پیام فارس

آخرين مطالب

پیش بینی بورس فردا شنبه 21 مهر ماه اجتماعي

پیش بینی بورس فردا شنبه 21 مهر ماه
  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش ، هنوز هیچ‌یک از چالش‌های بورس، از جمله نرخ بهره بالا، نرخ ارز نیمایی، قیمت‌گذاری دستوری و سایر مشکلات، حل نشده‌اند. اگر این مسائل برطرف شوند، بازار می‌تواند با همین دامنه نوسان به سمت روند مثبت حرکت کند. افزایش نرخ دلار نیمایی تأثیر منفی چندانی بر تورم نخواهد داشت. همچنین، نرخ بهره که اخیراً دوباره افزایش یافته، باید به زیر 30 درصد کاهش یابد و روند کاهشی خود را با سرعت بیشتری ادامه دهد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
با انجام این اقدامات، حتی در شرایط تنش‌های منطقه‌ای، می‌توانیم شاهد تعادل در بازار و حرکت صعودی آن باشیم. به محض عبور از این تنش‌ها، بازار سرمایه به تعادل خواهد رسید و قادر خواهد بود به سمت بالا حرکت کند و بازدهی مثبت و قابل توجهی را در میان‌مدت و بلندمدت برای سهامدارانی که در این یک ماه صبر کردند و از خروج از بازار خودداری کردند، به ارمغان آورد.
نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به انتخابات آمریکا در آبان ماه، تنش ها در یک ماه آینده به پایان خواهند رسید. اوج تنش ها نهایتا در این بازه خواهد بود. در نقطه مقابل ما در شاخص کل و قیمت سهام، در حوالی محدوده های حمایتی مستحکم و آهنینی هستیم و قیمت سهم های بزرگ بازار هم، حمایتهای بسیار مستحکمی دارند. به نظر می رسد، با توجه به اینکه متغیرها به نفع بازار سرمایه در حال چرخش هستند، نسبت ریسک به سود برای فروشندگان در این نقطه اصلا جذاب نیستند. به محض عبور از تنشها ، بازار سرمایه به تعادل خواهد رسید و می تواند به سمت بالا حرکت کند وضعیت بنیادی بازار سرمایه نسبتا مناسب است نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به موافقت مجلس با اهداف سازمان بورس در حوزه توسعه ابزارهای مالی در بازار سرمایه و همچنین نهایی شدن اصلاحیه قانون بازار اوراق بهادار با همکاری و تعامل سازمان بورس و مجلس، پس از حدود 2 دهه از تصویب آن، اظهارداشت: وضعیت بنیادی بازار سرمایه، وضعیت قابل قبول و نسبتا مناسبی است و روندی که برای متغیرهای بازار سرمایه شاهد هستیم، مثبت و به نفع سودسازی شرکت ها است. ظاهرا با توجه به وضعیت حاکم بر اقتصاد و بورس می‌توان گفت محدودیت دامنه‌نوسان در کوتاه‌مدت جواب داده و کمک‌کرده بازار بتواند بخشی از جاماندگی عمیق خود را نسبت به تورم و سایر بازارها جبران کند.
وی ادامه داد: عمق کم معاملات ناشی از محدودیت دامنه‌نوسان و شرایط بی‌وزنی بازار سرمایه کمک‌ کرده بسیاری از سهم‌ها بتوانند راحت‌‌تر از روندهای صعودی پیشین بازار سرمایه در چند سال‌اخیر بالا بیایند و با هزینه و تزریق نقدینگی کمتر این موضوع امکان‌پذیر شود.
میرزایی با اشاره به ریسکهای سیستماتیک حاکم بر کشور و بازار سرمایه، گفت: این موضوع راهکارهایی هم دارد و در کشورهای مختلف و در شرایط مشابه، صرفا به تعطیلی یا کاهش دامنه نوسان بسنده نمی کنند و بسته های مالی مشخص با منابع مالی زیاد را برای حمایت از بازار سرمایه تخصیص می دهند و در ماه های گذشته، ما در چین و ژاپن شاهد این اقدام هم بودیم. به نظر می رسد از این حیث به بازار سرمایه توجه کافی نمی شود و اقدامات حمایتی، به کاهش دامنه نوسان محدود شده است. اما در هر حال، با توجه به شرایط منطقه، این تصمیم برای حمایت از بازار سرمایه، کفایت نمی کند. بازار بیش از مسائلی چون دامنه نوسان، از مسائل بنیادین دیگری تاثیر می‌ گیرد. همچنان هیچ یک از مشکلات بورس شامل نرخ بهره بالا، نرخ ارز نیمایی، قیمت‌گذاری دستوری و دیگر مسائل حل نشده و اگر این مشکلات حل شود با همین دامنه نوسان هم بازار می‌تواند مسیر خود را به سمت مثبت شدن باز کند.
تخصیص بسته حمایتی در دستور کار قرار گیرد این کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه باید تخصیص بسته حمایتی که پیش از این عنوان شده بود تا 50 همت اختصاص پیدا خواهد کرد در دستور کار جدی دولت قرار گیرد، ادامه داد: در کنار این سیاست، متغیرهایی که در دولت جدید به نفع بازار سرمایه در حال بهبود هستند، از جمله دلار نیمایی و نرخ بهره، باید با سرعت بیشتر و تاثیرگذارتری حرکت کنند تا بازار سرمایه ، اثر آنها را در صورت های مالی احساس کند.
