پیام فارس

آخرين مطالب

یارگیری چین در حاشیه خلیج فارس؛ والس پکن با اعراب بر گسل‌های انرژی/ اهرم‌های اژدهای زرد چیست؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش اقتصادنیوز، ناظران مدعی‌اند، قبل از حمله حماس به اسرائیل به نظر می‌رسید که روابط تجاری اسرائیل و چین، به ویژه در بخش‌هایی مانند فناوری ، به سرعت در حال رشد است. اکنون، موضع‌گیری‌های چین در مورد جنگ، راهبرد اسرائیل را تا حدودی دچار آشفتگی کرده و رویکرد خاورمیانه‌ای گسترده‌تر این بازیگر را با حقایقی آشکار درباره رقابت‌های قدیمی و درونی در منطقه مواجه می‌کند.
طی چند سال گذشته، یا حداقل تا 7 اکتبر 2023، چین تلاش کرد تا تعادلی دقیق و محتاطانه بین ایران و سایر قدرت‌های رقیب مانند عربستان سعودی برقرار کند. سیاست چین برای خاورمیانه، و در واقع غرب آسیا، چند لایه، تا حدودی دوقطبی و پیچیده بوده و حفظ آن در دراز مدت آسان نیست. در همین راستا مدرن دیپلماسی یادداشتی منتشر کرده و اقتصاد نیوز آن را در دو بخش ترجمه کرده است. بخش اول با عنوان «معمای انفعال چین در دریای سرخ و باب‌المندب/ چرا پکن کنار ایران در برابر اسرائیل ایستاد؟» منتشر شد و در ادامه بخش دوم در ادامه آمده است.
بازی پکن با کارت اقتصادی خلیج فارس از آنجایی که روابط پکن و تل‌آویو ناآرام است، نیاز چین به حفظ روابط خود با سعودی‌ها، اماراتی‌ها و قطری‌ها حیاتی‌تر می‌شود. سرمایه گذاری‌های چین در کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات و قطر در تضاد با سرمایه گذاری محدود در ایران در تضاد قرار دارد. بر اساس گزارش موسسه امریکن اینترپرایز، سرمایه‌گذاری چین در عربستان سعودی در طرح‌های ساخت‌وساز در سال های 2021-2024 بالغ بر 18.43 میلیارد دلار بوده است. گروه رودیوم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین در عربستان سعودی را 738.41 میلیون دلار برای مدت مشابه تخمین می‌زند. این گروه همچنین تخمین زده که میزان سرمایه گذاری چین در امارات بین سال های 2021-2024، 2.5 میلیارد دلار بوده است، در حالی که برآوردهای این گروه نشان می‌دهد که به میزان 3.76 میلیارد دلار سرمایه گذاری تنها در ساخت و ساز انجام شده است. در ارتباط با قطر نیز تخمین زده شده که سرمایه‌گذاری در این کشور بین سال‌های 2021-24، به میزان 2.02 میلیارد دلار بوده است. فعالیت‌های مرتبط با تجارت و سرمایه‌گذاری بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به سرعت در حال افزایش است. دیدارهای متعددی بین وزرای بازرگانی دو طرف، علاوه بر شرکت در نمایشگاه‌های تجاری صورت گرفته و اخیراً چندین توافقنامه نیز امضا شده است.
در ماه سپتامبر، آرامکو عربستان قراردادهایی را با شرکت پتروشیمی رونگ شنگ چین و گروه هنگلی برای سرمایه گذاری مشترک و سرمایه گذاری در عربستان سعودی و چین امضا کرد. در بیانیه مطبوعاتی آرامکو آمده است: «توافق‌ها در باب حمایت از آرامکو، امنیت و توسعه بلندمدت انرژی چین را تقویت و همزمان مشارکت چین در رشد اقتصادی عربستان سعودی را افزایش و همکاری در توسعه فناوری جدید را تقویت می‌کند. آرامکو همچنین قراردادی پنج ساله با گروه ملی مصالح ساختمانی چین برای راه‌اندازی تاسیسات تولید مخازن ذخیره هیدروژن، مصالح ساختمانی کم کربن، راه‌حل‌های ذخیره انرژی و پره‌های توربین بادی در عربستان سعودی امضا کرد. این توافق‌ها به عربستان سعودی مجوز تعریف صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) را که سهام‌های فهرست شده در هنگ کنگ را دنبال می‌کنند، داده است. همانطور که سرمایه گذاران اتحادیه اروپا به سرمایه گذاری‌های خود در چین نگاه می‌کنند، سرمایه شورای همکاری خلیج فارس برای پکن اهمیت بیشتری دارد. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) که کاملاً سرشار از منابع مالی هستند، در چین سرمایه گذاری می‌کنند و این گزاره وابستگی متقابل را برجسته می‌سازد. بلومبرگ با انتشار گزارشی مدعی شد که تملک صندوق‌های ثروت دولتی شورای همکاری خلیج فارس در چین در سال 2023 از 100 میلیون دلار در سال 2022 به 2.3 میلیارد دلار رسیده است. بلومبرگ همچنین نشان می‌دهد که حجم معاملات در 9 ماه اول سال 2024 حدود 9 میلیارد دلار بوده است.

