پیام فارس

آخرين مطالب

«ایران خودرو» به ایستگاه آخر واگذاری رسیده است سیاسی

«ایران خودرو» به ایستگاه آخر واگذاری رسیده است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - «ایران خودرو» به ایستگاه آخر واگذاری رسیده است. بزرگ ترین مجموعه خودروسازی کشور که پیشتر سهامش از طریق بورس به بخش خصوصی منتقل شده بود، حالا در پیچ نهایی برای محول کردن مدیریت به سهامداران قرار دارد و امیدوار است با تفویض امور از سوی دولت به بخش خصوصی، از پرتگاه مالی فاصله بگیرد.
بر اساس آماری که انتهای سال گذشته و شش ماهه ابتدایی امسال منتشر شد، ایران خودرو هر روز میلیاردها تومان زیان خلق کرده که روی زیان 120 هزار میلیارد تومانی اش سربار می شود.
کاهش تولید در نیمه نخست امسال در کنار تداوم روند زیان دهی با خلق 12هزار میلیارد تومان ضرر در شش ماه ابتدایی سال جاری، تنها نمونه ای از خروارها مشکلاتی است که غول خودروسازی را زمینگیر کرده. اما آیا مدیرانی که منافع شان با واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی به خطر می افتد، با این تصمیم همراهی خواهند کرد یا مانند چندین و چند سال گذشته برای حفظ صندلی های مدیریتی و منافع وابسته به آن، پشت «سپر انسانی» پناه گرفته و برای سود و بهره شخصی، در مسیر واگذاری سنگ اندازی می کنند؟ پاسخ به این سوال، نیازمند شفاف شدن ابعاد اصلی این واگذاری و پاسخ به ده پرسش اساسی است که در این باره مطرح شده.
1. چرا ایران خودرو واگذار شد؟
سهام دولت در شرکت های ایران خودرو و سایپا سال 1387 و در پی الزام اصل 44 قانون اساسی در بورس عرضه شد. جان مایه این قانون، اعتراف به ناکارآمدی مدیریت و ساختار دولتی در اداره صنایع و بنگاه های بزرگ اقتصادی و واگذاری امور به مردم بود.
2. ایران خودرو چگونه واگذار شد؟
اگرچه هدف قانونگذار از اصل 44 و انتقال های متعاقب آن کاهش تسلط دولت بر بنگاه های صنعتی و اقتصادی و سپردن امور به دست بخش خصوصی بود اما بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، دولت از طریق شرکت های وابسته به خود (19 درصد) همچنین ایجاد یک نظام سهام داری چرخه ای در شرکت های خودروسازی (24 درصد) سهام ایران خودرو را خریداری کرد. به این ترتیب بود که دولت با وجود دارابودن فقط 5 درصد سهام به صورت قانونی، به واسطه دور زدن اصل 44 و خرید سهام در هیات مدیره دست بالاتر را حفظ کرد و در این سال ها با انتصاب مدیران عملا مرکز فرماندهی و تصمیم گیری در این مجموعه را در اختیار و کنترل خود نگه داشت. رویکردی که مانع واگذاری ایران خودرو به معنای حقیقی و قانونی شد و شرایط امروز را به بزرگترین مجموعه خودروسازی کشور تحمیل کرد. سهامدار عمده ایران خودرو که بیش از 30 درصد از سهام این شرکت را خریداری کرده ، کنسرسیومی است که پیشتر در بخش قطعه سازی و خودروسازی فعال بود. با این تفاوت که دولت سهام تودلی ایران خودرو را با استفاده از اموال ایران خودرو خریداری کرد، اما بخش خصوصی با پرداخت پول از جیب خود و نه جیب مردم 30 درصد سهام این شرکت را خرید
3. چه کسی باید مدیر ایران خودرو را انتخاب کند؟
