بزرگنمايي:
پیام فارس - شهرستان بندری سیریک 203 کیلومتر با بندرعباس که مرکز استان هرمزگان است فاصله دارد، بندر سیریک بعد از شهرستان بندری میناب در شرق هرمزگان و نوار ساحلی مَکُران واقع شده است و موقعیت جغرافیایی آن با توجه به اینکه هم در دهانه تنگه هرمز قرار دارد و هم به دریای مکران (عمان) مشرف است، اهمیت سیریک را بیش از گذشته نمایان می کند خصوصا الان که بحث اقتصاد مبتنی بر دریا مورد توجه دولت و حاکمیت است و درواقع می توان گفت استان هرمزگان با داشتن بندر پارسیان در غرب خود و هم مرز با استان فارس تا بندر جاسک در شرق و هم مرز با استان سیستان و بلوچستان از یک ظرفیت شگرف برای توسعه اقتصادی مبتنی بر دریا برخوردار است و بندر سیریک در میانه این خط ساحلی می تواند نقش آفرینی قابل توجهی در راستای تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.
البته در قیاسی که ابتدا مطرح کردیم باید می گفتیم که بندر سیریکِ ایران نصف بندر فجیره امارات جمعیت دارد و این خود نشان دهنده نبود توجه کافی به پیشرفت منطقه سیریک در نوار ساحلی مکران بوده است.
خوب است اشاره کنیم؛ سیریک علاوه بر ظرفیتهای بندری و صیادی، منطقه ای مستعد در حوزه گردشگری و همچنین ورزش های ساحلی و دریایی است و در یک کلام؛ باید به این شهرستان سفر کنید تا خیلی روشن تر، قدرت خالق زیبایی ها را نظاره کنید.
سیریک درواقع یک موهبت بینظیر خدادادی است که شاید به دلیل دورافتادگی از مرکز و نداشتن زیرساخت های جاده ای مناسب، از چشمها پنهان مانده است و افرادی هم که به این منطقه سفر می کنند معمولا با انگیزه اقتصادی و خرید کالا در حد نیاز خانه خود، دل به نوار ساحلی شرق هرمزگان می زنند.
اما با توجه به سیاست های توسعه اقتصاد دریامحور و همچنین توسعه سواحل مکران، دیری نخواهد پایید که سیریک به آنچه لیاقتش هست برسد، اصلا مگر می شود چنین بندر مهمی پیش قراول توسعه اقتصاد دریامحور نباشد...دیری نخواهد پایید که سیریک به آنچه لیاقتش هست برسد، اصلا مگر می شود چنین بندر مهمی پیش قراول توسعه اقتصاد دریامحور نباشد...
واقعا با کمی توجه و همت می توان زیرساخت های اولیه این منطقه همچون بزرگراه را مهیا و آن را طوری در مسیر پیشرفت قرار داد که برازنده مردم شریف ایران باشد.
نکته قابل توجه در اهمیت منطقه مکران برای دولت چهاردهم اینجاست که رییس جمهور پزشکیان در جلسه تحلیل طرح های توسعه دریامحور عنوان کرد: ما مصمم به توسعه مطلوب این منطقه هستیم، چرا که از سیاستهای اولویتدار مصوب رهبری معظم انقلاب و نیاز اساسی کشور است و برای تسریع در روند توسعه آن حتی ممکن است برخی جلسات دولت را در این منطقه برگزار کنیم.
رییس جمهور آنقدر به تسریع توسعه منطقه مکران اهمیت می دهد که از برگزاری برخی جلسات دولت در این منطقه سخن می گوید. گویی که راز پیشرفت ایران پس از چندین دهه، نمایان شده است.
