پیام فارس

آخرين مطالب

جزایر سه گانه تا ابد ایرانی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس

پیام فارس

در گذر تاریخ، همیشه کشور‌هایی بودند که به آب‌های خلیج فارس و جزایر آن، به دلیل موقعیت راهبردی‌شان، چشم داشتند. به تازگی اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی نشست مشترک خود در اقدامی گستاخانه از ایران خواستند به اشغال جزایر سه گانه ایرانی پایان دهد! این ادعا باعث شد دوباره همه اسناد و مدارکی که نشانه ایرانی بودن جزایر بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک است، به اشتراک گذاشته و در فضای مجازی هم هشتگ جزایر سه گانه ایرانی ترند شود. قبل از هر چیز باید بدانیم سه اتفاق مهم از اواخر نوامبر تا اوایل سال 1971، در فاصله یک هفته در این منطقه رخ داد؛ اول، خروج کامل نیرو‌های نظامی بریتانیا از خلیج فارس، دوم، ورود ‏نیرو‌های ایرانی به جزایر سه‌گانه و سوم تاسیس دولت امارات.
البته انگلیسی‌ها بعد از خروج با تحریک برخی کشور‌های منطقه و تشویق آنها به تنش‌آفرینی باز هم دست از سر جزایر سه گانه ایرانی برنمی‌دارند و حتی همچنان چند هزار سندی را که نشان می‌دهد، این جزایر متعلق به ایران است، آزاد نمی‌کنند. البته مواضع محکم ایران و وجود اسناد و مدارک کافی دال بر این موضوع، باعث می‌شود این اظهارات هیچ وقت به واقعیت تبدیل نشود. در عین حال ضروری است با بالا بردن آگاهی از هر نقطه خاک وطن‌مان دفاع کنیم.
اسناد و مدارک ایرانی بودن جزایر سه گانه
جزایر سه‌گانه ایران شامل جزیره بوموسی و دو جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک است. این جزایر در خلیج فارس و در فاصله 22 کیلومتری جنوب بندرعباس واقع شده‌اند. جزایر سه‌گانه از دیرباز به ایران تعلق داشته‌اند. اسناد و مدارک تاریخی متعددی وجود دارد که حاکمیت ایران بر این جزایر را اثبات می‌کند. در دوره قاجار، جزایر سه‌گانه تحت حاکمیت ایران بود و از جمله بنادر مهم جنوب ایران به شمار می‌رفت. در دوره پهلوی نیز حاکمیت ایران بر این جزایر مورد تایید قرار گرفت. اسناد مالکیت ایران بر این جزایر در گوشه و کنار جهان ثبت شده و بی‌شمار است. از جمله این سند‌ها که برخی از آن‌ها در موزه ملی خانه ملک وجود دارد، عبارت اند از:
*سند نقشه طبیعی ایران و قسمتی از قلمروی سرزمین‌های شرق متعلق به سال 1730میلادی که در آوگسبورگ آلمان تولید شده است.
* نقشه خلیج فارس متعلق به سال 1787میلادی تولیدشده در شهر پاریس فرانسه که تعلق جزایر سه‌گانه به ایران را اثبات می‌کند.
*نقشه ایران و بخشی از امپراتوری عثمانی که باز هم تاییدکننده ایرانی بودن این جزایر از گذشته تا به امروز است.
*گزارش‌های تاریخی یونانیان و رومی‌ها و سفرنامه‌های پیش از اسلام حکایت از فارس بودن ساکنان تمام سواحل و جزایر خلیج فارس دارد.
*جزایر بوموسی، تنب‌های بزرگ و کوچک در نقشه ایران و توران در دوره قاجاریه که توسط آدولف اشتیلر ترسیم شده است. رنگ جزایر در نقشه، مالکیت آنها را برای ایران ثابت می‌کند.
*در تمام نقشه‌های موجود تا پیش از سال 1898 م، این جزایر جزئی از قلمروی ایران هستند. حتی در نقشه‌ای که در کتاب «ایران و قضیه ایران» لرد کرزن در سال 1892 م از سوی انجمن سلطنتی جغرافیای بریتانیا منتشر کرده، این جزایر جزئی از قلمروی ایران محسوب شده‌اند. نقشه‌هایی نیز از طرف دولت روسیه تزاری و دولت اتحاد جماهیر شوروی تهیه شده است.
