پیام فارس

آخرين مطالب

شیراز؛ میزبان نخستین سمپوزیوم «پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم» در شیراز اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس نخستین سمپوزیوم «پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم» طی روزهای اول و دوم آبان‌ماه به همت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در این کلان‌شهر در حال برگزاری است.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز، اول آبان در مراسم افتتاحیه این سمپوزیوم گفت: تغییرات اقلیمی از مهم‌ترین چالش‌های 100 سال گذشته است و می‌توانیم بگویسم یکی از بزرگترین چالش‌های بشر، تغییرات آب و هوایی است.
جعفر جندقی افزود: گرم شدن هوای کره زمین به دلایل مختلفی مانند افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی، به صورت میانگین تبعات بسیار زیادی دارد که یکی از بخش‌هایی که از مباحث مربوط به تغییرات اقلیمی تاثیر می‌پذیرد، بخش سلامت است.
وی اضافه کرد: ایجاد هالوژن‌ها، آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی، بیماری‌های نوظهور و نوپدید، ایجاد بیماری‌ها در مناطقی که قبلا در آن وجود نداشته مانند تب دنگی، بیماری‌های قابل انتقال از انسان به حیوان، مهاجرت‌ها به دلیل ایجاد طوفان‌ها و گرد و غبار در یک منطقه به دلیل خشکسالی که سبب ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود و مواردی از این قبیل، می‌تواند بر امر سلامت نیز تاثیرگذار باشد.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: افزایش بیماری‌های سالمندان، افزایش مرگ و میر سالمندان، افزایش بیماری‌های گوارشی در فصول گرم سال از دیگر مواردی است که به واسطه تغییرات اقلیمی انجام می‌شود و افزایش هزینه و مراجعه به بخش سلامت را در پی دارد؛ بنابراین لازم است این آسیب‌پذیری‌ها و مشکلات ایجاد شده در اثر تغییرات اقلیمی را بشناسیم و خود را در برابر آن‌ها مقاوم کنیم.
جندقی در زمینه برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مقابله با بیماری‌های ایجاد شده از تغییرات اقلیمی گفت: ابتدا باید نقاط آسیب را بشناسیم و تغییرات آسیب‌پذیر در اقلیم‌های مختلف کشور را شناسایی کنیم که در این زمینه مطالعات زیادی انجام و نقاط آسیب‌پذیر شناسایی شده است؛ موضوع دوم، «تاب‌آوری» است که باید بدانیم در برابر آسیب‌ها چگونه تاب‌آوری خود را افزایش دهیم.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در این زمینه روش‌های مختلف در اقلیم‌های مختلف کشور شناسایی شده است، اضافه کرد: در حال حاضر برنامه ملی «تاب آوری و سازگاری با تغییرات اقلیمی» تدوین شده است؛ چندین نقطه اقلیمی در کشور با توجه به تفاوت‌های آب و هوایی، در یک برنامه تحقیقاتی بررسی و شناسایی شده و با آگاهی از آسیب‌پذیری این مناطق، در حال بهسازی آن‌ها هستیم.
افزایش دمای کره زمین
رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رئیس نخستین «سمپوزیوم پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم» نیز در این آیین گفت: تغییرات اقلیمی به تغییرات گسترده در پارامترهای آب و هوایی گفته می‌شود که در نقاط مختلف دنیا و در سطح کلان اتفاق می‌افتد که یکی از مصادیق آن گرمایش جهانی است.
ابوالفضل اژدرپور افزود: در طول 100 سال گذشته دمای کره زمین بیش از یک درجه افزایش داشته که این افزایش دما در کشور ما 9.1 درجه سانتیگراد و حدود دو برابر میانگین جهانی است و اگر این روند ادامه پیدا کند، تا پایان قرن بیست و یکم، شاهد افزایش دمای کرده زمین به 7.2 درجه سانتیگراد هستیم.
