پیام فارس

آخرين مطالب

توصیه‌های مهم آموزگاران وحدت در جامعه مسلمین اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - وحدت و همبستگی میان مسلمانان از مسائل بسیار مهم و اساسی است که کلام خدا و سنت نبوی بر آن تأکید فراوان کرده‌اند. به‌طور نمونه در آیه 103 سوره آل‌عمران «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» خدای رحمان، مسلمانان را به اتحاد و الفت با یکدیگر دعوت و به پرهیز از تفرقه سفارش می‌کند. پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز در سخنانی جامعه اسلام را به پیکر واحد تشبیه کرده و بیان می‌فرماید: «داستان مؤمنان در همگامی و مهربانی با هم، چون داستان بدن است.
هنگامی که بعضی از اعضای انسان دچار رنجی می‌شود، سایر اعضای بدن واکنش نشان داده و دچار تب و بی‌خوابی می‌شوند». سایر ائمه(ع) نیز بر ضرورت وحدت تأکید بسیاری داشته‌اند. امیرالمؤمنین علی(ع) وحدت اسلامی را از نعمت‌ها و موهبت‌های الهی می‌داند و معتقد است: «تنها عامل وحدت‌آفرین در جامعه اسلامی، قرآن کریم و نبوت پیامبر اکرم(ص) است».
گفت‌وگوی ما با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدعلی دلبری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با محور وحدت امت اسلامی و بازخوانی تعالیم اهل‌بیت(ع) در این زمینه است. وحدت و انسجامی که ازجمله مضامین دینی و اجتماعی مهم و عامل پیروزی مسلمانان است.
ضرورت اتحاد و همبستگی میان مسلمانان
دکتر دلبری با اشاره به تعالیم ارزشمند اهل‌بیت(ع) می‌گوید: در میان پیچیدگی‌های تاریخی و فرهنگی جوامع اسلامی، محور محکمی وجود دارد که بر وحدت و احترام متقابل میان مسلمانان تأکید دارد. این محور، تعالیم ارزشمند اهل‌بیت(ع) است. ائمه(ع) به عنوان الگوهایی برجسته برای پیروان خود، همواره بر اهمیت وحدت، همزیستی مسالمت‌آمیز و اجتناب از تفرقه تأکید داشته‌اند. در دورانی که اختلافات مذهبی گاه به تفرقه دامن می‌زند، بازگشت به سیره و سنت اهل‌بیت(ع) می‌تواند به عنوان نقشه راهی برای بازسازی وحدت و برادری میان مسلمانان عمل کند.
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور می‌شود: امروزه با وجود تفاوت‌های کلامی و فقهی میان شیعیان و اهل سنت، نیاز به بازگشت به اصول وحدت بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. اهل‌بیت(ع) که میراثداران پیامبر اکرم(ص) هستند، همواره بر اهمیت وحدت و برادری در جامعه اسلامی و احترام متقابل میان مسلمانان تأکید داشته‌اند. آن‌ها با زندگی و سخنان خود نشان داده‌اند اتحاد و همدلی، بدون توجه به تفاوت‌های مذهبی، ضرورت دارد. ائمه(ع) به ما نشان می‌دهند حتی در برابر کسانی که ممکن است در برخی مسائل با ما اختلاف‌نظر داشته باشند، باید رفتاری سازنده و مثبت داشته باشیم. این رفتار نه تنها موجب برقراری روابط بهتر می‌شود، بلکه به عنوان مسلمان، مسئولیت داریم اخلاق اسلامی را به بهترین شکل ممکن نشان دهیم.
راهکار امام صادق(ع) برای تحکیم وحدت و تقریب مذاهب
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه تشریح می‌کند: ائمه اطهار(ع) با خوش‌خلقی و ملایمت و دوری از پرخاشگری، با مخالفان مدارا می‌کردند تا وحدت در جامعه دچار اختلال نشود و تفرقه جامعه را تهدید نکند. برای نمونه مرحوم کلینی در حدیث صحیحی که در کتاب ارزشمند اصول کافی آمده، روایت کرده شخصی به نام معاویه بن وهب، چگونگی معاشرت و برخورد با اهل سنت و هر غیر هم‌مسلک را از امام سؤال کرد. امام صادق(ع) در پاسخ فرمود در چنین موقعیت‌هایی، باید نگاهتان به نحوه عملکرد ما اهل‌بیت(ع) باشد و رفتار خود ما را الگو قرار دهید. امام(ع) در این حدیث توجه می‌دهند در تعاملات خود با کسانی که باورهای متفاوتی دارند، باید با احترام و عدالت رفتار کنید و حتی در مراسم مهم زندگی آن‌ها، مانند عیادت بیماران و تشییع جنازه آن‌ها شرکت کنید. آمده است «عَنْ مُعَاوِیَهَ بْنِ وَهْبٍ، قَالَ‏: قُلْتُ لَهُ: کَیْفَ یَنْبَغِی لَنَا أَنْ نَصْنَعَ فِیمَا بَیْنَنَا وَ بَیْنَ قَوْمِنَا، وَ بَیْنَ خُلَطَائِنَا مِنَ النَّاسِ مِمَّنْ لَیْسُوا عَلی‏ أَمْرِنَا؟ قَالَ: «تَنْظُرُونَ إِلی‏ أَئِمَّتِکُمُ الَّذِینَ تَقْتَدُونَ بِهِمْ، فَتَصْنَعُونَ مَا یَصْنَعُونَ؛ فَوَ اللَّهِ، إِنَّهُمْ لَیَعُودُونَ مَرْضَاهُمْ، وَ یَشْهَدُونَ جَنَائِزَهُمْ، وَ یُقِیمُونَ الشَّهَادَهَ لَهُمْ وَ عَلَیْهِمْ، وَ یُؤَدُّونَ الْأَمَانَهَ إِلَیْهِمْ». معاویه بن وهب گفت: به امام صادق(ع) عرض کردم «چگونه باید رفتار کنیم با کسانی که در میان ما و قوممان هستند و نیز با مردمی که با مسلک و اعتقاد ما همراه نیستند؟» امام پاسخ داد: «شما باید به ائمه‌تان که از آن‌ها پیروی می‌کنید، نگاه کنید و همان کارها را انجام دهید که آن‌ها انجام می‌دهند؛ به خدا قسم، امامان به عیادت بیماران اهل سنت می‌روند، در مراسم تدفینشان شرکت می‌کنند، برای آن‌ها و علیه آن‌ها شهادت می‌دهند و امانت‌هایشان را ادا می‌کنند». این حدیث معتبر از امام صادق(ع) چندین نکته مهم را برای ما روشن می‌کند که می‌تواند به عنوان مبنایی برای فهم درست نحوه برخورد و تعامل با غیرشیعیان استفاده کرد.
نقش مهم اخلاق در ایجاد وحدت
این استاد حوزه و دانشگاه به راهکارها و الگوهای برگرفته از سیره امام صادق(ع) در اتحاد مسلمین اشاره کرده و یادآور می‌شود: این حدیث تأکید دارد مسلمانان باید برای تعیین نحوه رفتار با دیگران، به‌ویژه افرادی که از جامعه آن‌ها نیستند، رفتار ائمه(ع) را الگو قرار دهند. این توصیه نشان‌دهنده اهمیت الگوبرداری از رفتار ائمه(ع) در تمامی شئون زندگی است که شامل چگونگی برخورد با غیرشیعیان و کسانی که عقاید متفاوتی دارند نیز می‌شود. ضمن اینکه طبق توصیه امام صادق(ع) باید این ارتباط همراه با احترام باشد. امام(ع) توصیه می‌کند بر اساس رفتار ائمه(ع)، مسلمانان باید در برخوردهای خود با دیگران حتی کسانی که در عقیده با آن‌ها متفاوت هستند، احترام متقابل را سرلوحه خود قرار دهند. این امر شامل عیادت از بیماران، شرکت در مراسم تدفین جنازه‌ها، ادای شهادت و... می‌شود. این نوع رفتارها نه تنها نشان‌دهنده اخلاق حسنه است بلکه تأکیدی بر اصول اخلاقی اسلام است. همچنین بر حفظ کرامت انسانی تأکید شده است. این حدیث بیان می‌کند ائمه(ع) مریضان غیرشیعه را عیادت کرده، در مراسم تدفین شرکت می‌کردند و در مواقع ضرورت، شهادت می‌دادند. این امر نشان‌دهنده اهمیت حفظ کرامت انسانی و ارتباط انسانی بدون توجه به تفاوت‌های عقیدتی است.
دکتر دلبری به دیگر توصیه‌ها و دستورالعمل‌های اخلاقی امام صادق(ع) برای حفظ وحدت اشاره کرده و می‌گوید: در این حدیث بر امانت‌داری نیز تأکید شده است. این تأکید بر اهمیت امانت‌داری برای افراد غیرمسلمان نشان‌دهنده اصل عدالت در اسلام است. اینکه یک مسلمان باید حق را حتی در مورد کسی که با او اختلاف عقیده دارد، ادا کند نشان‌دهنده عمق اخلاقیات اسلامی و اهمیت برخورد عادلانه است. همچنین فرهنگ همزیستی مسالمت‌آمیز را یادآور می‌شود. این حدیث می‌تواند به عنوان یک مبنای فقهی برای فرهنگ همزیستی مسالمت‌آمیز و تعامل سازنده با افراد از جوامع مختلف که عقاید متفاوتی دارند، عمل کند که این امر در دنیای مدرن اهمیت بسزایی دارد. عمل به دستورالعمل‌های این حدیث به ما کمک می‌کند جامعه‌ای سازنده و همگرا بسازیم که در آن همه افراد، صرف‌نظر از اعتقاداتشان، احساس احترام و عدالت کنند. این رویکرد می‌تواند به کاهش تنش‌ها و سوءتفاهم‌ها میان گروه‌های مختلف کمک کند و زمینه‌ساز صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز باشد.
منبع: روزنامه قدس

