پیام فارس

آخرين مطالب

‌چرا بنزین در ایران همیشه یک ماجرای پیچیده بوده است مقالات

‌چرا بنزین در ایران همیشه یک ماجرای پیچیده بوده است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
بحث بنزین در کشور هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد و حتی بعد از تغییر دولت نیز صحبت از بالا رفتن قیمت آن است و اکنون با واردات آن مواجه هستیم.
عبدالله باباخانی، کارشناس بین‌المللی انرژی در گفت‌وگو با «هم‌میهن» به این موضوع اشاره کرده و گفته در ایران بنزین را بد مصرف می‌کنیم و حدود 40 میلیون لیتر مازاد بر استاندارد مصرف داریم. او همچنین پیشنهاد داده معاونت انرژی ریاست‌جمهوری تشکیل شود تا مدیریت انرژی کشور به صورت یکپارچه دربیاید. او معتقد است انجام ابرپروژه‌های بنزینی، گازی و برقی در کشور حتی اگر تحریم نباشیم نزدیک به 6 سال طول می‌کشد و یک بار برای همیشه باید مدیریت درست را پیش بگیریم.
‌چرا بنزین در ایران همیشه یک ماجرای پیچیده بوده است و دوباره یکی از مشکلات بخش انرژی شد؟
وضعیت کسری بنزین جالب نیست. پالایشگاه جدیدی به زودی در مدار قرار نمی‌گیرد. اینکه بعد از حدود 60 سال در صنعت خودروسازی ما هنوز ماشین غیراستاندارد تولید می‌کنیم، باید یقه چه کسی را بگیریم؟ جز اینکه در این مدت مدیرانی سر کار بوده‌اند که کیفیت مصرف استاندارد برایشان آخرین اولویت هم نبوده است.
وقتی که انحصار درست می‌کنیم و اجازه رقابت با خودروسازان خارجی را نمی‌دهیم، اینگونه در گوشه رینگ قرار می‌گیریم. ما بنزین کم تولید نمی‌کنیم، ولی بنزین را خیلی بد مصرف می‌کنیم. حدود 40 میلیون لیتر مازاد بر استاندارد مصرف می‌کنیم. اگر با 50 سنت هم حساب کنیم، یعنی سالی 8 میلیارد دلار هزینه بد مدیریت کردن صنعت خودرو را می‌دهیم. این اشتباه هیچ ربطی به مردم هم ندارد. با این پول می‌توانستیم سالی 2 هزار کیلومتر قطار سریع‌السیر بکشیم. قرارداد ریلی مصر با زیمنس حدود 8 میلیارد دلار است که واگن، ریل و تجهیزات نیز شامل آن می‌شود.
متاسفانه با توجه به فرسودگی بیشتر خودروها و مشکلات اقتصادی مردم و عدم امکان از دور خارج کردن آنها، هر سال حدود 10 درصد بیشتر به مصرف بنزین اضافه می‌شود. قاچاق باندهای حرفه‌ای هم مشکلات را بیشتر کرده است.
‌پیش‌بینی واردات بنزین در چهار سال آینده و در دولت چهاردهم چقدر است و فکر می‌کنید چه آثاری دارد؟
دولت مجبور به واردات حدود 20 میلیون لیتر بنزین است و هر سال حدود 10-7 میلیون لیتر به این مقدار اضافه می‌شود، چون که ماشین‌های موجود فرسوده‌تر و پرمصرف‌تر می‌شوند و از طرفی با تمام توان در حال مونتاژ ماشین غیراستاندارد هستیم. این یک کلاف سردرگم است. دولت توان خرید امسال 8 میلیارد و سال دیگر 12 میلیارد لیتر بنزین را ندارد. دست زدن به قیمت هم آثار خطرناکی دارد. اولاً نمی‌شود با درآمد 250 دلاری بنزین منطقه خلیج‌فارس را فروخت. کوپن و سیستم پخش یارانه هم قبلاً امتحان خود را داده‌اند و فقط گذر زمان و بدتر کردن است.
اکنون کسری 25 درصدی بنزین، کسری 25 درصدی برق و کسری 25 درصدی گاز کشور را وارد ابربحران انرژی کرده است. دولت کسری گاز و برق را به گردن صنایع انداخته که فعلاً هزینه پنهان تحمیلی است، ولی به‌زودی آنجا نیز فاجعه‌ها یکی پس از دیگری رخ می‌دهد. اما از کسری بنزین نمی‌تواند مثل 2 کسری دیگر فرار کند.
کسی که عاشق ایران باشد و بدون حب و بغض با گروهی سیاسی بخواهد صحبت کند، باید گفت در لبه پرتگاه انرژی هستیم. دولت چهاردهم اگر دست به قیمت بنزین بزند همه اعتبار خودش را از دست می‌دهد و قیمت همه چیز، به طور عجیبی بالا خواهد رفت. راه دولت چهاردهم می‌بایستی مدیریت هدررفت انرژی باشد. سال گذشته 52 میلیارد دلار از 185 میلیارد دلار نفت و گاز برداشت‌شده از زیر زمین هدر رفته است. دولت اگر از متخصصین خبره استفاده کند طی چهار سال می‌تواند نصف این عدد را به سبد انرژی برگرداند.
