پیام فارس

آخرين مطالب

نقش مانور دیپلماتیک عراقچی در محدود بودن حمله اسرائیل مقالات

نقش مانور دیپلماتیک عراقچی در محدود بودن حمله اسرائیل
  بزرگنمايي:

پیام فارس - عصر ایران /متن پیش رو در عصر ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
به جز امارات - به خاطر بحث جزایر سه گانه - تقریبا به تمام کشورهای منطقه رفت حتی جاهایی که یا با آنها رابطه نداریم یا روابط ‌مان گرم نیست و پیام داد و پیام آورد.


مهرداد خدیر| ناکامی اسراییل در عملیات گسترده در خاک ما جدای هوشیاری پدافندی و تفاوت توانایی که منهای حمایت آمریکا بیشتر خود را نشان می‌دهد ناشی از یک عامل مهم دیگر هم هست و از آن نباید غافل شد که همانا تلاش‌های دیپلماتیک و فشردۀ عباس عراقچی وزیر خارجه دولت پزشکیان است: دو هفته: 12 سفر.
به جز امارات که به خاطر بحث جزایر سه گانه مورد انتظار هم نبود او تقریبا به تمام کشورهای منطقه رفت حتی جاهایی که یا با آنها رابطه نداریم یا روابط ‌مان گرم نیست و پیام داد و پیام آورد. البته در حاشیه اجلاس بریکس با وزیر خارجه امارات (شیخ عبدالله بن زاید) هم ملاقات کرد. 
بعد از 10 سال به اردن رفت و با " alt="پیام فارس" width="100%" />