بر اساس قوانین و آیین نامه های متعارف، سهامداران اعضای هیات مدیره را انتخاب می کنند و هیات مدیره نیز مدیرعامل را منصوب می کند؛ با این حال در یکی دو دهه ای که از واگذاری سهام ایران خودرو گذشته است، دولت اجازه ابتکار عمل به سهامداران بخش خصوصی را نداده است و همواره خود به صورت مستقیم و غیرمستقیم مدیران این مجموعه را منصوب کرده است. نکته قابل تأمل این است که این انتصاب ها، عموما سیاسی و به عنوان پاداشی برای همراهان تلقی شده؛ چنانکه به تازگی «علی علیلو»، یکی از نمایندگان سابق مجلس و از اعضای ارشد هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان افشا کرد فقط در ایران خودرو 162 شرکت اقماری تاسیس شده که بسیاری از آن غیر ضروری است و عمدتا بخاطر چشم روشنی به افراد بذل و بخشش شده است. بدل شدن ایران خودرو به پاتوق مدیران یکی از دلایل زیان دهی ایران خودرو عنوان شده و این انتظار را از سوی افکار عمومی ایجاد کرده که مدیریت این مجموعه هرچه سریع تر به سهامداران اصلی از بخش خصوصی منتقل شود. از کنسرسیومی که ده ها سال در بخش قطعه سازی (شرکت کروز) و خودروسازی (مجموعه بهمن) فعال و موفق بوده و 30 درصد سهام ایران خودرو را نیز خریداری کرده به عنوان یکی از گزینه های اول برای تصدی بر ایران خودرو نام می برند.
گروه بهمن 72 سال پیش یعنی سال 1331 با نام «ایران خلیج کو» متولد شد و امروز شرکت ‎های بهمن موتور، بهمن دیزل، سیبا موتور، اتوبوس سازی ستاره نیک آریا (اسنا)، ایران دوچرخ، تیوان، شرکت صنایع ایران، شرکت صنایع ریخته گری ایران، بهمن لیزینگ و شاسی سازی را شامل می شود.
4. آیا پس از واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی، نیروهای شاغل در این مجموعه اخراج و بیکار می شوند؟
شرکت بهمن که از اول انقلاب به صورت دولتی و خصولتی اداره می شد، از سال 1395به بخش خصوی منتقل شد و هنگام واگذاری با همین سوال هایی مواجه گردید که امروز درباره ایران خودرو مطرح است. این در حالی است که تعداد نیروهای مجموعه بهمن سال 94 یعنی پیش از واگذاری 3668 نفر بود که طی هشت سال به 7366 نفر افزایش یافت؛ به زبان ساده تعداد نیروی انسانی بهمن بعد از انتقال به بخش خصوصی 2 برابر شد و شرکت بهمن موتور را چهل و ششمین شرکت برتر ایران از نظر رشد اشتغال زایی کرد؛ سرنوشتی که می تواند برای ایران خودرو تکرار شود.
5. تجربه شرکت کروز و بهمن در قطعه سازی و خودروسازی چه می گوید؟
قطعه سازی، ستون فقرات خودروسازی است و امروز کروز به عنوان بزرگ ترین قطعه ساز خودرویی در غرب آسیا با تولید 4000 نوع قطعه در تیراژ بالای 60 میلیون در سال، بسیاری از نیازمندی های ایران خودرو و سایپا را تأمین می کند. گروه بهمن نیز امروز علاوه بر سهم 25 درصدی در بازار خودروهای تجاری کشور، با فیدلیتی، دیگنیتی و ریسپکت بازار پر متقاضی ای در بخش خودروهای سواری دارد. مساحت گروه بهمن موتور در ابتدای خصوصی سازی 25 هکتار بود که در حال حاضر با ایجاد برنامه های توسعه ای و تنوع در محصولات، فضای فیزیکی مجموعه را به 163 هکتار رسانده است؛ یعنی 6 برابر.
6. آیا کلید «بهمن» به قفل «ایران خودرو» هم می خورد؟
