پیام فارس

آخرين مطالب

آغاز عملیات اجرایی بزرگراه یاسوج - اقلید؛نویدبخش توسعه کهگیلویه وبویراحمد اجتماعي

آغاز عملیات اجرایی بزرگراه یاسوج - اقلید؛نویدبخش توسعه کهگیلویه وبویراحمد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - بزرگراه یاسوج - اقلید یکی از پروژه‌های زیرساختی مهمی است که سال‌ها به دلیل کمبود اعتبارات و موانع اجرایی، در بلاتکلیفی به سر می‌برد. این مسیر که می‌تواند فاصله بین یاسوج و اقلید را 20 کیلومتر کاهش دهد، علاوه بر تسهیل تردد مسافران، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و افزایش ایمنی جاده‌های استان ایفا خواهد کرد.
حالا، با تخصیص 300 میلیارد تومان اعتبار اولیه و برنامه‌ریزی برای تأمین منابع مالی پایدار، امیدها برای تکمیل این پروژه زنده شده است. پروژه بزرگراه یاسوج - اقلید: برنامه‌ها، چالش‌ها و تأثیرات اقتصادی
با آغاز عملیات اجرایی پروژه بزرگراه یاسوج - اقلید از خردادماه سال جاری، یکی از مهم‌ترین طرح‌های زیرساختی استان کهگیلویه و بویراحمد وارد فاز عملیاتی می‌شود. این پروژه که به گفته مسئولان می‌تواند مسیر یاسوج به اقلید را 20 کیلومتر کوتاه‌تر کند، سال‌ها به دلیل مشکلات اجرایی، کمبود اعتبارات و معارضات محلی متوقف مانده بود. اما اکنون، با وعده‌های جدید مسئولان وزارت راه و شهرسازی، این طرح قرار است جان تازه‌ای بگیرد.
تزریق اعتبارات ملی و چالش‌های مالی پروژه
هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی، در سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده که 300 میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده و تلاش می‌شود تا از محل مولدسازی دارایی‌های دولتی، 300 میلیارد تومان دیگر نیز به آن اختصاص یابد. همچنین، اعتبارات دیگری از محل اسناد خزانه نیز برای این پروژه پیش‌بینی شده است.
اما پرسش اساسی این است که آیا این اعتبارات برای تکمیل پروژه کافی است؟ تجربه پروژه‌های عمرانی مشابه در کشور نشان داده که هزینه‌های اجرایی چنین طرح‌هایی معمولاً از برآوردهای اولیه فراتر می‌رود. در همین استان، پروژه‌هایی مانند محور پاتاوه-دهدشت سال‌ها به دلیل کمبود منابع مالی به تعویق افتاد. بنابراین، این نگرانی وجود دارد که در میانه راه، اجرای بزرگراه یاسوج-اقلید نیز با کمبود بودجه مواجه شود و به سرنوشت پروژه‌های ناتمام دیگر دچار گردد.
اهمیت استراتژیک پروژه برای توسعه استان
استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، یکی از استان‌هایی است که همواره از ضعف در زیرساخت‌های حمل و نقل رنج برده است. نبود جاده‌های استاندارد، مسیرهای پرپیچ‌وخم کوهستانی و تصادفات جاده‌ای پرتعداد، از جمله مشکلاتی هستند که توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این استان را دشوار کرده‌اند.
بازوند، معاون وزیر راه، معتقد است که توسعه راه‌های مواصلاتی استان می‌تواند هزینه‌های تولید را 10 تا 15 درصد کاهش دهد و فضا را برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید فراهم کند. این دیدگاه تا حد زیادی درست به نظر می‌رسد، زیرا در اقتصاد، دسترسی آسان و سریع به بازارهای مصرف و تأمین مواد اولیه، یکی از مهم‌ترین عوامل در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.
مناقصه و آغاز عملیات اجرایی: آیا این بار خواسته‌ها عملی می‌شوند؟
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده که مناقصه پروژه اتصال استان به آزادراه شیراز - اصفهان در تاریخ 15 اردیبهشت انجام خواهد شد و عملیات اجرایی آن از 16 خرداد آغاز می‌شود. این خبر می‌تواند نشانه‌ای از جدیت دولت در اجرای این پروژه باشد، اما آیا این برنامه در زمان مقرر عملی خواهد شد؟
پیش‌تر، پروژه‌هایی مانند تقاطع غیرهمسطح یاسوج - مهریان به دلیل معارضات محلی و کمبود بودجه، با تأخیرهای طولانی مواجه شده‌اند. استاندار در این زمینه عنوان کرده که این طرح به کندی پیش می‌رود و دلیل آن، وجود مشکلات محلی و عدم تأمین اعتبار کافی است. اگر در پروژه بزرگراه یاسوج - اقلید نیز چنین مشکلاتی بروز کند، ممکن است زمان‌بندی اعلام‌شده برای آغاز عملیات اجرایی، بار دیگر دستخوش تغییر شود.
تصادفات جاده‌ای و ضرورت تکمیل پروژه
یکی از مهم‌ترین دلایل ضرورت اجرای پروژه، کاهش تصادفات جاده‌ای در مسیرهای پرخطر استان است. کمربندی یاسوج یکی از نقاط حادثه‌خیز استان محسوب می‌شود و طبق آمار، 11 درصد تصادفات و تلفات رانندگی کهگیلویه و بویراحمد در این محور رخ می‌دهد. به گفته استاندار، این کمربندی که بیش از 20 سال پیش کلنگ‌زنی شده، هنوز تکمیل نشده و برای تکمیل آن 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
با توجه به این شرایط، بسیاری از کارشناسان معتقدند که توسعه بزرگراه‌ها و اصلاح مسیرهای پرخطر، می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در کاهش آمار تصادفات داشته باشد. با این حال، باید دید که آیا این پروژه‌ها در اولویت‌بندی بودجه‌ای دولت قرار خواهند گرفت یا بار دیگر به دلیل کمبود منابع، به تأخیر خواهند افتاد.
فرصتی برای تحول زیرساختی در استان
آغاز عملیات اجرایی بزرگراه یاسوج - اقلید، یک گام مهم در مسیر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود. با اختصاص منابع مالی، تعیین زمان‌بندی مشخص و همکاری دستگاه‌های اجرایی، این پروژه می‌تواند نقش بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی استان ایفا کند.
با این حال، موفقیت نهایی آن به مدیریت صحیح چالش‌هایی مانند تأمین منابع مالی پایدار، رفع معارضات محلی و تسریع در فرآیندهای اجرایی بستگی دارد. اگر این موارد به‌درستی مدیریت شوند، این پروژه می‌تواند به الگویی موفق در توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای تبدیل شود و زمینه‌ساز رشد و پیشرفت بیشتر استان باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/940231/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرار به سمت حجاب به جای پاسخ درباره قطب جنوب!

