پیام فارس

آخرين مطالب

دلیل افزایش نرخ عوارض 5 آزادراه کشور اقتصادي

دلیل افزایش نرخ عوارض 5 آزادراه کشور
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا /سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: نرخ عوارض پنج آزادراه دولتی چهار - پنج سال تغییر نکرده بود ولی در این مدت هزینه پروژه‌های عمرانی و هزینه نگهداری به شدت افزایش یافته بود؛ بنابراین شورای اقتصاد تصمیم گرفت نرخ عوارض این آزادراه‌ها را افزایش دهد تا درآمد حاصل از آن خرج نگهداری و تعمیر همان آزادراه‌ها شود.
28 آبان ماه شورای اقتصاد افزایش نرخ عوارض پنج آزادراه کشور را تصویب کرد و براساس مصوبه شورای اقتصاد نرخ عوارض آزاد راه کرج_ قزوین به طول 100کیلومتر 15 هزار تومان، نرخ عوارض آزادراه تهران - قم به طول 135 کیلومتر 15 هزار تومان، آزادراه بندرعباس _ شهید رجایی به طول 35 کیلومتر 8900 تومان، آزاد راه قزوین_ زنجان به طول 189 کیلومتر 35 هزار تومان و عوارض آزادراه تهران - ساوه به طول 115 کیلومتر 20 هزار تومان تعیین شد.
همچنین براساس این مصوبه می بایست نرخ‌های جدید از اول آذرماه در این پنج آزادراه کشور اعمال شود.