پزشکیان «تقویت اقتصادهای بومی منطقه»، «تأمین زیرساختهای لازم در حوزه انرژی با تکیه بر انرژیهای تجدیدپذیر»، «تسریع در تکمیل کریدورهای مواصلاتی منطقه با همکاری شرکای بینالمللی» و «جذب و متمرکز کردن سرمایهگذاری داخلی و خارجی در مکران» را به عنوان چهار راهکار و پیشنهاد مهم و فوری برای شتاببخشی به آمادهسازی زمینههای لازم برای توسعه منطقه مکران مطرح کرد و گفت: ضروری است که طراحان و برنامهریزان توسعه مکران حتما از ظرفیت مشاوران زبده بینالمللی در طراحی نقشه توسعه مکران استفاده کنند.
از هر زاویه و با هر منطقی که صحبت های رییس جمهور را تحلیل و تفسیر کنیم نمی توانیم نقش راهبردی بندر سیریک را در این فرایندِ تحولی، نادیده بگیریم. اگر سیریک را ندیده اید حتما به شرق استان هرمزگان سفر کنید و مطمئنا زمانی که وارد این شهر بندری می شوید با خودتان می گویید چرا این بهشت زیبا را آنگونه که برازندهاش هست به مردم معرفی نکرده اند!
در راستای آشنایی بهتر با بندر سیریک، حمیدرضا محمدحسینی تختی مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق استان هرمزگان، اظهار کرد: بعد از تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه سواحل مکران، اقداماتی در راستای محرومیت زدایی و رونقبخشی به بنادر کوچک شرق استان هرمزگان از طریق هیات عامل، با تاکید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفت و سازمان بنادر و دریانوردی نخستین سرمایهگذاریها را در این منطقه انجام داده است.
مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق استان هرمزگان با بیان اینکه بندر سیریک در دهانه ورودی تنگه هرمز قرار گرفته و نقطه مقابل بندر فجیره امارات است، ادامه داد: رشد اقتصادی بندر فجیره امارات نشان دهنده این است که بندر سیریک نیز همین ظرفیت ها را دارد.
وی از بندر سیریک به عنوان یکی از بنادر مهم در حوزه مکران و شرق استان یاد کرد و افزود: زیرساخت لازم برای رونق بخشی به بندر سیریک توسط سازمان بنادر و دریانوردی با سرمایهگذاری هفت هزار میلیارد ریالی با 51 هکتار مساحت و 36 هکتار حوضچه با پنج اسکله رمپ طراحی و ایجاد شده است.
مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی نگاه ویژهای به ایجاد زیرساختهای مورد نیاز مکران داشته و در همین راستا نیز، توسعه خوبی در بندر سیریک محقق شده است.مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی نگاه ویژهای به ایجاد زیرساختهای مورد نیاز مکران داشته و در همین راستا نیز، توسعه خوبی در بندر سیریک محقق شده است.
محمد حسینی با بیان اینکه ورود خودرو از طریق بندر سیریک با جدیت دنبال میشود و با توجه به علاقهمندی شرکتهای وارد کننده به فعالیت در این بندر، امید داریم این مقوله رونق قابل توجهی داشته باشد؛ خاطرنشان کرد: ایجاد رویه واردات خودرو از طریق این بندر در قلب منطقه مکران، یکی از برنامههای ویژه در راستای رونق این بندرگاه بوده و اکنون این رویه در حال انجام است.
وی ادامه داد: این بندر چندمنظوره با قرارگیری در موقعیت ویژه و فاصله کوتاه به بنادر کشورهای عمان و امارات و برخورداری از یک اسکله 104 متری تخلیه و بارگیری ظرفیت قابل توجهی در پذیرش کالاهای وارداتی و همچنین صادرات به این کشورها را دارد.
مدیر بنادر شرق هرمزگان اضافه کرد: یکی از ظرفیتهای منحصر به فرد بندر سیریک نزدیکی به معادن با کیفیت شن و ماسه است که توسعه زیرساختها و تقویت این بندر با هدف تامین مصالح مورد نیاز ساختمانی برای اجرای طرحهای توسعهای نقش قابل توجهی را در ایجاد اشتغال و رونق معیشت مردم منطقه ایفا میکند و اقبال تجار و فعالان اقتصادی برای تجارت از طریق این بندر نیز تقویت میشود.
