پیام فارس

آخرين مطالب

قدمت کبریت‌ توکلی بیشتر است یا برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - جالب است بدانید کبریت توکلی با 103 سال سن، 2 برابر کشورهایی مانند امارات، قطر و بحرین قدمت دارد.
به گزارش ایسنا، خراسان نوشت: کبریت توکلی به‌عنوان اولین کبریت ثبت‌شده‌ ایرانی در سال 1297 شمسی توسط تقی توکلی در شهر تبریز واقع در استان آذربایجان شرقی پایه‌گذاری شد. تقی توکلی که با تولید کبریت در قفقاز آشنا شده بود، پس از مهاجرت به شهر تبریز و در سال 1297 شمسی، اولین کارگاه و کارخانه تولید کبریت را راه‌اندازی کرد.
در آن زمان کبریت‌ها دست‌ساز بودند و هنوز فناوری و ماشین‌آلات کبریت‌سازی وارد کشور ایران نشده بود. جالب است بدانید او پس از این اتفاق به تقی کبریت‌ساز «توکلی» مشهور شد. در ادامه از تاریخچه این محصول بی‌خطر اما پرخاطره گفتیم و همچنین مقایسه‌ای بین قدمت آن با بعضی از کشورهای منطقه داشتیم که به نصف آن هم نمی‌رسند.
اشتغال‌زایی برای 800نفر در قدم اول
در شهریور سال 1320 شمسی، 800 کارگر در کارخانه توکلی مشغول فعالیت بودند. تولید در آن زمان به‌صورت دستی انجام می شد. نصف کارگران این کارخانه در آن زمان خانم‌ها بودند. پس از گذشت مدتی، تقی توکلی برای خرید ماشین آلات به چند کشور از جمله کشور آلمان سفر کرد. او در نهایت توانست ماشین آلات به روز و مدرن کبریت سازی را به ایران وارد و در سال 1325 شمسی، کارخانه جدید کبریت‌سازی توکلی را راه اندازی کند. «تقی توکلی» به‌عنوان صاحب اولین کارگاه و کارخانه تولید کبریت کشور در سال 1337 شمسی درگذشت. با فوت او، پسرش یعنی محمدتقی توکلی که متولد سال 1310 شمسی و دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک از ایالت میشیگان آمریکا بود، هدایت کارخانه کبریت‌سازی توکلی را بر عهده گرفت. او هم توانست با تلاش و پشتکار خود، کارخانه را بیش از پیش توسعه دهد.
از اولین کارخانه کابینت‌سازی تا ماشین‌سازی
شاید جالب باشد که بدانید اولین کارخانه کابینت سازی در ایران، در شهر تبریز و توسط محمدتقی توکلی راه‌اندازی شد. «محمدتقی توکلی» در سال 1342 شمسی به این فکر افتاد که با دورریز چوب‌های کارخانه کبریت سازی، کار متفاوتی را به انجام رساند و همین اتفاق سبب شد تا اولین کارخانه نئوپان سازی(با وارد کردن تکنولوژی و ماشین‌آلات مورد نیاز از کشور آلمان) و سپس اولین کارخانه کابینت‌سازی در ایران را پایه‌گذاری کند. در آن زمان از کابینت‌های آهنی استفاده می‌شد. یکی از نوآوری‌های مهم در کارخانه نئوپان‌سازی، تولید محصولی به نام فورمیکا بود! محصولی که با کشیدن آن روی نئوپان، از نفوذ آب و خوردگی جلوگیری می کرد. محمدتقی توکلی فردی خلاق و بسیار پُر ایده بود. او علاوه بر توسعه کارخانه کبریت سازی و افزایش تولید و صادرات، راه اندازی واحدهای جدیدی را هم در سر می‌پروراند؛ ایده‌هایی که تحولات مهمی را نه تنها در کارخانه کبریت سازی توکلی که حتی در صنعت ایران ایجاد کرد. او در سال 1347 شمسی به فکر راه‌اندازی کارخانه ماشین‌سازی در شهر تبریز افتاد. چندی بعد وی این ایده را با مسئولان وقت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در میان گذاشت و در نهایت با تلاش‌های بسیار او، کارخانه ماشین‌ سازی در شهر تبریز با همکاری چکسلواکی راه اندازی شد. به اعتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی و صنعتی، تاسیس کارخانه ماشین‌سازی تبریز از سوی محمد تقی توکلی به عنوان یکی از نقاط عطفی به شمار می آید که باعث شد تا شهر تبریز و استان آذربایجان‌شرقی به یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعتی ایران تبدیل شود.
بزرگ‌ترین تولیدکننده کبریت در جهان
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 شمسی، کارخانه ماشین سازی تبریز مصادره شد. همچنین کارخانه کبریت‌سازی توکلی هم برای مدتی تعطیل شد اما چندی بعد اعضای خانواده توکلی دیگر بار به فکر راه‌اندازی کارخانه پدری خود افتادند. محمدتقی توکلی در 18 دی ماه سال 1397 شمسی به علت کهولت سن در 87 سالگی در شهر تبریز درگذشت. شایان ذکر است شرکت کبریت سازی توکلی به صورت خانوادگی اداره می شود؛ و مدیر فعلی این کارخانه قدیمی و صاحب نام، حسینعلی توکلی است. بی‌شک جالب است بدانید کارخانه کبریت‌سازی توکلی با تولید سالانه 10 میلیارد جعبه کبریت، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کبریت در جهان شناخته می‌شود.
بازار کبریت نابود نمی‌شود
درباره آخرین وضعیت کبریت توکلی باید بدانید که کارخانه دایر است اما تولید آن به یک چهارم کاهش یافته است. مرحوم توکلی در این باره گفته بود: «به هر حال کبریت رفتنی است. به همین علت من 6 تا کارخانه دیگر در کنار کبریت‌سازی دایر کرده بودم. کبریت ضعیف می‌شود اما از بین نمی‌رود. ولی مسلما دیگر نمی‌تواند 1000 تا کارگر را کار بدهد یا سه میلیون قوطی بسازد».
مقایسه پربازدید قدمت این کبریت با کشورهای منطقه
در چند روز اخیر، ماجرای مقایسه قدمت کبریت توکلی که تبدیل به یک محصول نوستالژی برای ما ایرانی‌ها شده، با کشورهای حوزه خلیج فارس پربازدید شده است. جالب است بدانید کبریت توکلی با 103 سال سن، 2 برابر کشورهایی مانند امارات، قطر و بحرین قدمت دارد. قدمت امارات 53 سال، بحرین 53 سال، عربستان 92 سال، عمان 73 سال، قطر 53 سال کمتر از سن تولد کبریت توکلی هستند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/868626/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله هم میهن/ فربهی سیاست؟

