سرمقاله وطن امروز/ آشتی با تاریخ، بهترین راه مقابله با تهدید نرمافزاری دشمن
سیاسی
بزرگنمايي:
پیام فارس - وطن امروز / «آشتی با تاریخ، بهترین راه مقابله با تهدید نرمافزاری دشمن» عنوان یادداشت روز در روزنامه وطن امروز به قلم رها عبداللهی است که میتوانید آن را در ادامه بخوانید:
چندی پیش در دبیرستان با بچهها تریبون آزاد برگزار کردیم. باید بگویم خیلی از حرفهایشان بر گزارههایی سوار بود که نه از تاریخ که از یکسری تخیلات و تحریفات نشأت میگرفت؛ مانند اینکه جمهوری اسلامی شروعکننده جنگ و دشمنی با آمریکا و این همه تحریم و تنش بوده، انگلیس نقش زیادی در عمران مناطق نفتخیز ایران و رفاه مردمش داشته، حامی مشروطیت بوده و... .
این جملات غریبه نیست و برای خیلی از ما پیش آمده در محافل فامیل و آشنا و تاکسی و مترو از افرادی بشنویم. البته آمریکا و انگلیس به خاطر بدسابقگی در ارتکاز ایرانیان بسیار منفور هستند و حتی اگر برخی مردم دلیل این نفرت را دقیق ندانند، نمیتوانند حس خوبی نسبت به آنان پیدا کنند اما خیلی از نوجوانان و جوانان ما که نه اطلاع چندانی از جنایات تاریخی آمریکا و انگلیس درباره ایران دارند و نه این ارتکاز جمعی به آنان منتقل شده، در واقع تصوری از جنایات گذشته و تهدیدات فعلی آنان در حق ملت ایران ندارند.
ناگفته پیداست کنش و احساس جامعه نسبت به وقایع حال و آیندهاش چقدر مهم است و درک تاریخی او میتواند منشأ عملکردش باشد و اگر این درک مبتنی بر شناخت صحیح دوست و دشمن و منافع و مضار ملی نباشد، میتواند در بزنگاهها عملکرد او را در جهت منافع دشمنان و بدخواهانش و بر خلاف منافع ملتش تنظیم کند.
مقام معظم رهبری در دیدار روز 29 بهمن مردم تبریز که طبق قرار هر ساله تبریزیها با رهبری در سالگرد قیام 29 بهمن مردم تبریز که حلقه آغاز چهلمهای شهدای شهرهای مختلف و نقطه عطفی در انقلاب مردم ایران بود، انجام شد، به اهمیت آگاهی جوانان از حوادث گذشته و پدیدههای تاریخی اشاره کردند و فرمودند: «جوان آذربایجانی، جوان تبریزی امروز در مقابل این حوادثی که افراد کارکشته سیاست را متزلزل میکنند، مثل کوه میایستد. این جوان بداند این روحیه میراث چه کسانی است، متعلق به چه حادثهای است.
![]()
جوان ما که دوران انقلاب را درک نکرده و از 29 بهمن جز یک نام و یک حادثه چیزی در خاطر ندارد، اگر نداند که گذشته این مجموعه و مردمی که این حادثه را به وجود آوردند این واقعه عظیم را ایجاد کردند، که بودند، چه بودند، چکار میکردند، با چه روحیهای در میدان حاضر میشدند، اگر این را نداند، روایتهای غلط ساخته دشمن بر ذهنها غالب خواهد شد».
ندانستن تاریخ و گذشته سرزمین و آشنا نشدن با شخصیتهای تاریخی که خالق افتخارات گذشته و صحنههای مقاومت در برابر حملات و نفوذ و زورگویی دشمن خارجی و مزدوران داخلی بودند، نسل ما را از احساس عزت و افتخار و الگوگیری محروم میکند و بستر آماده اذهان را مقصد کشت علفهای هرز روایتهای نادرست دشمنان سودجو میکند.