همان که از پدر او ملک حسین در خبرهای رسمی صدا وسیما در دهه 60 با عنوان "حسین، شاه اردن" یاد می‌شد و گاه از زبان کارشناسان با لفظ "دلال دوره‌گرد یا حسین اردنی". 
دلیل اصلی البته اتحاد او با صدام حسین بود و روابط پنهان با اسراییل. همان اسراییل که نخست وزیر آن – آریل شارون- می‌گفت فلسطین واقعی همین اردن است و فلسطینی‌ها بروند اردن تا مشکل حل شود!
سفر به عربستان هم البته بسیار مهم بود چون وزیر خارجه امریکا راهی منطقه بود و عباس عراقچی با محمد بن سلمان ولیعهد و در واقع مرد همه کارۀ سعودی‌ها و فیصل بن فرحان وزیر خارجه ملاقات کرد و اگر چه محور گفت‌و‌گوها درباره لبنان و غزه اعلام شد اما می‌توان حدس زد که پیام‌هایی درباره واکنش ایران به حمله اسراییل هم ردو بدل شده تا بدانند حمله به مراکز هسته‌ای و انرژی چه تبعاتی دارد.
سفر به مصر هم غیر مترقبه و مهم بود و البته دیدار رییسان جمهوری ایران و مصر در جایی دیگر. می‌توان حدس زد برای عباس عراقچی ثقیل بوده که از زبان عبدالرحمان سیسی این توصیه را بشنود که ایران بکوشد تصویر بهتری از خود ترسیم کند و خاطر نشان سازد شخص او هیچ موضعی علیه ایران اتخاذ نکرده و به زبان دیپلماتیک می‌خواسته بگوید از بد و بیراه گفتن به ما دست بردارید. یک روز به خاطر کمپ دیوید، روز دیگر میزان کمک به غزه و یا به سبب سرکوب اخوان‌المسلمین.
در ترکیه آقای عراقچی لحن تندتری علیه اسراییل به خود گرفت چرا که هم با حمله به بیروت هم زمان شده بود و هم ترکیه دست کم به لحاظ انسانی جنایات اسراییل را تقبیح می کند و گفت: تمام اهداف استراتژیک اسراییل را شناسایی کرده ایم و هر حمله ای را با قاطعیت پاسخ می دهیم.
 در داخل البته بیشتر به این موضوع توجه شد که چرا در دیداری دیگر با اردوغان جای او مناسب نبوده در حالی که به ترتیب سابقه چیده بودند و عراقچی تازه وزیر خارجه شده در حالی که لاوروف پرسابقه است.
 لحن عراقچی نه چنان بود که بوی جنگ از آن برخیزد و میزبانان را ناخرسند کند و نه آن گونه که بوی ضعف از آن شنیده شود و انگار تمام تجربه های برجامی و احساسات ضد اسراییلی را به هم آمیخته بود.
او حتی با پادشاه بحرین هم ملاقات کرد و شگفتا که همزمان در تلویزیون کارشناسی داشت از نحوه بازپس گرفتن بحرین سخن می گفت و روزنامه ای که صاحب آن دیگر وزیر نیست به عربستان و ترکیه می تاخت. 
کار عراقچی در این دو هفته بسیار دشوار و به معنی واقعی کلمه شاق بود. او که در دولت پزشکیان آماده شده بود تا مذاکرات مقدماتی احیای برجام را انجام دهد حالا باید به اروپایی ها ثابت می کرد در تجاوز روسیه به اوکراین طرف مسکو نیستیم تا به این بها‌نه صنعت هوایی ایران را تحریم نکنند و در این گیر و دار خبر رسید اتحادیه اروپا با شورای همکاری خلیج فارس بر سر سه جزیره موافق است و ایران را اشغال‌گر می داند و انگار می‌خواستند به این پیام را به تهران منتقل کنند که به میزانی که به مسکو نزدیک شوید اروپا بر شما خشم می‌گیرد و البته در این میانه آقای قالیباف هم مانور خوبی داد و در مصاحبه با فیگارو از آمادگی ایران برای گفت‌و‌گو با فرانسه برای حل مشکلات لبنان خبر داد که به مذاق آقای میقاتی خوشش نیامد و یادش آمد دولت لبنان مستقل است و ملتمسانه از ایران خواست از عواطف خود نسبت به لبنان کم کند.
 عباس عراقچی جایی که لازم بود صدا بلند کرد و جایی که نه گوش داد. هر چه باشد او معاون جواد ظریف بوده. همان که تندروها به خاطر حضور او در دولت پزشکیان قشقرق به راه انداخته اند و تقصیر هم ندارند وقتی دوباره یکی از نمادهاشان که با عنوان دکتر و کارشناس و استاد نظر می داد به تجمع های 40 نفره بازگشته و باز با بلندگو دستی شعار می‌دهد و زمین و زمان را متهم به خیانت وادادگی می‌کند.
پای ایران و تمامیت سرزمین که در میان باشد و خاطر مردم آسوده باشد دست‌در‌کاران از هر کاری برای جلوگیری از جنگ مضایقه نمی کنند می توان نگاهی به نقشه ایران و اسراییل و فاصله و تفاوت ها انداخت و با اطمینان به دیپلماسی دو هفته‌ای و هوشیاری سامانه پدافندی و هشدار درباره حمله به مراکز سیاسی و هسته‌ای و انرژی صداهای مهیب را به حساب پدافند گذاشت و بامداد 5 آبان 1403 چشم بر هم گذاشت و نگران نبود هر چند ما به اقتضای حرفه تا صبح بیدار بودیم.
این نوشته البته یک وجه و آن هم تلاش های دیپلماتیک عباس عراقچی را پررنگ کرد و نفی کننده جنبه‌های دیگر نیست خاصه جا‌ن‌های بی‌گناه چند نیروی ارتش که بر سر دفاع فدا شد. 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/869950/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مُهر اصالت رسانه‌های بیگانه به روایت ایرانی رسید

جزئیات جدید از حادثه ترور امام جمعه کازرون؛ ضارب اهل کجا بود و از چه سلاحی استفاده کرده بود؟

