پیام فارس

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ ژئوپلیتیک جزایر سه‌گانه ایرانی مقالات

سرمقاله شرق/ ژئوپلیتیک جزایر سه‌گانه ایرانی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شرق / «ژئوپلیتیک جزایر سه‌گانه ایرانی» عنوان یادداشت روز در روزنامه شرق به قلم کوروش احمدی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
همراهی اتحادیه اروپا با ادعاهای بی‌اساس امارات درباره جزایر ایرانی ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ و استفاده بی‌معنی و بی‌سابقه از لفظ «اشغال» در این زمینه بار دیگر توجهات را به این موضوع جلب کرده است. این مسئله از دو بعد قابل بررسی است: بعد حقوقی و بعد ژئوپلیتیک. در دوره اخیر در دو مقاله در روزنامه «شرق» مورخ 5 دی 402 (یک ارزیابی حقوقی درمورد سه جزیره) و روزنامه اعتماد 27 آذر 401 (آنچه چین درمورد سه جزیره باید بداند) کلیاتی درباره بعد حقوقی موضوع ذکر کردم. و در اینجا با نهایت اختصار شرحی درباره بعد ژئوپلیتیک ارائه می‌کنم:
وجه ژئوپلیتیک این مناقشه ریشه در تعارض بین قدرت جهانی غالب در خلیج فارس و ایران، به‌عنوان بزرگ‌ترین قدرت منطقه دارد. این تعارض اگرچه با غلبه انگلیس در منطقه در دهه 1800 شکل جدیدی به خود گرفت، اما سابقه آن به شروع عصر مدرن و ظاهر‌شدن پرتغالی‌ها به‌عنوان نخستین قدرت جهانی در منطقه بر‌می‌گردد. در آن دوره نیز تعارض بین ایران و پرتغالی‌ها که از 1507م بر جزیره هرمز مسلط شدند، تا اخراج آنها از این آب‌ها در 1622 در جریان بود. این تعارض بعدا در رابطه بین ایران و هلندی‌ها و نهایتا بین ایران و انگلیس خود را بازتولید کرد. تعارض ایران و انگلیس ابعاد مختلفی داشت که از‌جمله به دو جنگ تمام‌عیار در 1938 و 1852 نیز انجامید. تلاش قدرت جهانی برای کنترل جزایر ایرانی همیشه یکی از عوارض جنبی این تعارض ژئوپلیتیک بود. با وجود اینکه انگلیس در قرن نوزدهم مطابق اسناد موجود رسما به تعلق همه جزایر نوار شمالی و خروجی غربی تنگه هرمز به ایران اذعان کرده بود، در مقاطعی دیگر و متناسب با نیازهای لجستیکی و عملیاتی نیروی دریایی انگلیس در منطقه کوشید تا ادعای تعلق جزایر ایرانی در خلیج فارس از بحرین گرفته تا قشم و هنگام و... به شیوخ عرب تحت‌الحمایه خود را مطرح کند. اسناد متعددی در آرشیوهای وزارت خارجه انگلیس وجود دارد که گویای این تلاش‌ها است که گاه شکل مضحکی نیز می‌یافت. در مواردی که ادعای تعلق جزیره‌ای به یک شیخ عرب ممکن نبود، انگلیس از راه‌های جایگزین مانند اشغال و درخواست اجاره یا خرید جزایر برای اعمال کنترل اقدام می‌کرد.