پیام فارس


افزایش نرخ عوارض اما برای بسیاری این سوال را ایجاد کرد که چرا به طور مثال یکباره نرخ عوارض از 1200 تومان به 15 هزار تومان رسید و چرا این افزایش قیمت پلکانی و در طول چندسال گذشته اعمال نشد؟
رضا اکبری - سرپرست سازمان راهداری - در پاسخ به چرایی این افزایش قیمت به ایسنا گفت: شورای اقتصاد دو روز پیش مصوبه افزایش نرخ عوارض پنج آزاد راه دولتی را ابلاغ و وزارت راه و شهرسازی را مکلف به اجرای آن کرد. افزایش نرخ عوارض این آزادراه ها از دوسال پیش مطرح شد و جلسات کارشناسی زیادی در خصوص آن برگزار و در نهایت مبالغ جدید مصوب شد.
نرخ عوارض این 5 آزادراه 5 سال بدون تغییر ماند
وی افزود: نرخ عوارض این پنج آزادراه دولتی چهار - پنج سال تغییر نکرده بود ولی در این مدت هزینه پروژه های عمرانی و هزینه نگهداری به شدت افزایش یافته بود. در حقیقت همواره فرض بر این است که آزادراه ها هزینه های خود را خودشان درآورند و هرچه از عوارض گرفته می شود خرج خود آزادراه شود.
برای نگهداری و تعمیر به 5000 میلیارد تومان بودجه نیاز است
سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد:این پنج آزادراه برای نگهداری به حدود 5000 میلیارد تومان بودجه نیاز دارند. برخی روکش آسفالت سراسری و برخی نیز روکش آسفالت مقطعی نیاز دارند. همچنین ایمن سازی، تجهیزات، علائم ایمنی، روشنایی، خط کشی، حفاظ و... در این آزادراه ها هزینه های سرسام آوری دارد. در حقیقت این 5000 میلیارد تومان مبنای این بود که باید نرخ عوارض این آزادراه ها افزایش یابد.
وی با با بیان اینکه نرخ هایی که اخیرا مصوب شده با نرخ های محاسبه شده فاصله بسیاری دارد، گفت:عدد و رقمی که بتواند هزینه نگهداری را پوشش دهد حداقل دوبرابر نرخ هایی است که مصوب شده و این نرخ تنها می تواند 50 تا 60 درصد هزینه ها را پوشش دهد. بنابراین می توان محاسبه کرد که چقدر نرخ عوارض در طول این سال ها پایین بوده است.
اکبری عنوان کرد: وصولی سالانه عوارض آزادراه قم به تهران به نرخ 1200 تومانی، 70میلیارد تومان بوده در حالی که هزینه های نگهداری بیش از 700 میلیارد تومان است.ضمن اینکه این اتوبان ها کارهای زیربنایی زیادی نیاز دارند که آنها هم نیازمند منابع مالی هستند. بنابراین نرخ ها به گونه ای است که خیلی بالا نباشد و نگرانی ایجاد نکند.
عوارض باید براساس طول پیمایش محاسبه شود
وی در ادامه گفت: در قیمت های قبلی با توجه به اینکه مبالغ خیلی قابل توجه نبود و چندین سال هم ثابت نگه داشته شد عدالت محوری؛ به معنای اینکه کسانی که بیشتر استفاده می کنند مبلغ متناسب با آن را بپردازند، رعایت نمی شد. مثلا اگر کسی20 کیلومتر اتوبان را تردد داشت با کسی که کل 120 کیلومتر را تردد داشت عدد مشابهی پرداخت می کرد. اما با نرخ های جدید اختلاف قیمت مبلغ بر اساس طول پیمایش معنا پیدا می کند و قابل توجه می شود.
سرپرست سازمان راهداری با اشاره به اینکه نیاز است یک بسته اجرایی متناسب با طول پیمایش برای این پنج آزاد راه تهیه شود و پرداخت ها عدالت محور شود، اضافه کرد:اجرای عدالت محوری متناسب با طول پیمایش نیازمند این است که تعدادی دوربین جدید در آزادراه نصب شود و خروجی ها و ورودی ها دقیق ثبت شود تا هر کس از هر ورودی و خروجی که وارد یا خارج آزادراه می شود متناسب با طول پیماش محاسبه عوارضی آن انجام شود.
به گفته وی، دغدغه هایی نیز در خصوص سکونت گاه های پرجمعیت حاشیه ای آزادراه ها و مراکز صنعتی که در حاشیه آزادراه ها قرار دارند و پر رفت و آمد هستند هم مطرح شده که آنها نیز مدنظر قرار گرفته است.
درخواست دوماه تعویق دراجرای مصوبه شورای اقتصاد را داریم
اکبری ادامه داد: با بررسی که در هفته گذشته انجام دادیم برای اینکه عدالت محوری را اجرا کنیم و عوارض را براساس پیمایش محاسبه کنیم و همچنین دغدغه مراکز جمعیتی نیز رفع شود روز گذشته با وزیر راه وشهرسازی مذاکراتی انجام دادیم و درخواست فرصت دوماهه برای اجرایی شدن این مصوبه را برای کمیسیون اقتصاد ارسال کردیم.اگر کمیسسیون موافقت کند اجرای مصوبه به اول بهمن ماه موکول خواهد شد و ما نیز می توانیم در این مدت زیرساخت ها را تنظیم کنیم تا براساس پیماش محاسبات صورت گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای مصوبه دوماه به تعویق خواهد افتاد، گفت: این درخواست روز گذشته به کمیسیون رفته و منتظریم کمیسیون اقتصاد در اولین جلسه در دستور کار قرار دهد اما وزارت راه وشهرسازی به عنوان دستگاه مجری موظف است که مصوبات شورای اقتصاد را اجرا کند. هماهنگی با دبیرخانه شورای اقتصاد شده است و درخواست را نیز فرستادیم. امیدواریم ظرف یک هفته به ما جواب دهند. اینکه اجرای مصوبه افزایش عوارض 5 آزادراه دولتی از یک آذر شروع می شود یا نه به تصمیم وزارت راه و شهرسازی برمی گردد که آیا منتظر جواب کمیسیون اقتصاد باشند یا آن را اجرا کنند.
سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان کرد:به نظر می رسد کمیسیون اقتصاد هم موافق این دوماه تاخیر در اجرای این مصوبه باشد. پیش بینی می کنیم که از اول آذر اجرایی نشود و در این دوماه تا بهمن ماه زیرساخت های لازم تعبیه شود و از اول بهمن با روش جدید آن را اجرا کنیم.
درخواست افزایش قیمت از دوسال پیش مطرح شد
وی در پاسخ به این سوال که چرا با درخواست افزایش قیمت نرخ عوارض از دو سال قبل موافقت نمی شد؟ گفت: دوسال پیش این درخواست داده و به گروه های کارشناسی ارجاع شد. گروه های کارشناسی جلسات زیادی برگزار و هزینه نگهداری را محاسبه کردند. هزینه ها مشمول زمان شد و آنها را به روز کردند. چندین جلسه کارشناسی انجام شد ولی بعد از آن تغییرات دولت و وزیر و .... بود. این مصوبه در رفت و برگشت بین کارشناسان و کمیته های تخصصی دو سال ماند. همچنین دولت گذشته در مقاطعی رعایت شرایط کشور را کرد و اجازه نداد نرخی افزایش یابد. بنابراین در مقاطعی این درخواست متوقف و از دستور کار خارج شد. ولی واقعیت این است که حالا هزینه های نگهداری جوابگو نیست و ما مسئول جان مردم و ایمنی جاده هستیم.
اکبری در پایان گفت:این افزایش نرخ فقط مربوط به همین پنج آزادراه دولتی است زیرا مابقی آزادراه ها خصوصی و مشارکتی هستند و نرخ گذاری آنها تابع مقررات دیگری است که ربطی به شورای اقتصاد ندارد. از طرفی نرخ عوارض مابقی آزادراه ها در سنوات گذشته افزایش داشته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/880681/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله وطن امروز/ ایران و تجربه‌ دوره اول ترامپ

