پیام فارس

آخرين مطالب

نگاهی به اسناد تاریخی و حقوقی در تایید حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد ضمن تشریح اسناد تاریخی و حقوقی در تایید حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس، گفت: دولت امارات با علم و آگاهی به اینکه این جزایر از نظر تاریخی و حقوقی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است، صرفاً دست به اقدامات نمایشی و تبلیغاتی با اهداف خاص می‌زند.
نرجس‌ توکلی‌افشار در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بررسی تاریخی حق حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه، اظهار کرد: بحث ما در خصوص تبیین حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه از دیدگاه تاریخی و حقوق بین‌الملل است. از منظر نگاه تاریخی، ریشه حاکمیت ایران بر جزایر بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به قبل از اسلام برمی‌گردد و اگر به مرزهای قدیمی ایران نگاه کنیم، 4 دریا شامل دریای سیاه، سرخ، کاسپین و خلیج‌فارس جزو دریاهای داخلی ایران بودند. در دوران امپراطوری‌های ایلامی، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان، خلیج‌فارس در حکم دریای متعلق به ایران بود، همچنان که مدیترانه متعلق به امپراطوری روم بوده است. در این دوران نظم و حاکمیت ایرانی بر این دریا حاکم بوده و سراسر کرانه‌های جنوبی خلیج‌فارس از کویت امروزی گرفته تا شبه‌جزیره المسندم در قلمروی ایران بوده است. 
وی افزود: در دوره‌ بعد از اسلام و بعد از سقوط ساسانیان به مدت 2 قرن شاهد عدم سلطه ایران بر خلیج‌فارس بودیم، اما این به معنای فقدان حضور ایران در خلیج‌فارس نیست. نهایتا آل‌بویه نخستین سلسله ایرانی بعد از اسلام بود که حاکمیت ایران بر خلیج‌فارس را دوباره برقرار کرد. در این دوره نه تنها حاکمیت ایران بر بین‌النهرین برقرار شد، بلکه ایران مجددا کنترل جنوب خلیج‌فارس را در دست گرفت. سلطه‌ ایران بر جنوب خلیج‌فارس تا ورود پرتغالی‌ها در سال 1507 میلادی ادامه یافت، حضور نیروهای پرتغالی در خلیج‌فارس و اشغال جزایر ایرانی این دریا چندین سال به طول انجامید و سلطان هرمز برای مدت یکصد سال خراج‌گذار پرتغالی‌ها شد و گرچه که سلاطین هرمز بارها با پادشاهان صفوی در ایران تماس گرفتند تا از زیر یوغ پرتغالی‌ها خارج شوند، اما این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسید. البته که در دوران یکصد ساله تسلط پرتغالی‌ها نیز یکپارچگی ارضی سلطان هرمز دست نخورده باقی ماند. 
عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد مشهد ادامه داد: در نهایت با قدرت گرفتن شاه‌عباس‌صفوی و تحکیم پایه‌های قدرت و ثبات در ایران، اوضاع متفاوت شد و ایرانیان در سال 1600 میلادی به رهبری شاه عباس شروع به اعاده حاکمیت خود بر خلیج فارس کردند. درسال 1602 میلادی ایرانیان جزایر بحرین را پس گرفتند و به حکومت پرتغالی‌ها در آن‌جا خاتمه بخشیدند، بعد از این تاریخ ایرانیان موفق شدند با تلاش‌های بی‌وقفه خود پرتغالی‌ها را به تدریج به آن سوی خلیج‌فارس برانند و در سال 1620 میلادی بندر جلفا را تصرف کردند. با سقوط سلسله صفوی و شروع کش‌مکش‌های داخلی، قدرت ایران در خلیج‌فارس کاهش یافت و راه را برای گسترش فعالیت دزدان دریایی، هرج و مرج و ناامنی فراهم کرد و اعراب مسقط با استفاده از این خلأ قدرت به تاراج و چپاول سواحل و جزایر منطقه پرداختند.
توکلی‌افشار با بیان اینکه با آغاز حکومت نادرشاه امنیت و آرامش به خلیج‌فارس برگشت و حاکمیت ایران بر این منطقه دوباره برقرار شد، عنوان کرد: در دوران قاجار، آغامحمدخان‌ نزدیک به 10 سال با جانشینان کریم‌خان‌زند و سایر مدعیان سلطنت جنگ کرد و موفق شد بر تمام جزایر ایران مسلط شود و در دوران فتحعلی‌شاه نیز جزایر دریای پارس چون کیش، بحرین، بوموسی، هندورابی، تنب بزرگ، تنب کوچک و فارو جزو ایالت فارس و قلمروی ایران محسوب می‌شدند. در اواخر قرن نوزدهم و به ویژه اوایل قرن بیستم تحولات جدیدی در منطقه خلیج‌فارس رخ داد که از سویی موجب تهدید نفوذ انحصاری بریتانیا در خلیج‌فارس شد و از سوی دیگر سبب افزایش اهمیت استراتژیکی جزایر تنب و بوموسی گردید. 
وی اضافه کرد: دولت ایران از اواخر قرن نوزدهم تلاش‌هایی برای اعمال حاکمیت موثرتر بر بنادر و جزایر خود در خلیج‌فارس آغاز کرد که این تلاش‌ها شامل ایجاد یک نیروی دریایی کوچک، تغییر در طرح تقسیمات کشوری و مأموران دولتی، برقراری روابط نزدیک‌تر با شیوخ کرانه‌های جنوبی خلیج‌فارس و استقرار پست‌های گمرکی در برخی جزایر و بنادر ایران بود. از طرفی توجهات کشورهایی مثل روسیه و آلمان هم به منطقه‌ خلیج‌فارس معطوف بود و برای ایجاد طرح‌های خود این منطقه را مناسب می‌دیدند. لذا دولت بریتانیا این اقدامات ایران را به عنوان خطری برای منافع خود تلقی کرد و به دنبال آن در یک جلسه سری در وزارت خارجه بریتانیا تصمیم به اشغال جزایر سه‌گانه ایرانی گرفته شد. 