اوج این تعارض در سال‌های اولیه قرن بیستم و در پرتو اوج‌گیری رقابت‌های استعماری شامل ابوموسی و دو تنب نیز شد. انگلیس که در 1892 طی عهدنامه‌‌ای همه شیوخ عرب را تحت‌الحمایه کرده بود، به این جزایر برای لجستیک و عملیات نیروی دریایی خود و نیز تقویت مواضع علیه قدرت‌های استعماری رقیب محتاج شد. مکاتبات دوایر استعماری انگلیس در آن دوره نشان می‌دهد که این فکر چگونه شکل گرفت و چگونه نهایتا سرهنگ کمبال، نماینده مقیم انگلیس در خلیج فارس، در 30 آوریل 1903 شیوخ شارجه و رأس‌الخیمه را با خود برای برافراشتن پرچم‌شان در این سه جزیره به محل برد. این اقدام به انگلیس امکان می‌داد که به اسم حامی آن دو شیخ جزایر را برای مصارف لجستیک و عملیاتی تحت کنترل داشته باشد. اقدام مأموران گمرک ایران که به طور اتفاقی پرچم شیوخ را در جزایر ایرانی دیده و آن را پایین کشیده بودند، تهدید اقدام نظامی از سوی انگلیس را در پی داشت. این در حالی است که انگلیس در تمام طول قرن نوزدهم به تعلق این سه جزیره به ایران اذعان کرده بود و در اسناد متعدد، ازجمله در نقشه رسمی وزارت جنگ انگلیس که طی یادداشت رسمی مورخ 27 ژوئیه 1888 از سوی وزیر مختار انگلیس به ناصرالدین شاه اهدا شد، جزایر سه‌گانه به رنگ قلمرو ایران رنگ‌آمیزی شده بودند.
ژئوپلیتیک تعارض بین قدرت جهانی غالب در منطقه خلیج فارس و قدرت اصلی منطقه‌ای یعنی ایران که به‌این‌ترتیب شکل گرفت، تا به امروز نیز عامل تعیین‌کننده در این مناقشه بوده‌ است. با خروج انگلیس از شرق سوئز، به شمول خلیج فارس، پایگاه‌های نظامی انگلیس در خلیج فارس نیز برچیده شد. در شرایطی که آمریکا به خاطر جنگ ویتنام و نظر منفی اعراب به خاطر مسئله اسرائیل و... قادر به استقرار در خلیج فارس نبود، ایران به‌عنوان قدرت اصلی منطقه، غرب را متقاعد کرد که توان نظامی و اقتصادی لازم برای برعهده‌گرفتن امنیت خلیج فارس را دارد. به‌این‌ترتیب، بزرگ‌ترین قدرت خلیج فارس عهده‌دار حفظ امنیت آن شد که بعد از 1507 جز یک دوره کوتاه بعد از اخراج پرتغالی‌ها سابقه نداشت.
با خروج انگلیس از خلیج فارس و خاتمه حمایت قدرت جهانی از شیوخ عرب، ابوموسی و دو تنب که انگلیس از 1903 به بعد و با وجود اعتراض مستمر ایران ادعای تعلق آنها به دو شیخ عرب را داشت، به حاکمیت ایران برگشتند. این کار با موافقت ضمنی انگلیس و در‌حالی‌که هنوز تعهدات امنیتی آن کشور در قبال شیوخ به قوت خود باقی بود، انجام شد. صرف‌نظر از اعتراض اولیه چهار کشور چپ‌گرا و شرق‌گرای عرب علیه اقدام دولت راست‌گرا و غرب‌گرای ایران، به دو دلیل اعتراض عمده دیگری به مدت 21 سال از جانب عرب‌ها مطرح نشد: 1- ایران به‌عنوان قدرت اول منطقه، با هماهنگی قدرت‌های جهانی و حمایت آنها تا 1979 (1357) عهده‌دار امنیت منطقه بود. 2- هیچ قدرت جهانی در این مدت در منطقه دارای حضور همراه با پایگاه نظامی نبود.
بعد از انقلاب ایران در سال 57، این عراق بود که در منازعات ژئوپلیتیک خود با ایران، مسئله سه جزیره را دوباره مطرح کرد و طی نامه‌ 29 آوریل 1980 (9 اردیبهشت 1358) به دبیر کل سازمان ملل خواستار بازگشت این جزایر، نه به امارات بلکه به «امت عرب» شد و استرداد این جزایر را به‌عنوان یکی از دلایل شروع جنگ مطرح کرد. در 1980 یعنی اوایل جنگ که عراق دست بالا را در جنگ داشت، بغداد یک طرح نظامی نیز برای تصرف این جزایر داشت که با فشار شماری از کشورها مسکوت ماند.
استقرار آمریکا در منطقه بعد از جنگ کویت در 1991 و تداوم دشمنی بین ایران و آمریکا و غرب و نیز روابط تیره بین ایران و اکثر کشورهای عربی، شرایط مساعدی برای احیای مناقشه بر سر سه جزیره این‌بار از طرف امارات فراهم کرد. اقدام اخیر اتحادیه اروپا نیز تحت تأثیر همین چارچوب ژئوپلیتیک است. روابط ایران و اروپا که از قبل تیره بود، به خاطر مسئله اوکراین وخیم‌تر شد و اروپا حمایت ایران از جنگ روسیه علیه اوکراین را تهدیدی مستقیم علیه امنیت خود به شمار آورد. مناقشه سه جزیره و روابط ایران با آمریکا و غرب و اکثر کشورهای عربی دلیل اصلی حمایت آنها از ادعای بی‌اساس امارات و برای فشار به ایران است. هم‌زمان حتی چین و روسیه نیز به دلایل عمدتا اقتصادی و نیز آگاهی از نبود امکان انجام واکنشی از سوی ایران به حمایت از موضع امارات گراییده‌اند. تا زمانی که سیاست خارجی ایران همین است که هست، این مناقشه وجود خواهد داشت و تهدیدی برای تمامیت ارضی ایران خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/867776/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ ایران 2 جزیره دیگر هم در خلیج فارس دارد

