پیام فارس

آخرين مطالب

جاده مرگ فارس در پیچ و خم تدابیر/ بهسازی سیاخ دارنگون به کجا رسید؟ اجتماعي

جاده مرگ فارس در پیچ و خم تدابیر/ بهسازی سیاخ دارنگون به کجا رسید؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس - تین نیوز |
در حوالی جنوب غرب شیراز جاده ای باریک و کم عرض است که نَه پُر از پیچ و خم است، نَه سربالایی و سرازیری دارد اما همواره حادثه آفرین بوده و در طول سال های اخیر جان بسیاری از ترددکنندگان را گرفته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جاده سیاخ دارنگون یکی از جاده های پرتردد فارس است که به دلیل منتهی شدن به منطقه ای با مناظر طبیعی گردشگری و وجود باغ شهری ها در طول مسیرش پذیرای گردشگران و مسافران زیادی از گوشه و کنار استان و حتی کشور است.
جاده ای با نام مرگ؛ از آمار بالای تصادفات تا فرونشست زمین
این در حالیست که آمار بالای سوانح مرگبار در این جاده موجب شده تا این محور به یکی از خطرناک ترین راه های جنوب کشور تبدیل شود؛ اهالی مستقر در محور شیراز به سیاخ دارنگون در طول سال بارها و بارها شاهد تصادفات مرگبار هستند، آنها سالهاست که از وضعیت نابسامان جاده سیاخ دارنگون گلایه دارند و سؤال اساسی شان این است که این وضعیت تا کی ادامه دارد؟
حوالی ظهر روز چهارشنبه شانزدهم خرداد 1403 بود که شکاف و فرونشست عمیق و گسترده ای در جاده اصلی سیاخ دارنگون در محدوده گردنه اصلی سینه سفید رخ داد و این اتفاق موجبات نگرانی اهالی این منطقه را فراهم کرد.
عضو شورای بخش سیاخ دارنگون شیراز در آن مقطع زمانی اعلام کرد که این شکاف به وسعت یکصدمتر مربع منجر به فرونشست جاده شده است.
پس از فرونشست جاده تلاش شد تا با حضور نیروهای امدادی، مسیری موقت برای تردد و دسترسی مردم ایجاد شود اما موضوع پیش آمده نخستین و آخرین معضل این جاده نبود.
اتفاقات ناگوار در جاده سیاخ دارنگون که به جاده مرگ در استان فارس معروف است در طول سال همواره تکرار می شود؛ همین مساله موجب شده تا پروژه بهسازی و ایمن سازی این جاده در دستور کار متولیان قرار بگیرد؛ پروژه ای که سالهاست به سرانجام نرسیده و تأخیر در اجرای آن مردم این منطقه را به ستوه آورده است.
پیگیری ها و بازدیدهای مسئولان
مردادماه سال 1403 نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بازدیدی از این پروژه انجام داد و در آن بازدید اعلام کرد که با تکمیل قطعات اول و دوم محور شیراز به منطقه سیاخ دارنگون بخش عمده مشکل این محور حل خواهد شد و حمل و نقل و ترافیک آن سامان خواهد یافت اما اهالی سیاخ دارنگون و باغداران این منطقه هنوز هم از تأخیر در تکمیل پروژه گله دارند و خواستار سرعت دهی به کار و تکمیل این پروژه هستند.
برای شتاب بخشی به این پروژه در شهریورماه نیز بازدیدهای میدانی از محل جاده فرعی که همان جاده قدیمی که در دهه های قبل مورد استفاده جهت تردد اهالی بوده انجام شد و پس از آن هم آخرین تدابیر برای تسریع در عملیات بهسازی و ایمن سازی این جاده در جلسه ای باحضور معاون عمرانی فرماندار شیراز، مدیر راهداری شیراز، بخشدار سیاخ دارنگون، مشاور، پیمانکار پروژه و معتمدین مورد بررسی قرار گرفت.
