پیام فارس

آخرين مطالب

فشار نفاق بر وفاق مقالات

فشار نفاق بر وفاق
  بزرگنمايي:

پیام فارس - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
گروه‌هایی که ریشه تفکرات آنها در انجمن حجتیه سابق است علیه دولت کارشکنی می‌کنند

مهدی بیک اوغلی| وفاق به چه معناست؟ آیا آنگونه که برخی طیف‌های سیاسی جریان راست معتقدند، وفاق به معنای تاسیس یک شرکت سهامی و تخصیص سهم به هر کدام از جناح‌های سیاسی است؟ یا به گونه‌ای که برخی اصلاح‌طلبان به آن اعتقاد داشته و آن را به معنی مواضع مشترک در حل مسائل کلان کشور بدون سهم‌خواهی در نظر می‌گیرند؟ با هر زاویه دیدی نمی‌توان انکار کرد که این روزها ابهام درباره تعریف و تفسیر وفاق بسیار زیاد شده است. عیسی کلانتری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و یکی از کارگزاران اجرایی در دولت‌های هاشمی‌رفسنجانی، سید محمد خاتمی و حسن روحانی معتقد است برای تعریف کلید واژه وفاق، قبل از هر چیز لازم است که شخص رییس‌جمهور و یاران نزدیک ایشان تعریف مد نظر خود از «وفاق» را ارایه کنند. بدون یک چنین تعریف ترازی هر کس از ظن خود تفسیری از وفاق ارایه می‌کند، بدون اینکه کسی بداند آیا مد نظر رییس‌جمهور و دولت یک چنین تعریفی هست یا نه؟ کلانتری در عین حال به رخدادهای این روزهای کشور و حاشیه‌سازی برخی جریانات رادیکال علیه دولت اشاره کرده و همکاری دولت با این گروه‌ها را یکطرفه ارزیابی می‌کند. به اعتقاد این فعال سیاسی، جریان پایداری و سایر طیف‌های تندرو تا زمانی از وفاق دم می‌زنند که در راستای منافع آنها باشد و به محض اینکه دولت در برابر یکی از خواسته‌های آنان، مخالفتی داشته باشد، علم حاشیه‌سازی علیه دولت را بر افراشته خواهند کرد.
‌ابهاماتی که درباره ایده وفاق در فضای سیاسی کشورمان شکل گرفته هر روز و هر هفته ابعاد و زوایای وسیع‌تری پیدا می‌کند. تعاریف و تفاسیر مختلفی در این خصوص از سوی جریانات مختلف طرح می‌شود، نظر شما درباره این کلیدواژه مهم در دولت چهاردهم چیست؟
به نظرم قبل از تحلیلگران و فعالان سیاسی، شخص آقای پزشکیان و یاران نزدیک ایشان هستند که باید تعریف خاص خود از وفاق را ارایه کنند. در حال حاضر برخی افراد و جریانات در جناح راست، وفاق را به شکل یک شرکت سهامی تعریف می‌کنند که هر جناح و گروهی باید سهم خود را از آن برداشت کند! اگر قرار باشد اینگونه به این کلیدواژه مهم دولت نگریسته شود، اساسا وفاق معنایی نخواهد داشت. اصولگرایان از دکتر پزشکیان سهم خود را می‌خواهند در حالی که آقای پزشکیان از وفاق تعریف و هدف دیگری دارد. بدون تردید تا جایی که دکتر پزشکیان سهم آنها را بدهد و در مسیر مورد نظر آنها حرکت کند، وفاق عینیت می‌یابد اما به محض اینکه دولت از مسیر مورد نظر تندروها خارج شود، حاشیه‌سازی می‌کنند. در واقع برخی جریانات خاص سیاسی برخورد نفاق‌آمیزی با وفاق دارند. اصولگراها وفاق را تا زمانی می‌خواهند که دولت به حرف آنها گوش داده و خواسته‌های آنها را برآورده کند. اگر غیر از این باشد، آنها راه خود را می‌روند و پزشکیان و دولت را تنها می‌گذارند. بنابراین به نظرم لازم است آقای پزشکیان و نزدیکان ایشان تعریف رییس‌جمهور از وفاق را ارایه کنند.
‌به نظر می‌رسد که ایده آقای پزشکیان این است که ظرفیت تحقق آشتی ملی را میان همه گروه‌ها ایجاد کند. در واقع از پتانسیل همه افراد، گروه‌ها و جناح‌ها در مسیر پیشرفت کشور استفاده شود. با این ایده می‌توان به این هدف رسید؟