افزایش نرخ دلار نیمایی تاثیر منفی چندانی بر تورم نخواهد داشت به گفته میرزایی ؛ افزایش نرخ دلار نیمایی تاثیر منفی چندانی هم بر تورم نخواهد داشت. نرخ بهره هم که اخیرا مجددا افزایشی شده، باید به زیر 30 درصد برسد و روند کاهشی خود را با سرعت افزایش دهد. با این اقدامات، حتی در سایه تقابل های منطقه ای هم می توانیم شاهد به تعادل رسیدن بازار و حتی حرکت رو به بالای آن باشیم.
فروشهای هیجانی سهامداران خرد را در کفهای قیمتی با ضررهای بیشتر همراه می کند وی درباره انتقاد برخی فعالان بازار سرمایه درخصوص اینکه تزریق نقدینگی به بازار تنها منافع آنها که از رانت های ویژه ای برخوردارند را تامین می کند و عموما سهامداران خرد هیچ نفعی نمی برند و مجددا بازار به دلیل خروج سرمایه، همین نقدینگی تزریق شده را از دست می دهد، توضیح داد: تزریق نقدینگی، برد – برد است و هم سهامداران خرد منتفع می شوند و هم حقوقی های بزرگ. برای خریداران حقوقی و دولتی ، خرید در این کفهای قیمتی حتما جذاب خواهد بود. آنها در 6 ماه یا یک سال آینده، در حجم بزرگ می توانند سودهای خوبی کسب کنند و بازدهی خوبی داشته باشند. اما از سوی دیگر، این صفهای فروش بسیار مخرب است و این روند هیجانی می تواند ادامه دار باشد و فروشهای هیجانی سهامداران خرد را در کفهای قیمتی با ضررهای بیشتر همراه کند.
سهامداران خرد از روشهای غیرمستقیم استفاده کنند این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران خرد توصیه کرد که از روشهای غیرمستقیم استفاده کنند و افزود: استفاده از روشهای غیرمستقیم برای سهامداران خرد باعث می شود که آنها زیان کمتری در پرتفوهای خود ببینند و در این شرایط، بازدهی بیشتری کسب کنند.
متغیرها به نفع بازار سرمایه در حال چرخش هستند میرزایی تاکید کرد: با توجه به انتخابات آمریکا در آبان ماه، تنشها در یک ماه آینده به پایان خواهند رسید. اوج تنشها نهایتا در این بازه خواهد بود. در نقطه مقابل ما در شاخص کل و قیمت سهام، در حوالی محدوده های حمایتی مستحکم و آهنینی هستیم و قیمت سهم های بزرگ بازار هم، حمایتهای بسیار مستحکمی دارند. به نظر می رسد، با توجه به اینکه متغیرها به نفع بازار سرمایه در حال چرخش هستند، نسبت ریسک به سود برای فروشندگان در این نقطه اصلا جذاب نیستند. به محض عبور از تنشها ، بازار سرمایه به تعادل خواهد رسید و می تواند به سمت بالا حرکت کند و بازدهی مثبت و قابل توجهی را در میان مدت و بلندمدت نصیب سهامدارانی کند که این یک ماه را صبوری کردند و با صف نشینی و خروج از بازار سرمایه به خودشان آسیب نزدند.
حاشیه سود شرکتها از 23درصد به زیر 12درصد رسیده
وی ادامه داد: اکنون در شرایطی که حاشیه سود شرکتها از23درصد به زیر 12درصد رسیده، نقش بانک مرکزی، حکم ترمز دستی را برای قطار بازار سرمایه دارد که در حال حرکت است. تصمیماتی که بانک مرکزی می گیرد، با سیاستهای کلی دولت هم راستایی کاملی ندارد. کنترل شدید بر دلار نیمایی و سرعت آرام رو به بالای آن، علاج مشکل بازار سرمایه نیست. در درجه اول باید هماهنگی بیشتری میان وزارت اقتصاد، سازمان بورس و بانک مرکزی شکل گیرد. شرایط آن وجود دارد و دولت آقای پزشکیان هم وعده های مرتبطی داده است.
دلار در یکی دو هفته آینده متعادل و نزولی خواهد شد این کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: با رشد دلار نیمایی، نرخ دلار بازار آزاد، با توجه به اینکه عرضه دلار نیمایی بیشتر می شود، کاهشی هم خواهد شد. اما تحقق آن همدلی و همفکری می خواهد که هم نفع بازار سرمایه را تامین کند و هم شرایط تورمی دولت کنترل شود. به نظر می رسد امروز در اتفاقات اخیر خاورمیانه، بیشترین قشری که متضرر شدند ، فعالان بازار سرمایه بودند. چون دلار رشد آنچنانی نداشته و حتما در یکی دو هفته آینده متعادل و نزولی خواهد شد، اما فعالان بازار سرمایه که چهار سال دشوار را پشت سر گذرانده اند و ماه های اخیر را هم همچنان با سختی سپری می کنند، جا دارد بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
منبع: جماران