رسانه آمریکایی: به خاطر عهدشکنی فرصت توافق با ایران را از دست داده‌ایم

سرمقاله اعتماد/ ظریف گفتمان صهیونیستی را به چالش کشید

نخبه‌کشی؛ سیاستمدارانی که حذف شدند

سرمقاله ایران/ سلاح ظریف دیپلماسی

سرمقاله کیهان/ چرخه معیوب تصمیمات هزینه‌آفرین

سرمقاله همشهری/ آدرس غلط فیلترینگ

سرمقاله شرق/ حکومت به‌ عادت

دونالد ترامپ و خاورمیانه؛ صلح یا جنگ تمام عیار؟

سرمقاله جمهوری اسلامی/ جهان در تسخیر حکمرانی نفاق

تحلیلگر آمریکایی: بن‌سلمان و نتانیاهو باید نگران ترامپ باشند

این دردهای شکمی را جدی بگیرید!

باورهای اشتباه درباره آرتروز زانو

مکمل‌های ترمیم کننده زخم

سه پایه اصلی درمان دیابت

لاغری با چای سبز حقیقت دارد؟/ فواید و عوارض مصرف این نوشیدنی

نکاتی درباره بیهوشی در بیماران قلبی

اینفوگرافی/ درد مفاصل در روزهای بارانی؛ دلایل و توصیه‌ها

اهمیت مصرف تره فرنگی در فصل پاییز

خواص بی‌نظیر میوه به و برگ آن

بهترین نان برای سلامت دستگاه گوارش

در مصرف خرما احتیاط کنید

آغاز ثبت نام سهام برای نوزادان متولد سال 1402 به بعد

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی: شرکت‌های هواپیمایی با هم تبانی می‌کنند تا قیمت بلیت را بالا ببرند

وام مسکن ایثارگران 750 میلیون تومان شد

ابهامات وزارت صمت برای کاهش تعرفه واردات خودرو

صعود قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار به نیمه کانال 69 هزار تومان رسید

زارع: افزایش قیمت حامل‌های انرژی در لایحه بودجه نیامده است

ریزش شاخص بورس در آخرین روز کاری هفته

واکنش سخنگوی دولت به طرح اظهاراتی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی

دلیل افزایش نرخ عوارض 5 آزادراه کشور

هک بانک ملت تکذیب شد؛ فقط سامانه همراه بانک مختل شده است

رقابت تنگاتنگ ایران و قطر در برداشت گاز

علی جنتی: پدرم اصلا اهل شوخی و جوک نیست | هیچ وقت از او دروغ نشنیدم

میراژهایی که اف‌چهارده روی آسمان قم و خلیج‌فارس شکار کرد

بهره‌برداری از پل دسترسی غرب بزرگراه فتح به شمال سعیدی تا بهمن‌

پیگیری‌ برای ثبت جهانی شدن خور به عنوان دهکده گردشگری جهانی

امام جامعه باید پیشران باشد و جامعه را به حرکت در آورد

مورد عجیب در مسکن مهر/ پروژه‌ای در فاز 12 پردیس وجود ندارد

جدول خاموشی برق شیراز امروز چهارشنبه 30 آبان 1403 اعلام شد

ماجرای واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه شیراز

بهره‌برداری از پل دسترسی غرب بزرگراه فتح به شمال بزرگراه آیت‌الله سعیدی تا بهمن‌ماه

موانع اجرای پروژه پل خلیج فارس به گوش رئیس جمهور رسید

برگزاری دوره های آموزشی ویژه پاکبان کلان شهر شیراز

فهرست بهترین سریال‌های کره‌ای با جادوی «هنر‌های رزمی»

از تازه‌های نشر مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) رونمایی می‌شود

ظرفیت‌های صنعتی و معدنی فارس مغفول مانده است

ایلان ماسک رئیس‌ ایران‌خودرو ؟

63 درمانگاه جهادی در مناطق کم برخوردار فارس برپا می شود

مرواریدی که از کف ایران رفت