وی اضافه کرد: هر یک درجه افزایش دما سبب افزایش 8 درصدی بیماری‌های روده‌ای مانند اسهال می‌شود؛ بر اساس اعلام سازمان‌های جهانی، اگر میانگین سالانه بیماری‌های اسهالی در دنیا را 4 میلیارد در سال در نظر بگیریم، این افزایش 8 درصدی باعث افزایش حدود 400 میلیون بیماری‌های اسهالی می‌شود؛ همچنین می‌تواند 176 هزار مورد مرگ و میر به دلیل بیماری‌های اسهالی را در پی داشته باشد که در این زمینه لازم است به 2 مورد شامل «کاهش سوخت‌های فسیلی» و «فرهنگ‌سازی و افزایش آموزش‌ها» بین مردم عادی و سیاستگذاران برای بهره‌مندی بیشتر از انرژی‌های پاک به جای سوخت‌های فسیلی، توجه شود.
اژدرپور با اشاره به مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی برای چرخه هیدرولوژی و افزایش تبخیر افزود: این افزایش تبخیر در نقاطی از دنیا سبب افزایش سیلاب و طوفان‌های شدید و در نقاطی از دنیا سبب خشکسالی شود که پدیده ریزگردها و تبعاتی که در زمینه افزایش بیماری‌های تنفسی و قلبی به همراه دارد را می‌توان از این جمله برشمرد.
دبیر علمی نخستین سمپوزیوم پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم نیز گفت: تغییر اقلیم پدیده‌ای است که تبعات بسیار زیادی دارد و در سال‌های گذشته به عنوان یکی از معضلات بشر در قرن کنونی از آن یاد شده است و به واسطه تاثیرگذاری بسیار زیاد بر بسیاری از حوزه‌ها و به طور خاص حوزه سلامت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، متولی برگزاری این سمپوزیوم شد. 
محمد حسینی اضافه کرد: این سمپوزیوم در 5 محور شامل «تغییر اقلیم، مخاطرات محیطی و توسعه پایدار»؛ «تغییر اقلیم، فرهنگ‌سازی و تاب‌آوری»؛ «تغییر اقلیم، مخاطرات شغلی و ایمنی»؛ «تغییر اقلیم و بیماری‌های ناقل زاد» و «تغییر اقلیم و کلان روند بیماری‌ها» در روزهای اول و دوم آبان 1403 برگزار می‌شود.
وی افزود: تغییر اقلیم به واسطه تاثیرگذاری بر مولفه‌هایی مانند آب سالم، کیفیت هوا و امنیت غذایی، سلامت انسان را دچار پیامدهای فراوانی می‌سازد؛ بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت 250 هزار مرگ بین سال های 2030 تا 2050 میلادی بر اثر تغییر اقلیم خواهد بود که آمار بسیار مهمی است.
دبیر علمی نخستین سمپوزیوم پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم ادامه داد: کشور ما در زمینه تغییرات اقلیمی به عنوان یکی از کشورهای بزرگ تولید گازهای گلخانه‌ای در ایجاد این تغییرات نقش داشته و از این تغییرات اقلیمی تاثیر زیادی گرفته است.
دبیر اجرایی نخستین سمپوزیوم پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم نیز گفت: برای برگزاری این سمپوزیوم دو روزه از مدتی قبل برنامه‌ریزی و تلاش شد تا در مدت 2 روز مباحث علمی و مختلف در زمینه تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن بررسی و ارائه شود.
علی خانی جیحونی افزود: در این سمپوزیوم 5 میزگرد علمی در زمینه محورهای مختلف نخستین سمپوزیوم پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم اجرا می‌شود و مهم‌ترین چالش‌های نظام سلامت در تغییرات اقلیمی بررسی می‌شود.
وی همچنین از برگزاری جشنواره دانشجویی «آوای زمین» در حاشیه این سمپوزیوم خبر داد و اضافه کرد: بر اساس فراخوان انجام شده، دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور بیش از 50 اثر در قالب های مختلف از جمله نقاشی، عکس، شعر، داستان و پوستر به دبیرخانه سمپوزیوم ارسال شده که آثار ارسالی داوری شده و 12 اثر برتر انتخاب شده و در آیین پایانی نخستین سمپوزیوم پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم این آثار معرفی و به برندگان جوایزی اهدا می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/867985/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فشار نفاق بر وفاق

