پیام فارس

آخرين مطالب

پل خلیج فارس؛ گره کور توسعه یا رؤیای بی سرانجام؟ اجتماعي

پل خلیج فارس؛ گره کور توسعه یا رؤیای بی سرانجام؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس - تین نیوز |
سفر قریب الوقوع مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، به هرمزگان در اوایل اردیبهشت ماه، بارقه ای از امید را در دل مردم شهرستان قشم نسبت به حل مشکلات و تعیین تکلیف پروژه های ناتمام روشن کرده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، با توجه به اینکه اعلام شده سفر دکتر پزشکیان به هرمزگان فاقد کلنگ زنی پروژه های جدید خواهد بود و بخشی از تمرکز آن بر تعیین تکلیف طرح های بلاتکلیف است، نگاه مردم قشم بیش از هر پروژه دیگری، به سرنوشت پل خلیج فارس (اتصال قشم به سرزمین اصلی) دوخته شده است؛ طرحی که نه صرفاً یک پروژه استانی و شهرستانی، بلکه نمادی از آرزوهای توسعه ای ملی بوده و سال هاست در میان امواج وعده ها و تردیدها سرگردان مانده است.
آیا این سفر می تواند نقطه عطفی برای تعیین تکلیف این گره کور باشد که به طور خاص بر آینده قشم تأثیرگذار است؟ پل خلیج فارس (که به طور مشخص هدف آن اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی است)، پروژه ای که از دیرباز به عنوان کلید توسعه ارتباطی و اقتصادی این شهرستان و به تبع آن، منطقه هرمزگان و حتی فراتر از آن، کشور مطرح بوده، متاسفانه به کلاف سردرگمی تبدیل شده است.
هر دولتی با وعده هایی کم و بیش مشابه از لزوم اجرا یا دلایلی برای تعویق آن سخن گفته است، اما در عمل، پیشرفت ملموسی حاصل نشده و این ابهام طولانی مدت، نه تنها به رکود پروژه های مرتبط دامن زده، بلکه بذر بی اعتمادی را در میان مردم قشم کاشته است.
سفر آتی پزشکیان، فرصتی بی بدیل برای پرداختن به این زخم کهنه است که به طور مستقیم بر توسعه و زندگی مردم قشم اثرگذار است. انتظار می رود که مسئولان ارشد شهرستانی و استانی، با درک اهمیت ملی و منطقه ای این پروژه، موضوع تعیین تکلیف نهایی آن را در صدر مطالبات خود از رئیس دولت چهاردهم قرار دهند.
پروژه پل خلیج فارس باید تعیین تکلیف شود
مسئله اساسی که باید یک بار برای همیشه به آن پاسخ داده شود، توجیه اقتصادی اجرای پل خلیج فارس (اتصال قشم) است. آیا مطالعات دقیق و به روز، همچنان بر سودآوری و ضرورت این طرح برای توسعه اقتصادی شهرستان قشم و منطقه صحه می گذارند؟ اگر پاسخ مثبت است، دلایل روشن و مستندی باید به افکار عمومی ارائه شود و مهم تر از آن، منابع مالی پایدار و جدول زمان بندی شفاف برای اجرا مشخص شود.
در مقابل، اگر واقعیت های اقتصادی و فنی، اجرای این پل را فاقد توجیه منطقی نشان می دهند، دولت چهاردهم که همواره بر شفافیت و صداقت در ارتباط با مردم تاکید داشته، باید شجاعت پذیرش این واقعیت و اعلام صریح آن را داشته باشد. بستن پرونده یک پروژه غیرقابل اجرا، هرچند ممکن است با واکنش های احساسی همراه شود، اما در بلندمدت، از تحمیل هزینه های گزاف و اتلاف منابع ملی جلوگیری کرده و زمینه را برای تمرکز بر پروژه های واقع بینانه تر که به نفع قشم هستند، فراهم می آورد.