پیام فارس

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه دولت ایران در دوره‌ پهلوی اول حق مالکیت خود بر این جزایر را اعلام کرد، گفت: در سال 1928 دولت ایران به جامعه ملل متحد برای بازگرداندن جزایر بحرین، تنب و بوموسی شکایت کرد. تلاش‌های ایران در این رابطه ادامه یافت و بعد از جنگ جهانی دوم و استقلال پاکستان و هندوستان از بریتانیا، اهمیت این منطقه برای بریتانیا کمتر شد و تغییری در سیاست خارجی آن‌ها به وجود آمد. با توجه به این مسئله، در سال 1948 دولت ایران دوباره به بریتانیا یادآور شد که مالکیتی دیرینه بر جزایر دارد و در حاکمیت ایران دخالتی نکند. در سال 1954 مذاکراتی انجام شد که به نتیجه‌ای نرسید و در تمام این سال‌های اشغال، دولت ایران در تقسیمات کشوری این جزایر را جزو قلمروی خود محسوب می‌کرد.
توکلی‌افشار ادامه داد: بعدها بریتانیا اندیشه‌ای تحت عنوان تشکیل فدراسیونی از همه‌ شیوخ تحت‌الحمایه خود در خلیج‌فارس را مطرح کرد و نخستین اقدام در این راه، حل مسئله مالکیت بر بحرین بود و دولت‌های ایران و بریتانیا بعد از مذاکره تصمیم گرفتند این موضوع را به داوری بین‌المللی واگذار کنند و توافق کردند که نظر ایران در مورد جزایر سه‌گانه بوموسی و تنب بزرگ و کوچک تأمین شود و موضوع بحرین به سازمان ملل متحد ارجاع شود که به واگذاری و استقلال بحرین انجامید و همچنان مذاکرات ایران در مورد جزایر سه‌گانه ادامه داشت. سرانجام طرفین به این نتیجه رسیدند که جزایر سه‌گانه به حاکمیت ایران بازگردانده شود و طی تفاهم نامه‌ای با شیخ شارجه، حاکمیت ایران بر بخش شمالی جزیره بوموسی تجدید گردد و یک روز بعد از خروج نیروهای بریتانیا از بوموسی، نیروهای ایرانی وارد آن شدند و تسلط خود را به اثبات رساندند.
وی با اشاره به ادعاهایی که امارات در سال‌های اخیر در مورد جزایر سه‌گانه مطرح می‌کند، بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی و تغییر نظام سیاسی در ایران، تا سال 1992 امارات ادعای چندانی نسبت به مالکیت بر جزایر سه‌گانه نداشت تا اینکه در آن سال مقامات ایران از ورود اتباع پاکستانی، هندی و فیلیپینی که در استخدام امارات بودند، به جزیره بوموسی جلوگیری کرد و از آن جا این ادعاهای واهی از طرف امارات مطرح شد و این کشور همواره تلاش کرده در نشست‌های مختلف و با تطمیع بعضی از سازمان‌های بین‌المللی، ادعای بی‌پایه‌واساس خود را مطرح کند. از طرفی تا قبل از شکل گیری امارات متحده عربی در سال 1971 که از به هم پیوستن شیخ‌نشین‌ها به وجود آمده، حکومتی در شارجه مستقر نبوده است که حال ادعا دارند ساکنان عرب جزیره بوموسی از خاندان قاسمی‌ها هستند. لذا این دلیل از نظر حقوق بین‌الملل نمی‌تواند قابل استناد باشد.
این حقوقدان افزود: در بسیاری از اسناد تاریخی شامل گزارشات رسمی و غیررسمی وزارت جنگ، وزارت خارجه دولت انگلیسی هند و نیروی دریایی و کمپانی هندشرقی تا سال 1904 میلادی تهیه شده، حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه تأیید می‌شود و یک سند بسیار قابل توجه چاپ وزارت دریاداری انگلستان نیز تحت عنوان راهنمای دریایی خلیج‌فارس وجود دارد که در آن هر سه جزیره مورد نظر به عنوان بخشی از قلمروی ایران مشخص شده است. همچنین با تطبیق موقعیت جغرافیایی این جزایر با دریای سرزمینی ایران و امارات، متوجه می‌شویم که بر اساس حقوق دریایی نیز این جزایر در آب‌های داخلی ایران واقع شده و تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است. 
توکلی‌افشار عنوان کرد: مسئله‌ حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه از طریق مذاکرات با بریتانیا در سال‌های 1970 و 1971 که برایند حدود 68 سال اعتراضات ایران برای بازگرداندن جزایر بود، حل و فصل شد و دولت امارات با علم و آگاهی به اینکه این جزایر از نظر تاریخی و حقوقی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است، صرفاً دست به اقدامات نمایشی و تبلیغاتی با اهداف خاص می‌زند. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/870336/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله رسالت/ رژیم ترس