وقتی صورت مساله یکی است، قاعدتا جواب هم یکسان خواهد بود. آنچه امروز ایران خودرو را فشل و ناکارآمد کرده است، 9 سال پیش در مقیاسی متفاوت گروه بهمن را تحت الشعاع قرار داده بود. چراکه مدیریت دولتی در تمامی صنایع و بخش ها به دلیل «عمر کوتاه»، «وابستگی به دولت و تغییرات آن»، «عدم اختیار و قدرت لازم برای تصمیم گیری و تصمیم سازی»، «بروکراسی دست وپاگیر»، «تورم نیروی انسانی» و... ماحصلی جز ناکارآمدی و هزینه زایی ندارد. واقعیت این است که ساختارها و مدیریت دولتی بر پایه هزینه کرد بدون توجه یا بررسی نتیجه بنا شده است، در حالی که در بخش خصوصی هر هزینه ای مشروط به کسب سود است. بر این اساس نه تنها قفل ایران خودرو، بلکه قفل عموم صنایع و بنگاه های دولتی و خصولتی با شاه کلید واگذاری به بخش خصوصی باز می شود.
7. چرا مدیر بخش دولتی نمی تواند، اما مدیر بخش خصوصی می تواند؟
مدیران دولتی فارغ از نام‍شان عمدتا در پروسه ای سیاسی انتخاب می شوند. حتی اگر این انتخاب و انتصاب بر مبنای تخصص، تجربه و توانمندی باشد، پوسته سخت ساختار دولتی اجازه تصمیم گیری و تصمیم سازی به مدیران نمی دهد. مدیری که باید به 27 دستگاه پاسخگو باشد، اجازه یا توان مالی اصلاح پلتفرم های قدیمی را ندارد، نمی تواند اولویت ها را انتخاب کرده و منابع را بر اساس آن تخصیص دهد، چگونه می تواند در راس یک مجموعه منشأ اثر باشد؟
8. حاکمیت درباره واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی چه دیدگاهی دارد؟
بهمن ماه سال گذشته بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان بازدید از نمایشگاه توانمندی های تولید داخل، گلایه و مطالبه سهامداران بخش خصوصی ایران خودرو درباره واگذاری مدیریت این مجموعه را شنیدند و یک روز بعد در سخنرانی خود فرمودند: «من دیروز شنیدم که در بعضی شرکت هایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با اینکه دولت سهم زیادی ندارد، مدیریت در اختیار دولت است. به نظر من این منطق ندارد. از شیوه های قانونی استفاده کنند و به خود مردم و سهامداران در واقع اختیار بدهند منتهی نظارت بشود.» آیت الله رئیسی، رئیس جمهور سابق نیز اسفند سال 1400 در فرمان هشت ماده ای خودرویی، خطاب به وزارت صمت دستور داد واگذاری مدیریت دولتی شرکت ایران خودرو به بخش غیر دولتی تعیین تکلیف شود. مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید نیز در چند ماه ابتدایی دولتش بارها از ضرورت کاهش تصدی گری دولتی حمایت کرده و خواستار تعیین تکلیف هرچه سریع تر شرکت های دولتی زیان ده شده است. رئیس قوه قضائیه نیز به تازگی خواستار کاهش تصدی گری دولت و واگذاری به بخش خصوصی شده که همگی بیانگر نگاه و اراده حاکمیت بر این انتقال است.
9. آیا بخش خصوصی به دنبال تعطیلی ایران خودرو و واردات خودروست؟
واردات، نه تنها مشکلات صنعت خودروسازی در کشور را حل نخواهد کرد، بلکه مولد معضلاتی تازه چون تأمین و دسترسی به قطعات یدکی، صرف هزینه و زمان بیشتر برای خرید قطعات مصرفی و استهلاکی، خدمات پس از فروش، گارانتی و ... خواهد شد که در کشور ما به کرات تجربه شده است. امروز هیچ کشوری صنعت خودروسازی خود را تعطیل و زنجیره حمل ونقلش را به خارج از کشور وابسته نمی کند. ایران خودرو نیز به عنوان بزرگ ترین خودروساز کشور تا کنون بار اصلی تأمین خودرو در کشور را به دوش کشیده و سرمایه ای ملی و ظرفیتی عظیم از توان فنی و نیروی انسانی متخصص است که با تغییر مدیریت، امکان و فضای بیشتری برای فعال شدن پتانسیل هایش خواهد یافت.