پیام فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/851734/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برپایی نمایشگاه عملکرد دوساله صدا و سیما در هفته وحدت

روایت رسانه اسرائیلی از منشاء پیجرهای بمب‌گذاری شده (زیرنویس فارسی)

روایت رسانه اسرائیلی از منشاء پیجرهای بمب‌گذاری شده

فرمانده انتظامی مرودشت: عامل تخریب پمپ بنزین در این شهرستان دستگیر شد

برگزاری برنامه‌های متنوع هفته وحدت در گناوه

شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی مایه تفرقه امت اسلامی هستند

برنامه‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس در شهر کنارتخته

یک جوان اهل سنت مشاور وزیر ارتباطات شد؛ «نیک‌محمد بلوچ‌زهی» کیست؟

مسلمانان باید از گروه‌های تندرو دوری کنند

کوه رحمت را خوردند!

ارومیه میزبان سومین جشن مهر سینمای ایران است

وبسایت نزدیک به جلیلی: عملکرد دولت پزشکیان شبیه رفتار آمریکا در اوایل دهه 2000 میلادی است

چرا اسرائیل اکنون حمله تروریستی علیه لبنان را انجام داد؟

از ملا نصرالدین تا نبویان؛ دروغ اولی خنده‌دار بود و دومی فلاکت‌بار

تابش نماینده اردکان در ادوار مجلس: از دولت حمایت می‌کنم ولی مسئولیت نمی‌پذیریم

افتتاح مدرسه 12 کلاسه در شیراز

انتقال آب از خلیج‌فارس 8 برابر بیشتر از دریای خزر است

دفاع مقدس مصداق عینی و عملی وحدت شیعه و اهل سنت است

آیت‌الله‌العظمی بهجت یکی از اعاظم علمی و بزرگان عرفانی و سالکان طریق الهی روزگار بود

روزنامه اصولگرا: چرا استخدام واژگان رئیس‌جمهور مهم است؟

تکانه‌های سخت در سیاست اسرائیل

عصبانیت اصولگرایان از پزشکیان

همه برای جنگ در منطقه آماده می شوند

حمله اصولگراها به «پزشکیان» با اسم رمز فتنه و اغتشاش

عوامل اصلی ایجاد دیسک گردن

جشن هفته وحدت در جنوب فارس

جشن مهر سینما در چهارمحال وبختیاری؛ از تحقق وعده‌های سینمایی تا بزرگداشت جهانبخش زمانی

یک جوان اهل سنت مشاور وزیر ارتباطات شد/ «نیک‌محمد بلوچ‌زهی» کیست؟

اسپوتنیک: اوکراین به‌دنبال استفاده از تسلیحات ناتو برای حمله به خطوط راه‌آهن در کورسک بود

برگزاری پویش مهربانی در جهرم

ارائه آثار هنری هنرمندان شیرازی در چهارمین گذر هنر نبوی

تصادف در جاده استهبان به شیراز 3 فوتی و 7 مصدوم بر جا گذاشت

بهترین راه تشخیص ریفلاکس ادراری در کودکان

اهمیت کنترل وزن از دوران کودکی

یبوست در کودکان را جدی بگیرید!

عوارض وجود تول در بدن

بهترین راهکار پیشگیری از سرطان آندومتر

نمایش عملی روش تول گیری

همه چیز درباره عفونت ادراری

فرار مالیاتی به چه رقمی رسید؟

خرید قسطی کیف نوت بوک و کوله پشتی با تخفیف ویژه

حراج پاییزی شمش طلا از اول مهر

دلیل گرانی طلا چه بود؟

برگزاری مسابقات رباتیک مسیریاب در شهرستان آباده

وضعیت درختان تخت‌جمشید خوب است

تعمیر یا تغییر؟ پزشکیان اشتباه کابینه را در انتصابات مدیران تکرار نکند

روایت «الجزیره» از هفت‌هفتگی دولت مسعود پزشکیان

بهترین روش تشخیص نوع سردرد

اهل سنت و شیعه به یک میزان به اهل بیت (ع) ارادت دارند

شب‌های پرستاره در جوار شهدای شاهچراغ(ع)/ روایتگری حاج حسین یکتا برای شیرازی‌ها