روایت مهر از اجتماع مردم انقلابی مشهد مقدس

هشدار درباره وضعیت «نقش رستم»/ فرونشست دشت مرودشت ادامه دارد؟

فیلترینگ و مساله حاکمیت قانون

حضور انرژی‌زا در کمپین هریس

بهانه برای تسویه‌حساب

فرماندار بویراحمد: احداث جاده یاسوج - اقلید 8000 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

حمایت آمریکا علت سرکشی رژیم صهیونی در منطقه است

امام جمعه اهل تسنن «خورش رستم» پیام تقدیر صادر کرد

تخلیه کنید! هشدار بی‌سابقه حزب الله به ساکنان 25 شهرک اسرائیلی (زیرنویس فارسی)

جنایت جنگی اسرائیل علیه خبرنگاران لبنانی

سرشاخ با ظریف

دلیل ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی زبان

مهم‌ترین نکات درباره تغذیه دانش‌آموزان

دردسر وام‌های دستوری

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 6 آبان 1403

پیش‌ بینی قیمت دلار 6 آبان 1403

تجاوز «اسرائیل» به ایران، پوشالی‌بودن تل آویو را آشکار کرد

مدرسه شهید گراشی شیراز پر شورتر از همیشه

آغاز کوچ عشایر از مناطق ییلاقی

لبنیات و تخم مرغ رکورددار گرانی مواد غذایی در مهر/ تورم سالانه خوراکی‌ها کاهش یافت

قتل کودک 6 ساله در مراسم عروسی

اجتماع مردم همدان در محکومیت تجاوز رژیم صهیونیستی + تصاویر

فال حافظ فردا جمعه 6 مهر 1403 | فال حافظ واقعی با تفسیر کامل غزل

قالیباف در جلسه دبیران کمیسیون‌های تخصصی مجلس: برنامه هفتم پیشرفت، محور اصلی نظارت و قانونگزاری در مجلس است

برنامه هفتم پیشرفت، محور اصلی نظارت و قانونگزاری در مجلس است

برادر شهید شاهرخی: خون شهدای تجاوز صهیونیست‌ها نباید پایمال شود

هوشمندسازی می‌تواند باعث تسهیل‌گری امور شود

اهدای 40 گرم طلا به جنگ زدگان غزه و لبنان

مرگ دلخراش دختر بچه بیچاره در یک مراسم بزن و برقص

مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس شهادت امام جمعه کازرون را تسلیت گفت

تسلیت عضو مجلس خبرگان رهبری در پی شهادت امام جمعه کازرون

برنامه هفتم پیشرفت، محور اصلی نظارت و قانونگذاری در مجلس است

از تهدید رژیم‌های حاشیه خلیج‌فارس تا ادعای نفوذ جاسوس‌ها به حزب‌الله

شورای افتا و امام جمعه اهل سنت کرمانشاه تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورمان را محکوم کردند

پویش مردمی «در هوای مهر» شروع به کار کرد

مدارس حاجی آباد دایر هستند

قالیباف: برنامه هفتم پیشرفت، محور اصلی نظارت و قانونگذاری در مجلس است

قیس الخزعلی: تجاوز «اسرائیل» به ایران، پوشالی‌بودن تل آویو را آشکار کرد

یک هزار و 216 نفر در پی فعالیت سامانه بارشی اخیر فارس آسیب دیدند

قالیباف: برنامه هفتم پیشرفت، محور اصلی نظارت و قانونگزاری در مجلس است

مراسم بزرگداشت امام جمعه شهید کازرون برگزار شد + تصاویر

پیش ثبت نام جدید محصولات بهمن موتور (طرح مادران)

یکی از شهدای تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران کرمانشاهی است

کرمان رتبه برتر کشور در جذب قیر رایگان طی 4 سال اخیر

لحظه ترور امام جمعه کازرون

زمین‌لرزه در مرز استان‌های بوشهر و فارس ـ حوالی تنگ ارم

رجانیوز: گردن متجاوز را همین ابتدا باید شکست

عصبانیت افکار عمومی اسرائیل از نتایج ضعیف حمله به ایران