10. آیا مدیرانی که منافع شان با واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی به خطر می افتد، با این تصمیم همراهی خواهند کرد یا مانند چندین و چند سال گذشته برای حفظ صندلی های مدیریتی و منافع وابسته به آن، پشت «سپر انسانی» پناه گرفته و برای سود و بهره شخصی، در مسیر واگذاری سنگ اندازی می کنند؟
افکار عمومی، رسانه ها و تحلیلگران امیدوارند پاسخ به بخش اول این سوال مثبت باشد و تمامی مدیران و ذی نفعان این مجموعه با مقدم دانستن منافع ملی به مطامع شخصی اجازه دهند ایران خودرو به ریل تولید حداکثری، افزایش کیفیت محصولات و سوددهی بازگردد. اما اگر معدود مدیران دولتی یا افرادی که منافع شخصی شان در گرو حضور پشت میزهای مدیریتی این مجموعه است، قصد مانع تراشی از طریق اشاعه اکاذیب، شبهه افکنی و به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی ایجاد ترس و اضطراب در دل مردم داشته باشند از دستگاه های نظارتی و قضایی انتظار می رود در راستای عمل به وظیف ذاتی خود جلوی باج خواهی ها و مانع تراشی های مخالف منافع ملی بایستد. یعنی قانون اجرا شود نه مساعدتی شود و نه حمایتی نیاز است.
ایجاد برنامه‌های توسعه‌ای و تنوع در محصولات، فضای فیزیکی مجموعه را به 163 هکتار رسانده است؛ یعنی 6 برابر 
آیا کلید «بهمن» به قفل «ایران خودرو» هم می‌خورد؟
وقتی صورت‌مساله یکی است، قاعدتا جواب هم یکسان خواهد بود. آنچه امروز ایران خودرو را فشل و ناکارآمد کرده است، 9 سال پیش در مقیاسی متفاوت گروه بهمن را تحت‌الشعاع قرار داده بود. چراکه مدیریت دولتی در تمامی صنایع و بخش‌ها به‌دلیل «عمر کوتاه»، «وابستگی به دولت و تغییرات آن»، «عدم اختیار و قدرت لازم برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی»، «بروکراسی دست‌وپاگیر»، «تورم نیروی انسانی» و... ماحصلی جز ناکارآمدی و هزینه‌زایی ندارد. واقعیت این است که ساختارها و مدیریت دولتی بر پایه هزینه‌کرد بدون توجه یا بررسی نتیجه بنا شده است، در حالی که در بخش خصوصی هر هزینه‌ای مشروط به کسب سود است. بر این اساس نه تنها قفل ایران خودرو، بلکه قفل عموم صنایع و بنگاه‌های دولتی و خصولتی با شاه‌کلید واگذاری به بخش خصوصی باز می‌شود.
چرا مدیر بخش دولتی نمی‌تواند، اما مدیر بخش خصوصی می‌تواند؟
مدیران دولتی فارغ از نام‍شان عمدتا در پروسه‌ای سیاسی انتخاب می‌شوند. حتی اگر این انتخاب و انتصاب بر مبنای تخصص، تجربه و توانمندی باشد، پوسته سخت ساختار دولتی اجازه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی به مدیران نمی‌دهد. مدیری که باید به 27 دستگاه پاسخگو باشد، اجازه یا توان مالی اصلاح پلتفرم‌های قدیمی را ندارد، نمی‌تواند اولویت‌ها را انتخاب کرده و منابع را بر اساس آن تخصیص دهد، چگونه می‌تواند در راس یک مجموعه منشأ اثر باشد؟
حاکمیت درباره واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی چه دیدگاهی دارد؟