اما تیم انرژی دولت چهاردهم (نفت، نیرو و صمت) تاکنون دل و جرأت ورود به این فاجعه را که نتیجه مدیریت اشتباه 13 دولت قبل بوده است، نکرده‌اند. برنامه هفتم در بخش انرژی پر از اشتباهات تکراری برنامه‌های ناموفق قبلی است.
دولت چهاردهم ممکن است به‌دلیل انتخاب وزیران مشابه دولت‌های قبلی در بخش انرژی در همین سال اول و دوم اعتبار خودش را از دست بدهد. الان که کار از کار گذشته است، پیشنهاد می‌دهم معاونت انرژی ریاست‌جمهوری تشکیل و مدیریت انرژی کشور یکپارچه شود. در آنجا به کمک همه وزیران مرتبط بخشی از این 52 میلیارد دلار که ربطی به تحریم هم ندارد طی چهار سال به سبد انرژی برگردد. انجام ابرپروژه‌های بنزینی، گازی و برقی، اگر تحریم نبودیم، اگر مشکل FATF نداشتیم و اگر 200 میلیارد پول هم داشتیم، خودش 6-5 سال طول می‌کشد. با این وضعیت کنونی 15-10 سال طول خواهد کشید.
‌به نظر شما چه راه‌های غیرقیمتی می‌تواند به اصلاح وضعیت مصرف کمک کند؟
ببینید باید از تجربه موفق کشورهای دیگر استفاده کنیم. بیایید یک‌بار مدیریت درست را اعمال کنیم. کمی ترمز مافیای خودرو و قطعه‌سازان را بکشیم.
مثلاً بیاییم به قشر فرهنگی و دانشگاهی و نظامی اجازه بدهیم که خودرو کوچک هیبریدی تا سقف 15 هزار دلار با سرمایه خودشان وارد کنند، آنها را از گمرک معاف کنیم، خودروهای فرسوده بالای 20 سال آنها را بگیریم. دولت به‌جای حقوق گمرکی از بنزین سود می‌کند و حتی سود بیشتری خواهد کرد. خودروسازان مجبور می‌شوند که رقابت کنند و ماشین‌های آنها استانداردسازی شود. بعد از چند دهه یک بار به قشر فرهنگی و دانشگاهی و نظامی هم یک فرصت تجدید قوای مالی داده‌ایم.
همزمان باید برق کشور را به‌سمت تجدیدپذیرها ببریم. ایران یکی از سه نقطه بهشت اطلس جغرافیایی روی زمین برای تولید انرژی خورشیدی است. 35 درصد برق جهان از تجدیدپذیرها است و ایران زیر یک درصد است. آنجا هم نباید اجازه داد در این انتقال انحصاری مانند مپنا ایجاد شود. تجربه جهانی از مشارکت اقتصادی مردم به میزان 19 درصد از 35 درصد خبر می‌دهد. یعنی مردم دارند از انرژی فسیلی به‌جای دولت‌ها می‌گذرند. ما هم باید با تجربه جهانی اقدام کنیم. طرح‌ها مطالعه و برای ایران آماده است و فقط متقاضی ندارد.
همزمان با حل مشکل برق به کمک تجدیدپذیرها به جای خرید چندمیلیاردی دولتی برای برقی‌سازی سیستم حمل و نقل، با نصف آن سرمایه هم می‌توان مونتاژ خودرو «بریز» در ایران را شروع کرد. اگر نتوانیم با سیستم روز دنیا جلو برویم، اتوبان‌های ما به اندازه کافی شارژ سریع برقی نداشته باشند، امکان تامین سوخت هیدروژن برای حمل و نقل سنگین را نداشته باشیم، همین چند خودرو عبوری ترانزیت از ایران هم از سال 2030 دیگر به خاطره تبدیل می‌شوند. اینقدر کار عقب‌مانده داریم که آدمی وقتی آنها را فهرست می‌کند، موهای سرش سیخ می‌شود. اینها سیاه‌نمایی نیست، اینها خودتحقیری نیست، اینها آینده فرزندان ما است که فعلاً هیچ‌کس مسئولیت آن را به‌عهده نگرفته است. امثال بنده هم از روی عشق به ایران و تعهد به آیندگان پیگیر هستیم.
آقای رئیس‌جمهور گفتند برای انرژی و مشکلات اگر لازم باشد از خارج بهترین‌ها را می‌آوریم و حتی تیم فوتبال را مثال زدند. (یاد شرکت‌هایی مثل آرامکو افتادم که چند دهه است به حرف رئیس‌جمهور ایران عمل کرده‌اند). اما مدیران خارجی که هیچ، ایرانیان خارج‌نشین که می‌توانستند کمک کنند هم هیچ، حتی بهترین‌های داخل هم از مدیریت انرژی کشور در دولت چهاردهم فعلاً جایی ندارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/853031/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هیچ عالمی زمینه اختلاف را فراهم نمی کند

