پیام فارس

آخرين مطالب

پایان اعتماد به سلبریتی‌ها مقالات

پایان اعتماد به سلبریتی‌ها
  بزرگنمايي:

پیام فارس - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
گزارشی آماری از وضعیت اعتماد اجتماعی به سلبریتی‌ها که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده است
لیلا شریف| سلبریتی‌ها چه می‌پوشند؟ چه می‌گویند؟ و چطور فکر می‌کنند؟ این سؤال‌ها تا همین چند سال پیش برای بسیاری از مردم مهم و هواداری از این چهره‌ها به زندگی مردم منگنه شده بود؛ اما کم کم با حضور اینفلوئنسرها (افراد معروف شده به وسیله شبکه‌های اجتماعی) این سلبریتی‌ها بودند که از خاطره افراد کم‌رنگ شدند؛ موضوعی که پایش به پژوهش‌های رسمی هم باز شده است و برخلاف تصور عمومی باید قبول کنیم که دیگر سلبریتی‌ها مانند گذشته نقشی در تصمیم‌گیری مردم ندارند و حتی در یک‌سری موضوعات مانند تبلیغ کالا، اخبار و بحران مورد اعتماد نیستند.
بی‌اعتمادی 24درصد مردم به سلبریتی‌ها
افکارسنجی ملت که یکی از زیرمجموعه‌های مرکز پژوهش‌های مجلس است، در مردادماه سال 1403این موضوع را مورد بررسی قرار داد و مشخص شد که 24درصد مردم به سلبریتی‌ها(در این پژوهش منظور شخصیت‌های مشهوری مانند برخی از ورزشکاران، ‌بازیگران، ‌خواننده‌ها، سیاستمداران و...) اصلا اعتماد ندارند.
جامعه آماری پیمایش، افراد 15سال و بیشتر در کل کشور بوده‌اند. در این پیمایش تعداد 1200پرسشنامه به روش تلفنی از این جامعه آماری گردآوری شده است. هدف از اجرای این پیمایش، سنجش دیدگاه مردم درباره فرهنگ سلبریتی و هواداری در جامعه ایران است.



62درصد «نه» به تبلیغ سلبریتی‌ها
این تحقیق در کمال تعجب بر تصور عمومی در مورد تأثیر سلبریتی‌ها در انتخاب یک کالا خط قرمز کشید و نشان داد که مردم آنچنان که در فضای مجازی تصور می‌شود به «کیفیت کالای تبلیغ شده» افراد مشهور و سلبریتی اعتماد بالایی ندارند.
در این بخش از پژوهش از مصاحبه‌شوندگان پرسیده شد که «اگر یک سلبریتی کالایی را تبلیغ کند، در چه صورت به کیفیت آن کالا اعتماد می‌کنید؟» پاسخ به این سؤال نگاه واقع بینانه‌ای از انتخاب‌های جامعه ترسیم کرده است:

پیام فارس

بی‌اعتماد به سلبریتی‌ها در مواقع بحرانی
سیل، زلزله و آتش‌سوزی مواردی هستند که می‌توانند کشور را در موقعیت بحرانی قرار دهند؛ در این مواقع برخی از سلبریتی‌ها وارد میدان شدند تا مسیر بازگشت به شرایط عادی را برای مردم آسیب‌دیده فراهم کنند. در این میان معدود سلبریتی‌های مشهوری وجود دارند که در گذر زمان به نقطه اطمینان مردم تبدیل شده‌اند، نکته این پژوهش هم آن را تأیید می‌کند.
مصاحبه‌شوندگان این پژوهش در پاسخ به سؤال«در مواقعی که در کشور بحرانی مثل سیل یا زلزله اتفاق می‌افتد، برخی از سلبریتی‌ها اقدام به جمع‌آوری پول از مردم می‌کنند، در چه صورتی به اقدام آن سلبریتی اعتماد می‌کنید؟»
هر چند فاصله میان افرادی که «کلا به اقدام سلبریتی اعتماد نمی‌کنند»، با افرادی که «درصورت مشهور بودن سلبریتی در جامعه» اعتماد می‌کنند، اندک است اما گزینه اول با فاصله 6درصد در رتبه اول ایستاده و باید گفت که میزان اعتماد به سلبریتی‌ها در مواقع بحران کم است:

