اگر به تاریخ نگاه کنیم، جزایر خلیج‌فارس از سی میلیون سال پیش به وجود آمده و بعد از آن هم تا جایی که اسناد تاریخی موجود است، این جزایر متعلق به ایران بوده و صرفا در دوره‌های خاصی کشور‌هایی مانند بریتانیا و یک گروه از اعراب حاکمیت آن را از ایران گرفته‌اند و با نگاه دقیق به تاریخ می‌توان حیله و نیرنگ و ردپای بریتانیا را در این برنامه‌ریزی‌ها مشاهده کرد.
قاسمی‌ها، طایفه‌ای بودند که بر این جزایر حکومت موقتی داشتند و نوع حکومت آنها هم غیرمستقل بود و زیر پرچم ایران بودن را پذیرفته بودند و در زمان معاصر، از نظر تقسیمات کشوری این سه جزیره از توابع بندرلنگه بودند، حتی زمانی که مورد اشغال بریتانیا قرار گرفت از نظر تقسیمات کشوری در ایرانی بودن آنها تردیدی نبود.
واکنش صریح مسئولین اجرایی و نظامی به بیانیه اتحادیه اروپا این ادعا و بیانیه اتحادیه اروپا از سمت مسئولین کشوری و نظامی بی‌پاسخ نماند، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه در این باره در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: «بخش ایران در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس پیام‌های زیادی در خود دارد. از نظر ما، روشن است که مسیر همکاریِ با احترام، که از سوی ما در ملاقات‌های مختلف، از جمله در نیویورک به آنها پیشنهاد شد، اکنون با تمایل اروپا برای "تقابل" پاسخ داده شده است - از طریق تحریم پرواز‌های مسافری و ایراد اتهام عبث "اشغالگری" به ایران! جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند و تا ابد نیز چنین خواهد بود. دوران سیاست خبیثانه "تفرقه بینداز و حکومت کن" اروپایی‌ها در منطقه ما مدت‌های مدیدی است که به سر رسیده است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه هم عنوان کرده: «جزایر سه گانه بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بخش لاینفک ایران زمین بوده و خواهد بود و استفاده از مفاهیم و گزاره‌های انحرافی یا تکرار ادعا‌های نادرست و گمراه کننده در مورد این بخش مهم از سرزمین ایران هیچ تغییری در واقعیت امر ایجاد نمی‌کند.»
هیچ کس حق ندارد به پاره تن ایران نگاه چپ بکند محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور هم در حساب کاربری فضای مجازی خود نوشته: «ایرانیان در طول تاریخ نشان داده‌اند که اهل گذشت از یک وجب خاک کشور نیستند و حفاظت از یک وجب از خاک کشور همانند حفاظت از کل خاک میهن عزیزمان است. جمهوری اسلامی ایران اهل بده بستان سیاسی نیست و برای حفظ یکپارچگی کشور وظایف خود را کامل و به خوبی انجام خواهد داد.»
هیچ کسی حق ندارد به جزایر نگاه چپ بکند مهاجرانی سخنگوی دولت هم درباره جلسه هیات دولت گفت: در این جلسه به مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه تاکید شد، این سه جزیره همیشه مال ایران بوده و اسناد تاریخی دارد و این موضوع را ثابت می‌کند؛ هیچ کسی حق ندارد به پاره تن ایران نگاه چپ بکند مطلقا این موضوع پذیرفته نیست و این ادعا شیطنت رسانه‌ای بیش نیست.
علی خضریان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو به کمیسیون امنیت ملی و شورای عالی امنیت ملی و همچنین نیرو‌های مسلح اشاره کرد و گفت: گفت: اجازه نمی‌دهیم کسی رفتاری انجام دهد که هتک حرمت یا سلب حاکمیت قانونی جمهوری اسلامی ایران باشد.
