پیام فارس

آخرين مطالب

واریز وجه معامله به کارت بانکی نفر سوم ممنوع شد اقتصادي

واریز وجه معامله به کارت بانکی نفر سوم ممنوع شد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - تسنیم /ترویج کارتهای اجاره ای و پرداخت وجه در معاملات به حساب نفر سوم، موجب شده تا بانک مرکزی ضمن ابلاغ الزامات قانونی مبارزه با پولشویی شرایط جدیدی را برای انتقال وجه در نظر بگیرد.
بانک مرکزی بخشنامه الزامات قانونی مبارزه با پولشویی را به شبکه بانکی و مشتریان بانک ها ابلاغ کرد.
 برهمین اساس و در راستای ارتقای سطح اثربخشی و کارایی نظام مبارزه با پولشویی، وجود تناظر و احراز تطابق فیمابین "تراکنش‌های بانکی اشخاص" با "جریان اسناد و اطلاعات مربوط به مبادلات کالاها و خدمات آن‌ها" الزامی است.
طبق قانون اشخاص باید وجه معامله را به حساب همان طرف معامله یا قرارداد واریز کنند و از انجام هرگونه تراکنش و معاملات مالی الکترونیکی غیرقابل ردیابی احتراز کنند. 
همچنین شبکه بانکی نقل و انتقالات الکترونیکی وجوه بالاتر از "چهار میلیارد‌ریال" روزانه مشتری حقیقی و کلیه نقل و انتقالات الکترونیکی وجوه بالاتر از "10 میلیارد‌ریال" روزانه مشتری حقوقی و حساب‌های سپرده تجاری مشتری حقیقی، انتقال وجه را منوط به تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط و ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه کند.


طبق اعلام بانک مرکزی؛ یکی از عوامل اصلی در ارتقای سطح اثربخشی و کارایی نظام مبارزه با پولشویی در کشور، وجود تناظر و احراز تطابق فیمابین " alt="پیام فارس" width="100%" />

