پیام فارس

آخرين مطالب

ابهام در توقف حفاری تونل مترو حافظیه شیراز/ دستگاه تی‌ بی‌ ام قابلیت توقف زیرزمینی را ندارد اجتماعي

ابهام در توقف حفاری تونل مترو حافظیه شیراز/ دستگاه تی‌ بی‌ ام قابلیت توقف زیرزمینی را ندارد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - تین نیوز |
بعد از رسانه ای شدن حفاری ها در جوار آرامگاه حافظیه جهت احداث خط مترو، افکار عمومی به شدت علیه این اقدامات مسئولان شهری موضع گرفتند. کار به جایی رسید که حتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت چهاردهم نیز دستور داد که فعالیت های حفاری مترو فعلا متوقف شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، در این میان اما اظهارات متناقض مسئولان شهری شیراز و مدیران میراث فرهنگی نیز بحث برانگیز شده است؛ عضو شورای شهر شیراز در حالی از «حل شدن موضوع حفاری مترو در جوار آرامگاه حافظیه» خبر می دهد که مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی عنوان کرده که «پروژه تا زمانی که مطالعات لازم و استعلامات کافی برای آن انجام شود متوقف خواهد ماند».
از طرفی سرپرست سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز نیز اعلام کرده « دستگاه مکانیزه ای که در تونل قرار دارد و برای حفاری استفاده می شود اگر خاموش شود نمی تواند فشار را حفظ کند لذا افت فشار خواهد داشت و افت فشار باعث نشست زمین می شود؛ بنابراین نیم ساعت در روز این دستگاه روشن و فعال می شود تا افت فشار صورت نگیرد.»
علی کلانتری گفته است«هماهنگی هایی با میراث فرهنگی صورت گرفته تا روزی نیم ساعت دستگاه روشن می شود اما حفاری متوقف شده است.»
از سوی دیگر محمد حسن اسدی شهردار شیراز هم در دیدار هفته گذشته خود با معاون وزیر میراث فرهنگی گفته است«ما قول داده ایم تا تیرماه سال آینده مترو را به کلبه سعدی برسانیم که یکی از مناطق محروم شیراز است. در راه اندازی ایستگاه های جدید، می خواهیم نظر میراث فرهنگی و همه دغدغه مندان به صورت صددرصد جلب و اقناع شود.»
به گزارش ایلنا، وقتی در سال ١٣٩٨ موضوع احداث خط دو مترو در کمیسیون های شورای شهر شیراز مطرح شد، همان زمان اداره کل میراث فرهنگی استان فارس اعلام کرد که سازه هایی در زیر زمین در جوار حافظیه وجود دارد و پروژه ی مترو در مسیر چهارراه حافظیه و اطلسی متوقف شود.
اکنون این سئوال مطرح می شود که چرا مسئولان شهری شیراز، به رغم اطلاع قبلی از خطرات احداث خط مترو برای آرامگاه حافظیه و همچنین عدم دریافت مجوز های لازم، اصرار دارند که این پروژه را به انجام برسانند؟

پیام فارس

دستگاه تی بی ام قابلیت توقف زیرزمینی ندارد
یک فعال میراث فرهنگی در گفت وگو با ایلنا می گوید: در حال حاضر دستگاه تی بی ام که در جوار حافظیه اقدام به حفر تونل می کند، قابلیت توقف زیرزمینی ندارد و فعالیت این دستگاه باعث می شود حجم زیادی از این دستگاه به پائین فرو برود.
امین طباطبایی با اشاره به اینکه از بعد ماجرای رسانه ای شدن حفاری مترو در جوار حافظیه به نظر می رسید که این حفاری ها باید متوقف شود، می افزاید: مسئولان شهری سرانجام اذعان کرده اند که در نزدیکی حافظیه سازه هایی وجود دارد که حفاری در بخش هایی از آن برای احداث تونل مترو باعث ایجاد مشکل برای حافظیه می شود.
انتشار عکس های سازه و روشن شدن ماجرا
این فعال میراث فرهنگی با اشاره به اینکه مسئولان شهرداری تا پیش از انتشار عکس های مربوط به سازه ها منکر وجود این سازه ها در زیر زمین و جوار آرامگاه حافظ بودند، ادامه می دهد: از همان ابتدای مطرح شدن این موضوع، رئیس سازمان حمل ونقل شهری شهرداری شیراز وجود سازه را انکار می کرد، اما به محض انتشار عکس هایی از این سازه ها، اعتراف کرد این سازه ها تا عمق 5 الی ٦ متری زمین وجود دارد.

