پیام فارس

آخرين مطالب

زنجیره ارزش در کانون توجه اجتماعي

زنجیره ارزش در کانون توجه
  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش می‌متالز، در این نشست محمد‌حسین بابالو دبیرکل انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و دبیر سرویس‌های بورس‌ کالا، نفت و پتروشیمی، بنگاه‌های صنعتی و معدنی و محیط‌زیست روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، وحید حدادی مشاور مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، فوزیه مروت مدیر راهبرد و زیرساخت توسعه محصول، فناوری و نوآوری هلدینگ خلیج فارس، سپهدار انصاری‌نیک مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام، محمدرضا کریمی مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند و داود جعفری‌فر مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام به سخنرانی پرداختند.
محمدرضا کریمی مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند در این پنل میزگرد تخصصی در سخنرانی خود با عنوان «پلی وینیل کلراید در بازار ایران، فرصت‌ها و تهدیدها» به بررسی وضعیت تولید پی وی سی در ایران و جهان پرداخت و گفت: خاورمیانه در زمینه پی وی سی با کمبود روبه‌رو است، یک میلیون تن تولید و دو میلیون تن تقاضا دارد. در واقع سطح تولید و تقاضا تعادل ندارد.
محمدرضا کریمی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در پتروشیمی اروند 8 گرید پی وی سی تولید می‌کنیم. با توجه به نیاز بازار درصدد تولید گرید‌های جدید هستیم. از این رو به دنبال طرح‌های توسعه خود هستیم. طرح توسعه‌ای پتروشیمی اروند، طرحی با ظرفیتی 300‌هزار تن است که کار مهندسی آن آغاز شده است. از این رو هر شرکتی درخواست مشارکت داشته باشد، ما پذیرای آن هستیم. 
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های پی وی سی در جهان و ایران تصریح کرد: تولید انواع گرید‌های مختلف پی وی سی در جهان در سال 2020 به میزان 49 میلیون تن بود که پیش‌بینی شده تا سال 2025 به 60 میلیون تن برسد. پیش از این و در سال 2020 سهم ایران در تولید پی وی سی به میزان 580‌هزار تن بوده که معادل 1.18‌درصد جهان است. همچنین ارزش پی وی سی در سال 2022 برابر با 76 میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال 2030 به عدد 129 میلیارد دلار برسد.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند در ادامه افزود: در ایران پنج شرکت با دانش فنی مختلف در حال تولید پی وی سی هستند. با ظرفیت‌های جدید 1170 تن به ظرفیت پی وی سی افزوده خواهد شد که این امر نیازمند همکاری بخش خصوصی در این راستاست. کریمی در ادامه خاطرنشان کرد: تولید پی وی سی با چالش‌هایی همچون نگرانی‌های زیست محیطی، مساله بازیافت، نوسان قیمت بازار و خطرات سلامتی همراه است. وی ادامه داد: البته این بازار با فرصت‌هایی همچون پیشرفت تکنولوژی، تقاضای رو به رشد، شیوه‌های پایدار و بازار‌های نوظهور همراه است.
ظرفیت 8.8 میلیون تنی پلیمر دکتر فوزیه مروت، مدیر راهبرد و زیرساخت توسعه محصول، فناوری و نوآوری هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در ابتدای میزگرد تخصصی فرصت راهبردی سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش پلیمر‌ها گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید پلیمر کشور 8.8 میلیون تن است که سهم هلدینگ خلیج فارس 30 درصد معادل 3 میلیون تن در سال می‌باشد. تولید پلاستیک در دنیا 400 میلیون تن در سال برآورد می‌شود. وی با اشاره به اینکه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در حال توسعه سبد محصولات پلیمری خود می‌باشد، افزود: علاوه بر سایر طرح‌های توسعه زنجیره ارزش، هلدینگ خلیج فارس 4 طرح پلیمری ارغوان گستر ایلام، صدف خلیج فارس، پتروشیمی دهدشت و پلیمر گچساران با درصد پیشرفت فیزیکی بالا در حال اجرا دارد. مروت خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که توسط هلدینگ خلیج فارس دنبال می‌شود، توسعه زنجیره پایین‌دست است تا بتوانیم پلیمر‌های مهندسی را راهی بازار داخلی کنیم. وی ادامه داد: هم‌اکنون پتروشیمی خلیج فارس به 15‌هزار شرکت پایین‌دست خوراک‌دهی می‌کند و این روند با تنوع بیشتر ادامه می‌یابد.
