پیام فارس

آخرين مطالب

سی ان ان: آیا اسرائیل از پسِ جنگ با حزب‌الله بر می‌آید؟ مقالات

سی ان ان: آیا اسرائیل از پسِ جنگ با حزب‌الله بر می‌آید؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اگر اسرائیل وارد جنگ و نبرد گسترده با حزب الله شود، با تهدید به مراتب قوی‌تری در مقایسه با حماس رو به رو خواهد شد و البته که بایستی هزینه‌ها و خسارات سنگینی را هم متحمل شود. یوئل گوزانسکی، پژوهشگر ارشد انیسیتو مطالعات امنیت ملی اسرائیل در موضع گیری می‌گوید که حزب الله لبنان، حماس نیست. حزب الله توانمندی‌های نظامی به مراتب پیچیده‌تری را دارد.
شبکه سی ان ان در گزارشی با توجه به حملات اخیر اسرائیل به لبنان، سعی کرده به موانع و چالش‌های اصلی تل‌آویو در تشدید هر چه بیشتر حملات و حتی حمله زمینی اسرائیل به لبنان بپردازد. این رسانه آمریکایی تاکید می‌کند که جنگ فراگیر علیه حزب الله لبنان، در ابعاد داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، با چالش‌هایی جدی برای اسرائیل همراه است که این موضوع در نوع خود می‌تواند جنگ افروزی گسترده علیه لبنان را به یک ابربحران برای اسرائیل تبدیل کند. 
به گزارش سی ان ان؛ پس از گذشت حدودا یک سال از آغاز جنگ غزه، اسرائیل بر شدت تنش‌ها با حزب الله لبنان افزوده است. در این راستا، در روز‌های اخیر شاهد عملیات نیرو‌های اسرائیلی علیه تجهیزات ارتباطی در لبنان و بمباران گسترده و شدید بخش‌های مختلف این کشور بوده‌ایم که صد‌ها کشته برجا گذاشته است.
جنگ اسرائیل علیه حماس تا حد زیادی ارتش اسرائیل و سربازان آن را تحت فشار قرار داده است. مقام‌های اسرائیلی از برخی کمبود‌ها در ارتش اسرائیل خبر می‌دهند. در عین حال، اقتصاد اسرائیل نیز با عمیق‌ترین سقوط در طی سال‌های گذشته رو به رو است و البته که فشار‌های افکار عمومی در اسرائیل جهت امضای توافق آتش‌بس و مبادله اسرا با حماس هم به شدت افزایش یافته است.
مشخص نیست که آیا اسرائیل قصد دارد یا این اجبار را حس می‌کند که باید به لبنان حمله زمینی انجام دهد یا خیر. با این حال، مساله اصلی در این رابطه این است که آیا اسرائیل تاب تحمل بازگشایی یک جبهه جنگی تازه را دارد؟
از تاریخ هشتم اکتبر سال گذشته میلادی، پس از آنکه حماس عملیات هفتم اکتبر را اجرایی کرد، به طور مرتب شاهد تبادل آتش میان حزب الله البنان و ارتش اسرائیل بوده ایم. حزب الله لبنان در اعتراض به جنگ غزه اقدام به انجام حمله علیه اسرائیل می‌کند و تاکید دارد که بایستی در این جنگ آتش‌بس قرار شود و حملات به غزه متوقف شوند.
در روز‌های گذشته و همزمان با حملات پیجری اسرائیل به لبنان و در عین حال تداوم بمباران شدید بخش‌های مختلف این کشور، شاهد تبادل گسترده آتش میان حزب الله و اسرائیل بوده ایم.
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اگر اسرائیل وارد جنگ و نبرد با حزب الله شود، با تهدید به مراتب قوی‌تری در مقایسه با حماس رو به رو خواهد شد و البته که بایستی هزینه‌ها و خسارات سنگینی را متحمل شود. "یوئل گوزانسکی"، پژوهشگر ارشد انیسیتو مطالعات امنیت ملی اسرائیل در موضع گیری می‌گوید که "حزب الله لبنان، حماس نیست. حزب الله توانمندی‌های نظامی به مراتب پیچیده‌تری را دارد". 
آخر هفته گذشته، حزب‌الله لبنان یکی از بزرگترین حملاتش را علیه عمق اسرائیل انجام داد. در این رابطه، مناطقی تا شهر راهبردی حیفا هدف قرار گرفتند. اسرائیل نیز به تازگی حملات و بمباران‌های سنگینی را علیه ضاحبه بیروت انجام داده است. در ادامه به برخی از مهمترین چالش‌های اسرائیل در یک جنگ بالقوه گسترده با حزب الله لبنان اشاره می‌شود.