پیام فارس

وی با بیان اینکه اطلاعات مسئولان شهری از زیر زمین جوار حافظیه کامل نیست، می افزاید: طبق موضوعاتی که مطرح شده مسئولان شهری شیراز عنوان کرده اند که حفاری زیر زمین جوار حافظیه تا پایان سال به پایان می رسد.
حفاری تونل در جوار حافظیه ضابطه ٧٧ را دور زده است
طباطبایی درباره اظهار نظر یکی از مسئولان گردشگری در استانداری فارس که عنوان کرده در این زمینه تمام مطالعات انجام شده است، می گوید: در تمام پروژه های حمل ونقلی باید ضابطه ٧٧ رعایت شود و بر اساس این ضابطه جهت انجام هر پروژه ای باید از سایر سازمان های ذی نفع استعلام های مبنی بر اینکه انجام پروژه آسیبی وارد نکند، دریافت شود؛ اما طبق اطلاعاتی که موجود است، حفاری شهرداری در اطراف حافظیه استعلامات لازم را از دستگاه هایی مانند میراث فرهنگی دریافت نکرده است.
استانداری فارس اذعان کرد که مجوز ضابطه ٧٧ میراث فرهنگی وجود ندارد
این فعال میراث فرهنگی با اشاره به اینکه رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی عنوان کرده که تخلف در زمان امکان سنجی مترو حافظیه کاملا محرز است، یادآور می شود: طبق نامه ای که استانداری فارس در سال جاری صادر کرده، عنوان شده که مجوز ضابطه ٧٧ پروژه مترو حافظیه وجود ندارد.

پیام فارس

طباطبایی در ادامه با اشاره به اینکه درانجام پروژه های این چنینی باید در مرحله نخست مجوز ها دریافت شود و بعدا اقدام به فعالیت پروژه شود، بیان می کند: در موضوع مترو حافظیه عکس این اتفاق رخ داده است و مسئولان شهری به جای اینکه در مرحله نخست اقدام به مطالعات، صدور مجوز، امکان سنجی و دریافت استعلامات کنند، پروژه را جلو برده اند و زمانی که مشکلات و چالش ها نمایان شد اقدام به اخذ مجوزات کرده اند.
میراث فرهنگی سال ٩٨ اعلام کرده بود که پروژه مترو در جوار حافظیه باید متوقف شود
وی با بیان اینکه معاون گردشگری استاندار فارس بر خلاف نامه استانداری عنوان می کند که شرایط مناسب است، می گوید: وقتی در سال ١٣٩٨ موضوع خط دو مترو در کمیسیون های شورای شهر شیراز مطرح شد، همان زمان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس اعلام کرد که سازه هایی در زیر زمین در جوار حافظیه وجود دارد و پروژه ی مترو در مسیر چهارراه حافظیه و اطلسی متوقف شود.

