بزرگراه زابل ـ زاهدان پس از 22 سال افتتاح شد
اقتصادي
بزرگنمايي:
پیام فارس - ایرنا / زاهدان به طور کامل بطول 200 کیلومتر با اعتبار 25 هزار میلیارد ریال امروز جمعه توسط رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح بزرگراه زابل - زاهدان گفت: عملیات اجرایی این پروژه مهم راه سازی سیستان و بلوچستان از سال 1385 در قالب هفت قطعه آغاز و به مرور قطعات آن به مناقصه گذاشته شد.
مهدی پارسی افزود: اگر چنانچه عملیات ساخت و تکمیل این بزرگراه را در مدت 18 سال در سه بازه 6 ساله در نظر بگیریم در 6 سال اول 34 کیلومتر، 6 سال دوم 59 کیلومتر و در 6 سال سوم 107 کیلومتر آن به اتمام رسید.
وی بیان کرد: اعداد و ارقام ذکر شده موید این نکته است که روند اجرا و سرعت بخشیدن به این پروژه در 6 سال پایانی بود بهطوری که 107 کیلومتر آن در این مدت به سرانجام رسید.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: این پروژه با همت مسوولان و تلاش ویژه عوامل اجرایی در چند سال اخیر با وجود توفانهای 180 روزه، دمای بالای 50 درجه و کمبود منابع آبی و همچنین سرمای استخوان سوز زمستان در دیماه جاری به اتمام رسید.
وی ادامه داد: هفت میلیون و 399 هزار و 586 متر مکعب عملیات زیرسازی به همراه 586 هزار و 560 تن آسفالت و سه هزار و 647 تن آرماتور و آهن آلات در عملیات ساخت بزرگراه زابل- زاهدان به طول 200 کیلومتر توسط اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان انجام شد.
پارسی افزود: عملیات زیر سازی این پروژه مهم سیستان و بلوچستان شامل چهار میلیون و 891 هزار و 341 متر مکعب خاکریزی، یک میلیون و 372 هزار و 722 متر مکعب خاکبرداری، 792 هزار متر مکعب زیر اساس، 343 هزار و 500 متر مکعب اساس و 172 هزار و 499 متر مکعب بتن ریزی بوده است.
وی بیان کرد: همچنین در طول 200 کیلومتر بزرگراه زابل- زاهدان از سال 1385 تاکنون 560 دستگاه پل و آبرو به همراه 2 دستگاه پل بزرگ نهراب بطول 192 متر و پل شیله به طول 176 متر ساخته شده است.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: اعتبار هزینه شده در این پروژه 2.5 همت معادل 25 هزار میلیارد ریال و ارزش روز این بزرگراه حدود هفت همت معادل 70 هزار میلیارد ریال است و با بهره برداری آن برای نخستین بار ارتباط بزرگراهی 2 شهرستان استان برقرار شد.
به گزارش ایرنا، هم مرزی استان سیستان و بلوچستان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آبهای آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهرهمندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچههای مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته اما راههای این خطه بویژه مسیر چابهار - میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.
با توجه به اینکه حمل و نقل یکی از مسائل مهم و اساسی و به عنوان یکی از ارکان پیشرفت استان و زندگی مردم برای جابجایی مسافر و بار در حوزه داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است تلاش شده است که در شرایط بسیار دشوار اقتصادی کنونی با تکمیل کریدور شمال به جنوب مسیر توسعه استان هموار شود.
بی شک بهره برداری از این پروژه آرزوی دیرینه مردم این خطه را محقق و میتواند توسعه جهشی در بخش های مختلف را برای استان به همراه داشته باشد.
-
جمعه ۲۱ دي ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵:۰۶
-
۸ بازديد
-
-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/900463/