باید اذعان داشت که تداوم وعده ها و وعیدهای بی سرانجام در مورد پروژه هایی با این سطح از اهمیت برای قشم، نه تنها سودی به حال منطقه و کشور ندارد، بلکه به شدت موجب بی اعتمادی اجتماعی می شود. این بی اعتمادی، که به مراتب از ضررهای اقتصادی سنگین تر است، بنیان هرگونه توسعه و پیشرفتی را متزلزل می کند. هر نظام برای موفقیت و جلب مشارکت مردم، نیازمند سرمایه اجتماعی و اعتماد متقابل است و خلف وعده ها، این سرمایه گرانبها را به تدریج فرسوده می سازد.
سفر پیش روی رئیس دولت چهاردهم به هرمزگان، فرصتی طلایی برای طرح شفاف و قاطعانه موضوع پل خلیج فارس (اتصال قشم) است. انتظار می رود که مسئولان شهرستان قشم با یک صدای واحد و با ارائه مستندات دقیق، خواستار تعیین تکلیف نهایی این پروژه شوند.
اگر اجرای آن ضرورتی انکارناپذیر برای توسعه این شهرستان است، باید برنامه عملیاتی و منابع مالی آن مشخص گردد. در غیر این صورت، با شهامت اعلام شود تا مردم قشم از این انتظار طولانی رها شده و تمرکز بر پروژه های جایگزین و واقع بینانه تر که به نفع توسعه این منطقه هستند، معطوف گردد.
نگاهی به پروژه پل خلیج فارس
موضوع اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی اولین بار در سال 1351 توسط دولت وقت مطرح شد و قرار بود یک پل سنگی 2 کیلومتری از لافت تا بندر پهل احداث شود. اما تا سال 1354 که استاندار وقت هرمزگان طرح بندر آزاد قشم و اتصال جزیره به سرزمین اصلی را مطرح کرد، دیگر خبری از احداث این پل مخابره نشد و بعد از آن هم موضوع مجدداً به فراموشی سپرده شد. بعد از انقلاب و پایان جنگ در سال 1369 قشم به عنوان اولین منطقه آزاد تجاری و صنعتی کشور به تصویب رسید، اما باز هم احداث پل خلیج فارس همچنان در حد وعده و وعید باقی ماند.
23 اسفندماه 1389 بود که مراسم کلنگ زنی پروژه پل خلیج فارس با حضور محمود احمدی نژاد و مقامات و مدیران وقت هرمزگان برگزار شد اما پس از 6 سال و در سال 1395 کار ساخت پل خلیج فارس به دلیل عدم تامین مالی متوقف شد. پل خلیج فارس یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت و اتکا بر چهار پروژه، بندر، پل، جاده و ریل است.
حدود 14 سال از آغاز عملیات اجرایی «پل خلیج فارس» می گذرد و این پروژه در وضعیت مناسبی به لحاظ تامین منابع مالی نیست و وعده های داده شده در این رابطه محقق نشده است.
راه اندازی این پل و اتصال اسکله کاوه قشم (با آبخور عمیق تر از اسکله شهید رجایی) به شبکه ریلی می توانست ظرفیت پهلوگیری کشتی در بنادر کشور را از کشتی های 100 هزار تنی به 250 هزار تنی افزایش دهد و انحصار بندر جبل علی و فجیره امارات را بشکند و ایران را بی نیاز از بارگیری مجدد کالاها از امارات و حمل آنها با کشتی های 100 هزار تنی به ایران نماید. از این رو زیان سنگینی به همسایه جنوبی ایران وارد می شد که تا به امروز بنا به دلایلی این مهم محقق نشده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/944045/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علائم سکته قلبی!