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/866196/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیا نیروهای کره شمالی در جنگ علیه اوکراین شرکت دارند؟

کدام مواد غذایی رشد کودکان را مختل می کنند؟

ارتباط رشد قدی کودکان با وزن آن‌ها

غول‌های نفتی حامی مالی اصلی ترامپ شدند

فرزین: پلتفرم‌تسویه پرداختهای فرامرزی بریکس ایجادشود

روایت تجارت نیوز از تاثیر حضور مهاجران بر مشکلات اقتصادی و معیشتی

فال حافظ روزانه شنبه 21 مهر 1403 با معنی و تفسیر دقیق

قیمت جدید گوشت قرمز امروز 20 مهر 1403 اعلام شد

انتقاد امام جمعه تبریز از عدم رسیدگی به مشکلات اراضی فاز 2 خاوران

امام جمعه شیراز: مردم گرفتارند/ غفلت مسئولان قابل‌قبول نیست

کمینه و بیشینه دمایی بیستم مهر در استان سمنان

پخش زنده بازی های فوتبال امروز پنجشنبه 28 مهر از سایت تی وی + آنتن و آپارات

کارت های روزانه جمز برای دریافت جایزه 20 مهر ماه + عکس

مدارس خراسان رضوی فردا 21 مهر ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس خراسان رضوی شنبه 21 مهر 1403

فال شمع امروز شنبه 21 مهر ماه 1403 برای متولدین تمام ماه ها

آخرین خبر از حقوق کارگران 20 مهر/ آیا تغییر حقوق کارگران به اندازه تورم درست است؟

کشف 70 هزار نخ سیگار قاچاق در مشهد (20 مهر 1403)

نتایج کنکور هنوز اعلام نشده است

سومین جشن مهر سینمای ایران در زاهدان برگزار شد

مروری بر مهم ترین رویدادهای بورس کالا در هفته منتهی به 20 مهر 1403

مسئولان برای رفع مشکلات مردم، پای کار بیایند

11 هزار میلیارد پروژه عمرانی شهری در شیراز افتتاح و کلنگ زنی شد

اعلام نتایج نهایی کنکور 1403، فردا 21 مهر | اعلام نتایح در سامانه سنجشwww.sanjesh.org با کد رهگیری

برنامه پخش زنده فوتبال امروز (20 مهر 1403) + لینک پخش آنلاین

6 تا از بهترین سریال‌های کره‌ای با بازی «پارک هیونگ‌-شیک»

نتایج نهایی کنکور فردا (21 مهر 1403) اعلام می‌شود

آخرین خبر از تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی امروز جمعه 20 مهر 1403 | از ساماندهی کارکنان دولت چه خبر؟

فوری/انتشار جدول واریز حقوق بازنشستگان در مهر ماه

روزی از جنس مهر در فوتبال اصفهان

مدارس البرز فردا 21 مهر ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس البرز شنبه 21 مهر 1403

کارت های روزانه ماسک ایمپایر امروز 20 مهر 1403+ عکس

پخت دو تن حلیم نذری در روستای سده خُنج

سازمان سنجش: انتشار نتایج نهایی کنکور صحیح نیست (20 مهر 1403)

شهر خرمالوی ایران اینجاست!

پیش بینی قیمت دلار فردا شنبه 21 مهر 1403 ، دلار گران می شود؟

پیش بینی وضعیت آب و هوا البرز فردا شنبه 21 مهر ماه 1403 | فردا هوای البرز چجوریه؟

تمام ظرفیت‌ها برای رشد اقتصادی به کار گرفته شوند

وظیفه جهادتبیین مدنظر رهبری‌‌ به عهده علما است

قیمت جدید گوشت قرمز امروز 20 مهر 1403 اعلام شد/ جزییات تغییر قیمت

پیش بینی وضعیت آب و هوا قزوین فردا شنبه 21 مهر ماه 1403 | هواشناسی قزوین فردا

فال قهوه امروز شنبه 21 مهر 1403

فوری/انتشار جدول واریز حقوق بازنشستگان در مهر ماه | پرداخت حقوق بازنشستگان+علی الحساب همسان سازی از فردا

پیش بینی وضعیت آب و هوا کرمان فردا شنبه 21 مهر ماه 1403 | هواشناسی کرمان فردا

کیش، قطب تولید خودروهای برقی خواهد شد

شروع برنامه تلویزیونی قرآنی محفل

حافظ به واسطه اتصال با قرآن بزرگ شده است

آرامگاه حافظ سرشار جمعیت برای برنامه شرکت محفل

دل‌های مسئولان همواره باید برای رفع مشکلات مردم بجوشد

حضور گسترده مردم برای شرکت در برنامه قرآنی محفل

سی‌ان‌ان: آمریکا برای احیای آتش‌بس اسرائیل و حزب‌الله فشار نمی‌آورد