یک دشمن قدرتمند
حزب الله لبنان، قوی‌ترین متحد ایران است. این گروه شیعی نه تنها تسلیحات مدرن‌تری را در مدت اخیر به نمایش گذاشته و مورد استفاده قرار می‌دهد بلکه از حمایت قابل توجهی هم از سوی متحدان خود در اقصی نقاط خاورمیانه از جمله عراق و یمن سود می‌برد و عمق می‌یابد. در حالی که توانمندی‌های نظامی اسرائیل از زمان جنگ سال 2006 علیه لبنان بهبود یافته اند، باید اذعان کنیم که زرادخانه تسلیحاتی حزب الله لبنان نیز در وضعیتی مشابه به سر می‌برد و به مراتب مدرن‌تر از قبل شده است.
تحلیلگران نظامی تخمین می‌زنند که حزب الله لبنان چیزی بین 30 تا 50 هزار نیروی نظامی در اختیار دارد. با این حال، در اوایل سال جاری، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت که این جنبش بیش از 100 هزار رزمنده و نیروی ذخیره در اختیار دارد. ارزیابی‌های مختلف حاکی از این هستند که حزب الله لبنان چیزی بین 120 تا 200 هزار فروند انواع موشک و راکت را نیز در اختیار دارد. 
مهمترین و بزرگترین دارایی این جنبش، موشک‌های بالستیکِ برد بلند است. حزب الله لبنان چیزی در حدود 1500 موشک نقطه زن با برد 250 تا 300 کیلومتر را در اختیار دارد. در جریان حملات اخیر اسرائیل به لبنان، حزب الله اعلام کرد که پایگاه هوایی رامات دیوید را با موشک‌های فادی 1 و فادی 2 هدف قرار داده است. موشک‌های برد بلندی که گمان می‌رود برای نخستین بار از سوی حزب الله لبنان استفاده شده اند. این پایگاه هوایی چیزی در حدود 30 مایل از مرز‌های مشترک لبنان و اسرائیل فاصله دارد.
برخی از کارشناسان بر این این باورند که سرِ جنگی این موشک‌ها با موشک‌های سنگین برکان برابری می‌کند. حزب الله لبنان پیشتر در فصل زمستان گذشته از موشک‌های برکان در جنگ علیه اسرائیل استفاده کرده بود. داده‌های رسمی حاکی از این هستند که هیچ منطقه‌ای در اسرائیل از تیررس موشک‌های حزب الله لبنان در امان نیستند. 
"اورنا مضراحی" تحلیلگر مسال حزب الله لبنان در انیسیتو مطالعات راهبردی اسرائیل می‌گوید که "توانایی اسرائیل در جنگ در دو جبهه به حمایت‌های آمریکا بستگی دارد. در حقیقت، تا زمانی که آمریکا مهمات لازم را برای اسرائیل تامین می‌کند، تل آویو می‌تواند در جنگ با لبنان سرپا باشد". از این رو، اگر قرار باشد یک جنگ گسترده درگیرد، به احتمال زیاد آمریکا در حمایت از اسرائیل وارد می‌شود.
محدودیت‌های قابل توجه ارتش اسرائیل
اسرائیل یک رژیم با قلمروی کوچک است و نیروی انسانی ارتش آن هم نامحدود نیست. همزمان با طرح گمانه‌زنی‌های مختلف مبنی بر آغاز یک جنگ جدید از سوی اسرائیل علیه لبنان، ارتش اسرائیل برخی از گردان‌های خود را از غزه فراخوانده و به مرز‌های شمالی فرستاده است.
در این رابطه، برخی از تحلیلگران اسرائیلی معتقدند که وقتی شما در بیش از یک جبهه می‌جنگید، به اندزه کافی قادر نخواهید بود که در هر جبهه سرمایه گذاری داشته باشید. وزیر جنگ اسرائیل یواف گالانت هفته گذشته گفت که "اسرائیل در حال تغییر دادن نقطه تمرکز خود به سمت مرز‌های شمالی است و در همین رابطه، نیروها، منابع و انرژی در حامل تمرکز بر منطقه مذکور هستند".
