پیام فارس

آخرين مطالب

توسعه جغرافیایی بقاع متبرکه در خدمت ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) قرار می‌گیرد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - توسعه جغرافیایی بقاع متبرکه در خدمت ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) قرار می‌گیرد
­رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بهترین مکان برای تلفیق قرآن و عترت، امامزاده‌ها هستند گفت: تلاش شده است توسعه جغرافیایی بقاع متبرکه در خدمت ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) و توسعه نظام جمهوری اسلامی قرار گیرد.

پیام فارس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست وعاظ و مادحین که امروز 11 تیر در امامزاده شیخ صدوق (ع) شهرری برگزار شد با بیان اینکه سازمان اوقاف، سازمانی است که کمترین سهم از بودجه دولتی را دارد، گفت: وقف این گونه است که یا واقف متولی است و تحبیس العین کرده و دیگر ملک شخصی وی نیست و تصرف شأنی می‌کند، به عنوان مثال متولی برای توسعه علم یا برای ایتام نیت کرده و موقوفه‌ای در زمینه تجاری و اقتصادی واگذار می‌کند و از منافع آن برای نیتی که دارد مصرف می‌کند. 
حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه سه گزاره در مورد وقف وجود دارد، افزود: هم قانون و هم شرع در ابتدا به ما می‌گوید درباره موقوفات، حفظ العین باید انجام شود. گزاره دوم افزایش منافع در موقوفات منفعتی است. به عنوان مثال اگر در زمینه زراعت، 3 یا 5 تن گندم برداشت می‌کنیم باید با مدیریت آب و غنی سازی خاک تلاش کنیم این مقدار را به 10 تن برسانیم و اجرای نیت نیز گزاره سوم است.
وی اضافه کرد: در دو سال اخیر قریب دو و نیم برابر عمر وقف در ایران سند تک برگ تنظیم شده که یکی از معنا‌های نتیجه بخش آن این است که دعاوی که مراجعه به محاکم می‌کنند به شدت کاهش پیدا می‌کند، زیرا وقتی موقوفه در سامانه املاک کشور ثبت شود مورد تعدی قرار نمی‌گیرد. ان شاءالله تا پایان سال 1403 به سراغ اسناد تک برگ که مانده می‌رویم و سپس به سراغ اسناد تاریخی می‌رویم که حتی فاقد سند دفترچه‌ای هستند و انتهای سال 1404، GIS را نیز مشخص می‌کنیم، یعنی موقعیت مکانی موقوفات را در نقشه پیاده می‌کنیم و به این ترتیب سرمایه موجود وقف کاملا مشخص در اختیار سازمان اوقاف قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: نکته دیگر تنوع موقوفات است که در کشور در طول تاریخ شکل گرفته است اگر موقوفه‌ای در اقلیم گرم و خشک قرار دارد، اینگونه نیست که صرف اینکه آب ندارد قابل استفاده نیست، باید بررسی شود که چگونه می‌توانیم از آن بهره برداری کنیم. از جمله اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته، کشت کاکتوس در گرمسار است که اگر انجام شود مزرعه عظیمی در این زمینه خواهیم داشت که این میوه هم آنتی اکسیدان دارد و هم نوشیدنی مطلوبی است. اینجاست که بحث دانش بنیان در نوع مدیریت و در کارکرد‌های وقف باید پیش رود.
وی افزود: قانون سازمان وقف در ماده یک می‌گوید یا موقوفه متولی دارد یا فاقد متولی است. در اینصورت تولی این کار با ولی فقیه است و ولی فقیه، نماینده تعیین می‌کند. یکی از سازمان‌های موفق و پیشرو در نظام جمهوری اسلامی می‌تواند سازمان وقف باشد.