خضریان تصریح کرد: ما به دنبال ایجاد تنش با همسایگان نیستیم، اما اجازه نخواهیم داد که به کشور بزرگ و تاریخی ایران تعرضی شود.
وی اظهار کرد: به کشور‌های دورتر توصیه می‌کنیم در امور همسایگان دخالت نکنند و اجازه دهند همسایگان و منطقه غرب آسیا خودشان مدیریت کنند، آنها خودشان بهتر می‌دانند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: کشور‌های کوچک و ضعیف نظامی باید از تحریکات پرهیز کنند، زیرا این اقدامات می‌تواند برای آنها عواقب جدی به همراه داشته باشد و همچنین اقتصادشان را آسیب‌پذیر کند.
جزایر پاره‌ای از تن ایران اسلامی است مقام‌های ارشد نظامی هم این ادعای اتحادیه اروپا را عبس دانسته و به تمامیت ارضی کشور تاکید کردند؛ سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در اجتماع بسیجیان شهرستان بوموسی گفت: جزایر پاره‌ای از تن ایران اسلامی است و همچنان ایرانی باقی می‌ماند؛ ما همواره پیام و دست صلح و دوستی را به سمت همسایگان دراز کرده‌ایم، اما هرکس در هر جایگاهی بخواهد به این کشور تعدی کند و یا قدمی اشتباه بردارد آن قدم را خواهیم شکست و چشم ناثوابش را کور می‌کنیم.
وی اظهار کرد: حضور بسیجیان و دلاوران در این میدان به این معناست که ما ایرانی، باغیرت و از نسل شهدای کربلای 5 هستیم و در مقابل تمامیت ارضی کشور مسئولیت داریم.
تاریخ، فرهنگ و اراده کلی پشتوانه جزایر سه گانه است فاطمه جراره نماینده استان هرمزگان هم در حساب کاربری فضای مجازی خود نوشته: به‌عنوان نماینده مردم بوموسی تأکید می‌کنم که جزایر سه‌گانه بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بخش جدایی‌ناپذیر ایران ما هستند. تاریخ، فرهنگ و اراده ملی پشتوانه این سرزمین‌هاست. هرگونه ادعای خارجی، توهمی بیش نیست و پاسخش قاطع است. این خاک برای همیشه ایرانی است.
انجام عملیات عمرانی و زیرساختی در بوموسی عبدالرسول دریایی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور توسعه جزایر استانداری هرمزگان هم با اشاره به اقدامات زیرساختی انجام شده در این جزیره راهبردی خلیج فارس گفت: در 2 سال گذشته 77 طرح با بیش از 10 هزار میلیارد ریال اعتبار در حوزه‌های مختلف در این جزیره اجرا شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر هم 9 طرح با بیش از 4 هزار میلیارد ریال در حوزه‌های آب، مسکن، عمران و خدمات شهری در حال انجام است.
جزایر سه‌گانه تا ابد ایرانی خواهد ماند باید توجه داشت که شورای امنیت، یک بار ادعای اماراتی‌ها را بی‌پایه و اساس دانسته و حاکمیت بی‌چون و چرای ایران به جزایر سه‌گانه را تاکید کرده، اما اماراتی‌ها و اتحادیه اروپا به خاطر سودی که از این جزایر نصیبشان می‌شود هنوز هم چشم طمع دارند و سعی می‌کنند با صدور بیانیه و طرح دعوی در مجامع بین‌المللی مدعی شوند، ایران خاک آنها را اشغال کرده است.
کشور‌هایی که ادعا می‌کنند این جزایر غیرایرانی است، باید بدانند، جزایر سه‌گانه تنها سه جزیره نیست، بخشی از وجود ایران و با هویت تا ابد ایرانی است و پشت این جزایر و خلیج فارس به تمام ایرانی‌ها گرم است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/870219/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله آرمان امروز/ بازدارندگی ایران و حمله اسرائیل