اسرائیل اقدام به منتقل کردن نیرو‌های لشکر 98 خود به مرز‌های مشترک با لبنان کرده است. تخمین زده می‌شود که این لشکر چیزی بین 10 تا 20 هزار نیرو داشته باشد. تحلیلگران اسرائیلی معتقدند که منتقل کردن نیرو‌ها به سمت لبنان به معنای این نیست که جنگ غزه خاتمه یافته است. این بدان معناست که نتانیاهو مجبور شده تحت فشار‌های داخلی به دلیل ناتوانی اش در برقراری امنیت در مناطق شمالی اسرائیل، اقدام به انجام تحرکات نظامی و میدانی تازه کند. در این رابطه، بسیاری از رسانه‌های اسرائیلی از کمبود‌های جدی در ارتش این رژیم خبر می‌دهند. 
اسرائیل در جریان جنگ غزه اقدام به احضار 295 هزار نیروی ذخیره کرد با این حال، گذر زمان نشان داده که باز هم ارتش اسرائیل از کمبود نیرو رنج می‌برد. در عین حال، باید توجه داشت که جنگ در غزه، تلفات و خسارت‌های جدی را نیز به ارتش اسرائیل تحمیل کرده و ارتش اسرائیل را به نقطه فرسایش رسانده‌اند.
یک اقتصادِ در حال سقوط
اقتصاد اسرائیل یکی از بزرگترین قربانیان جنگ این رژیم علی غزه بوده است. اقتصاد اسرائیل سقوط‌های جدی را تجربه کرده و به نقطه هشدار آمیزی رسیده است. کارشناسان اسرئیلی معتقدند که تبعات منفی جنگ غزه تا سال‌ها با اقتصاد اسرائیل خواهد بود. 
بر طبق داده‌های "سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی"، از میان 38 کشور عضو این سازمان، اسرائیل شدیدترین سقوط اقتصادی را در فاصله زمانی میان آوریل تا ژوئن سال جاری تجربه کرده است. اقتصاد اسرائیل در ماه‌های ابتدایی جنگ غزه تا 4.1 درصد سقوط کرد. روندی که در ادامه راه شدیدتر هم شده است. "امیر یارون" رئیس بانک مرکزی اسرائیل در اوایل سال جاری هشدار داد که انتظار می‌رود که جنگ، هزینه‌ای بالغ بر 252 میلیارد شِکل (67 میلیارد دلار) را در فاصله میان سال‌های 2023 تا 2025 روی دست اسرائیل بگذارد. این عدد چیزی در حدود 13 درصد از تولید ناخالص داخلی اسرائیل است.
تداوم جنگ همچنین سبب شده تا رتبه اعتباری اسرائیل هم به شدت آسیب ببیند و گرفتن وام برای این رژیم به شدت سخت شده است. مدتی قبل موسسه اعتبارسنجی "مودیز" در گزارشی تاکید کرده که جنگ اسرائیل با حزب الله لبنان و ایران می‌تواند تبعات وخیمی را برای رتبه اعتباری اسرائیل داشته باشد.
بحران مشروعیت
در بحبوحه انتقادات چند ماهه اخیر علیه اسرائیل به دلیل اقدامات جنگی آن علیه غزه، اینکه تل آویو بخواهد یک جبهه دوم را علیه لبنان بازگشایی کند، حامل بحران مشروعیت جدی برای اسرائیل است. رژیم اسرائیل با اتهامات جدی در زمینه ارتکاب به جنایات جنگی و نسل کشی از سوی محاکم قضایی بین المللی رو به رو است. اتهاماتی که اسرائیل آن‌ها را رد می‌کند.
نظرسنجی‌های رسمی در اسرائیل نشان می‌دهند که میزان حمایت افکار عمومی اسرائیلی از اقدامات جنگی اسرائیل، به شدت اُفت کرده است. به احتمال زیاد جامعه اسرائیلی در مورد جنگ با حزب الله لبنان با شکاف‌های جدی رو به رو خواهد شد. 
بر اساس داده‌های یک نظرسنجی که توسط اندیشکده دموکراسی اسرائیل در ماه جولای منتشر شده، 42 درصد اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند این رژیم نیاز به یک توافق دیپلماتیک با حزب الله لبنان دارد. این در حالی است که 38 درصد از راهکار نظامی علیه حزب الله حمایت کرده اند و در این رابطه ذکر کرده‌اند که وارد‌آمدن آسیب به غیرنظامیان هم هیچ اهمیتی ندارد. تحلیلگران اسرائیلی بر این باورند که عمده فشار‌ها جهت آغاز جنگ از سوی اسرائیل علیه لبنان، مرتبط با ساکنان شمالی اسرائیل است. افرادی که قویا تحت تاثیر عملیات‌های یک ساله اخیر حزب الله لبنان بوده اند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/858034/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم | انتقاد سرمربی تیم فجر سپاسی شیراز  از برنامه ریزی سازمان لیگ فوتبال