ایجاد پارک‌های پتروشیمی در ادامه این میزگرد وحید حدادی‌اصل، مشاور مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با اشاره به رشد بسیار مطلوب این شرکت گفت: از سال 99 تاکنون میزان تولید این شرکت از 20 میلیون تن به 24 میلیون تن رسیده است. وی همچنین با اشاره به اینکه شرکت‌های بزرگی مانند اروند در زمینه پی‌وی‌سی کشور را تقویت کرده‌اند، گفت: اگر در هلدینگ مشکلی برای صنایع پایین‌دست وجود دارد ما آماده شنیدن نظرات و تولید گرید‌های جدید پلیمر هستیم. وی افزود: پتروشیمی خلیج فارس ایجاد پارک‌های مختلف را دنبال می‌کند و می‌خواهد بستر مناسبی برای محصولاتی همچون متانول و چسب ویژه ایجاد کند و شرکت‌ها می‌توانند یا برای دریافت لایسنس ایجاد پارک‌ها اقدام کنند یا اینکه شرکت پارک‌های پتروشیمی هلدینگ این لایسنس را در اختیار آنها قرار دهد. وی خاطرنشان کرد: اقداماتی از جمله خوراک، زمین، رفع مشکلات زیست محیطی توسط هلدینگ در همکاری با دولت در اختیار شرکت‌های ایجاد‌کننده پارک‌های پتروشیمی قرار می‌گیرد تا مخصوصا در بحث p.p موفق عمل کنیم.
ضعف در تولید p.p همچنین در ادامه مهندس داوود جعفری‌فر، مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام نیز با حضور در این برنامه گفت: ما در بالادست پتروشیمی به معنای واقعی گل کاشته‌ایم به گونه‌ای که 5.1 میلیون تن پلی اتیلن تولید می‌کنیم و چند طرح با پیشرفت بالای 50‌درصد داریم. وی افزود: آنچه باعث نگرانی است این است که در میزان تولید محصولاتی مانند p.p و همچنین زنجیره ارزش متانول و بوتان اقدامات چندانی انجام نشده است. 
جعفری در ادامه با اشاره به 10 فناوری پتروشیمی گفت: اسمارت‌کامپوزیت‌ها، نانوپلیمرها، پلیمر‌های آبی، پلاستیک‌های پیشرفته و بازیافت‌ها برای کاهش هزینه‌های تولید با ایجاد ارزش افزوده از مهم‌ترین این موضوعات به شمار می‌رود. وی ادامه داد: اگر به موضوع ریسایکل و بازیافت توجه نکنیم، قطعا این چالش گریبان صنایع پتروشیمی را می‌گیرد. همچنین در زمینه پلیمر‌های هوشمند باید موادی را پیش‌بینی کنیم و از طرفی موضوع پرینت‌های سه‌بعدی و کاهش مصرف انرژی را در دستور کار قرار دهیم. جعفری عنوان کرد: در زمینه بیو‌پلیمر‌ها باید از منابع تجدید‌پذیر و گیاهان استفاده کنیم تا آلودگی هوا از این طریق کاهش یابد. وی با بیان اینکه در زمینه‌های مختلفی نتوانسته‌ایم به میزان موردنیاز پیشرفت کنیم، تصریح کرد: در زمینه پرینت‌های سه‌بعدی و کاهش هزینه‌های تولید اقدام چندانی توسط صنعت پتروشیمی صورت نگرفته است.
از نفت خام تا پلیمر‌ها در میزگرد تخصصی «فرصت راهبردی سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش پلیمرها»، دکتر سپهدار انصاری نیک مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام در سخنرانی خود با عنوان «از نفت خام تا پلیمرها، فرصت تولید برای ایران» عنوان کرد: برخی از چالش‌های ما در کشور این مساله است که برخی پروژه‌ها در کشور حاشیه سود ندارند. در این راستا نیز عنوان می‌شود که صنعت پتروشیمی حاشیه سود کمی دارد. وزارت نفت عنوان کرده که صادرات نفت خام بهتر از ایجاد پالایشگاه است. مساله این است که رویکرد تجارتی صنعت پایین دستی نفت جهانی به کدام سو است؟ از سوی دیگر مشکل ناترازی گاز در پالایشگاه‌های ماست که در این باره پالایشگاه‌های ما دچار کمبود گاز و نفت شده اند.