از آنجایی‌که به موجب بند "ث" ماده (58) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1402؛ «تسویه هرگونه دین و یا بدهی فقط با پول رایج کشور امکان‌پذیر است، مگر آن‌که قانون، شیوه دیگری را تعیین کرده یا با رعایت مقررات، ترتیب دیگری بین بدهکار و بستانکار توافق شده باشد»؛ لذا عملیات مبارزه با پولشویی در کشور، اتکای وسیعی بر پایش جریان مبادله پول و ارزش فیمابین اشخاص حقیقی و حقوقی دارد و مادامی‌که امکان بازسازی نظام‌مند تراکنش‌های بانکی مبتنی بر اسناد و اطلاعات مثبته و مرتبط با آن تراکنش‌ها فراهم نگردد، نظام مبارزه با پولشویی در کشور از قوام و استحکام مناسبی برخوردار نخواهد شد و اجرای قانون و مقررات مبارزه با پولشویی خدشه‌دار می‌گردد. 
با توجه به مراتب فوق و بررسی‌های به‌عمل آمده از طریق اطلاعات موجود در سامانه‌های حاکمیتی این بانک حاکی از آن است که در تعداد متنابهی از تراکنش‌های بانکی که از طریق شبکه بانکی کشور کارسازی می‌شوند، ارتباطات معاملاتی، شراکتی و حتی خویشاوندی معنادار، روشن و شفافی فیمابین طرف‌های درگیر در تراکنش‌ها مشاهده نمی‌گردد.
بررسی‌های تکمیلی که از طریق پایش نقل و انتقالات اشخاص دارای فعالیت‌های غیرمجاز از قبیل معامله‌گران غیرمجاز ارزی؛ معامله‌گران غیرمجاز دارایی‌های مجازی؛ فعالین حوزه قمار و شرط‌بندی؛ اخلال‌گران بازار پول؛ ارز و فلزات گران‌بها و اشخاص مظنون به پولشویی حاصل شده، حاکی از آن است که بعضاً وجوه واریز شده توسط تعداد قابل توجهی از مشتریان شبکه بانکی، به درخواست طرف معامله آن‌ها و متأسفانه عمدتاً با پذیرش شعبه مؤسسه اعتباری یا عدم اجرای صحیح مقررات مربوط در مؤسسه اعتباری، به حساب غیر واریز می‌شوند، بدون آن‌که واریز‌کننده، اطلاعی از موضوع و ماهیت فعالیت اقتصادی طرف تراکنش (واریز شونده) داشته باشد.
همین نقیصه سبب شده که در هنگام برخورد و اقدام قانونی علیه اشخاص متخلف، متأسفانه اشخاص ثالث نیز به دلیل آن‌که الزامات قانونی در هنگام انجام تراکنش توسط آن‌ها رعایت نشده و زنجیره تراکنش فیمابین آن‌ها با اشخاص متخلف قابل ترسیم است، مشمول اعمال ضمانت‌اجراهای شدید قانونی شوند. 
با توجه به مراتب مذکور، تأکید می‌گردد که به موجب ماده (5) قانون مبارزه با پولشویی مصوب سال 1386 با اصلاحات و الحاقات بعدی، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی عهده‌دار اجرای الزامات مبارزه با پولشویی می‌باشند و براین اساس باید تبصره (2) ماده (50) آیین‌نامه اجرایی ماده (14) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی مصوب جلسه مورخ 21‏/07‏/1398 هیأت محترم وزیران که اشعار می‌دارد؛ "اشخاص مشمول باید از انجام هرگونه تراکنش و معاملات مالی الکترونیکی غیرقابل ردیابی احتراز کنند" را به اجرا گذارند.
همچنین به موجب تبصره (2) ماده (143) آیین نامه مذکور، اشخاص یادشده باید اطلاعات، سوابق، اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود را به نحوی نگهداری و مدیریت نمایند که قابلیت بازسازی زنجیره معاملات را در صورت نیاز ایجاد کند. علاوه بر آن‌ها، به موجب ماده (15) دستورالعمل مبارزه با پولشویی در شرکتهای تجاری و موسسات غیرتجاری مصوب جلسه مورخ 23‏/03‏/1391 شورای عالی مبارزه با پولشویی، اشخاص باید وجه معامله را به حساب همان طرف معامله یا قرارداد واریز نمایند. 
مؤسسات اعتباری نیز در زمینه نظارت بر تراکنش‌های بانکی از حیث موضوعات مطروحه در این بخشنامه، عهده‌دار وظایفی می‌باشند. به عنوان مهمترین نمونه، به استناد مواد (10) و (11) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص؛ مؤسسه اعتباری موظف است، در کلیه نقل و انتقالات الکترونیکی وجوه بالاتر از "چهار میلیارد‌ریال" درون بانکی و بین بانکی روزانه مشتری حقیقی و نیز کلیه نقل و انتقالات الکترونیکی وجوه بالاتر از "10 میلیارد‌ریال" درون بانکی و بین بانکی روزانه مشتری حقوقی و حساب‌های سپرده تجاری مشتری حقیقی، انتقال وجه را منوط به تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط و ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه نموده و تصویری از اسناد مثبته مربوط به انتقال وجه در پرونده تراکنش مذکور را نگهداری نماید.
بر این اساس، بانک ها موظفند علاوه بر رعایت دقیق مقررات موضوعه در هنگام کارسازی تراکنش‌های بانکی اشخاص، اقداماتی به شرح ذیل با قید تسریع در آن مؤسسه اعتباری به اجرا درآید: 
1 -در مواردی که مشتری برای انجام تراکنش ملزم به ارائه مستندات می‌باشد، شعب و باجه‌های ذی‌ربط در آن مؤسسه اعتباری باید مشخصات انتقال‌دهنده و انتقال‌گیرنده را با ارکان معامله‏/قرارداد یا هرنوع مستند ارائه شده توسط مشتری تطبیق دهند و از یکسان بودن آن اطمینان حاصل نمایند. در مواردی که مشخصات طرفین تراکنش با مستندات ارائه شده مشابه نیست، واحدهای مذکور در آن بانک مجاز به انجام تراکنش نخواهند بود.
واحد مبارزه با پولشویی و واحد بازرسی آن مؤسسه اعتباری باید در چارچوب ماده (5) "دستورالعمل موضوع تبصره ماده (7)، تبصره (2) ماده (10) و تبصره ماده (11) دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص" ابلاغی طی بخشنامه شماره 22848‏/03 مورخ 04‏/02‏/1403، مداوماً نسبت به بررسی مراتب مذکور اقدام و هرگونه تخلف از اجرای مقررات و ضوابط یادشده، در چارچوب قوانین و مقررات مورد رسیدگی قرار گیرد. بدیهی است، چنانچه بازرسان این بانک با مواردی مواجه شوند که الزامات یادشده در رابطه با آن‌ها رعایت نشده و یا اقدامات انضباطی مناسب علیه متخلفان توسط مؤسسه اعتباری تمهید نگردیده باشد، مراتب از طریق ضمانت‌اجراهای مذکور در قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1402، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
2 -مؤسسه اعتباری باید به طرق مقتضی از جمله ارسال پیامک، درج در تارنمای مؤسسه اعتباری و یا صدور اعلامیه از طریق خودپردازها، کیوسک و ابزارهای پرداخت غیرحضوری، توضیحات و هشدارهای مذکور در این بخشنامه را به مشتریان خود اعلام و آن‌ها را نسبت به تبعات انجام تراکنش‌های بانکی در صورت عدم شناخت طرف تراکنش آگاه نمایند.
لازم به ذکر است مسئولیت حسن اجرای ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی بر عهده اعضای هیأت مدیره، مدیر‌عامل و سایر اعضای هیأت عامل آن مؤسسه اعتباری می‌باشد و تأکید بر این‌که تخطی از اجرای ضوابط ابلاغی مربوط به مبارزه با پولشویی از جمله مفاد این بخشنامه، حسب مورد مشمول اقدامات نظارتی و انتظامی مقرر از جمله ارائه گزارش به کمیسیون احراز و لغو تأییدیه صلاحیت حرفه‌ای مدیران مؤسسات اعتباری بانک مرکزی و یا کمیسیون تأیید صلاحیت حرفه‌ای و عزل مسئول واحد مبارزه با پولشویی و همچنین ارجاع موارد عدم رعایت به هیأت انتظامی بانک‌ها و سایر ترتیبات مندرج در مواد (23) الی (25) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
 بانک ها موظفند مراتب را با لحاظ مفاد بخشنامه شماره 149153‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/96 مورخ 16‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/5‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/1396 به تمامی واحدهای ذیربط آن مؤسسه اعتباری ابلاغ کرده و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آورند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/880790/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیا عربستان به لاس‌وگاس خاورمیانه تبدیل می‌شود؟