بهمن‌ماه سال گذشته بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل، گلایه و مطالبه سهامداران بخش خصوصی ایران خودرو درباره واگذاری مدیریت این مجموعه را شنیدند و یک روز بعد در سخنرانی خود فرمودند: «من دیروز شنیدم که در بعضی شرکت‌هایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با اینکه دولت سهم زیادی ندارد، مدیریت در اختیار دولت است. به نظر من این منطق ندارد. از شیوه‌های قانونی استفاده کنند و به خود مردم و سهامداران در واقع اختیار بدهند منتهی نظارت بشود.» آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور سابق نیز اسفند سال 1400 در فرمان هشت‌ماده‌ای خودرویی، خطاب به وزارت صمت دستور داد واگذاری مدیریت دولتی شرکت ایران خودرو به بخش غیر دولتی تعیین‌تکلیف شود. مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید نیز در چند ماه ابتدایی دولتش بارها از ضرورت کاهش تصدی‌گری دولتی حمایت کرده و خواستار تعیین‌تکلیف هرچه سریع‌تر شرکت‌های دولتی زیان‌ده شده است. رئیس قوه قضائیه نیز به تازگی خواستار کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری به بخش خصوصی شده که همگی بیانگر نگاه و اراده حاکمیت بر این انتقال است.
آیا بخش خصوصی به دنبال تعطیلی ایران خودرو و واردات خودروست؟
واردات، نه تنها مشکلات صنعت خودروسازی در کشور را حل نخواهد کرد، بلکه مولد معضلاتی تازه چون تأمین و دسترسی به قطعات یدکی، صرف هزینه و زمان بیشتر برای خرید قطعات مصرفی و استهلاکی، خدمات پس از فروش، گارانتی و ... خواهد شد که در کشور ما به‌کرات تجربه شده است. امروز هیچ کشوری صنعت خودروسازی خود را تعطیل و زنجیره حمل‌ونقلش را به خارج از کشور وابسته نمی‌کند. ایران خودرو نیز به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور تا کنون بار اصلی تأمین خودرو در کشور را به دوش کشیده و سرمایه‌ای ملی و ظرفیتی عظیم از توان فنی و نیروی انسانی متخصص است که با تغییر مدیریت، امکان و فضای بیشتری برای فعال‌شدن پتانسیل‌هایش خواهد یافت.
آیا مدیرانی که منافع‌شان با واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی به خطر می‌افتد، با این تصمیم همراهی خواهند کرد یا مانند چندین و چند سال گذشته برای حفظ صندلی‌های مدیریتی و منافع وابسته به آن، پشت «سپر انسانی» پناه گرفته و برای سود و بهره شخصی، در مسیر واگذاری سنگ‌اندازی می‌کنند؟
افکار عمومی، رسانه‌ها و تحلیلگران امیدوارند پاسخ به بخش اول این سوال مثبت باشد و تمامی مدیران و ذی‌نفعان این مجموعه با مقدم‌دانستن منافع ملی به مطامع شخصی اجازه دهند ایران خودرو به ریل تولید حداکثری، افزایش کیفیت محصولات و سوددهی بازگردد. اما اگر معدود مدیران دولتی یا افرادی که منافع شخصی‌شان در گرو حضور پشت میزهای مدیریتی این مجموعه است، قصد مانع‌تراشی از طریق اشاعه اکاذیب، شبهه‌افکنی و به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی ایجاد ترس و اضطراب در دل مردم داشته باشند از دستگاه‌های نظارتی و قضایی انتظار می‌رود در راستای عمل به وظیف ذاتی خود جلوی باج‌خواهی‌ها و مانع‌تراشی‌های مخالف منافع ملی بایستد. یعنی قانون اجرا شود نه مساعدتی شود و نه حمایتی نیاز است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/901237/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زیر ضرب موافقان