پیام فارس

واکنش جامعه به سلبریتی‌های اخبارگو
افراد مشهور در موضوعات مختلف خود را صاحب‌نظر می‌دانند و گاهی هم افراد به جای آنکه اخبار را از کانال‌ها و رسانه‌های رسمی دنبال کنند، منتظر تحلیل سلبریتی‌ها می‌مانند.
مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش موضوع اعتماد به اخبار منتشر شده از سوی سلبریتی‌ها را مورد بررسی قرار داد و در کمال تعجب مشخص شد که 7/89درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند به اخباری که از سوی سلبریتی‌ها منتشر می‌شود، اعتماد نمی‌کنند.

پیام فارس

سلبریتی‌ها باید مالیات بدهند
دریافت مالیات از افراد مشهور شبکه‌های اجتماعی موضوعی است که در سال‌های اخیر بارها مورد پیگیری قرار گرفته است؛ هر چند سازمان امور مالیاتی سازوکاری برای دریافت مالیات از این افراد مشخص کرده اما هنوز هم راه‌های گریز باز هستند.
در این پژوهش نیز مصاحبه‌شوندگان در پاسخ به سؤال«نظر شما درباره مالیات گرفتن از قراردادهای کاری سلبریتی‌ها چیست؟» با ثبت 7/83درصد، اعلام کردند که سلبریتی‌ها حتما باید مالیات پرداخت کنند و تنها 6/11درصد به این باور داشتند که سلبریتی‌ها باید از پرداخت مالیات معاف شوند.

پیام فارس

آمارهای کلی چه می‌گویند؟
نگاهی به کل آمار به‌دست آمده از پاسخ مصاحبه‌شوندگان نشان می‌دهد که در موضوعات مربوط به تبلیغات، بحران و اخبار، اعتماد به سلبریتی‌ها جایگاه مثبتی ندارد.
نگاهی کلی نشان می‌دهد که حدود یک چهارم از مردم(3/24درصد) اصلا به سلبریتی‌ها اعتماد ندارند و همچنین در موضوعات ذکر شده 6/3درصد به سلبریتی‌های مشهور و 2درصد فقط به سلبریتی محبوب خود اعتماد دارند.
متوسط شاخص اعتماد زنان به سلبریتی‌ها بیشتر از مردان است.
با افزایش سن، اعتماد به سلبریتی‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ متوسط شاخص اعتماد برای جوانان، میانسالان و سالمندان به‌ترتیب 7/4، 1/4و 6/3 است.
با افزایش سطح تحصیلات، اعتماد به سلبریتی‌ها کاهش پیدا می‌کند. متوسط شاخص اعتماد برای افراد با سطح تحصیلی زیردیپلم، دیپلم، دانشگاهی به‌ترتیب 5، 25/4و 7/3است.
روستاییان اعتماد بیشتری به سلبریتی‌ها دارند. متوسط شاخص اعتماد برای روستاییان، ساکنان شهرهای تابعه و ساکنان مراکز استان‌ها به‌ترتیب 4/9، 4/4و 3/75 است.
سلبریتی‌های داخل یا خارج از کشور؟
در میان سلبریتی‌های ایرانی که ساکن کشور و خارج از کشور هستند، مردم بیشتر به سمت داخلی‌ها تمایل دارند و این علاقه در آمار به‌دست آمده از سوی مرکز پژوهش‌ها نیز عیان است:

پیام فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/887909/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای ترور قیس خزعلی چیست؟

کنسرت بزرگ "گروه موسیقی آوای مهر گیلان"