حجت الاسلام خاموشی درباره بقاع متبرکه گفت: برای مدیریت بقاع متبرکه طرح و برنامه داریم؛ یعنی برای بیش از 8 هزار بقعه برنامه و بودجه نوشته شده است. عکس تمامی بقاع در سامانه موجود است و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. عمران و آبادی، رسیدگی کالبدی و اسنادی و پشتیبانی رقبات و ساماندهی صحن‌ها در دستور کار است. همچنین معتقدیم شما مداحان پرچمداران جهت دهنده دل مردم و نیات مردم به سمت ائمه طاهرین (ع) هستید. میزان مراجعه مردم به بقاع متبرکه زیاد است ما عدد‌های چند ده هزار را تجربه کرده ایم. در هرکجای کشور اگر بقعه‌ای وجود دارد و دارای برنامه است، ارایه دهد مورد حمایت قرار می‌گیرد. وظیفه ماست صحن و سرای بقاع متبرکه را آباد کنیم.
وی با اشاره به راه اندازی طرح افق در بقاع متبرکه اظهار داشت: برای راه اندازی این طرح، فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در این اماکن مقدس انجام می‌شود. فعالیت اجتماعی به این منظور که امامزادگان در طول حیات خود دستگیر بوده اند و به مردم رسیدگی می‌کردند. امامزادگان چراغ‌های روشن در منظومه فرهنگی و دینی جمهوری اسلامی هستند که ما زیر سایه عطوفت آنها زندگی می‌کنیم و تقاضای من این است اگر امامزاده‌ای فضای کالبدی مناسب دارد بگویید در اختیار هیئت قرار دهیم. درباره انجام دادن فعالیت قرآنی نیز بهترین مکان برای تلفیق قرآن و عترت، امامزاده‌ها هستند. 
خاموشی گفت: کرسی تلاوت باید در امامزاده‌ها برپا شود و کودکان و نوجوانان و اصناف و ... در این فضای قرآنی شرکت کنند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: هیئت امنای بقاع متبرکه بیشترین آشنایی را با مردم منطقه دارند، خودشان جذب حمایت می‌کنند و در اختیار نیازمندان قرار می‌دهند و قرار دوازدهم به همین دلیل شکل گرفت. تلاش شده است توسعه جغرافیایی بقاع متبرکه در خدمت ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) و توسعه نظام جمهوری اسلامی قرار گیرد. 
وی افزود: نکته دیگر موضوع نقش آفرینی موقوفات در پیشبرد انقلاب اسلامی است. پیوند ریلی کریدور شمال به جنوب باید صورت پذیرد. ما و دولت باید حمایت کنیم. با تکمیل خط ریلی رشت به آستارا اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد. موضوع دیگر پیشرفت اقتصاد دریاپایه است که مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی قرار دارد و ما می‌توانیم در این حوزه نقش ایفا و از بودجه وقف استفاده کنیم. در این زمینه در بوشهر، هرمزگان و گلستان درحال فعالیت هستیم.
خاموشی گفت: نکته دیگر موضوع معادن است. معادن وقفی باید بهره برداری شود. تولید انرژی سبز و بحث تامین مسکن موضوعات دیگری است که در دستور کار قرار دارد و در 12 استان در حال پیگیری است. از دیگر موضوعات مورد توجه در سازمان وقف، حمایت از دانش بنیان هاست که به اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند. این مورد بسیار پر اهمیت است پیشنهاد می‌شود از شرکت‌هایی که در تهران هستند بازدید کنید و با دیدن و تبیین اقدامات صورت گرفته نقش خود را در زمینه جهاد تبیین ایفا کنید.
رئیس سازمان اوقاف گفت: از شما تقاضا دارم در مجالس و هیئات هرشب از یک دانشمند دعوت کنید که به مدت یک ربع درمورد اقدامات و پیشرفت‌های صورت گرفته از جمله راه اندازی و تجهیز بیمارستان‌ها و محصولاتی که تولید شده صحبت کنند. برای اینکه حق جهاد را به جای بیاورید اول باید درک و علم پیدا و سپس تبلیغ و دفاع کنید.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/826541/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راحت ترین راه درمان یبوست!