آشتی ملی در چه مسیری؟ اگر آشتی ملی در مسیری باشد که رادیکال‌ها می‌خواهند، وفاق را قبول می‌کنند. اما اگر آقای پزشکیان روی شعارها و وعده‌های خود بایستد و طیف‌های مختلف اصولگرا از آن حمایت کنند، وفاق معنا خواهد داشت. اما اگر قرار باشد آقای پزشکیان شعارهایی که در انتخابات به مردم داده را رها کند و به فکر راضی نگه داشتن رقبا و مخالفان باشد، در آن صورت از دید طرفداران پزشکیان، وفاق نخواهد بود.
‌دولت حدودا 2ماه است که تشکیل شده است. آیا این زمان فرصت مناسبی برای ارزیابی عملکرد دولت در زمینه عملکرد دولت است؟نباید به دولت زمان بیشتری داده شود؟
واقع آن است که بحران‌هایی که در سطح منطقه به وقوع پیوسته دولت را تحت تاثیر قرار داده و توجه دولت را جلب کرده است. اما وزرای دولت نباید حواس خود را معطوف رخدادهای بیرونی کنند و باید وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند. زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که در درون دولت اختیارات وزرا کاهش پیدا کرده و معاونان روسای جمهور هستند که بر انتصابات وزرا نظارت می‌کنند. باید در این زمینه روشنگری شود. وزیری که از مجلس رای اعتماد گرفته و در برابر نمایندگان و مردم مسوولیت دارد، چگونه می‌تواند تحت نظارت معاونان رییس‌جمهور قرار بگیرد؟ مجموعه این موارد باعث شده این احساس در بخش‌هایی از فعالان سیاسی ایجاد شود که نوعی بلاتکلیفی در برخی بخش‌ها حاکم شده. دولت و شخص رییس‌جمهور باید مراقب این فضاسازی‌ها باشند. برخی بانک‌ها، ساختارهای مالی و حتی معاونان برخی وزرا شکل و شمایل کاملی ندارند. نه افراد قبلی به عنوان معاون وزیر تایید شده‌اند و نه افراد جدید معرفی شده‌اند. بیش از 2ماه از عمر دولت گذشته اما هنوز این نوع مدیریت‌ها تعیین تکلیف نشده‌اند. این وضعیت در کنار مسائل بین‌المللی نوعی عدم ثبات ایجاد کرده است.
‌در این فضا طیف‌های رادیکال فشار زیادی را به دولت وارد می‌سازند. مثلا در مورد محمدجواد ظریف این فشارها به عینه نمایان است. حمید رسایی رسما موضوعاتی را مطرح می‌کند که ریشه در واقعیت ندارد. این نوع حاشیه‌سازی‌ها علیه دولت را چطور می‌توان تحلیل کرد؟
موضوع دقیقا همان وفاقی است که مد نظر تندروها قرار دارد. آنها سهم خود را از دولت می‌خواهند و لاغیر. هر زمان هم که احساس کنند، یکی از خواسته‌های آنها برآورده نشده است از دولت انتقاد کرده و حاشیه‌سازی می‌کنند. جریان راست و پایداری‌چی‌ها، استانداری‌ها را می‌خواهند، معاونت‌های وزرا را طلب می‌کنند، روسای سازمان‌های با نفوذ اقتصادی را می‌خواهند. این در حالی است که از دید بسیاری از فعالان سیاسی و گروه‌های مردمی و مدنی، پایداری‌چی‌ها اساسا صلاحیت لازم برای اظهارنظر درباره ظریف و سایر چهره‌های دولتی را ندارند اما با امکانات رسانه‌ای و مدیریتی که در اختیار آنها قرار گرفته، دولت را تهدید و تحقیر می‌کنند. مردم اگر مدیریت تندروها را می‌خواستند که در انتخابات به آنها رای می‌دادند.
‌ادامه این روند چه مشکلاتی را برای دولت ایجاد می‌کند؟