پیام فارس

مانور پکن در بازارهای انرژی اعراب در ماه اوت سال جاری، شرکت سرمایه گذاری Mubadala (SWF) امارات متحده عربی اعلام کرد که 100 درصد سهام واحد چینی شرکت بلژیکی UCB را به همراه گروه CBC خریداری کرده است. در سپتامبر، AD Ports Group، یکی از شرکت‌های تابعه ADQ، اعلام کرد که قراردادی به ارزش 114.35 میلیون دلار با شرکت صنایع سنگین شانگهای ژنهوا چین برای تامین جرثقیل برای پایانه‌های AD در جمهوری کنگو منعقد کرده است. آنگولا در 19 سپتامبر با خطوط هوایی اتحاد ابوظبی و خطوط هوایی SF، یکی از شرکت‌های تابعه بزرگترین شرکت تحویل و تدارکات چین، در راستای سرمایه‌گذاری مشترک توافق کرد، گزاره‌ای که نشان‌دهنده «همسویی کامل استراتژیک میان طرفین در عرصه خطوط هوایی ، ترکیب نقاط قوت برای ارائه راه‌حل لجستیکی یکپارچه و جامع است». در این میان سازمان هواو فضای امارات متحده عربی با آزمایشگاه اکتشاف فضای اعماق چین توافق نامه‌ای را امضا کرد که هدف آن پشتیبانی از ایستگاه بین‌المللی تحقیقات قمری چین است. همزمان سازمان انرژی قطر با شرکت کشتی سازی دولتی چین برای شش کشتی جدید LNG برای تحویل در سال‌های 2028 و 2031 قرارداد امضا کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/869127/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسانه آمریکایی: حزب‌الله قدرتمند است؛ جنوب لبنان میدان نبرد آن‌هاست

مصرف خودسرانه آسپرین ممنوع!

مقدار مجاز مصرف قهوه در طول روز

چه افرادی بیشتر در معرض سکته مغزی هستند؟

درباره بیماری قوز قرنیه بیشتر بدانید

تورم 33.6 درصد شد

جزئیات 14 مگاپروژه برای گذر از اوج بار مصرف برق 1404

سکه 1403 بزودی از طریق مرکز مبادله عرضه می‌شود

سوء قصد به جان امام جمعه کازرون/ حجت‌الاسلام صباحی مقدم جان باخت

جزییات سوءقصد به امام جمعه کازرون

حال امام جمعه کازرون در پی ترور وخیم است

امام جمعه شیراز: نبرد امروز حق و باطل علنی و جدی است

محمد صباحی، امام جمعه کازرون ترور شد / ضارب خودکشی کرد

امام جمعه کازرون هدف تیراندازی قرار گرفت/ ضارب خودکشی کرد

امام جمعه کازرون بر اثر سوءقصد درگذشت| فرد ضارب پس از شلیک به امام جمعه خودکشی کرد

فوری/ امام جمعه کازرون به شهادت رسید+ جزئیات

درگذشت امام جمعه کازرون در حمله با سلاح گرم

محمد صباحی، امام جمعه کازرون در یک تیراندازی جان باخت / ضارب خودکشی کرد

سوء قصد به جان امام جمعه کازرون/ حجت‌الاسلام صباحی جان باخت

عکس/ خصومت شخصی امام جعمه کازرون را به شهادت رساند

بیان جزییات ترور امام جمعه کازرون از زبان نماینده این شهرستان

امام جمعه شهرستان کازرون شهید شد

امام جمعه کازرون مورد سوءقصد قرار گرفت

تیراندازی در عروسی جان دختر جوان را گرفت!

امام جمعه کازرون در پی یک سوء قصد راهی بیمارستان شد

فوری؛ اولین تصاویر از جنازه ضارب امام جمعه کازرون بعد از ترور و خودکشی!

ترور امام جمعه‌ی کازرون

جزئیات ترور حجت‌الاسلام صباحی از زبان فرماندار کازرون

بودجه‌ریزی عادلانه و مناسب با نیازهای مردم باشد

احتمال خصومت شخصی در ترور امام جمعه کازرون وجود دارد

امام جمعه کازرون ترور شد | ضارب که بود؟

اولین تصاویر از جنازه ضارب کت‌و‌شلوار پوش امام جمعه کازرون را ببینید

امام جمعه کازرون به ضرب گلوله به شهادت رسید

امام جمعه کازرون ترور شد + جزییات

بیان جزئیات ترور امام جمعه کازرون از زبان نماینده این شهرستان

سوءقصد به امام جمعه معروف

امام جمعه کازرون جان باخت

صحنه شهادت امام جمعه کازرون و خودکشی ضارب + فیلم

فرماندار کازرون: امام جمعه کازرون به شهادت رسید

ترور امام جمعه کازرون بعد از برگزاری نماز جمعه (4 آبان 1403) + جزئیات

امام جمعه کازرون شهید شد + امام جمعه ترور شده کازرون که بود؟

نخستین تصاویر از محل ترور امام جمعه کازرون

امام جمعه کازرون پس انتقال به بیمارستان به شهادت رسید/ فرد ضارب پس از شلیک به امام جمعه خودکشی کرد

ترور صباحی، امام جمعه کازرون بعد از نماز جمعه

فرماندار کازرون: ابعاد حادثه شهادت امام جمعه در دست بررسی است

تورم مهر ماه به 33.6 درصد رسید

تصاویر امام جمعه کازرون شهید صباحی+عکس

امام جمعه قشم: جزایر سه گانه همواره متعلق به ایران است

جزایر سه گانه خلیج فارس خط قرمز ماست

صحنه دلخراش تصاویری از ضارب امام جمعه کازرون+ ویدئو