نداشتن اتحاد مهم ترین مشکل جامعه کشتی فارس است – آفتاب نو | اخبار ورزشی

تصاویر/ برگزاری جلسه انعقاد تفاهم‌نامه‌ سالانه جام شهدای ششم بهمن و جنگل آمل

صفری: شهید سلیمانی نماد امیدآفرینی و الگویی برای جوانان است

نفرات برتر 5 وزن نخست پیکار‌های کشتی فرنگی قهرمانی کشور مشخص شدند

«خانیمن» سرزمین 1200 ساله دانه‌های مروارید / برنج کاران خانیمن برای حضور در بازار استان‌های شمالی و پایتخت کشور برنامه‌ریزی کنند

*پیام تبریک مهندس پورکیا به مناسبت هشتم دی ماه روز صنعت پتروشیمی*

برنامه و مکان مسابقات مرحله یک هشتم جام حذفی فوتبال/ زمان ال‌کلاسیکو مشخص شد – خبرگزاری ورزش ایران

پنج فرنگی کار قهرمان دیگر ایران فردا چه کسانی هستند؟

ضروری است صنایع آب بر پساب پیش خرید و جایگزین آب شرب شود

مکتب حضرت فاطمه (س) عالی‌ترین کلاس تربیت دینی

(تصاویر) جشنواره خواجه عطا در ساحل خلیج فارس

برگزاری همایش رتبه‌بندی کارخانه‌های تولید خوراک دام، طیور و آبزیان در شیراز

وحشت اسرائیل از سوریه جدید

مانور دکترین

قمار ژئوپلیتیکی خونین کیم

قند پنهان در نوشیدنی‌ها!

انیمیشن سه بعدی چگونه درست کردن شکستگی انگشت پا

گزارش صداوسیما از فراز و فرود طرح کالابرگ الکترونیکی

قیمت انواع خودرو؛ رانا در بازار غرق شد

متقاضیان وام ازدواج بخوانند

جدول لیگ برتر پس از توقف استقلال و فولاد

امضای قرارداد همکاری میان شرکت صبا فولاد خلیج فارس و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

نشست همیاران تبلیغ و همسران روحانیون اهل سنت روانسر برگزار شد

انعقاد تفاهمنامه برگزاری سالانه جام شهدای ششم بهمن و جنگل آمل

مبلغ دقیق عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد

نتایج پنج وزن نخست مسابقات کشتی فرنگی بزرگسالان در شیراز مشخص شد+فیلم

کشتی فرنگی قهرمانی کشور| فینالیست‌های 5 وزن دوم مشخص شدند

آیا مدارس شیراز و فارس فردا شنبه هشتم دی ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس فارس فردا 8 دی 1403

معرفی برگزیدگان بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی فارس

4 واریزی مهم برای بازنشستگان تا پایان 1403

گزارش تصویری از دیدار استقلال و چادرملو اردکان

مبلغ واریزی عیدی بازنشستگان برای سال 1404چقدر است؟/ جزئیاتی از زمان واریز عیدی

کریسمس خونین غزه

برای مذاکرۀ بی‌ایده ذوق مرگ نشوید

گاردین: سیتی چطور تبدیل به بدترین تیم دنیا شد؟

واپسماندگی دلیل ندارد، علت دارد

سلطان سیاست در سایه

غده تیروئید در بدن چه نقشی دارد؟

افرادی که طبع سرد دارند، نمی‌توانند در بدن ید جمع آوری کنند

کشف 3 هزار قبضه اسلحه قبل از ورود به ایران

آمار نگران‌کننده از اجاره نشین‌ها؛ نیمی از مستاجران حتی با داشتن کار و درآمد در معرض بی خانمانی هستند

اعلام قیمت یک دست کله‌پاچه؛ رییس اتحادیه طباخان: کسانی که دنبال غذای لاکچری هستند کله‌پاچه می‌خورند

کالبد شکافی گام اول حذف فیلترینگ

حساب صرافی‌های رمز ارزی دوباره مسدود شد

شاخ‌وشانه قطر برای اروپا؛ ارسال گاز متوقف می‌شود؟

توقف تولید سیمان در تهران و خراسان؛ کوره‌ 22 کارخانه سیمانی خاموش شد

قیمت نجومی بلیت بازی استقلال و چادرملو! +عکس

این شهر دومین شهر آلوده کشور شد