آغاز یا پایان؟

سرمقاله آرمان ملی/ اسرائیل و شکست بزرگ هوایی

سرمقاله اعتماد/ یارگیری بی‌فایده امارات

تنش تهران‌-‌تل‌آویو به پایان رسید؟

سرمقاله ایران/ اقتدار و اعتماد

سرمقاله همشهری/ 4 نکته درباره حمله رژیم موقت صهیونیستی

سرمقاله شرق/ جنگ اصلی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ برای تقویت قدرت بازدارندگی

سرمقاله جوان/ چه کسی ما را از خواب بیدار کرد؟!

شایع‌ترین علائم مسمومیت‌های گوارشی

بهترین مواد غذایی برای بهبود زخم‌های دهانی

مصرف نمک تا چه حدی ضرورت دارد؟

4 خصوصیت که می‌تواند باعث خستگی شود

انار برای تنفس و سرماخوردگی بسیار مناسب است

مراسم تشییع پیکر مطهر بانوی شهید راه قدس در شیراز + فیلم و تصاویر

سیل‌های ناگهانی مهر تایید بر تغییر اقلیم

آغاز مراسم تشییع پیکر شهیده کرباسی در شیراز

آمادگی همکاری دادگستری فارس با شهرداری برای حفظ باغ‌های شیراز

هواشناسی کشور 6 آبان 1403؛ رگبار باران و وزش باد شدید در استان‌های شمالی

فیلم/ مراسم تشییع پیکر شهیده کرباسی و امام جمعه کازرون در شیراز

2 استانی که کمترین و بیشترین نرخ تورم را در مهر داشتند(+ جدول)

سیل‌های ناگهانی؛ مهر تاییدی بر تغییر اقلیم

جدی‌ترین گزینه استانداری خراسان شمالی/ بهمن نوری کیست؟

اجرای کامل قانون تبدیل وضعیت خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران در شرکت ملی مس

جعلیات درباره خلیج فارس و جزایر سه گانه ایران

◄ نماد بورسی حفارس در عملکرد 6 ماهه چه کرد؟

تاریخ چند هزار ساله مهر تاییدی بر ایرانی بودن جزایر سه‌گانه/ پشت خلیج فارس به تمام ایرانی‌ها گرم است

دور جدید فروش فوری خودرو ویژه مادران | آغاز ثبتنام قرعه کشی خودو طرح مادران

مراسم تشییع نخستین شهیده ایرانی راه قدس در شیراز در حال برگزاری است

حمله ایران با چند صد موشک به زیرساخت اسرائیل؟

تصاویر/ پارک نوری شیراز

رگبار باران در این استان‌ها؛ کدام مناطق برفی است؟

بارش برف در ارتفاعات و نقاط سردسیر رشته کوه البرز

قیمت بلیت هواپیما تهران شیراز امروز 6 آبان 1403

پیش‌بینی وضعیت آب و هوای کشور: بارش باران و تغییرات دما در راه است

تولید تخم مرغ مهر ماه به 115 هزار تن رسید

آزادراه شیراز - اصفهان گران‌ترین آزادراه در ایران است

پیش‌بینی بارش باران در این استان‌ها

پیکر شهید حجت الاسلام صباحی فردا در کازرون تشییع می‌شود

پیش بینی وضعیت آب و هوا هرمزگان فردا دوشنبه 7 آبان ماه 1403 + هواشناسی هرمزگان فردا

حضور پرشور مردم در مراسم بدرقه اولین بانوی شهیده راه قدس و امام جمعه شهید کازرون | ویدئو

مراسم تشییع پیکر شهیده راه قدس معصومه کرباسی و حجت الاسلام صباحی در استان فارس + فیلم

تاکید برنامه هفتم توسعه بر پرداخت ماهانه به دانشجویان دکتری/ دانشجویان از مهر 1404 حقوق می‌گیرند

برگزاری مراسم تشییع پیکر شهیده «کرباسی» و حجت الاسلام شهید«صباحی» در شیراز

اجرای نمایش«کمین ژاله» در فرهنگ‌سرای مهر

مالکیت بحرین، عمان و امارات کنونی برای ایران بود! /پروسه جداسازی جزایر ایرانی جنوب خلیج فارس زیر ذره بین

برگزاری آیین تشییع پیکر شهیده راه قدس و شهید نماز جمعه در شیراز

برگزاری مراسم تشییع پیکر شهیدان «کرباسی» و «صباحی« در شیراز

بیانیه امام جمعه اهل سنت شهرستان تربت جام