پیام فارس

آخرين مطالب

توصیه روسای دانشگاهها به دانشجویان در اول مهر چه بود؟ اجتماعي

توصیه روسای دانشگاهها به دانشجویان در اول مهر چه بود؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس - روسای دانشگاهها و مراکز آموزشی، همزمان با آغاز سال تحصیلی ضمن تبریک فرارسیدن فصل دانش و دانشگاه با توصیه هایی به برخی از ماموریتهای دانشگاه و مرکز آموزشی خود اشاره کردند. - اخبار سیاسی -
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، روسای دانشگاهها و مراکز آموزشی، امروز همزمان با آغاز سال تحصیلی ضمن تبریک فرارسیدن فصل دانش و دانشگاه با توصیه هایی به برخی از ماموریتهای دانشگاه و مرکز آموزشی خود اشاره کردند.
حفظ و تقویت جایگاه شریف در بین دانشگاههای دنیا
موسوی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف آغاز ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید را فرصتی برای خانواده بزرگ دانشگاه صنعتی شریف برای برداشتن گام‌هایی موثر در ارتقای علمی دانشگاه و عمل به وظیفه اصلی این نهاد مقدس برشمرد و با اشاره به نقش و جایگاه دانشگاه صنعتی شریف در عرصه جهانی در طول حدود شش دهه عمر خود بود تربیت و آموزش علم‌جویان و دانش‌پژوهانِ شریفی و تبدیل آنها را به دانشمندان، پژوهشگران، فناوران، کارآفرینان و ثروت‌آفرینانی بزرگ‌اندیش در عرصه ملی و جهانی را مهمترین وظیفه اساتید این دانشگاه و حفظ و تقویت جایگاه این دانشگاه در عرصه جهانی و تلاش برای ارتقای آن را مهترین وظیفه همه دانشگاهیان و دانشجویان این دانشگاه در سال تحصیلی جدید اعلام کرد. 
تحقق شعار سال و مسئله محوری مهمترین وظیفه دانشگاه آزاد
طهرانچی نیز با صدور پیامی اعلام کرد: نظام تربیتی دانشگاه اگر در مسیر تربیت عالم و قوه عاقله پیش رود، می‌تواند به کارکرد واقعی خود نزدیک شود و جامعه‌ای فرهیخته در ابعاد مختلف شکل دهد. لازمه چنین فرآیندی این است که به عنوان یک نهاد کنشگر ارتباط بین بخشی و سرمایه انسانی را ساماندهی کند.
این استاد دانشگاه کنش هدفمند دانشگاه را باعث توسعه خلاقیت دانست و گفت: در جنین بستری فضای مناسب برای فعالیت دانشجویان و پژوهشگران فراهم شده و در نتیجه به حل مسائل و چالش ها می‌انجامد. نهاد دانشگاه با پاسخگویی به نیازهای جامعه در حوزه‌های مختلف به نهادی اجتماعی و قابل اعتماد مبدل می‌شود.
وی این مسئله را رویکرد دانشگاه آزاد اعلام کرد و گفت: مطمئناً رسالت دانشگاه با علم تضمین می‌شود و حرکت در مسیر پاسخگویی به نیازهای جامعه، کلید موفقیت در این مسیر است. اگر نظام علمی کشور افراد را به درستی تربیت کرده باشد، جامعه کارآمد ساخته می‌شود. نظام علمی باید جامعه‌ای خلاق بسازد و جامعه خلاق، جامعه‌ای است که توانمندی حل مسائل دارد. جامعه‌پردازی را مأموریت دانشگاه و خودسازی را رسالت دانشگاه می‌دانیم. دانشگاهی که رابطه خود با اجتماع را هموار نسازد، نمی‌تواند مأموریت‌محور باشد. 
وی تحقق شعار سال و توسعه کشور مبتنی بر تقویت حوزه دانش بنیان، فناورانه و مسئله‌محوری را مهمترین ماموریت دانشگاهیان این دانشگاه اعلام کرد.
مشارکت برای حل ابرچالش‌ها و مشکلات کشور
محمودرضا آقا میری رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز در پیام خود جهت‌گیری فعالیت ‌های دانشگاهیان این دانشگاه را بر مبنای کیفی‌سازی و مهارت‌افزایی با تقویت مسئولیت های اجتماعی ، اعلام کرد و گفت: باید نقشی کارآمد در حل چالش‌های پیشِ روی توسعه کشور، را عهده دار شویم.
وی اهتمام به ارتقای سطح کیفی آموزش و پژوهش و تقویت انگیزه‌های تحصیلی با هدف کنشگری خلاق و پویا و ارتقای سرمایه علمی، فرهنگی و اجتماعی نهاد دانشگاه و تقویت مرجعیت نهاد علم در تصمیم‌سازی و مشارکت موثر برای حل ابرچالش‌ها و مشکلات کشور است را مهم‌ترین اصلی اعلام کرد که باید با توجه به شرایط خاص کشور در دستور کار عناصر این دانشگاه قرار گیرد.
خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بااشاره به اقدامات این نهاد برای تقویت جایگاه علم و مدرسه و دانشگاه تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند هم‌افزایی و هم‌پیمانی همه دستگاه‌ها، نهادها و آحاد ملت عزیز ایران در راستای اجرای کامل این اسناد و تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی در حوزه علم و آموزش هستیم. بی‌تردید، ارتقای علمی و فرهنگی کشور، وابسته به همدلی و تلاش همه‌جانبه در مسیر تحقق آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی است.