پیش بینی بورس برای فردا 8 مهر 1403 / واکنش بازار به حوادث لبنان

8 مهر در دنیای علم چه خبر؟

تقویم و اوقات شرعی یک شنبه 8 مهر 1403 به افق قم

فیلم | سرمربی تیم شهر راز شیراز: مقابل فجر مستحق باخت نبودیم

فیلم| خلاصه بازی لیورپول و ولورهمپتون امشب شنبه 7 مهر 1403

قیمت دلار تا بهمن ماه به 70 هزار تومان می‌رسد؟/ بازار‌ها در انتظار شوک جدید گرانی دلار

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 8 مهر 1403

فیلم| خلاصه بازی بارسلونا و اوساسونا دیشب شنبه 7 مهر 1403

فوری / تعطیلی ادارات فردا یکشنبه 8 مهر

لیگ برتر فوتبال کشور/ تیم چادرملو اردکان مس رفسنجان را شکست داد+ فیلم

فوری؛ ایران فردا 8 مهر 1403 تعطیل شد؟

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه 8 مهر 1403

از «سردار دل ها» تا «سید قلب ها»

سکوت در قبال توحش دولت جنگ

تجارت نیوز: جامعه کارگری در انتظار افزایش حق مسکن

نماینده مردم اردکان: مردم و دولت ایران در کنار ملت فلسطین و لبنان ایستاده است

دربی کسل کننده با پیروزی پیروز

بیانیه جامعه اساتید حوزه علمیه فارس در پی شهادت سید مقاومت

گشایش‌های فراوانی برای جبهه حق حاصل خواهد شد

علمای فارس شهادت سید مقاومت را تسلیت گفتند

حزب الله توفنده تر از قبل به مسیر خود ادامه خواهد داد

فال روزانه واقعی یکشنبه 8 مهر 1403 | فال امروز شما

وزیر میراث فرهنگی: گردشگری اولویت اول استان فارس شود

اولین برد اتحاد کلبا با گلزنی قایدی و مغانلو +فیلم

فوری حراج پیش فروش محصولات تنظیم بازار سایپا از ساعت 10 صبح روز دوشنبه (9 مهر ماه)+ شرایط و سایت ثبت نام

کارت های امروز ایکس ایمپایر شنبه 7 مهر

معمای امروز ایکس ایمپایر شنبه 7 مهر

جواب سوال روزانه تایم فارم 7 مهر ماه

کدهای مخفی پروژه تپ سواپ برای دریافت جایزه امروز 7 مهر ماه

محکومیت ترور سیدحسن نصرالله از کنار خلیج فارس + فیلم

اطلاعیه تعطیلی رسمی فردا 8 مهر 1403 منتشر شد!؟

هوای تهران 1- درجه سانتیگراد شد/ یکشنبه 8 مهر تگرگ می بارد

(ویدئو) بارش برف سنگین نیم متری در توچال شنبه هفت مهر

فجر فاتح دربی الکاکو

واکنش علمای‌اهل‌ سنت به ترور سید‌ مقاومت/‌ اوج رذالت‌ بود

فال قهوه امروز یکشنبه 8 مهر 1403

فال تاروت امروز یکشنبه 8 مهر 1403

فال حافظ امروز یکشنبه 8 مهر 1403 | نیت کنید و فال حافظ خود را بخوانید

فیلم| خلاصه بازی بایرن مونیخ و بایرلورکوزن امشب شنبه 7 مهر 1403

پیام تسلیت استاندار فارس در پی شهادت سیدحسن نصرالله

امکان‌سنجی عملیات زمینی ارتش اسرائیل علیه لبنان

اسم رمز کد 19؛ داوطلبان معلمی که به واسطه گزینش‌های دهه شصتی رد شده‌اند

روزنامه اصولگرا نوشت: کدام توپ؟ کدام مذاکره؟

سی ان ان: آیا اسرائیل از پسِ جنگ با حزب‌الله بر می‌آید؟

حمله وبسایت مخالف دولت به «پزشکیان» در میانه حملات اسرائیل!

روش های تشخیص اطلاع از فشار خون بالا در فرد چیست؟

اصول مراقبت از پوست در فصل پاییز

پیشگیری از خشکی پوست در فصل پاییز

10 میلیون تومان تسهیلات به ازای هر فرزند بدون چک و ضامن