به گفته محمدحسینی: ظرفیت بسیار خوبی در زمینه پذیرش کالاهایی مانند شن و ماسه، مواد معدنی، کانتینر یخچالی، خودرو، دام زنده، کالای عمومی، کالای ملوانی و غیره در بندر سیریک وجود دارد.
وی تاکید کرد: از حدود یک سال قبل، این بندر به شکل واقعی برای انجام مراودات تجاری مهیا شده و با یک جهش 400 درصدی در عملکرد همراه بوده است...
یعنی از پارسال سلولهای بندر سیریک یکی یکی در حال فعال شدن هستند و به زودی این بندر سایهای سنگین بر روی سایر بنادر منطقه خواهد انداخت.
با همه این تفاسیر؛ اگر روزی به سیریک سفر کردید حتما به جنگل های حرا سر بزنید تا ببینید این منطقه در حوزه گردشگری از چه ظرفیت هایی برخوردار است، موج های بلند در سواحل سیریک موقعیتی بی نظیر را برای ورزش های دریایی فراهم کرده است و در بحث آبزیان نیز این شهر بندری می تواند با بسیاری از بنادر مطرح منطقه رقابت کند و در بحث اقتصاد دریایی، بندر سیریک مسیر رو به رشدی را پیش گرفته و آغاز رویه واردات خودرو از این بندر حاکی از توجه دولت به این بندر راهبردی است، منتهی در این منطقه یک موضوع، برعکس است؛ کارشناسان اقتصادی می گویند که جاده فرزند توسعه است اما این موضوع در منطقه مکران کاملا برعکس بوده و اینجا توسعه فرزند جاده و بزرگراه استاندارد است چراکه نخست، مردم و سرمایه گذاران باید بتوانند به این منطقه سفر کنند تا بعد از دیدن ظرفیت هایش تصمیم به سرمایه گذاری بگیرند. بی شک زمانی که بزرگراه نوار ساحلی مکران از میناب و سیریک استان هرمزگان تا چابهار و گواتر سیستان و بلوچستان احداث شود، آنگاه شاهد تغییر موج سفرها از شمال کشور به منطقه مکران خواهیم بود.
با برنامه هایی که دولت چهاردهم و نظام جمهوری اسلامی برای این منطقه دارند باید بگوییم که سیریک فقط یک بندر معمولی نسیت بلکه با ظرفیت هایی که دارد می طلبد از آن به عنوان خوشآتیهای در میانه خلیج فارس و دریای عمان یاد کرد که روزی، همگان را در حیرت فرو خواهد برد.
سیریک، یکی از معدود مناطق کشور است که واحد نخست نیروگاه اتمی آن تا سال 1407 به بهرهبرداری خواهد رسید و پس از آن به فاصله هر 6 ماه، یک واحد جدید به ظرفیت این نیروگاه افزوده خواهد شد.
نیروگاه اتمی سیریک شامل چهار واحد نیروگاه اتمی از نوع نسل توسعه یافته موسوم به نسل سوم پلاس هرکدام با ظرفیت حداقل یکهزار و 200 مگاوات الکتریکی در مجموع به ظرفیت پنج هزار مگاوات ساخته خواهد شد و با احتساب سه هزار مگاوات نیروگاه بوشهر، ظرفیت نیروگاههای اتمی کشور به هشت هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.
آنچه پیداست؛ سیریک منطقهای سرشار از استعداد و ظرفیت است و جمهوری اسلامی ایران مشخصا بنا دارد با بهرهگیری از چنین استعدادهایی، توسعه دریامحور را شتاب ببخشد.
وقتی همه ظرفیت های ایران از شمال تا جنوب را کنار هم بگذاریم آن وقت است که مبهوت بزرگی و عظمت این مُلک پُرگهر میشویم و سیریک تنها یکی از خوش آتیههای ایران در عصر جدید خواهد بود.