پیام فارس

این فعال میراث فرهنگی با بیان اینکه اتفاقی که در بافت تاریخی شیراز مبنی بر حفاری جهت راه اندازی مترو افتاده، در حافظیه هم در حال رخ دادن است، خاطرنشان می کند: در زیر بافت تاریخی شیراز پروژه راه اندازی اتوبوس برقی انجام گرفته است که این مهم باعث شده در زیر بافت تونل حفر کرده و خط دو را به خط ٤ متصل کنند.
عطش پروژه های تخریبی در بافت تاریخی شیراز سیری ناپذیر است
وی با اشاره به اینکه عطش انجام پروژه های تخریبی در بافت تاریخی شیراز سیری ناپذیر است، می افزاید: بعد از رسانه ای شدن موضوع حفاری تونل در جوار آرامگاه حافظیه مسئولان شهری همواره افشا کنندگان را با هدف سیاسی برشمردند؛ مشخص نیست چرا مسئولان شهری این پروژه ها را که آسیب زیادی به شهر وارد می کند در شیراز استارت می زنند.
موضوع حفر تونل مترو در جوارحافظیه قائل به نظر کارشناسان میراث است
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای شهر شیراز نیز می گوید: طبق آخرین پیگیری هایی انجام گرفته شده است موضوع حفاری مترو در جوار حافظیه حل شده است.
علیرضا اسکندری در گفت و گو با ایلنا می افزاید: جلسه ای در دفتر استاندار با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی و شهرداری شیراز تشکیل شده که به بررسی ابعاد این موضوع پرداخته اند و موضوع حفاری در جوار آرامگاه حافظیه حل شده است.
وی ادامه می دهد: طی بازدیدی که کارشناسان میراث فرهنگی از روند پروژه داشته اند عنوان کرده اند که حفاری در جوار آرامگاه مشکلی ندارد.
عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه اعضا شورای شهر در رابطه با موضوع حفر تونل مترو در جوار آرامگاه حافظیه قائل به نظر کارشناسان میراث هستند، می گوید: در صورتی که نظر کارشناسان این باشد که احداث خط مترو برای حافظیه خطر آفرین است آن را کاملا خواهیم پذیرفت و در صورتی هم که نیاز به تمهیدات لازم باشد باز هم نظریات کارشناسان را می پذیریم.
وی با بیان اینکه مورد مشابه حفر تونل مترو شبیه به حافظیه در سال های گذشته هم در کنار ارگ کریم خان و بافت تاریخی انجام شده است، خاطرنشان می کند: حفر تونل زیر زمین مربوط به امروز نیست و این موضوع از زمان های گذشته و در دهه ٨٠ نیز وجود داشته و مشکلی هم برای بناهای تاریخی ایجاد نکرده است و در حال حاضر هم این خط زیر بار قرار دارد.
عضو شورای شهر شیراز تصریح می کند: قطعا نظر کارشناسان را به صورت دقیق می پذیریم اما نمی توانیم نظرات شخصی برخی افراد را اعمال کنیم.

پیام فارس

پروژه خط دو مترو شیراز متوقف است
مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی نیز در نشست با خبرنگاران درباره حواشی ایجاد شده درباره خط دو متروی شیراز می گوید: برای راه اندازی خط دو مترو شیراز صراحتا اعلام کرده ایم که باید مطالعات لازم و استعلامات کافی انجام شود و تا آن زمان پروژه متوقف شده است.
فاطمه داوری می افزاید: یک ظرفیت هایی در کشور به جهت قانونی وجود دارد که در فرایند های اجرایی بلوغ کافی ندارد یکی از مهمترین آن ها شکل گیری مطالعات فرهنگی تاریخی قبل از هر پروژه عمرانی بزرگ است.
وی ادامه می دهد: ما برای پیشگیری از اتفاقاتی، چون مترو شیراز پیش نویس آیین نامه مطالعات فرهنگی تاریخی استفاده کردیم به همین جهت پیوست میراث را برای عدم بروز اتفاقات ازاین دست در کمیسیون دولت داریم ملاحظات کمیسیون با همکاری همکاران پژوهشگاه در حال تدوین نهایی متن است. تصویب این آیین نامه در دولت زمینه بروز اتفاقاتی این چنینی را کاهش می دهد.
وزارتخانه کتبا درخواست توقف پروژه را داشته است
داوری می گوید: مترو شیراز در خط دو از بلوار آزادی شروع می شود وزارتخانه کتبا درخواست توقف پروژه را داشته است، تا فرصت مطالعات کافی برای همکاران پژوهشگاه انجام شود، پروژه متوقف شد و همکاران در بازدید استانی و جلسات ستادی به دقت پروژه را بررسی کردند و دراین ایام هم در نشستی که با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی و شهردار شیراز برگزار شد، دارابی مثل همیشه صریحا اعلام کرده که نیاز است مطالعات لازم و استعلامات کافی انجام شود و فرایند کسب تاییدیه از وزارت میراث فرهنگی برای این پروژه اخذ و برای سایر خطوط در دست احداث شیراز هم قبل از هر اقدامی این مطالعات صورت بگیرد.
توسعه خطوط مترو شیراز باید با استعلام میراث فرهنگی انجام می گرفت
معاون میراث فرهنگی کشور هم پیش از این درباره وضعیت پروژه بحث برانگیز مترو حافظیه گفته بود« ایجاد و توسعه خطوط مترو شهر شیراز باید با استعلام، مطالعه و نظارت وزارت میراث فرهنگی انجام می گرفت تا با مسائل اینچنین مواجه نشود.»
علی دارابی در دیداری که با شهردار شیراز داشته است با تاکید بر ارتقاء خدمات رسانی عمومی، اذعان کرده است که با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز، موضوع ایجاد و توسعه خطوط مترو شهر شیراز باید با استعلام، مطالعه و نظارت وزارت میراث فرهنگی انجام می گرفت تا با مسائل اینچنین مواجه نشود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/875876/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت خودرو دیگنیتی امروز پنجشنبه 24 آبان 1403 + جدول قیمت خودروهای بهمن موتور امروز 24 آبان 1403