پیامبر اسلام تبعیت از اهل بیت(ع) را از تمام امت اسلامی و بشریت خواسته است

سیدحسن نصرالله درباره مجازات اسرائیل چه گفت

سیاست و ناسیاست؛ درباره کتاب جدید سیدمصطفی تاج زاده

وزارت با چشمان بسته؛ خودداری وزارت بهداشت دولت سیزدهم از اجرای سند پیشگیری و درمان اعتیاد الکل

‌چرا بنزین در ایران همیشه یک ماجرای پیچیده بوده است

واکنش جالب نصرالله به تهدید حمله زمینیِ اسرائیل

روش‌های درمان درد عصب سه قلو صورت

مهم‌ترین علائم اسکیزوفرنی

آخرین‌خبرها برای سهامداران عدالت

توهم معصومیت خودروسازان

مرگ اعضای یک خانواده در حال جست و جوی گنج

تولید 160 تن آلو بخارای دیم در باغ‌های نی‌ریز

برای ترافیک اول مهر به طور دقیق، برنامه‌ریزی شود

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی: روح امام هنوز در انقلاب ما اثرگذار است/ پزشکیان را ذخیره انقلاب‌ می‌دانستیم و می‌دانیم/ امید در حال بازگشت‌ است/ بعد از شهادت شهید رئیسی چه کسی فکر می‌کرد یک آدم رد صلاحیت شده در انتخابات مجلس، رئیس‌جمهور ما شود؟!

جشن مهر فرزندان کارکنان سازمان برنامه و بودجه استان

توقیف خودروی حامل سوخت قاچاق در شیراز

ایمانیه : وجود فقر و مشکلات اجتماعی با شأنیت سومین حرم اهل بیت(ع) منافات دارد

موصلی: 41 هزار سری لوازم‌التحریر به دانش‌آموزان کم بضاعت فارس اهدا شد

سید حسن خمینی: بیخود می‌گوییم دعوای مذهبی داریم؛ دعوا برای خودمان‌ است! امام اگر توفیق داشت، به خاطر این است که پا روی نفس خودش گذاشت/ نگاه ما به بحث فلسطین باشد؛ وحدت بالاتر از این که امروز در جنوب لبنان‌ شیعیان به خاطر اهل سنت‌ کشته می‌شوند؟!

پیام تسلیت فرمانده نیروی زمینی سپاه به مناسبت درگذشت امام جمعه اهل سنت خاش

(ویدئو) طرز تهیه سس گوجه فرنگی توسط بانوی روستایی اهل کشور آذربایجان

واکنش ابطحی به انتصاب یک کُرد و اهل تسنن به استانداری کردستان

دبیرکل عصائب اهل الحق: یمن در مقدمه جنگ با رژیم صهیونیستی قرار دارد

استاندار فارس: هم افزایی نهادهای حمایتی کشور یک ضرورت غیر قابل انکار است

معاون مدیریت ستاد سوخت کشور: ما هم نمی‌‏دانیم سوخت گران می‌‏شود یا خیر

تزریق امید در مرز

نصرالله به اسرائیل: با جنگ هم نخواهید توانست شهرک‌نشینان شمال را به خانه‌ بازگردانید

توصیه‌هایی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی

همه چیز درباره درد عصب سه قلو صورت

همتی: مشکلات رفع تعهدات ارزی واردکنندگان با ایجاد تبصره حل شود

فغان و فریاد از گارانتی‌های شعاری!

زنگ بی‌پولی در مدارس

گرد و خاک دنا در بازار خودرو

تخفیف 200 هزار تومانی در اولین حراج پوشاک پاییزه مدیسه

اجرای بد برخی قوانین، فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است

انعقاد قرارداد اجرایی شهرداری شیراز و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

آغاز حراج پاییزی سکۀ طلا در 2 مهر

جزای نقدی فرجام گرانفروشی

فارس از نگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، امروز 29 شهریور

مدیران رسانه ای و فرهنگی کشور در تقویت وحدت اسلامی همت کنند

مقام سوم دانشجویان دانشگاه شیراز در جشنواره قرآن و عترت دانشجویان

سودای گنج جان 3 شهروند فسایی را گرفت

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام

وعده‌ای که عملی شد

گردشگری کیش در مسیر شفافیت

دیدار استاندار فارس با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس/ ضرورت آموزش و معرفی فرصت‌های متعدد بودجه

سفر قریب الوقوع گروسی به ایران

صدا، دوربین، بی‌حرکت!

علت ایجاد اختلال عدم حس زیبایی در بانوان