تاریخ درباره جزایر سه گانه ایرانی چه می‌گوید؟
«از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945، دولت بریتانیا به شیخ‌نشین‌های مستعمره ‏عرب خود در منطقه قول داده بود که به آن‌ها استقلال ببخشد. در این فاصله تا 1971 سه شیخ‌نشین از سایرین راه خود را جدا می‌کنند. کویت در سال 1961 و زودتر از بقیه ‏استقلال کسب می‌کند. بحرین هم با یک رفراندوم غیرواقعی استقلال پیدا می‌کند؛ البته ‏در آن زمان، ایران در بحرین مانند جزایر سه‌گانه نیروی مستقر نداشت، اما از ‏دعاوی خود بر سر حاکمیت بحرین در سال 1970 کوتاه آمد. حدود دو ماه قبل از ‏خروج نیرو‌های بریتانیا از خلیج فارس، حکام قطر اعلام می‌کنند، نمی‌خواهند در ‏چارچوب فدراسیون امارات عربی متحده قرار داشته باشند. از سال 68 تا 71 مذاکرات ‏بسیار فشرده‌ای میان ایران و بریتانیا وجود داشته و امیال و خواسته‌های کشور‌های ‏عربی هم از طریق بریتانیا به ایران اعلام می‌شد. کشور‌های عربی منظور دولت در ‏آستانه تاسیس امارات بود که دو شیخ نشین آن درباره جزایر ایرانی اختلاف نظر ‏داشتند. (راس الخیمه درباره جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک و شارجه درباره ‏بوموسی). ‏، اما حکومت پهلوی مطلقا حاضر به مذاکره با اعراب نبود تا سال 1971 تحولات زیادی میان ایران و بریتانیا بر سر جزایر رخ می‌دهد و حتی دو ‏کشور تا مرز قطع روابط هم پیش می‌روند. در مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سندی با مهر سری از وزارت خارجه وجود دارد که مصاحبه مفصل خبرنگار مجله لایف با اردشیر زاهدی وزیر وقت امور خارجه در اسفند ماه 1349 است. در این مصاحبه زاهدی، بر مسئله حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی ایران تاکید و قاطعانه از حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه دفاع کرده است.» اینها را مجید تفرشی پژوهشگر به خبرآنلاین گفته است.
امارات بعد از جزایر سه‌گانه تاسیس شده است
​​​​​​​علاوه بر اسنادی که توضیح دادیم، شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد در تمام طول تاریخ جزایر سه‌گانه ایرانی به ما تعلق داشته است. اسناد و مدارکی داریم که حکام این جزایر به پادشاه ایران یا وزیر خارجه نامه نوشته و تعلق این جزایر را به سرزمین ایران متذکر شده‌اند. حکام این جزایر ایرانی بودند و از طرف حکومت ایران تعیین می‌شدند و این حکام به دولت ایران، مالیات و خراج می‌پرداختند. ضمن این که بازپس‌گیری جزایر سه گانه ایران در 30 نوامبر 1971 اتفاق افتاد و این در حالی است که امارات بعد از این تاریخ یعنی در دوم دسامبر 1971میلادی تاسیس شده است. به قولی آدم نمی‌تواند پیش از پدرش به جهان بیاید. بر اساس همین اصل کشوری مانند امارات نمی‌تواند بر خاکی پیش از شکل‌گیری خود حاکمیت داشته باشد که بخواهد بعدتر مدعی آن شود. نکته مهم و قابل توجه این است که این آخرین باری نخواهد بود که کشور‌های عربی این ادعا‌ها را مطرح می‌کنند و بهتر است مسئولان کشور جدا از رد این ادعا و پاسخ محکم به آنها به دنبال تعریف کارکردی جز کارکرد نظامی برای آنها باشند تا مانند دیگر جزایر ایرانی خلیج فارس در مرکز توجه عموم مردم هم قرار بگیرند و زمینه برای آشنایی با این جزایر فراهم شود.
منبع: جام جم
+