انصاری نیک در ادامه با اشاره به نمونه‌های موفق واحد‌های پتروشیمی در جهان گفت: شرکت آیسف آلمان طی دوره 120 ساله تاسیس خود توانسته زنجیره ارزش خود را توسعه بدهد و به تولید مواد خاص و مشتقات، پلیمر‌ها و محصولات شیمیایی با کاربرد ویژه برسد؛ این شرکت همچنان جزو شرکت‌های پیشرو در جهان است.
وی در ادامه با اشاره به شرایط داخلی کشور خاطرنشان کرد: کشور ما در شرایط بین‌المللی در شرایط عادی نیست و در تحریم‌ها به سر می‌برد. نفت خام، یکی از فرصت‌های ماست اگر بخواهیم آن را به درآمد تبدیل کنیم، باید وارد زنجیره تولید شویم، این درحالی است که بهره برداری ما از نفت خام بسیار ضعیف است. حال این پرسش مطرح است که راهکار چیست؟ راهکار توجه به زنجیره ارزش، ایجاد پالایشگاه و فرآورده نفتی و صنعت پتروشیمی و پلیمر است. البته تا پلیمر را به درستی آمده ایم، اما باید بتوانیم آن را تکمیل کنیم. باید به انتهای زنجیره تولید اندیشید که سبب اشتغال‌زایی و ثروت آفرینی خواهد شد. نسل ما باید به فکر سرمایه‌گذاری در آینده نیز باشد.
لزوم نگاه یکدست به زنجیره محمدحسین بابالو، دبیر انجمن صنایع پلیمر و دبیر سرویس‌های بورس‌ کالا و نفت و پتروشیمی روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به عنوان سخنران بعدی این پنل با بیان اینکه رویکرد‌های داخلی به سمت رشد بازار پلاستیک است، گفت: یکی از نشانه‌های این جهت‌گیری پتانسیلی است که در سرانه مصرف پلاستیک داریم.
وی در ادامه با طرح این پرسش که ما در صنعت پلاستیک کجا هستیم، توضیح داد: واقعیت این است که سال‌هاست واحد درخوری در حوزه پلیمر راه‌اندازی نشده است. بابالو گفت ما ظرفیت رشد چند برابر وضعیت حاضر را داریم و باید به سمت افزایش ظرفیت‌های جدید حرکت کنیم؛ ولی باید به این نکته اشاره کنم که قرار نیست در تمام حوزه‌ها و زنجیره‌ها تولید فراگیر داشته باشیم. از همین رو ابتدا باید استراتژی صنعتی و اولویت‌های خود را در حوزه زنجیره‌های پلیمری طراحی و بر اساس آنها چشم‌انداز سرمایه‌گذاری خود را ترسیم کنیم. بابالو به این نکته که در برخی زنجیره‌ها به دلیل ناترازی انرژی و همین‌طور اولویت قرار دادن تولید بنزین با مشکل مواجه شده‌ایم، گفت: این موضوع باعث شده که آن بخش صنعت نساجی که وابسته به پ. پ گرید نساجی است تنها با 30‌درصد ظرفیت فعال باشد.
وی در ادامه به بحث ناترازی در انرژی و مواد اولیه اشاره کرد و گفت: در صنایع نساجی، چرم مصنوعی، ظروف یکبار مصرف و ... حدود یک میلیون نفر مشغول به کار (شاغل) وجود دارد و این موضوعی است که برای سیاستگذار بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل است که باید چند نکته مهم را یادآور شد. ابتدا اینکه به یک نهاد رگولاتوری از ابتدا تا انتهای زنجیره نیازمندیم که همه این صنعت را با یک چشم ببیند.
بابالو در ادامه گفت: ضعف عرضه مواد اولیه هم یکی دیگر از این نکات است که باید به آن اهمیت داد. رقابت در بورس نشان می‌دهد که چه موادی بیش از بقیه لازم است، تنها کافی است که نرخ‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر شوند تا انحراف سیگنال‌های تقاضا کاهش یابد. در چنین شرایطی دیگر نیازی به سختگیری‌ها برای ایجاد سهمیه‌بندی هم وجود نخواهد داشت.
وی ادامه داد: ما به آینده‌ای قدم گذاشته ایم که در آن یک جنگ اقتصادی از سوی چین به راه افتاده است. در چنین شرایطی و همین‌طور شرایط عدم‌قطعیت ژئوپلیتیک ما باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم تا بتوانیم به تولید خود استمرار دهیم.
منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/859200/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکس پازل امروز بازی میجر و کد یوتیوب میجر امروز سه شنبه 10 مهر 1403

