پیام فارس

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم مقالات

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم
  بزرگنمايي:

پیام فارس - وطن امروز / یادداشت روز روزنامه وطن امروز با عنوان «تداوم حیات خودروسازان با پول مردم» به قلم میثم مهرپور در ادامه آمده است:
در روزهای گذشته خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که بر اساس آن قیمت خودروهای داخلی 30 درصد افزایش می‌یابد. این اتفاق در حالی رخ داد که تنها 3 ماه از روی کار آمدن دولت چهاردهم می‌گذرد و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی چند ماه پیش از گرانی قیمت خودرو به عنوان یکی از چالش‌های مردم یاد کرد! سوال این است: چرا «پزشکیان»ی که تا قبل از ریاست جمهوری معتقد بود مردم توان خرید خودرو ندارند و صراحتا به گرانی قیمت خودرو معترض بود، این قدر زود صحبت‌های خود را فراموش کرده است؟! در این نوشته قصد دارم به دلایل این تصمیم و سکوت رئیس‌جمهور در قبال این تصمیم بپردازم.
1- بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده 6 ماه نخست سال جاری، خودروسازان در این مدت 19 هزار و 126 میلیارد تومان زیان خالص داشته‌اند. یعنی 2 خودروساز بزرگ ایرانی صرفا طی 6 ماه اخیر نه تنها هیچ سودی نداشته‌اند بلکه تداوم حیات و فعالیت آنها بیش از 19 همت زیان ساخته است. اگر این آمار را در کنار صحبت‌های چند روز پیش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت که صراحتا اعلام کرده بود ایران خودرو و سایپا ورشکسته‌اند قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت تداوم حیات خودروسازان ایرانی بدون حمایت دولت مقدور نبوده و دولت تصمیم گرفته این حمایت را از جیب مردم انجام دهد. در استدلال برخی دولتی‌ها از جمله رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت راجع به افزایش 30 درصدی قیمت خودرو آمده است: «این کار برای جلوگیری از سودجویی دلالان انجام شده است». سوال این است: آیا با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها قرار است قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش یابد تا منافع دلالان قطع شود یا این استدلال هم از جنس همان حرف‌های وزیر اقتصاد برای توجیه افزایش دستوری نرخ نیما به بهانه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد است؟ به نظر می‌رسد سیاست دولت چهاردهم در 3 ماه گذشته گران کردن و کوچک کردن سفره مردم برای تداوم حیات بنگاه‌های دولتی البته با مفاهیمی توجیه‌گرانه است که نمونه‌های آن را می‌توان در گرانی 30 درصدی قیمت خودرو، قطع برق، گران کردن نان، افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها، گرانی تخم مرغ و.... دید.
2- یکی از سوالات مهم راجع به صنعت خودروسازی در ایران این است که اگر خودروسازها زیان‌ده هستند و دولت مجبور است با افزایش قیمت محصولات یا افزایش بودجه و... تداوم حیات آنها را از جیب مردم دنبال کند چرا بر خلاف نص قانون اقدام به واگذاری واقعی آنها به بخش خصوصی نمی‌کند؟ یکی از دلایل این موضوع را باید شرکت‌های تابع 2 خودروساز بزرگ دانست. به نحوی که این 2 شرکت در مجموع بیش از 100 شرکت زیرمجموعه دارند که در کمال تعجب فعالیت تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها هیچ ارتباطی به خودرو (تولید قطعه یا خودرو) نداشته و در حوزه‌هایی چون بیمه، بازرگانی خارجی، باشگاه‌داری ورزشی و ساخت و ساز(!) فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی که باز در کمال تعجب عموما زیان‌ده هستند! به نظر تنها دلیل تداوم این روند را می‌توان رانت انتصاب حدود 500 مدیر در این شرکت‌ها تحت عنوان اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل دانست که دل دولت برای واگذاری چنین امتیازی رضا نیست! طبیعتا برای تداوم این امتیاز، دولت باید هزینه دهد؛ خواه این هزینه با افزایش دستوری قیمت محصولات این بنگاه‌ها و خواه با افزایش بودجه این شرکت‌ها باشد که در هر 2 صورت برداشت از جیب عموم مردم برای حفظ رضایت اقلیتی میزنشینان است.
3- سال 94 که مردم در اعتراض به کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای ایرانی، به نشانه اعتراض، تمایلی به خرید خودروی جدید نداشتند و معتقد بودند قیمت و کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی باید اصلاح شود، دولت حسن روحانی از بسته‌ای تحت عنوان «بسته خروج از رکود» رونمایی کرد؛ بسته‌ای که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن حمایت 2500 میلیارد تومانی برای خرید 110 هزار خودرو بود. بر این اساس از سقف 110 هزار فقره اعتبارات در نظر گرفته‌شده قرار شد بانک‌هایی چون ملی، سپه و صادرات هر کدام اعتبارات مورد نیاز برای خرید 25 هزار خودرو را تامین کنند در حالی که در همان مقطع تسهیلات تکلیفی مانند ازدواج یا تسهیلات حمایت از تولید در حوزه‌هایی مانند کشاورزی با چالش تامین منابع مواجه بود. 
دولت روحانی در ظاهر قصد داشت با این بسته، ده‌ها هزار خودروی جدید از سوی مردم خریداری شده، تولید خودرو افزایش ‌یافته و در نتیجه یک تحول بزرگ در صنعت خودروی کشور رخ ‌دهد! اما نتیجه اجرای این سیاست صرفا تنفس مصنوعی به خودروسازان بود و نه تنها کیفیت خودروها بعد از آن ماجرا بهبود نیافت بلکه ماشین زیاندهی خودروسازان شتاب بیشتری نیز گرفت. حالا مسعود پزشکیان در چهارمین ماه آغاز به کار دولت چهاردهم بر خلاف وعده‌های انتخاباتی خود، در قبال افزایش شبانه و 30 درصدی قیمت خودروها سکوت کرده است. افزایش قیمتی که قطعا هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت خواهد شد تا مدیران صنعت خودروسازی همچنان چند صباح دیگر را با خیال راحت پشت میزهای‌شان بنشینند!

