پیام فارس

آخرين مطالب

کاخ سفید در توهم مقالات

کاخ سفید در توهم
  بزرگنمايي:

پیام فارس - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
ترور یحیی سنوار، به این امیدها در دولت بایدن دامن زده است که وی می‌تواند در روزهای آخر حضورش در کاخ سفید به هموار کردن راه برای ایجاد یک کشور فلسطینی کمک کند. «استیون ارلانگر» در گزارش 21اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشت، اما از بسیاری جهات هدف تشکیل کشور مستقل فلسطینی دورتر از همیشه به نظر می‌رسد. در غزه، مرگ و ویرانی در مقیاسی ویرانگر رخ داده است. فقدان یک رهبری روشن و استوار فلسطینی وجود دارد. بایدن امیدوار است که ترور سنوار بتواند آتش‌بس موقت در غزه را به دنبال داشته باشد و در عین حال راهی به سوی مذاکرات بر سر ایجاد یک کشور فلسطینی در کنار اسرائیل – یا به اصطلاح همان راه‌حل دو دولتی- ایجاد کند.
اما مشخص نیست که اکنون چه کسی می‌تواند به نمایندگی از حماس در غزه صحبت کند یا اینکه حتی این گروه واقعا می‌داند که گروگان‌ها کجا هستند یا چند نفرشان زنده هستند یا خیر؟ بنیامین نتانیاهو وعده داده است که به جنگ علیه حماس ادامه دهد. او نبرد دیگری را هم علیه حزب‌الله در جنوب لبنان پیگیری می‌کند و همچنین به دنبال پاسخ به ایران نیز هست. نتانیاهو از 7 اکتبر بارها امکان راه‌حل دو دولتی را رد کرده است و ثبات دولت ائتلافی او وابسته به وزرای راست افراطی است که مخالف هر نوع کشور فلسطینی هستند. «مخیمار ابوصدا»، محقق غزه‌ای که استاد مدعو در دانشگاه نورث وسترن است، می‌گوید که همه اینها چشم‌انداز موافقت اسرائیل برای مذاکره جدی بر سر تشکیل کشور فلسطین را بسیار بعید می‌کند. ابوصدا گفت: «نتانیاهو اخیرا بارها گفته است که یک کشور فلسطینی امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد. با توجه به اینکه بخش رادیکال اسرائیل اکنون در قدرت است، این موضوع در دستور کار آنها نیست.»
قرارداد اسلو در دهه1990 - چارچوب صلح با هدف حل مناقشه بین اسرائیل و فلسطینیان- قرار بود به «فلسطین مستقل» منجر شود. «تشکیلات خودگردان فلسطینی» که بر اساس این توافق‌نامه تاسیس شد، قرار بود یک نهاد موقت باشد که خودمختاری محدود فلسطینی‌ها را در کرانه باختری و نوار غزه اعمال می‌کند. اما در سال2007 پس از انتخاباتی که در آن حماس پیروز شد، به دنبال درگیری‌هایی که میان فتح و حماس رخ داد، از سوی حماس از غزه بیرون رانده شد. اکنون این تشکیلات تنها بخشی از کرانه باختری را تحت کنترل دارد و فلسطینیان آن را فاسد و ناکارآمد می‌دانند.
در سال‌های اخیر، در میان چرخه‌های خشونت، امیدها به راه‌حل دو کشور کاهش یافته است. پس از 7اکتبر و پاسخ ویرانگر اسرائیل در غزه، این موضوع دوباره توسط ایالات متحده و اروپا و همچنین برخی از کشورهای خاورمیانه به‌عنوان بهترین راه برای دستیابی به صلح پایدار و مطمئن بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها مطرح شده است. برای مثال، عربستان سعودی اصرار دارد که هرگونه به رسمیت شناختن اسرائیل به مسیری معتبر به سوی یک کشور مستقل و پایدار فلسطینی بستگی دارد. اما حتی اگر نتانیاهو رویکرد خود را تغییر دهد، به گفته تحلیلگران، رهبری پراکنده و ضعیف در فلسطین مانع جدی برای پیشرفت در این موضوع خواهد شد.
«معین ربانی»، عضو غیر مقیم «مرکز مطالعات درگیری و بشردوستانه» مستقر در دوحه گفت که هرگونه توافقی مستلزم یک رهبری گسترده فلسطینی، از جمله موافقت حماس، برای حمایت و پشتیبانی از این ایده است. ربانی می‌گوید: «اما تشکیلات خودگردان فلسطین کم و بیش هر گونه مشروعیتی را که ممکن بود داشته باشد از دست داده است و من انتظار دارم که حماس در حال حاضر یک خط رادیکال‌تر را اتخاذ کند.» او گفت که اصرار ایالات متحده و کشورهای اروپایی بر ادامه فشار برای راه‌حل دو کشوری، خلأ موجود در رهبری فلسطین و تاثیر رادیکالیزه کننده جنگ غزه بر سیاست فلسطین را نادیده گرفت.
ربانی گفت: «راه‌حل دو دولت، سرپوشی است که به ایالات متحده و اروپا اجازه می‌دهد تا وانمود کنند که در حل این موضوع جدی هستند بدون اینکه تغییراتی را در واقعیت روی زمین تشخیص دهند که با امکان دستیابی به آن هدف در تناقض است.»موضوع پیچیده‌تر، رشد سریع شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی و همچنین تشدید حملات اسرائیل به این سرزمین پس از حمله 7اکتبر است. «علی جرباوی» استاد علوم سیاسی در دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری، گفت: «هیچ‌کس در سرزمین‌های اشغالی، به‌ویژه کرانه باختری، به راه‌حل دو دولتی اعتقاد ندارد.» او گفت: «در حال حاضر سخت‌ترین کار در جهان این است که یک فلسطینی میانه‌رو باشی.» بیشترین تاثیر ترور سنوار و تضعیف حماس ممکن است بر سیاست فلسطین باشد.
جرباوی گفت که وقتی با مقامات حماس صحبت کرد، آنها آگاه بودند که این سازمان ضربه شدیدی خورده است و بهبودی و ترمیم آن به سال‌ها زمان نیاز دارد. آنها همچنین اذعان کردند که حماس نمی‌تواند به تنهایی غزه را اداره کند. او خاطرنشان کرد، اما حماس همچنان می‌تواند مانع از هر ترتیبی شود که دوست ندارد.مقامات اسرائیلی، آمریکایی، سعودی، مصری و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس درباره تلاش برای انتصاب «سلام فیاض»، 72 ساله به‌عنوان نخست وزیر برای اجرای بازسازی غزه پس از پایان جنگ بحث کرده‌اند. فیاض پیش از این از سال 2007 تا 2013 در این سمت خدمت کرده است. او پس از اختلافات سیاسی با محمود عباس اخراج شد. روی کار آمدن فیاض می‌تواند کشورهای عربی را ترغیب به ارائه میلیاردها دلار کمک کند که همین امر می‌تواند به او کمک کند تا حمایت مردم غزه را به دست بیاورد؛ حتی در شرایطی که اسرائیل بر حفظ کنترل امنیتی بر مرزها اصرار دارد. اما جرباوی که با فیاض در دولت کار می‌کرد و به او احترام می‌گذارد، نگران است که «فلسطینی‌ها او را مرد آمریکا ببینند که دستور کار آمریکا و امارات را اجرا می‌کند.»