آرامش پیش از طوفان؛ آیا خط قرمزهای در حال ذوب شدن هستند؟

ویتامینی که کمبود آن سبب ریزش مو می‌شود

بیش از نیمی از آمریکایی‌ها: سیاست‌های تعرفه‌ای ترامپ به اقتصاد آسیب می‌زند

درخشش بانکی‌ها و سکوت حقیقی‌ها در صنعت شیمیایی

تصاویر مزرعه بزرگ خشخاش در کازرون!

شناخت ظرفیت ادبی شیراز با مفهوم گردشگری به کودکان و نوجوانان

اطلاعیه تعطیلی ادارات کرمانشاه فردا پنجشنبه 14 فروردین 1404

پیشنهاد پوتین که اروپایی‌ها را عصبانی کرد

ویتامین‌هایی که کمبود آن‌ها سبب درد مفاصل می‌شود

پوسیدگی دندان‌ به‌دلیل کمبود این ویتامین‌ها

بانکداری با هدف خاص؛ 3 بانک مهم برای ایران

دورخیز دولت چهاردهم برای اجرای مهم‌ترین طرح صنعت نفت

افزایش حدود 3 میلیون لیتری تولید بنزین در کشور

تشکیل 287 پرونده به ارزش 880 میلیارد تومان برای مجرمان اقتصادی

بار ترافیکی سنگین در جاده‌های فارس/ 3 کشته در حوادث رانندگی

ادارات فارس فردا پنجشنبه تعطیل، بانک‌ها فعال

جشنواره موسیقی نوروزخوانی اقوام در شیراز ، فرصتی مناسب برای وفاق وهمدلی بین اقوام ایرانی و پاسداشت زبان فارسی

آمار اورژانس فارس از تصادفات روز گذشته/ یک فوتی و 180 مصدوم

نوروز، تهدید یا فرصت ، مدیریت بحران، حلقه گمشده گردشگری در فارس

پیش بینی آب و هوای استان فارس و شیراز فردا پنج شنبه 14 فروردین 1404

آیا اقتصاد ایران کمبود نقدینگی دارد؟

حسابرسی بودجه دولت تغییر کرد

صادرات ایران روی موج دلار؛ رکوردشکنی پس از دو دهه

جریمه 500 میلیون دلاری اتحادیه اروپا برای 15خودروساز

نقشه آلمان برای خاورمیانه

ترامپ حریص برای دوره سوم؛ تیر خلاص به قانون اساسی یا خیال‌پردازی؟

ساندویچ کالباس، بهترین غذای بین راهی در سفرها!/ به این باکس‌ها می‌توان اعتماد کرد؟

مصرف بنزین 16 درصد رشد یافت

تعلیق مجوز شرکت مسافرتی گران‌فروش توسط سازمان هواپیمایی

ناترازی گاز در سال جدید تشدید می‌شود؛ اصلاح تدریجی قیمت‌ها کلید حل بحران انرژی

شیراز-سپیدان، پرترددترین محور جاده‌ای فارس

اجرای طرح از سبزه تا کمپوست در شیراز

انتقاد تند فارس از نحوه برخورد با متحصنین حجاب!

بار سنگین ترافیک در 4 محور خروجی شیراز/ 3 نفر جان باختند

بن سلمان احتمالا مخالفت عربستان با حمله آمریکا به ایران را به ترامپ اعلام خواهد کرد

شیوع سرخک منجر به مسمومیت خطرناک ویتامین A می‌شود

افزایش خطر مرگ در میان افراد مبتلا به آرتروز و بیماری انسداد ریوی

یک انتخاب خوشمزه برای موقعی که رژیم هستید

تأمین برق عشایر با نیروگاه‌های خورشیدی

نسخه ویژه یک اقتصاددان برای سرمایه‌گذاری مولد

یک کشته و 8 مصدوم در تصادف زنجیره‌ای جاده نورآباد

خلیج فارس در سواحل استان بوشهر متلاطم می‌شود

ویتامینی که مصرف زیاد آن سبب خونریزی می‌شود

قطار گردشگری امسال به کدام شهرها می رسد؟

سهم 300 میلیون دلاری ایران از گردش مالی زعفران

بزرگترین صادرکنندگان چای به ایران را بشناسید

دورکاری ادارات و دستگاه‌های فارس در روز 15 فروردین‌ماه

یک جانباخته و 8 مصدوم در تصادف زنجیره‌ای جاده نورآباد

2 عملیات پروازی در یک روز برای نجات بیماران تصادفی در فارس