تلاش برای ادامه جهاد علمی
مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی ‌نیز در پیامی یکی از مهم‌ترین اهداف‌ این نهاد را توسعه سریع و مسئله‌محور علم و فناوری داخلی از یک‌سو و تقویت خودکفائی در تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان با پیوست فرهنگ اسلامی ایرانی و در بستر مدیریت جهادی از سوی دیگر اعلام کرد.
وی گفت: در سال‌های اخیر نگاه مجاهدت‌آمیز به کار و تلاش علمی در کشورمان شتاب بیشتری به خود گرفته است و امیدواریم با ادامه این «جهاد علمی» شاهد درخشش هرچه بیشتر جوانان این مرزوبوم در قله‌های علمی جهانی باشیم.
مسلمی نائینی مشارکت فعال و گسترده دانشجویان در فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی را موجب پویایی و بالندگی هرچه بیشتر دانشگاه‌ها اعلام کرد که می توانند با تلاش و مساعی خویش، به رتبه دانشمندانی چون دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنیان‌گذار پژوهشگاه رویان و سلول‌های بنیادی در ایران دست یابند.
هدفگذاری های دانشگاه امیرکبیر
رهایی رئیس دانشگاه امیرکبیر نیز در این پیام علم و دانش را موتور محرک جهش برای تحقق گام دوم دانست و گفت: رسالت اندیشمندان، پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و اهالی علم و فضل، در برهه کنونی، حساس و خطیر است. بار سنگینی بر دوش دانشگاه‌هاست که بایستی با شناخت دقیق آینده و درک صحیح مختصات کشور برای جهشی ملی، مهیا و نقش‌آفرین باشند. 
وی تاکید کرد: «دانشگاه صنعتی امیرکبیر» به عنوان مادر دانشگاه‌های صنعتی کشور و در مقام پیشتاز تحول در تاریخ معاصر، نسبت به وظیفه راهبردی و رسالت‌ چشم‌اندازی خود آگاه و امیدوار است. 
وی کرونا و تعطیلی کلاس های حضوری را باعث افت تحصیلی و عقب ماندگی در این وظایف دانست گفت: به‌همین‌دلیل برای جبران جاماندگی‌ها، امروز دانشگاه صنعتی امیرکبیر به یک تحرک مجدد و دگرگونی تازه در مناسبات و تلاش‌های لازم محتاج است تا بهتر از قبل به جایگاه رفیع خود در تولید علم و فناوری بازگردد. تردیدی نیست که از عوامل اصلی این تحرک و تحول، اساتید معزز، فرهیخته و باانگیزه دانشگاه هستند و با برقراری نظمی جدی در فعالیت‌های آموزشی و تدریس، نسبت به برقراری نشاط و پویایی در حوزه علم‌آموزی و برای ارتقاء علمی دانشجویان تلاش کنیم.
وی اهتمام به پروژه‌های صنعتی و جذب دانشجویان مستعد در قالب پسادکتری و پژوهشگران همکار برای افزایش تولیدات علمی را از اولویت‌های قابل هدفگذاری این دانشگاه اعلام کرد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز با صدور پیامی در این خصوص گفت: وقتی نسل‌های جوان ما وقت خود را مصروف کسب علم و دانش می‌کنند، معنادارترین حس سودمندی و مفید بودن را منتقل می‌کنند و این امر نوید آینده‌ای روشن و درخشان از سرنوشت جوانان و خانواده‌های آن‌ها دارد.
ضرورت ایجاد محیط با نشاط و امیدوار در دانشگاه
به گزارش تسنیم، سید حسین حسینی، سرپرست دانشگاه تهران نیز امروز به همراه محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران، با حضور در کلاس‌های درس ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به دانشجویان، گفت: اولین وظیفه ما در دانشگاه این است که محیط دانشگاه امن و آرامی را برای دانشجویان فراهم کنیم که دانشجویان در این محیط، امیدوارتر، بالنده و با نشاط باشند.
سرپرست دانشگاه تهران تاکید کرد: در محیط امن و آرام است که دانشجویان می‌توانند ظرفیت‌های بالقوه خود را بروز دهند و امیدواریم بتوانیم محیط را امیدوارتر کنیم و اگر توانستیم در این زمینه قدمی برداریم موفق شدیم.
حسینی در این بازدیدهای صمیمانه که حضوری کوتاه در کلاس‌های درس دانشکدگان فنی، علوم و هنرهای زیبا و دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی و ادبیات داشت، با اشاره به اهمیت و شأن کلاس درس، اظهار داشت: ناخدای کلاس درس، استاد است و هیچ کس، حتی رئیس دانشگاه حق تعطیلی کلاس را ندارد و این حضور هم با اجازه استادان حاضر در کلاس و صرفاً برای خوشآمدگویی به دانشجویان و تبریک آغاز سال تحصیلی جدید است.
وی با تاکید بر ایجاد محیط با نشاط و امیدوار در دانشگاه، افزود: وظیفه ارکان دانشگاه این است که بتوانند شرایط خوبی را فراهم کنند که ظرفیت‌ها و توان بالقوه دانشجویان به فعلیت برسد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/854000/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه 2 مهر 1403