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/868551/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ششمین دوسالانه عکس نور بهمن ‌ماه برگزار می‌شود

یک دیپلمات ایرانی: رزمایش نظامی ایران و عمان برای همکاری نزدیک برای صلح و امنیت در خلیج فارس است

مس بدون فکری صدر نشین شد

رمزگشایی از سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه

خطاب به خانواده بزرگ پتروشیمی شیراز

پایان زیاده‌خواهی‌های امارات با دیپلماسی اقتصادی – سیاسی

کاخ سفید در توهم

آنالیز استانداران

کاهش 16 درصدی ارزش پول ملی در 6 ماه

کاملاً غیرقابل پیش‌‏بینی

بیروت؛ جهان دیگر تصویر روح در آینه (1)

قاتل هیرمند در تهران؟

یک شهادت عاشقانه

مهم‌ترین علائم سکته مغزی

گذر سامانه بارشی از کشور تا اوایل هفته آینده

طرز تهیه کیک کره‌ای؛ کیک لطیف و خوشمزه برای عصرانه

بارش باران هم‌اکنون در 6 محور مواصلاتی فارس

احتمال کشف نفت و گاز در جزایر سه‌گانه

خلاصه والیبال چادرملو اردکان 1 – پیکان تهران 3

فیلم| پیروز قربانی سرمربی فجرشهید سپاسی: بی‌غیرت نیستم

بهترین فیلم های جنگی در مورد جنگ خلیج فارس

آغاز برداشت یاقوت‌های سرخ در کازرون

عارف: جمهوری اسلامی ایران اهل بده بستان سیاسی نیست

رژیم صهیونیستی شکست‌ خورد اما شکست بزرگ‌تر از آن تمدن و فرهنگ غرب است

26 هزار میلیارد تومان پروژه در چادرملو آماده بهره‌برداری است

عکس العمل تند آتیلا حجازی به اتفاقات اخیر

عکس/ نام خلیج فارس در کارت شناسایی بنیان‌گذار امارات

علت ایجاد کهیر پوستی در زمان بارداری

علل بروز مگس پران چشم

بیشترین علت مرگ ومیر ایرانیان چیست؟

رونمایی دلار در کانال 68 هزار تومان؛ طلای 18عیار بالا رفت

خاطره‌ای از ترک جلسه توسط چینی‌ها از زبان معاون سابق وزیر اقتصاد

افزایش 60 تا 70 میلیون مترمکعبی مصرف گاز در پی کاهش دما

بررسی سازوکار اسقاط و تحویل خودرو جایگزین با حضور وزیر صمت

ریز و درشت ارقام مهم بودجه به روایت نایب رییس کمیسیون برنامه؛ از حقوق و مالیات تا قیمت نفت و دلار

روایت فارس از علت افزایش قیمت دلار در این روزها

هشدار؛ بارش‌های سنگین در انتظار 24 استان

رهاسازی دو بهله عقاب در قیر و کارزین

تداوم شکست‌های چادرملو در لیگ برتر والیبال

آلایندگی کارخانه سیمان در خاوران

راه‌های دسترسی غیرمجاز در محور اردکان – نائین مسدود شد

معابر شهری متناسب با نیاز روشندلان ساماندهی شوند

باخت غیرمنتظره عطایی، برد اکبری و طلسم‌شکنی شهداب

فوتبال دسته یک کشور | فجرسپاسی شیراز و مس کرمان مساوی شدند+ فیلم

اولین صحبت مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با موسیمانه

هشدار وزیر ورزش به هلدینگ خلیج فارس؛ ما هنوز سهام دار استقلال و پرسپولیس هستیم، لازم باشد ورود می‌کنیم

رهبر انقلاب: اگر امثال شهید سنوار و سید حسن نصرالله نبودند سرنوشت منطقه به‌گونه‌ای دیگر بود

سقوط بالابر فروشگاهی در خیابان فداییان اسلام مشهد حادثه آفرید (2 مهر 1403)

تصادف در محور قوچان-درگز یک کشته و هشت مصدوم برجای گذاشت (2 مهر 1403)

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، امروز دوم آبان