سرمقاله فرهیختگان/ میراث زنده سید

همدست نتانیاهو

ارزانی بنزین و 10 واقعیت مهم‌تر و جدی‌تر دربارۀ آن

سرمقاله روزنامه جوان/ شکست تمدنی غرب در غزه و لبنان

خواص بی‌نظیر مس در جلوگیری از عفونت

اهمیت چکاپ‌های دوره‌ای برای سلامت قلب

مادر تمام بیماری‌ها از نظر طب سنتی

تاثیر تغذیه بر عارضه کهیر پوستی

خواص بی‌نظیر کدو حلوایی

عبور دلار نیمایی از کانال 49 هزار تومان

رشد دلار در کانال 68 هزار تومان؛ طلای 18عیار 4 میلیون و 600 هزار تومان شد

افزایش سه برابری رشد مصرف برق

دیدار وزیران نیرو ایران و پاکستان در چین

تصاویر/ مراسم تشییع شهیده «معصومه کرباسی» در حرم مطهر رضوی

همه جاده‌های استان فارس باز است

ما ملتی هستیم که در مقابل زور سر خم نمی‌کنیم

شهر شیراز مزین به چهره شهدا شد

تصاویر/ مراسم تشییع شهید «معصومه کرباسی» در حرم مطهر رضوی

جزایر ایرانی «آریانا» و «زرکوه» در اشغال شیخ‌های امارات/ آل‌سعود پشت‌پرده ادعای اماراتی ها

لحظاتی جذاب از والیبال چادرملو اردکان و پیکان تهران

پیام سردار تنگسیری به دشمنان: در مقابل زور سر خم نمی‌کنیم

لیگ یک، تساوی فجر درخانه مقابل نماینده کرمان +گزارش تصویری

پیش بینی ناپایداری جوی ودریایی در هرمزگان

فرمانده نیروی دریایی سپاه : هرکس به جزایر ما تعدی کند، قدمش را خرد و چشمش را کور می‌کنیم / انگلستان خبیث در کشور‌های مسلمان برنامه‌ دارد / باید از مرگ نترسیم

نجات جان یک خانم از میان شعله‌های آتش خیابان خاوران

توی دهن شما خواهیم زد

اسکناس جایگزین دلار + عکس

دیدار نماینده ولی فقیه در فارس با خانواده شهیده معصومه کرباسی

مدیر مدرسه علمیه محمدیه فیروزآباد معارفه شد

بارش‌ سنگین برف از امروز در انتظار 24 استان/ دریا مواج شد

برگزاری نشست صمیمی مدیر حوزه علمیه فارس با مبلغان فیروزآباد

قیمت خودرو امروز 19 مهر 1403 در بازار مشخص شد

مهر و موم کارگاه تولید دیسک و صفحه کلاچ تقلبی در مشهد

فیلم ماهواره ای جدید از خلیج فارس و سواحل جنوبی ایران

درخواست حماس از روسیه

حقوق مهر بازنشستگان کشوری بر اساس احکام جدید واریز شد

سریال‌های کره‌ای پر طرفدار با بازی جذاب گونگ یو

بارش باران در 16 محور مواصلاتی فارس / تمام راه‌ها باز است

"احسان دشتیانه" مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس مرد سال فولاد ایران شد

یاداشت رسیده / 10 پیشنهاد به استاندار جدید قم

جزایر پاره تن ایران است

اردکان رکورد دار بارندگی در فارس

می‌نویسم:«ابوموسی»، بخوانید: «ایران»

آخرین اخبار از میزان خسارت زلزله فارس

می‌نویسم:«بوموسی»، بخوانید: «ایران»

سردار تنگسیری: توی دهن دشمنان خواهیم زد/ زمان مرگ ما مشخص است

زلزله دهرم خسارتی نداشته است / بارش باران مشکلی در فارس ایجاد نکرد

پتروشیمی بندرامام به تنهایی 518 هزار تن افزایش تولید داشت

مه گرفتگی شدید در برخی از جاده‌های فارس