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/881022/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله وطن امروز/ شقاق به نام وفاق

کیهان: حمله به یک واجب شرعی و سیاسی به بهانه قانون حجاب

سرمقاله اعتماد/ تجسس همگانی و قانون حجاب

پشت پرده سیگنال‌های متناقض در حوزه سیاست خارجی چیست؟!

سرمقاله ایران/ تداوم سنت سیاسی در سئول

انتقادات از مجریان؛ واکنش‌ها به دومین گفت‌وگوی تلویزیونی پزشکیان

ماکارونی چطور کشنده می‌شود؟

علائم ابتلا به مسمومیت با مونوکسید کربن چیست؟

دستگاه‌های «لاک خشک کن» سرطان‌زا هستند؟

حق بیمه برق واحدهای مسکونی مشخص شد

10 مطالبه مهم مجلس از هلدینگ خلیج فارس

معرفی بهترین تصفیه هوا برای فصل زمستان (مقابله با آلودگی هوا)

مجلس تصویب کرد؛ فروش گندم یارانه‌ای صرفاً برای مصارف خبازی مجاز است

احتمال بازگشت خاموشی‌ با عدم صرفه‌جویی

عمل به فرمایشات رهبری؛ نیاز کنونی جهان اسلام/ امریکا و رژیم صهیونیستی دنبال تاراج منابع مسلمانان هستند

نماینده مجلس: نیروگاه خورشیدی مرزنشینان اهل سنت گلستان طی 2 ماه تکمیل می‌شود

دریافت 307 تن قیر یارانه‌ای برای آسفالت معابر بافت فرسوده منطقه 14 اصفهان

دیدار مدیر عامل چادرملو با نماینده ولی فقیه در استان یزد

استقبال و تشییع پیکر شهید گمنام در بنادر خلیج فارس + تصاویر

4 پروژه روی میز برای بازتعریف روابط حمل ونقلی ایران و چین

هلدینگ خلیج فارس در انتظار تصمیم دادکان/ رئیس پیشین فدراسیون مردّد است!

دانش آموزان لارستان میزبان پیکر پاک شهید گمنام شدند + فیلم

فارس| قدرت جهاد در حال پیروزی است

خانواده 5 شهید هرمزگانی «نشان فداکاری» دریافت کردند

برتری نماینده فوتبال فارس مقابل آلومینیوم اراک

فارس| استان فعال، نیازمند رسانه فعال و پویاست

فارس| یادمان یاس کبود خفر پذیرای زائران فاطمی است

ضرورت همکاری بر رفع دغدغه‌های درمانی جامعه ایثارگری مازندران

دفتر سوم و پنجم مجموعه کتاب های «وصیت نامه کامل شهدای» استان‌های «آذربایجان شرقی» و «زنجان» منتشر شد

طرح پایش تخصصی سلامت ویژه جانبازان و والدین معظم شهدا  برگزار شد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نوبل اقتصاد 2024؛ دستاوردی بیش از یک کتاب

کیهان: نداریم، نمی‌شود، نمی‌توانیم؛ آقای پزشکیان مشاوران خود را تغییر دهید

سرمقاله سازندگی/ ویژگی‌های یک قانون خوب و اجراشدنی چیست؟

چرا بعد از ورزش سردرد می‌گیریم؟

اختصاص 30 همت برای اجرای طرح‌های مسکن

آبی‌ها در جست‌وجوی ساحل آرامش

پیشتازی منطقه ویژه اقتصادی لامرد در توسعه زیر ساخت ها

عضو کارگروه واژه گزینی: کلمه مهر و بوم مورد تایید ما نیست/ خود جوش کاری انجام ندهید!

دیدار تیم‌های فوتبال تراکتور و چادرملو اردکان

تضعیف محور مقاومت از اهداف تروریست‌های مورد حمایت صهیونیست‌ هاست

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی با مدیرعامل جمعیت هلال احمر

شهید، بالاترین درجات ایمان، تقوا و انفاق را تجربه کرده است

سرمقاله کیهان/ آقای پزشکیان! «غرق مصنوعی» را جدی بگیرید

تحلیلگر انگلیسی: حزب‌الله در جنگ اخیر بسیار قوی‌تر از 2006 ظاهر شد

«سبک زندگی نشسته» و بروز بیماری‌ها / شایع‌ترین علایم سرطان روده و کبد چرب

علائم مسمومیت بر اثر خوردن برنج مانده را بشناسیم

درمان یائسگی زودرس پیدا شد

تاجگردون: دولت اختیار ارائه کالابرگ به 5 دهک پایین جامعه را دارد

نهضت ملی اسیر چالش‌های آماری؛ ضرورت نگاه «صادق» به عملکرد و آینده مسکن در کشور

رضایی: ورزش ایران با عشق به اهل بیت (ع) عجین است