مشکلات عدیده‌ای در اثر این عدم ثبات شکل می‌گیرد. دولت ابتدا باید سایه تسلط خود را در حوزه‌های مختلف تثبیت سازد و بعد برای تحقق وفاق برخی چهره‌های شایسته و متخصص سایر گروه‌ها را به کار بگیرد. من این روزها در استان‌های مختلف حضور دارم، بسیاری از مدیران کل استان‌ها بلاتکلیف هستند. افراد و مدیران نه می‌دانند که حضور خواهند داشت و نه مطمئن هستند که از کار برکنار می‌شوند.توجه داشته باشید که لازم است مسائل مهم مد نظر مردم چون گرانی‌ها، تورم، بیکاری و...حل و فصل شوند. دولت نباید فرصت را از دست بدهد. باید سراغ ابربحران‌های کشور بروند، درآمدهای کشور باید عادلانه توزیع شوند. اما پایداری‌چی‌ها هنوز دعوای استانداری‌ها را دارند. بسیاری از طرفداران دولت و گروه‌های سمپات دولت بلاتکلیفند و چشم انتظار تصمیمات آتی دولت هستند.
‌اگر آقای پزشکیان برای حل مشکلات از شما مشورت می‌خواستند چه مواردی را به صورت اولویت‌های اصلی کشور مطرح می‌کردید؟
پزشکیان باید از وزرایش بخواهد که وظایف‌شان را به نحو احسن انجام دهند. وزرا هم باید اختیار کامل برای حل معضلات کشور داشته باشند. روسای سازمان‌ها و وزرا باید اختیارات کامل داشته باشند. دولت باید برنامه‌های مد نظر خود را به وزرا و روسای سازمان‌ها بدهد و وزرا به دنبال حل آنها باشند. دولت دکتر پزشکیان باید وارد مسائل کشور شود. سر و سامان دادن به ناترازی‌های آب، برق، گاز و سایر گونه‌های انرژی، مقابله با گرانی‌ها و مهار تورم، جذب سرمایه‌های خارجی و... مواردی است که باید در اولویت تصمیم‌سازی‌ها باشند.
‌آشتی ملی و وفاق را چطور می‌توان محقق کرد؟
آشتی ملی که یک طرفه محقق نمی‌شود. آشتی ملی ابعاد مختلفی دارد. اگر تصور شود که نزدیک شدن به خواسته‌های برخی تندروها باعث شکل‌گیری آشتی ملی می‌شود، به نظرم اشتباه است. آقای پزشکیان شعارها و وعده‌هایی داده است که باید در مسیر تحقق آنها حرکت کند. شعار مهار تورم، بهبود وضعیت معیشتی مردم، رفع فیلترینگ و... شعارهایی است که ایشان داده و باید در مسیر تحقق آن حرکت کند.
‌اما آیا تحقق این شعارها بدون مشارکت بخش‌های دیگر نظام حکمرانی ممکن است؟ در مورد برخی دولت‌ها مثل دولت آقای روحانی و... این نقد مطرح است که علی‌رغم مشارکت بالای مردم نتوانستند ارتباط معقولی با نهادهای تاثیرگذار حاکمیتی برای تحقق وعده‌های خود ایجاد کنند. آیا بدون همراهی و همفکری با هسته اصلی حاکمیت می‌توان نسبت به اجرایی شدن وعده‌ها امیدی داشت؟
آقای روحانی که از وفاق صحبت نمی‌کرد. ایشان سیاست‌هایی داشتند که در راستای منافع ملی دنبال می‌کردند. دکتر پزشکیان است که بحث وفاق ملی را مطرح کرده، باید ابتدا این کلیدواژه را تعریف کرده و به دنبال اجرایی شدن آن برود.
‌فکر نمی‌کنید تحقق بخشی از شعارهای مسعود پزشکیان و دولت چهاردهم در گروی ارتباط نزدیک با حاکمیت و استفاده از ظرفیت همه جریانات است؟
من که نمی‌گویم پزشکیان با حاکمیت در تضاد باشد چرا این طور به موضوع نگاه می‌کنید. به نظرم آیت‌الله خامنه‌ای با دکتر پزشکیان تفاهم خوبی دارند. اما در این میان، شاید گروه‌هایی که ریشه تفکرات آنها در انجمن حجتیه سابق است و با عنوان جریان پایداری فعالیت می‌کنند، کارشکنی می‌کنند.
‌یعنی شما معتقدند که دولت چهاردهم باید راه خود را با طیف‌های تندرو روشن کند؟
آقای پزشکیان باید بداند که پایداری‌چی‌ها با او دوست نیستند و هرگز نخواهند شد. وفاق با آنها شبیه دوستی با.... است و هرگز محقق نمی‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/868017/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فشار نفاق بر وفاق