دست‌های پنهان ایران در اسرائیل

مرگ مرد سایه

سرمقاله شرق/ ژئوپلیتیک جزایر سه‌گانه ایرانی

خط‌ونشان‌های جریال رادیکال برای دولت

سرمقاله اعتماد/ فلسطینی‌ها و فقدان دولت حامی

افزایش قابل توجه نفوذ ایران در اردن

سرمقاله ایران/ دشواری‌های وفاق

چرا هیچ‌کس نمی‌داند پیروز انتخابات آمریکا چه کسی خواهد بود؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ اقدام جبرانی برای فقرا در سهمیه کنکور

نکاتی درباره مصرف تخم مرغ در بیماران قلبی

مراقبت‌های پس از جراحی آب مروارید

درمان یبوست با گیاهان دارویی

نکات مهم در مورد مصرف ماهی

بررسی طبع و خواص انواع ماهی های ایران

سلیمی: بودجه سال 1404 از ابتدا ناتراز است

جزئیات لایحه بودجه 1404؛ حقوق تا سقف 24 میلیون تومان از مالیات معاف شد

میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده مشخص شد

قیمت نفت در بودجه سال آینده مشخص شد

جزئیات مصوبه دولت درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان

اظهارات وزیر کار در مورد حادثه انفجار معدن طبس

حاشیه در مجمع هلدینگ خلیج فارس

وضعیت متفاوت نرخ طلا و سکه؛ دلار به کانال 65 هزار تومان رسید

بورس کانال دو میلیون واحدی را از دست داد

توضیح پورمحمدی درباره اظهارات بنزینی پزشکیان

تنگه هرمز دروازه ورودی و خانه ایران است

کیفیت هوای تهران در مهر ماه چطور بود؟

هواشناسی ایران1403/8/1؛ هوای سرد در سراسر کشور/ هشدار نارنجی برای 19 استان

ایران 2 جزیره دیگر هم در خلیج فارس دارد

هشدار نارنجی هواشناسی برای 19 استان

مه صبحگاهی دید افقی در سواحل و جزایر هرمزگان را کاهش داد

به دام افتادن قاتل پس از 19 سال!

هشدار نارنجی برای 19 استان

جریمه بیش از 29 میلیاردی قاچاقچی گازوئیل

حرکت پرشتاب شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در ریل سودآوری و افزایش تولید

خالی‌بندی نیابتی

پیشخوان روزنامه های فارس؛سه شنبه اول آبان ماه 1403

قیمت سیمان امروز 1 آبان 1403+ جدول

فعالیت سامانه بارشی در کشور تشدید می‌شود

رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر

افتتاح آموزشگاه مهر عظام در مروست

هواشناسی 1403/8/1؛ هشدار نارنجی برای 19 استان

تشکیل ستاد تشییع نخستین شهیده ایرانی در لبنان

میراث فرهنگی فارس مقاله و گزارش علمی در حوزه مرمت می‌پذیرد

کوچه شهدای ادیان توحیدی در شیراز رونمایی شد

فیلم| روایتی از عشق شهید عواضه لبنانی به زبان فارسی و ایران اسلامی

صندوق بازنشستگی کشوری حقوق مهر ماه را بر این اساس واریز می کند

هواشناسی ایران1403/8/1

هواشناسی ایران1403/8/1؛ هوای سرد کشور را فرا می‌گیرد

اصلاح شبکه برق روستای جهانی گردشگری میمند