رویای خلاقانه سنوار

شکاف اپوزیسیون بر سر جنگ

زاکانی و چالش سفرهای خارجی

فشار قاره سبز بر ایران؛ اروپا استقلال سیاسی ندارد

تهدید «سایه» برای دولت پزشکیان

روایت «اوراسیا ریویو» از اهرم‌های ایران برای رویارویی با اسراییل

درگذشت روحانی مرموز

حماس زنده خواهد ماند

انتقال ویروس HPV به جنین در بارداری

آموزش ناف گیری و جا انداختن ناف

عوامل موثر در افتادگی ناف

چگونه شروع آلزایمر را به تاخیر بیندازیم؟

تاریخچه دندان پزشکی در جهان

نحوه استفاده از ماسک درخشان کننده پوست

تاثیر دین اسلام بر پیشرفت علم دندان پزشکی

نکاتی که باید پیش از تهیه ماسک درخشان کننده پوست بدانید

تاثیر آلودگی ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی جهان بر افزایش مرگ‌ومیرها

بخشی از نکات مهم کتاب قانون ابن سینا درباره دندان

سازمان برنامه و بودجه هم به شورای عالی بورس اضافه می‌شود

مالیات بر ارزش افزوده 10 درصد ماند

فرصت کم نظیر انرژی خورشیدی

تاخت و تاز ارز در جاده گرانی؛ دلار به کانال 66 هزار تومان رسید

خانه‌های بالای 50 میلیارد تومان مشمول مالیات شد

خرید طلا آب‌شده حتی با 100 هزار تومان

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی: مشکل عرضه گوشت تا یک ماه آینده حل می شود

صف وام بانکی از کجا می‌آید؟

موضع قوه قضائیه درباره رمزارزها

یارانه‌بگیران سال آینده اعلام شدند؛ کسری 756 همت در هدفمندی یارانه

آغاز پخش برنامه «به قلم بانو و دختر ایران» از شبکه صبای رادیو

سامانه‌های خورشیدی در فارس از مرز یک‌هزار عبور کرد

بهترین گلزن تاریخ استقلال، مهمان بازی بهترین گلزن تاریخ فوتبال!

شیراز؛ میزبان نخستین سمپوزیوم «پیامدهای بهداشتی تغییر اقلیم» در شیراز

لزوم برنامه‌ریزی و نگاه جدی به فعالیت مدرسه عالی مهارتی تربیت‌بدنی

شرط صعور پرسپولیس به مرحله بعدی لیگ نخبگان

کارتون | خلیج همیشه پارس

به نام مسافر به کام قاچاقچی

کار سخت پرسپولیس برای صعود به مرحله بعد لیگ نخبگان آسیا

خلاصه هندبال گیتی پسند 23 – نیروی زمینی کازرون 24

اعتبار تخصیص یافته به جامعه عشایری فارس جوابگوی نیازهای آن‌ها نیست

امنیت و آرامش نتیجه حمایت از مجموعه انتظامی است

یارانه مهر ماه واریز شد

بیوگرافی و عکس های زیبای سانگ هایه کیو بازیگر جذاب کره ای

تعداد سامانه های خورشیدی نصب شده در فارس از مرز یک هزار سامانه عبورکرد

نتیجه حمایت از مجموعه انتظامی، امنیت و آرامش جامعه است

فولاد مبارکه برترین شرکت بورس کالای ایران در هفته آخر مهر

معرفی کتاب جزایر سه گانه ایرانی

برگزاری مانور امداد و نجات کوهستان در استهبان

معاون دانشگاه شیراز: دانشگاه شیراز 12 قرارداد با دانشگاه‌های روسیه دارد

افضلی: کارخانه سیمان شیراز تا پایان امسال به خرامه انتقال می یابد