رویای خلاقانه سنوار

شکاف اپوزیسیون بر سر جنگ

زاکانی و چالش سفرهای خارجی

فشار قاره سبز بر ایران؛ اروپا استقلال سیاسی ندارد

تهدید «سایه» برای دولت پزشکیان

روایت «اوراسیا ریویو» از اهرم‌های ایران برای رویارویی با اسراییل

درگذشت روحانی مرموز

حماس زنده خواهد ماند

انتقال ویروس HPV به جنین در بارداری

آموزش ناف گیری و جا انداختن ناف

عوامل موثر در افتادگی ناف

چگونه شروع آلزایمر را به تاخیر بیندازیم؟

تاریخچه دندان پزشکی در جهان

نحوه استفاده از ماسک درخشان کننده پوست

تاثیر دین اسلام بر پیشرفت علم دندان پزشکی

نکاتی که باید پیش از تهیه ماسک درخشان کننده پوست بدانید

تاثیر آلودگی ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی جهان بر افزایش مرگ‌ومیرها

بخشی از نکات مهم کتاب قانون ابن سینا درباره دندان

سازمان برنامه و بودجه هم به شورای عالی بورس اضافه می‌شود

مالیات بر ارزش افزوده 10 درصد ماند

فرصت کم نظیر انرژی خورشیدی

تاخت و تاز ارز در جاده گرانی؛ دلار به کانال 66 هزار تومان رسید

خانه‌های بالای 50 میلیارد تومان مشمول مالیات شد

خرید طلا آب‌شده حتی با 100 هزار تومان

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی: مشکل عرضه گوشت تا یک ماه آینده حل می شود

صف وام بانکی از کجا می‌آید؟

موضع قوه قضائیه درباره رمزارزها

یارانه‌بگیران سال آینده اعلام شدند؛ کسری 756 همت در هدفمندی یارانه

آغاز پخش برنامه «به قلم بانو و دختر ایران» از شبکه صبای رادیو

سامانه‌های خورشیدی در فارس از مرز یک‌هزار عبور کرد

بهترین گلزن تاریخ استقلال، مهمان بازی بهترین گلزن تاریخ فوتبال!

شیراز؛ میزبان نخستین سمپوزیوم «پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم» در شیراز

لزوم برنامه‌ریزی و نگاه جدی به فعالیت مدرسه عالی مهارتی تربیت‌بدنی

شرط صعور پرسپولیس به مرحله بعدی لیگ نخبگان

کارتون | خلیج همیشه پارس

به نام مسافر به کام قاچاقچی

کار سخت پرسپولیس برای صعود به مرحله بعد لیگ نخبگان آسیا

خلاصه هندبال گیتی پسند 23 – نیروی زمینی کازرون 24

اعتبار تخصیص یافته به جامعه عشایری فارس جوابگوی نیازهای آن‌ها نیست

امنیت و آرامش نتیجه حمایت از مجموعه انتظامی است

یارانه مهر ماه واریز شد

بیوگرافی و عکس های زیبای سانگ هایه کیو بازیگر جذاب کره ای

تعداد سامانه های خورشیدی نصب شده در فارس از مرز یک هزار سامانه عبورکرد

نتیجه حمایت از مجموعه انتظامی، امنیت و آرامش جامعه است

فولاد مبارکه برترین شرکت بورس کالای ایران در هفته آخر مهر

معرفی کتاب جزایر سه گانه ایرانی

برگزاری مانور امداد و نجات کوهستان در استهبان

معاون دانشگاه شیراز: دانشگاه شیراز 12 قرارداد با دانشگاه‌های روسیه دارد

افضلی: کارخانه سیمان شیراز تا پایان امسال به خرامه انتقال می یابد