راه های تشخیص انواع سردردهای مختلف

روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار در کانال 60 هزار تومان قرار گرفت

قاسمی: معافیت ایثارگران از پرداخت هزینه خدمات قضایی

مرکز فرهنگی و تفریحی شهدای اریبهشت ویژه مادران، همسران و دختران شهدا و ایثارگران با حضور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افتتاح شد

چرخ باطل

استفاده اسرائیل از اسیران فلسطینی به عنوان سپر انسانی

سرمایه جریان انقلاب

تخریب دولتی پزشکیان؟

مردم ایران در انتظار تغییرند

میوه‌ای که با آن کلسترول خون را کنترل می‌کنید

از کشف لوازم یدکی قاچاق تا دستگیری سارقان مشاعات ساختمانی

راه و تبار امام حسین (ع) مقاومت است

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در فارس / منتظر شهرک‌های ساحلی جدید باشید

بهره برداری از مجموعه ورزشی امامزاده یحیی (ع) در منطقه 12 تهران تا بهمن ماه

تک تک آرای مردم سبب تقویت نظام اسلامی در جهان می شود

نماینده جلیلی: بیشترین نارضایتی کادر درمان در زمان آقای پزشکیان بود | نماینده پزشکیان: الان مردم برای خرید دارو به کشورهای دیگر مراجعه می‌کنند

شریفی: 3 دستگاه فوق پیشرفته درمان سرطان‌ها به چرخه تجهیزات پزشکی شیراز افزوده شد

مشارکت حداکثری در انتخاب دشمن را مایوس می‌کند + فیلم

اولین نشست همدلی و همفکری مدیر کل بنیاد سمنان با کارکنان در سال جاری

همایش تجلیل از قضات شاهد و ایثارگر برگزار شد

دیدار مدیرکل بنیاد کرمانشاه با 3 خانواده شاهد و ایثارگر در روانسر

بنیاد شهید و امور ایثارگران برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه‌ای برای مادران، همسران و دختران شهدا و ایثارگران دارد

تحقق آرزوی دیرینه مردم فارس جهت داشتن شهری در جوار دریا

اگر آدامس قورت دهیم چه می‌شود؟

تب دنگی چیست؟

وام 800 میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد

واریز علی‌الحساب 3 میلیون تومان به حساب بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی

ببینید ا هشدار یک روزنامه‌نگار اهل ترکیه برای تحریم محصولات صهیونیستی

شرکت‌های مسافربری شهرستان اردکان ساماندهی می‌شوند

70 دستگاه وسیله نقلیه متخلف در اردکان ‏توقیف شد

فارس صاحب بندر ساحلی می‌شود

تأمین زمین 26 هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در فارس

انتخابات باید جلوه‌ای از اتحاد و اتصال ما با اهل‌بیت (ع) باشد

ارتفاع موج خلیج فارس به 3 متر رسید

اعطای پاداش میلیونی برای گزارش رمز ارز غیرمجاز در فارس

سخاوت بانیان دستگاه سیدالشهدا (ع) را ماندگار کرده است

فارس به عنوان نخستین استان کشور صاحب بندر ساحلی می‌شود

دعوت امام جمعه اهل سنت بندرلنگه برای مشارکت در انتخابات

خدمات دولت سیزدهم در فرودگاه‌های فارس

افزایش 15 درصدی اعزام و پذیرش مسافر بین المللی در فرودگاه شیراز

برگزاری آیین سیاه پوش شدن حرم حضرت معصومه (س)

حمیدی: زمین 26 هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در فارس تأمین شد

انجام 266 هزار مورد آزمایش کنترل کیفی در آزادراه شیراز ـ اصفهان

از حذف 174 نقطه پرتصادف تا بهسازی 4200 کیلومتر جاده فارس طی دولت سیزدهم

مدیر جدید شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان قزوین معرفی شد

صرفه‌جویی بیش از 88 هزار مترمکعب آب در اردکان و میبد

‌ افزوده شدن 3 دستگاه فوق پیشرفته درمان سرطان‌ها به چرخه تجهیزات پزشکی شیراز

‌برپایی ایستگاه‌ هواشناسی در تمام شهرستان‌های فارس تا پایان امسال

حمایت حاج محمود کریمی از سعید جلیلی