رونمایی از نماد قدمت چهار هزارساله هنر قلم‌زنی مردمان فارس

فاجعه در شرکت بتن سازی شیراز؛ کارگری در دستگاه بچینگ سیمان جان باخت

درگیری در بلوار نارنج شیراز/ ماجرا چه بود؟

دیدار و گفت‌وگوی مدیرعامل چادرملو با نماینده مردم اردکان

پرتاب نارنجک و تیراندازی به سوی مردم در شیراز

حادثه هنگام کار، جان کارگر کارخانه سیمان را گرفت

آخرین خبر از شایعه برکناری رییس هلدینگ خلیج فارس

توضیحات فرمانده انتظامی فارس در خصوص درگیری در بلوار نارنج شیراز

کارگری در دستگاه بچینگ سیمان کارگاه بتن‌سازی شیراز جان باخت

درمسیراصلاحات پایدار؛ واکاوی 100 روز فعالیت‌های دولت پزشکیان

آیا «عمو سام» از ریل خارج شده است؟

ترامپ و تهران مذاکره می‌کنند؟

خدمتگزار یا قیم؟ بررسی اظهارات عضو شورای عالی فضای مجازی

جبهه نفتی

دولت قبل چگونه با «کم‌کاری» ناترازی برق را رقم زد؟

آیا تهران سفر متفاوتی را برای رافائل گروسی رقم خواهد زد؟

معاشقه ترامپ و پوتین

کلینیک عجیب؛ نواختن سرنا از سر گشاد

چند علائم شایع آب افتادن زانو

اولین کاری که باید پیش از رژیم لاغری انجام شود

لاغری تضمینی با دمنوش روغن زیتون

مقدار مجاز مصرف کافئین در دوران بارداری

استعداد چاقی در چه افرادی وجود دارد؟

نکاتی در مورد مصرف مکمل‌ها در بارداری

انواع چاقی از نظر طب سنتی

توصیه‌های طلایی به مادران باردار

شروط ابطال گارانتی خودرو تصویب شد

فرشاد مومنی: سود دلال‌های خودرو دو برابر خودروسازان است

وزیر اقتصاد: بر اساس دیدگاه مخالفین دولت تصمیماتمان را عوض نمی‌کنیم

حقوق بازنشستگان بعد از متناسب‌سازی چقدر می‌شود؟

آمادگی فارس برای افزایش سطح تبادلات اقتصادی با سوریه

اقامه عزای فاطمیه اول در مدرسه علمیه نورآباد

شهداب یزد برنده بازی بزرگ هفته/ صدرنشین همچنان می‌تازد

تمدن فیروزآباد، نماد هویتی غرفه فارس در نمایشگاه ملی صنایع‌دستی

چرا خودروهای جتور و سوئیست به گمرک ایران آمدند؟ | پشت‌پرده واردات جدید گروه بهمن موتور

تالیفات علامه طباطبایی‌ها، امروز خوراک اولیه هوش است

غیررسمی؛ عبدالعلی علی عسگری از مدیریت هلدینگ خلیج فارس برکنار شد

تصادف خطرناک در بلوار 22 بهمن کرمان

افزایش 27 درصدی صادرات قیر از سوی شرکت پاسارگاد

رئیس سابق صداوسیما در آستانه اخراج قرار گرفت

جدول لیگ برتر والیبال ایران پس از هفته نهم: شهرداری ارومیه بالاتر از فینالیست‎‌های آسیا

آیین تجلیل از ورزشکاران برتر فارس برگزار شد

جان باختن یک کارگر در دستگاه بچینگ سیمان در شیراز + تصاویر

رقیب عراقی کریدور‌های ایرانی

از رفع تصرف اراضی ملی تا قتل خانم 38 ساله به دست همسر در فارس

افتتاح و بهره‌برداری از بخش‌های دیالیز، icu2 و ipd بیمارستان 22 بهمن شهر خواف به همت سیمیدکو

پرتاب نارنجک و تیراندازی به سمت مردم / مجرم از پای درآمد

ماجرای پایان تلخ زندگی یک مادر در بیمارستان نمازی شیراز

لزوم بازنگری و به‌روزرسانی در قوانین استاندارد