قیمت انواع گوشی های اپل در بازار مهر 1403+جدول

عکس کارت های بازی پیکسل ورس امروز سه شنبه 10 مهر 1403

قیمت جدید سکه پارسیان 9 مهر 1403

کد مورس جیمز و کارت بازی جیمز gemz امروز سه شنبه 10 مهر 1403

فال ابجد امروز سه شنبه 10 مهر 1403

آغاز طرح پیش فروش سایپا 151 ویژه مهر 1403 + جدول و شرایط

کارت های روزانه پازل ماجور امروز سه شنبه 10 مهر 1403

فیلم| خلاصه بازی النصر و الریان (گلزنی کریستیانو رونالدو) امشب دوشنبه 9 مهر 1403

تصویری زیبا از مهر پدری زیر باران!

فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز سه شنبه 10 مهر 1403

فال قهوه روزانه؛ فال قهوه امروز سه شنبه 10 مهر 1403

فال انبیا فردا سه شنبه 10 مهر 1403

فال ابجد برای متولدین ماه‌های مختلف امروز سه شنبه 10 مهر 1403

فال شمع روزانه برای متولدین ماه‌های مختلف امروز سه شنبه 10 مهر 1403

واریز 6/000/000 تومان از ساعاتی قبل بحساب پرتفوی سهام عدالتی ها | تغییرات دارایی سهام عدالت امروز 8 مهر 1403 چقدر شد ؟

قیمت گوشی هواوی 10 مهر 1403 | قیمت گوشی های هواوی امروز 1403/7/10

قیمت گوشی شیائومی 10 مهر 1403 | قیمت گوشی های شیائومی امروز 1403/7/10

قیمت گوشی سامسونگ 10 مهر 1403 | قیمت گوشی های سامسونگ امروز 1403/7/10

قیمت خودرو سایپا 10 مهر 1403 | قیمت پراید امروز سه شنبه 1403/7/10

قیمت محصولات ایران خودرو 10 مهر 1403 | لیست قیمت ایران خودرو امروز 1403/7/10

قیمت سکه 10 مهر 1403 | قیمت سکه امروز سه شنبه 1403/7/10

قیمت طلا 10 مهر 1403 | قیمت طلا امروز سه شنبه 1403/7/10

قیمت دلار 10 مهر 1403 | قیمت روز دلار و نرخ ارز امروز سه شنبه 1403/7/10

قیمت نات کوین 10 مهر 1403 | قیمت لحظه ای نات کوین تلگرام امروز سه شنبه 1403/7/10

قیمت راکی رابیت 10 مهر 1403 | قیمت لحظه ای توکن راکی ربیت تلگرام امروز سه شنبه 1403/7/10

قیمت داگز 10 مهر 1403 | قیمت لحظه ای توکن dogs تلگرام امروز سه شنبه 1403/7/10

قیمت همستر کامبت 10 مهر 1403 | قیمت لحظه ای توکن Hamster امروز سه شنبه 1403/7/10

کارت های روزانه پیکسل ورس امروز سه شنبه 10 مهر 1403

کد مخفی میم فای امروز سه شنبه 10 مهر 1403

کارت های روزانه ماسک امپایر امروز سه شنبه 10 مهر 1403

جواب معمای روز ماسک امپایر امروز سه شنبه 10 مهر 1403

جواب سوال تایم فارم امروز سه شنبه 10 مهر 1403

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه 10 مهر 1403

فال روزانه فردا چهارشنبه 11 مهر 1403 | فال امروز یازدهم مهر 1403

واکنش ویدئویی تلویزیون «حزب الله» به احتمال حمله زمینی اسرائیل (زیرنویس فارسی)

ایجاد بستر گفتگو و مطالبه گری تخصصی اولویت‌ بسیج دانشجویی است

بیانیه ائمه جمعه جنوب فارس در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با مهر از کشت دوم برنج می گوید

نقش بی‌بدیل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در تقویت رقابت‌پذیری صنایع

فیلم خلاصه بازی پرسپولیس و پاختاکور ازبکستان امشب 9 مهر 1403

علمای اهل سنت آذربایجان‌غربی جنایت های اسراییل را محکوم کردند

فوری / چهارشنبه 11 مهر 1403 تعطیل می‌شود؟

زنجیره ارزش در کانون توجه

10 مهر در دنیای علم چه خبر؟

آخرین خبر از تعطیلی مدارس تهران | اطلاعیه تعطیلی مدارس سه‌شنبه 10 مهر | آیا شبکه خبر تعطیلی مدارس سه‌شنبه 10 مهر را اعلام کرد؟

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 10 مهر 1403

تفرفه افکنان داخلی ادامه آتش تهیه دشمن هستند

فارین پالسی: اسراییل به دنبال رویارویی با ایران است؟

قمار تل‌آویو؛ پای ایران و امریکا به جنگ کشیده می‌شود؟