شلیک در روز هزارم

نماینده یهودیان ایران نوشت: صهیونیسم علیه یهودیت

سرنوشت آتش‌بس هوکشتاین به کجا ختم خواهد شد؟

ایران و حزب‌الله موافق اجرای قطع‌نامه 1701 هستند

شایع‌ترین علت درد حاد شکمی

خواص بی‌نظیر پوست تخم مرغ

داروی خانگی درمان سینوزیت

معرفی یک مکمل طبیعی و پرخاصیت برای ورزشکاران

اقدامات لازم جهت پیشگیری از سوء هاضمه

مراقب خال های سرطانی باشید!

تعریف واریس به زبان ساده

بورس کالا زیرساخت‌ و مقررات عرضه خودرو را فراهم می‌کند

این مأ‌موریت دوست داشتنی است / کمپین جدید بلوبانک سامان با 100+ 10 میلیارد تومان جایزه آغاز شد

شروع مرحله جدید واگذاری زمین رایگان در دهه فجر

نابودی 25 تا 100 هزار شغل به ازای هر یک میلیارد دلار واردات کالای دارای مشابه داخل

زمان واریز یارانه نقدی آبان‌ماه مشخص شد

راهکار مجلس برای کاهش اثرات تورمی لایحه بودجه 1404

«کبیری» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش شد

حذف 2 پیشنهاد دولت از بودجه/ مصوباتی برای حمایت از بانک‌ها

یک تصمیم ساده ولی پرسود

از بخش کودکان و نوجوانان شبکه بین المللی معارف اهل بیت(ع) رونمایی می‌شود

نماینده مردم شیراز: لزوم تسریع در قرداد تهران و چین

ایست قلبی جان ششمین فوتبالیست پیشکسوت فارس را درحین بازی گرفت

پشت‌پرده دشمنی قریش با خاندان پیامبر خدا / روایت دو امام از یک دشمنی تاریخی

موانع زیست محیطی بر سر راه احداث تله کابین شیراز/ تلاش برای رفع موانع

فراخوان نخستین دوره‌ی مسابقات برنامه‌نویسی AiSOFT-Challenge

پشت‌پرده دشمنی قریش با خاندان پیامبر خدا / روایتی از یک دشمنی تاریخی

یکپارچه‌سازی خدمات درمانی بنیاد شهید در راستای تکریم ایثارگران

نتانیاهو: برای هر اسیر اسرائیلی 5میلیون دلار می‌دهیم

تیپ55هوابرد شیرازبا 860 بار، رکورد دار جابجایی در دفاع مقدس است

اخذ عوارض آزادراه اصفهان شیراز الکترونیکی شد

مشکل اساسی صنعتگران و تولید کنندگان فارس تخصیص ارز است

قیمت محصولات بهمن موتور افزایش یافت

تیپ 55 هوابرد شیراز با 860 بار، رکورد دار جابجایی در دفاع مقدس است

تبریک رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به مناسبت هفته بسیج

ارتباط نظام‌مند و تعریف‌شده‌ای بین سازمان اوقاف و مبلّغان برقرار شود

قیمت محصولات بهمن موتور در بازار + جدول

برپایی 63 درمانگاه جهادی در مناطق کم‌برخوردار در فارس

رونمایی از 2 کتاب با تقریظ امام خامنه‌ای در شیراز

کشف بنز و کالای قاچاق در شیراز

معرفی اعضای جدید هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش

امیری: بحران کم آبی نتیجه بهره‌برداری غیرعلمی از منابع آبی است

امیری: در دولت چهاردهم ‌‌هیچ تقابل سیاسی ‌نخواهیم داشت

شبکه‌سازی بانوان مداح ارزش‌های انقلاب را نهادینه می‌کند

سرمقاله ابتکار/ شکاف گفتمانی با نسل جدید

سرمقاله جوان/ مجلس و دولت و گم‌کردن سوراخ دعای خودروسازی

سرمقاله رسالت/ صحت‌سنجی داده‌ها!

ترمــزهای خودروسازان

هشدار درباره رفتن به سوی جنگ جهانی سوم