آخرین وضعیت قیمتی کالاهای اساسی
اقتصادي
بزرگنمايي:
پیام فارس - ایسنا /با توجه به مشاهدات میدانی طی هفتههای گذشته در بازار کالاهای اساسی شاهد تغییرات قیمتی بودیم، اما با نزدیک شدن به پایان سال و روند تأمین و توزیع کالاهای اساسی به نظر می رسد طبق گفته مسوولان هیچگونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد. و مقرر شده که کالاهای اساسی با قیمت تنظیم بازاری در اختیار شبکههای توزیع و نمایشگاههای عرضه مستقیم قرار گیرد.
بر اساس اطلاعات ارائه شده از میادین میوه و ترهبار طی هفته گذشته تغییراتی در بازار کالای اساسی وجود داشته که از جمله این تغییرات، قیمت گوشت قرمز بود که شقه گوسفندی حدود 670 هزار تومان است که طی سه هفته گذشته حدود 90 هزار تومان افزایش قیمت داشته است. ران گوسفندی نیز از 690 هزار تومان به 750 هزار تومان رسیده، گوشت گوساله تقریبا تغییر قیمتی نداشته و ران گوساله 495 هزار تومان و سردست 465 هزار تومان به فروش رسیده است.
در بازار مرغ اما بر خلاف گوشت قرمز تغییر قیمتی رخ نداده است. در میدان بهمن این محصول با قیمت 82 هزار تومان به فروش میرسد. با وجود کاهش قیمت نه چندان چشمگیر این محصول در حدود سه هفته گذشته، با همان نرخ 82 هزار تومان به فروش میرسد و به گفته فروشندگان، حق فروش بالاتر از این نرخ را ندارند.
قیمت ماهی نیز با رشد قیمت مواجه شده و در یک هفته اخیر هر کیلو ماهی جنوب از 310 هزار تومان به 345 هزار تومان و قزل آلا از 204 به 222 هزار تومان رسیده است. در این میان با وجود اینکه مقرر شده بود بازار برنج داخلی با عرضه برنجهای احتکار شده و واردات تنظیم شود؛ اما همچنان شاهد روال گذشته در بازار هستیم.
با نگاهی به بازار میوه و صیفی جات نیز میتوان دریافت قیمت برخی افزایشی و برخی محصولات نیز کاهش قیمت را تجربه کردند که از جمله آنها می توان به بادمجان و پیاز صدفی اشاره کرد.
![]()
قیمت محصولات لبنی چند است؟
بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا، کره 50 گرمی در فروشگاهها با قیمت 33 هزار تومان به فروش میرسد و این در حالیست که قیمت این محصول در تابستان 16 هزار و 500 تومان بود. شیر کم چرب از 35 تا 40 هزار تومان، شیر پرچرب از 40 تا 49 هزار تومان، پنیر سفید حدود 65 هزارتومان به فروش میرسد. البته که اظهار نظرهایی نیز درباره این افزایش قیمت وجود دارد و به گفته محمد فربد - سخنگوی انجمن صنایع لبنی- برخی کالاها با عنوان کالاهای چهارجلدی مشهور هستند که قیمتهای آنها تعیین و مصوب شده و بر اساس همان قیمتهای تعیین شده نیز عرضه میشوند. این کالاها، محصولاتی هستند که شرکتها مسئولیت تنظیم قیمت آنها را بر اساس پارامترهای هزینه و سود مصوب دارند. اما آنچه که ما از قیمتها و وضعیت بازار استنباط میکنیم، بر اساس رصدهای انجام شده، این تغییرات در دو مرحله اتفاق افتاده است. اولین بار در مردادماه متاثر از افزایش نرخ ارز، افزایش قیمتهای انرژی، ارز، هزینههای حملونقل، لوازم بستهبندی و ... و مرحله بعدی در مهر ماه متعاقب افزایش قیمت شیر خام به میزان 14 درصد که در مجموع میزان این افزایش قیمت 30 درصد بوده که شرکتها قیمتهای قبل از تیر ماه را افزایش دادند.
وی با تاکید بر اینکه در چهارماهه اول سال شرکتها هیچ رشد قیمتی نداشتهاند، افزود: بر روی کالا دو ردیف قیمت تولیدکننده و مصرف کننده ذکر شده، بنابراین واحدهای عرضه کالا نیز نمیتوانند در این زمینه تقلب کنند درصورتی که هزینه دریافتی از سوی این واحدها با قیمت قید شده بر روی محصول مطابقت نداشت، خریداران باید فروشندگان را به قیمتهای روی محصول ارجاع دهند. در صورتی که فروشندگان بیش از آن مبلغ قید شده دریافت کنند، مصرفکننده باید به سازمانهای نظارتی شکایت و گزارش کنند.
حبوبات نیز در بازار با رشد قیمت همراه بوده که کارشناسان و کشاورزان دلایل گرانی حبوبات را به چند عامل نسبت میدهند. آنها معتقدند بخشی از تولید حبوبات کشور به کشت دیم وابسته است که به دلیل کمبود بارندگی در سالهای اخیر سطح کشت آن کاهش یافته، همچنین تولید حبوبات در کشور پاسخگوی تمامی نیازها نیست.
زمانی که تولید داخلی کمتر از نیاز واقعی در بازار باشد و هزینههای تولید و نرخ جهانی آن بالا رود، زمینه برای افزایش قیمت نیز فراهم میشود. هر زمان که کالایی مانند حبوبات تغییر قیمت قابل ملاحظهای را تجربه میکند راه برای منفعتطلبی برای افراد یا فروشگاهها نیز باز میشود تا با بستهبندیهای متفاوت بر ارزش واقعی آن محصول بیفزایند. بستهبندی حبوبات با حاشیه سود بیش از حد مجاز به بازار عرضه میشود که این هم بر افزایش قیمتها تأثیر دارد.
ترغیب تولیدکنندگان و تامین کالای اساسی با قیمت مناسب در نمایشگاهها
این شرایط در حالیست که اکبر فتحی- معاون امور برنامهریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی- درباره تامین این کالای اساسی برای عید و ماه رمضان به ایسنا گفت: روزانه دو جلسه برای پیگیری موضوع تامین این کالاها برگزار میشود تا بتوانیم کالاهای بیشتری را مازاد بر نیاز مصرف کشور در اختیار مصرف کنندگان در شبکههای عرضه موجود قرار دهیم. یکی از اقداماتی که در حال انجام است، تشدید نظارت و بازرسی برای اطمینان از این است که کالاهای عرضهشده به دست مصرفکننده نهایی برسد و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد. این نظارتها از جمله وظایف وزارت جهاد کشاورزی است که هم در استان تهران و هم در سایر استانها انجام میشود.
وی افزود: علاوه بر این، به رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استانها تکلیف شده که نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا را در دستور کار قرار دهند. این نمایشگاهها با هماهنگی استانداران برگزار میشود، اما تأمین کالا بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استانها خواهد بود؛ همچنین، این اختیار به سازمانهای جهاد کشاورزی استانها داده شده که هم کالاهای اساسی را با قیمت تنظیم بازاری عرضه کنند و در اختیار شبکههای توزیع و نمایشگاههای عرضه مستقیم قرار دهند و هم تولیدکنندگان داخلی را نیز ترغیب کنند تا محصولات خود را بهصورت مستقیم در این نمایشگاهها عرضه کنند. انشاءالله با این اقدامات، کالاهای اساسی با دسترسی آسانتر و قیمت مناسبتری در اختیار مصرفکنندگان قرار خواهد گرفت.
-
دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷:۴۶
-
۴ بازديد
-

-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/933031/