بخشدار سیاخ دارنگون در آن مقطع زمانی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای بهسازی و ایمن سازی این جاده گفت: برای تکمیل قطعه اول و شروع قطعه دوم تدابیر لازم اتخاذ شده و به محض آماده شدن جاده فرعی عملیات جاده اصلی در محل گردنه ادامه پیدا خواهد کرد؛ همزمان با آماده شدن جاده فرعی نیز عملیات اجرایی در حدفاصل گردنه تا نجم آباد توسط پیمانکار درحال انجام است.
علی حسین شهبازی همچنین از همه پیمانکاران محل، صاحبان ماشین های سنگین و ماشین آلات راهسازی بومی که در بخش حضور دارند برای همکاری و کمک به تکمیل بهسازی جاده فرعی دعوت کرد.
بدین ترتیب پیرو وعده های متولیان مقرر شد که تا سه ماه آینده قطعه اول تا تقاطع خانه خمیس، جاده سیاخ دارنگون آماده و تا آن زمان عملیات اجرایی قطعه دوم تا سه راهی ایور هم آغاز شود.
آخرین وضعیت تعریض جاده شیراز به سیاخ دارنگون
حالا با گذشت بیش از 2 ماه از آخرین پیگیری ها، مدیرکل راهداری فارس در مورد آخرین وضعیت پروژه تعریض محور سیاخ دارنگون گفته که جاده فرعی قیرپاشی می شود و اگر عملیات به خوبی پیش برود از همین هفته رفت و آمد از مسیر فرعی انجام خواهد شد.
محسن عمادی معتقد است جاده فرعی نیاز به آسفالت ندارد و قیرپاشی می شود و از اواسط هفته هم زیر بار ترافیک خواهد رفت تا همزمان با رفت و آمد از جاده فرعی طی یکماه آینده یعنی تا 20 آذرماه پیمانکار جاده اصلی را تکمیل و آماده بهره برداری کند.
مدیرکل راهداری که معتقد است جاده فرعی شیب زیادی دارد و از زیرسازی کافی برخوردار نیست، ابراز امیدواری کرد که جاده فرعی نشست یا ریزش نکند و جوابگو باشد چراکه اگر جاده دچار فرونشست شود مسیر اصلی مسدود خواهد شد.
عمادی ادامه داد: امیدواریم مسیر فرعی برای یک ماه تحمل ترافیک خودروها را داشته باشه تا مسیر اصلی گردنه سینه سفید تکمیل شود.
چه زمانی بهره برداری از قطعه اول ممکن می شود؟
مدیرکل راهداری در خصوص بهره برداری از کل مسیر قطعه اول هم گفت: با تدابیر اندیشیده شده و برنامه ریزی های صورت گرفته و با وجود همه محدودیت اعتبارات و امکانات در صورتی که مشکل خاصی پیش نیاید تا پایان سال قطعه اول یعنی تا دوراهی خانه خمیس افتتاح خواهد شد.
او از همه ساکنین در این منطقه درخواست کرد تا در مراحل پیش رو همکاری همه جانبه با پیمانکار و عوامل راهداری داشته باشند تا با کمترین خسارت این پروژه تکمیل شود و به بهره برداری برسد.
بدون شک بهسازی این مسیر موجبات توسعه منطقه سیاخ دارنگون و کاهش تصادفات جاده ای را فراهم خواهد کرد؛ بنابراین ضروری است پس از سال ها در انتظار نگه داشتن مردم این منطقه وضعیت این جاده مرگبار هر چه سریعتر سامان دهی شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/875930/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله خراسان/ تله ترامپ‌هراسی