باید اعتراف کرد در کشور ما سواد تحصیلی به هیچوجه تضمینکننده سواد تاریخی نیست و دشمن همواره بویژه در سالهای اخیر از همین خلأ بهره برده است. شبکههایی نظیر بیبیسی و ایندیپندنت که با بودجه اختصاصی دولت انگلیس برای جوان و نوجوان ما تولید محتوا میکنند، میدانند نسلی که رویش حساب کردهاند، از نقش انگلستان در قحطی بزرگ منجر به قتلعام میلیونها ایرانی در سال 1296 شمسی، نفوذش در ماجرای جدایی آذربایجان و افغانستان و بحرین از ایران، قضیه قرارداد ننگین دارسی و نفتدزدی از کشور، دزدی آثار باستانی، کودتا و نقش مستقیم انگلستان در کودتای 28 مرداد، نقش در تأسیس و تقویت سازمان مخوف ساواک، کمک مالی و تسلیحاتی و اطلاعاتی به صدام در جنگ تحمیلی و بسیاری جنایات قبل و بعد از انقلاب آنان خبر ندارد.
اما این خلأ را کجا باید پر کرد؟ راه چاره این مساله مثل بسیاری از مسائل، بازگشت به آموزشوپرورش و توجه بیشتر به فرزندان این مملکت است که 12 سال از عمر خود را پشت میز و نیمکتهای مدارس میگذرانند و توقع است حداقل نیازهای مربوط به هویت ملی خود را همینجا برطرف کنند. جایی که باید مواریث هویتی جامعه به نسل آینده منتقل شود و ابعاد شناختی و عاطفی هویت ملی را بسازد، آموزشوپرورش است. به نظر میرسد دستگاه آموزشوپرورش در انتقال آموزههای ملی دچار ضعف شدید است، به گونهای که خیلی از دانشآموزان مقطع متوسطه پس از اتمام تحصیلات دبیرستانی، از نگرش و انسجام هویتی قابل قبولی برخوردار نیستند یا آن را از محیط دیگری دریافت کردهاند.
این خلأ نسبت به برخی معلمان محترم هم وجود دارد که حتی در ساعات زنگ تاریخ هم موفق به برقراری پلی بین سرگذشت کشور و ادراک تاریخی دانشآموزان نشدهاند و سهم چندانی در شکلگیری هویت ملی آنان ندارند.
بماند که عدهای هم ناخواسته و نادانسته با اطلاعات غیردقیق برخلاف آن عمل میکنند.
یکی از عوامل اصلی شکلگیری چنین خلأیی، وضعیت تدریس درس تاریخ در مدارس است. کتابهای تاریخ با تمرکز بسیار روی دورههای تاریخی و ردیف کردن پشت سر هم اطلاعاتی سرد و بیروح، با تعاریف و عبارات کلیشهای و تکراری و اسامی ناآشنا نمیتواند جاذبهای برای دانشآموزان ایجاد کند. خیلی از مطالب کتابها اطلاعات صرف و بدون تحلیل است و کمکی به بالا بردن فهم تاریخی نمیکند. بیتعارف بگوییم متن کتابهای تاریخ، دانشآموزان را نسبت به عباراتی چون نفوذ بیگانگان و بیبندوباری درباریان بیحس کرده؛ عباراتی که فقط پشت سرهم حفظ میشوند و دانشآموز از تاثیر آن وقایع بر سرنوشت امروز خود چیزی نمیفهمد و نمیتواند آن را با زندگی امروز گره بزند. دست آخر هم چون درسی است که در کنکور تأثیر چندانی ندارد، با امتحانی به فراموشی سپرده میشود.
شیوههای آموزش این درس نیز فاقد تنوع لازم است و به خاطر اهتمام اندک به آن، نوسازی نشده، در حالی که امروز با مجهز شدن بسیاری از کلاسها به ویدئوپروژکتور به آسانی میتوان با کمک پخش محتوای چندرسانهای، محتوای تاریخی را با کمک ایجاد درک بصری در ذهن دانشآموزان تثبیت کرد.
البته موضوع فقط آموزشوپرورش نیست. صداوسیما و سینما نیز در توجه کافی به تاریخ عملکرد قابل قبولی ندارند. ما میبینیم پخش سریالهای باکیفیت تاریخی مثل مختارنامه، یوسف پیامبر(ع)، در چشم باد، کلاه پهلوی و سرزمین مادری چقدر در علاقهمند شدن مردم به دانستن تاریخ نقش داشت اما اینها اتفاقات خوبی بودند که بسیار کم تکرار میشوند.
تاریخ، تنها گذشته نیست، تاریخ تعیینکننده آینده است، بویژه اطلاع از آنچه دشمن در گذشته انجام داده تا حد زیادی موجب تسلط بر ترفندهای او در زمان فعلی است و میتواند نقش ملت را در وقایع امروزش پررنگتر و فعالتر کند.
-
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲:۳۵
-
۱۲ بازديد
-

-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/932264/