آخرین قیمت طلا، سکه و دلار تا پیش از امروز 2 مهر

2 مهر در دنیای علم چه خبر؟

73 نفر از محکومان در آذربایجان غربی حائز شرایط عفو رهبری شدند

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 2 مهر 1493

تقویم نجومی امروز دوشنبه 2 مهر 1403 / تقویم همسران امروز دوشنبه 2 مهر 1403

فارن افرز مطرح کرد: بحران بازدارندگی آمریکا

مورد عجیب دانشگاه فردوسی

عبدی: سلیقه‌ها را تبدیل به قانون نانوشته کردن، بدبختی کشور است

درس آتشین حزب الله به اسرائیل در روز اول مهر

آرتروز زانو از چه سنی خود را نشان می دهد؟

6 موردی که تازه مادرها باید بدانند

نوآوری در تشخیص استرس خانگی با نانو ذرات کورتیزول

غذاهایی که می توانند درد مفاصل را کاهش دهند

واردات روزانه 30 میلیون لیتر بنزین در شهریور امسال

تفاوت بازنشستگی در ایران و جهان

بحران مسکن با زندگی مردم چه کرد؟ روایت تجارت نیوز از کوچ اجباری مستاجران

بهره‌مندی 17 برابری ثروتمندها از یارانه بنزین

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 2 مهر 1403

بورس 1403 از بورس 1402 عقب ماند

دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی: برای واردات غلات به 18 میلیارد دلار نیاز است

رشد 16 درصدی تامین بازار داخلی توسط فولاد خوزستان در نیمه نخست 1403

ریزش میلیاردی قیمت خودرو در بازار؛ زیان سنگین برای خریداران

وحدت اسلامی یک اصل قرآنی است

نمایشگاه زنگ مهر

یکی از برادر اهل سنت معاون وزیر نفت شد

دانش آموزانی که در روز اول مهر به جای مدرسه باید در حسینیه و مسجد درس بخوانند

فال حافظ امروز دوشنبه 2 مهر 1403 با معنی و تفسیر

برگزاری حراج پنجاه و سوم شمش طلا در سوم مهر 1403

آغاز سال تحصیلی جدید با به صدا درآمدن زنگ مهر و مقاومت در مدارس اردبیل

روزنامه خبرجنوب 46 ساله شد/ همچنان استوار…

جدیدترین اثر واحد پویانمایی شبکه فارس آماده پخش از رسانه ملی

اجرای بیش از 250 برنامه دفاع مقدس در شهرستان مُهر

فال انبیا فردا دوشنبه 2 مهر 1403

روز پرحادثه والدین دانش‌آموزان/ 23 فقره تصادف در نخستین روز مهر در یزد ثبت شد

برگزاری یادواره شهید اخوان به میزبانی خبرگزاری مهر گیلان

مسئولان با مهر از اولین روز تحصیل خود گفتند

بهره برداری از سالن چند منظوره مدیریت بحران شهر سده خواف

رفع اختلاف و احیای 112 پلاک موقوفه با منابع طبیعی فارس

فال شمع روزانه برای متولدین ماه‌های مختلف امروز دوشنبه 2 مهر 1403

اعلام برنامه‌های هفته وقف در فارس

از کشف تریاک تا دستگیری سارقان در فارس

فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز دوشنبه 2 مهر 1403

بازسازی روستای گردشگری کُندازی در مرودشت

فال ابجد برای متولدین ماه‌های مختلف امروز دوشنبه 2 مهر 1403

تامین اعتبار تکمیل پروژه های بیمارستان 22 بهمن و رجایی قزوین

بوی ماه مهر در هرمزگان

آوای ایرنا همدان/مروری بر مهم ترین عناوین خبری دیار الوند در یکم مهر 1403

حرم مطهر شاهچراغ (ع) میزبان برنامه شب‌های پرستاره

حفظ منابع آبی فارس با بهره گیری از سامانه‌های نوین آبیاری