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/869543/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گزارش سفارت روسیه در ایران از اوضاع تهران پس از حوادث دیشب

هشدار کارشناس حامی پزشکیان درباره مشورت‌های غلط و تورم‌زا

سرمقاله آرمان امروز/ افق تحرکات دیپلماتیک ایران

معنای پیشی گرفتن عملیات روانی دشمن بر عملیات واقعی

سرمقاله اعتماد/ شیخ زاید و طعم شیرین نزدیکی به ایران

سفر خطرناک

سرمقاله ایران/ فرصت‌های بریکس برای اقتصاد و سیاست ایران

سرمقاله شرق/ علیه سیاسی‌بودن

مانور کم‌جان فیلتری‌ها

سرمقاله کیهان/ دو پایه اصلی استحکام حزب‌الله لبنان

توصیه برای افراد دیابتی، خوردن آب گرم است

وضعیت شیوع سرطان پستان در ایران / چاقی و دخانیات از عوامل خطر این بیماری

کدام ماده غذایی فشارخون را سریع پایین می‌آورد؟

آب یخ برای افراد دیابتی مضر است

مهارتی که از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

عسل در بدن انسان تبدیل به انرژی می‌شود

فقط قند خون در دیابت افزایش پیدا نمی‌کند

صبح سبز بورسی بعد از 9 روز اصلاح پی در پی

تامین و توزیع بنزین طبق روال عادی است

دستور خرید سهام به صندوقهای درآمد ثابت با هدف بهبود بازار

پروازهای عراق از سر گرفته شد

نرخ بهره بین بانکی افزایش یافت

فهرست جدید اقلام مجاز وارداتی توسط مرزنشینان اعلام شد

قیمت سکه 2 میلیون تومان ریخت

حمایت از فیلترینگ به چه قیمت؟

از آبگرفتگی معابر شیراز و ساری تا نجات جان کوهنوردان لرستانی و آذربایجانی

پیام تسلیت آیت الله دژکام در پی شهادت روحانی مردمی و ولایت مدار ، جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محمد صباحی امام جمعه شهرستان کازرون

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در فارس در پی شهادت امام جمعه کازرون

افزایش باد‌های شمال شرقی، گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

شعرهای نماز جمعه نصر را با تمام وجود نوشتم و خواندم

افزایش بادهای شمال شرقی، گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

اولین عکس از ضاربی که خودش خودکشی کرد

روایت خبرنگار مهر از آرامش خیابان‌های شهرکرد

ادامه بارش باران و برف در برخی نقاط کشور

بهزاد پاکزاد جایگزین سرمربی کره ای تیم ملی ریکرو شد

ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی امروز | باران و برف در این مناطق طی امروز و فردا

حسرت بر دل هستیم

روحانیت اصیل در مسیر خدمت به مردم جان خویش را کف دست گرفته است

توزیع 7 هزار بسته لوازم‌التحریر در قالب پویش «مهر علوی» در اردبیل

هواشناسی ایران1403/8/5؛ ادامه بارش باران و برف تا دوشنبه

اجرای نمایش«کمین ژاله» در فرهنگ‌سرای مهر آغاز شد+عکس

سرمربی جدید تیم ملی ریکرو ایران مشخص شد/ پاکزاد جانشین هونگ کره‌ای

تصاویر خصوصی دختر 14 ساله در فضای مجازی | دستگیری 2 پسر نوجوان

هواشناسی 5 آبان: بارش شدید باران و برف در این استان‌های کشور

مهر ابطال معاون سیاسی استانداری مرکزی بر شایعات فضای مجازی

مهر ابطال استانداری مرکزی بر شایعات فضای مجازی

پیام مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس در پی شهادت امام جمعه کازرون

دستگیری 2 پسر جوان به جرم پخش عکس‌های خصوصی دختر 14 ساله در شبکه‌های مجازی

تولید 3 میلیون مگاوات ساعت برق در نیروگاه خلیج فارس

تورم مهر ماه اعلام شد