سرمقاله قدس/ مراقب عمله‌های داخلی دشمن باشیم

زیدآبادی نوشت: دردسر بی‌پایان یک بحران مزمن

چه کسانی آسپرین بخورند و چه کسانی نخورند؟

شایع‌ترین دلایل سوزش و خشکی دهان

تقویت سیستم ایمنی بدن با چند راهکار ساده

یکی از قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌ها انار است

رازهای پنهان در پوست نارنگی!

خواص بی‌نظیر زیتون سبز

رفلاکس معده چیست و چه زمانی اتفاق میفتد؟

خطرات حرکات قلنج شکستن برای کمر

خطر سرما برای بوجود آمدن عارضه دیسک کمر

سخنگوی کمیسیون اقتصادی: بانک‌ها تسهیلات مسکن پرداخت نمی‌کنند

افزایش تقاضای بلیت اتوبوس به ترکیه پس از لغو پروازهای خارجی

محموله 2 هزار تنی برنج وارداتی در بازار عرضه شد

صمصامی: در لایحه بودجه 1404 افزایش قیمت بنزین نیامده است

شرایط جدید پرداخت وام ودیعه مسکن؛ چه افرادی مشمول می‌شوند؟

روسیه: بدهی دولت آمریکا اقتصاد جهان را تهدید می‌کند

افزایش 28 درصدی ارزش صادرات محصولات کشاورزی در 7 ماهه 1403

ثبت نام 80 هزار نفر در سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی­

آینه نقطه کور ماشین

اکوایران: زور تورم مهر به فقرا رسید

آمار فروش سینماها در مهر ماه

هوشمندسازی 30 تقاطع شیراز / مسیر سبز امدادی ایجاد می‌شود

رساندن شیراز به « وضع بی مثالش » با تعامل مجموعه قضایی و مدیران شهری امکان پذیر است

استاد حوزه و دانشگاه:شهیده راه قدس و همسرش اهل جهاد و هجرت بودند

تولید بیش از 600 تن عسل در فراشبند

پیام تسلیت استاندار لرستان در پی شهادت شهید «مهدی نقوی» از پرسنل پدافند هوایی کشور، اهل لرستان

نگاهی به اسناد تاریخی و حقوقی در تایید حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس

فیلم| حضور پرشور مردم شیراز در مراسم تشییع شهید حجت الاسلام صباحی و شهیده کرباسی

گل‌محمدی از هم‌میهنان اهل سنت معاون وزیر جهاد کشاورزی شد

دهک اول، صدرنشین رده‌بندی تورمی مهر ماه

تجلی قدرشناسی مردم در تشییع باشکوه بانوی شهید راه قدس

شبکه معابر روستای جهانی میمند ساماندهی شد

سهم 13 درصدی وسایل نقلیه سنگین در ترددهای جاده‌ای فارس

مخالفت میراث فرهنگی فارس با احداث کارخانه سنگ‌شکن در روستای تاریخی دوان

میراث فرهنگی فارس با ساخت کارخانه سنگ شکن در دوان کازرون مخالفت کرد

برادرکشی هولناک! قاتل 23 ساله برادرش را با چاقو‌های پی در پی کشت!

مولد برق جزیره تنب بزرگ وارد مدار شد

همایش کشوری مدیران جامعه‌القرآن‌الکریم برگزار می شود

تخصیص تسهیلات به پروژه‌های نهضت ملی مسکن فارس را دنبال می‌کنیم

ویدئو جدید از مراسم تشییع پیکر شهیده کرباسی در شیراز با حضور مردم

قیمت زعفران اعلام شد

شبکه معابر روستای جهانی میمند شهربابک ساماندهی شد

برگزاری آیین افتتاح زمین چمن مصنوعی ورزشگاه مهر آموزش و پرورش فلاورجان

وضعیت راه‌های فارس؛ یکشنبه، ششم آبان ١٤٠٣

اهدا 91 دستگاه لوازم زندگی به مددجویان حاجی آباد

اهمیت انتشار منظومه‌هایی تاریخی در باب فتوحات صفویه | روایت مردمی تاریخ مردانگی

امام جمعه کازرون در ترویج معارف اسلام ناب و انقلاب اسلامی پرتلاش بود

فروش خودرو دیگنیتی و فیدلیتی ویژه آبان 1403