پیش بینی قیمت دلار 30 فروردین

پیش بینی قیمت طلا و سکه 30 فروردین 1404

هفته حبس نفس‌ها در بازار دلار و طلا

امکان جدایی کیم مین جائه از بایرن مونیخ؛ یوونتوس و دو باشگاه انگلیسی به‌دنبال مدافع کره‌ای

مراسم رژه روز ارتش جمهوری اسلامی در شیراز برگزار شد| تصاویر

نماینده سابق ترامپ در امور ایران: تهران برنده دور اول مذاکرات مسقط شد

این دمنوش‌های گیاهی دندانهایتان را نابود می‌کنند

طرح کالابرگ به کجا رسید؟

رشد آلت کوین‌ها در 2025

داور چهارمحال و بختیاری دیدار پرسپولیس و سپاهان را سوت زد

درگذشت 2 قاضی در یک سانحه تصادف+ عکس

اردکان در مسیر توسعه زیرساخت‌های ورزشی

ورزشگاه 30 هزار نفری در اردکان ساخته می‌شود

پیش بینی هواشناسی فارس 24 ساعت آینده | وضعیت آب و هوا فارس فردا شنبه 30 فروردین ماه 1404 | آب و هوای شیراز + هواشناسی فارس

تصاویر/ بازدید مسئولان آمل از ستاد گرامی‌داشت حماسه اسلامی ششم بهمن و جنگل آمل

بازدید مسئولان آمل از دفتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت آمل

اجازه نمی‌دهیم به اصفهان ظلم شود

شیاطین سرخ فوتبال ایران اسیر طوفان زرد؛ پرسپولیس درویش در کمای قهرمان

جدول لیگ برتر خلیج فارس | پایان هفته بیست و هفتم

چهره تیم‌های فینالیست جام حذفی هندبال مشخص شد

حساب و کتاب‌ها در طرح کالابرگ الکترونیکی؛ کوپن ادامه پیدا می‌کند؟

تجمع مردم حاجی آباد در حمایت از مردم غزه

سرطان روده؛ بیماری خاموشی که با تشخیص زودهنگام قابل کنترل است

پیش‌بینی بانک آمریکایی از طلای 3500 دلاری

آنچه سرمایه گذاران طلا باید در سال 2025 بدانند؛ بحران ذخایر در راه است؟

انجام مطالعات طرح توجیهی بازگشایی جاده خور و بیابانک-عشق آباد با دستور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد

واکنش مردم به دیدن مراسم رژه روز ارتش/ استانداران اهل سنت پزشکیان هم آمدند/ تصاویری از حاشیه مراسم رژه روز ارتش

امام جمعه شیراز: از جنگ هراسی نداریم

وزیر راه:راه‌های 2 بانده خور تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود

نگرانی جمهوری‌خواهان از به زیر کشیده شدن با سیاست های ترامپ

افزایش شیوع اوتیسم در آمریکا

بازدهی بازارها هفته چهارم فروردین 1404؛ سقوط تاریخی دلار

به دنیا آمدن نخستین گوزن زرد ایرانی در فارس

بیماری بهتاش در پایتخت واقعی بود؟

آغازبررسی‌ اصلاح حجم مبنا،دامنه‌ نوسان ومدل محاسبه‌ شاخص

ارتش و مدافعان مرزهای ایران، اسلام و انقلاب، افتخار این سرزمین هستند

مرگ 2 قاضی کهگیلویه وبویراحمدی در جاده شیراز - اصفهان

کبد چرب گرید 3 در کمین جوانان؛ این عادات غذایی را ترک کنید

آغاز عملیات اجرایی اولین جایگاه سوخت 3 منظوره در جنوب پایتخت

حمایت از ایده‌های نو در شورای توسعه فرهنگ قرآنی فارس

رسانه عبری: اسرائیل ابزار فشار ترامپ بر تهران است

نسخه طب سنتی برای مهار حساسیت‌های بهاری/ آلرژی در گرم مزاجان چه علائم و تدابیری دارد؟

وضعیت بازار سکه و طلا پس از دور دوم مذاکرات چگونه خواهد بود؟

تونل جنوبی خط 2 مترو شیراز از میدان آزادی تا سعدی حفاری شد

جان باختن دو هموطن درپی حادثه رانندگی اصفهان به شیراز

مدیران اجرایی بستر سرمایه‌گذاری و رونق تولید را فراهم کنند

دژکام: از جنگ هراسی نداریم

زمینه خانه‌دار شدن جامعه کارگری در فارس فراهم شده است

مردم به معنای واقعی کلمه صاحبان انقلاب هستند