فواید مصرف ماهی در بارداری

آغاز پیش فروش بلیت‌ قطارهای مسافری آذرماه از شنبه

سیگنال مهم فرزین به قیمت دلار

آغاز برداشت انار از باغ‌های فسا + عکس

هلاکت مردی که به سمت مردم تیراندازی کرد | درگیری عجیب مالک ومستاجر در شیراز + فیلم

قیمت خودرو دیگنیتی امروز پنجشنبه 24 آبان 1403 + جدول قیمت خودروهای بهمن موتور امروز 24 آبان 1403

رونمایی از نماد قدمت چهار هزارساله هنر قلم‌زنی مردمان فارس

فاجعه در شرکت بتن سازی شیراز؛ کارگری در دستگاه بچینگ سیمان جان باخت

درگیری در بلوار نارنج شیراز/ ماجرا چه بود؟

دیدار و گفت‌وگوی مدیرعامل چادرملو با نماینده مردم اردکان

پرتاب نارنجک و تیراندازی به سوی مردم در شیراز

حادثه هنگام کار، جان کارگر کارخانه سیمان را گرفت

آخرین خبر از شایعه برکناری رییس هلدینگ خلیج فارس

توضیحات فرمانده انتظامی فارس در خصوص درگیری در بلوار نارنج شیراز

کارگری در دستگاه بچینگ سیمان کارگاه بتن‌سازی شیراز جان باخت

درمسیراصلاحات پایدار؛ واکاوی 100 روز فعالیت‌های دولت پزشکیان

آیا «عمو سام» از ریل خارج شده است؟

ترامپ و تهران مذاکره می‌کنند؟

خدمتگزار یا قیم؟ بررسی اظهارات عضو شورای عالی فضای مجازی

جبهه نفتی

دولت قبل چگونه با «کم‌کاری» ناترازی برق را رقم زد؟

آیا تهران سفر متفاوتی را برای رافائل گروسی رقم خواهد زد؟

معاشقه ترامپ و پوتین

کلینیک عجیب؛ نواختن سرنا از سر گشاد

چند علائم شایع آب افتادن زانو

اولین کاری که باید پیش از رژیم لاغری انجام شود

لاغری تضمینی با دمنوش روغن زیتون

مقدار مجاز مصرف کافئین در دوران بارداری

استعداد چاقی در چه افرادی وجود دارد؟

نکاتی در مورد مصرف مکمل‌ها در بارداری

انواع چاقی از نظر طب سنتی

توصیه‌های طلایی به مادران باردار

شروط ابطال گارانتی خودرو تصویب شد

فرشاد مومنی: سود دلال‌های خودرو دو برابر خودروسازان است

وزیر اقتصاد: بر اساس دیدگاه مخالفین دولت تصمیماتمان را عوض نمی‌کنیم

حقوق بازنشستگان بعد از متناسب‌سازی چقدر می‌شود؟

آمادگی فارس برای افزایش سطح تبادلات اقتصادی با سوریه

اقامه عزای فاطمیه اول در مدرسه علمیه نورآباد

شهداب یزد برنده بازی بزرگ هفته/ صدرنشین همچنان می‌تازد

تمدن فیروزآباد، نماد هویتی غرفه فارس در نمایشگاه ملی صنایع‌دستی

چرا خودروهای جتور و سوئیست به گمرک ایران آمدند؟ | پشت‌پرده واردات جدید گروه بهمن موتور

تالیفات علامه طباطبایی‌ها، امروز خوراک اولیه هوش است

غیررسمی؛ عبدالعلی علی عسگری از مدیریت هلدینگ خلیج فارس برکنار شد

تصادف خطرناک در بلوار 22 بهمن کرمان

افزایش 27 درصدی صادرات قیر از سوی شرکت پاسارگاد

رئیس سابق صداوسیما در آستانه اخراج قرار گرفت

جدول لیگ برتر والیبال ایران پس از هفته نهم: شهرداری ارومیه بالاتر از فینالیست‎‌های آسیا

آیین تجلیل از ورزشکاران برتر فارس برگزار شد

جان باختن یک کارگر در دستگاه بچینگ سیمان در شیراز + تصاویر