رمزگشایی از پیام سودانی به تهران

دو عامل مهم در پیر شدن مغز انسان

کاهش رشد تومورهای سرطانی با این رژیم‌های غذایی

4 راهکار خانگی برای کاهش سوزش معده بدون مصرف دارو

راه کارهای نماینده مجلس برای کنترل بازار مسکن

روز پدر امسالت رو با هدیهٔ متبرک حرم امام‌رضا (ع)، ماندگار کن

کارشناس تلویزیون: از LPG بی‌نیازیم اما بنزین وارد می‌کنیم

چالش‌های جدید جایگاه داران گاز فشرده چیست؟

بیش از 98 درصد آب شرب کشور سالم است

نرخ‌ سازی در روزهای تعطیل جواب نداد

خسارت 1266 میلیارد دلاریِ 13 طوفان در آمریکا

ناترازی 9 میلیون لیتری بنزین در کشور با مصرف CNG و LPG حل می‌شد

سهم 73 درصدی بخش خانگی از گاز طبیعی

میزان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در کمیسیون تلفیق مشخص شد

تأسیس صندوق هزارمیلیاردی سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر شرکتی فارس تصویب شد

آغاز پروازهای مستقیم به اروپا از 12 بهمن ماه

شیراز پیشگام در واکسیناسیون هاری و دیفتری-کزاز پاکبانان

3 انتصاب جدید در استان فارس

جزئیات جدیدی از توافق پیشنهادی آتش‌ بس در نوار غزه

پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری بهمن از فردا

طرز تهیه پلو اسفندی؛ غذای فراموش شده استان فارس

عرضه بلیت‌ قطارهای بهمن ماه بدون افزایش قیمت

دختر دانش آموز کازرونی خودکشی کرد! علت چه بود؟

کانون‌های مساجد فارس میزبان ارادتمندان مولا علی (ع) و معتکفین می‌شوند

ماموریت مهم مدیران جدید هلدینگ خلیج فارس؛ هفته سرنوشت‌ساز در انتظار استقلال

حاجی بابایی: تلاش می‌کنیم شرایطی فراهم کنیم که مردم راحت‌تر در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کنند

محیی الدین حوری در دمشق ترور شد

تشریح جزییات هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در شیراز

صالحی: وقتی مجال‌های موسیقی را تنگ و تنگ‌تر می‌کنیم ذائقه ایرانی به سمت موسیقی کره‌ای می‌رود

ثبت اعزام مبلغان دفتر تبلیغات از ابتدای بهمن

تعمیرات داخل مسجد ثبت ملی «حاج کریم صراف» همچنان ادامه دارد + فیلم

یک عالم اهل‌سنت ترور شد

رسانه ها نقد منصفانه و امید آفرینی را سرلوحه کار خود قرار دهند

حضور مردم در 22 بهمن، حماسه‌ای بزرگ خواهد بود

تعمیرات غیرمجاز داخل مسجد ثبت ملی «حاج کریم صراف» همچنان ادامه دارد + فیلم

«مهیار عیار» و «زیرخاکی» پرمخاطب‌های تلویزیون

تصاویر/ «شالوهای» خلیج فارس

هتل های نزدیک حرم شاهچراغ شیراز به همراه آدرس و تصاویر

مبانی مذهبی و اعتقادی در کشور به‌ویژه در شیراز، همواره پویا و پاینده بوده و خواهد بود

جزئیات تازه از توافق آتش بس؛ چند اسیر فلسطینی آزاد خواهند شد؟

جزئیات جدید از توافق پیشنهادی آتش‌ بس در غزه

حمایت هلدینگ‌ خلیج فارس از تولیدکنندگان داخلی که توانسته‌اند بر لبه دانش حرکت کنند

حفظ کاربری باغ ها، صیانت از اراضی ملی است

احتمال پایان زیرگذر نیمه مسقف گویم بعد از دو سال

ترور یک عالم اهل‌ سنت در دمشق

آغاز پروازهای مستقیم به اروپا از 12 بهمن ماه: بازگشت به آسمان‌های پرمخاطره

از محبّت و مهربانی خدا پیش فرزندانتان صحبت کنید

عارف در جلسه برنامه‌ریزی 22 بهمن: به شدت از «دولتی شدن» پرهیز شود | بصورت خودجوش صورت گیرد تا دشمن بفهمد

عوامل اصلی درگیری در مسابقات کشتی استان فارس تعلیق شدند