پیام فارس

آخرين مطالب

رفع فیلترینگ؛ نزدیک تر از همیشه اقتصادي

رفع فیلترینگ؛ نزدیک تر از همیشه
  بزرگنمايي:

پیام فارس - خراسان /رئیس جمهور دستور بررسی وضعیت کلی اینترنت را صادر کرد؛ وزیر ارتباطات تصریح می کند که رفع فیلترینگ از اولویت های مهم این وزارتخانه است. ما ابعاد خسارات فرهنگی و اقتصادی فیلترینگ را بررسی کردیم. نکته قابل تامل در تازه ترین افکارسنجی، افزایش استفاده از اینستاگرام پس از فیلترینگ است.
وعده ها و شعارهای رئیس جمهور جدید درباره رفع فیلترینگ و بهبود وضعیت اینترنت، روز گذشته با اعلام دستور وی برای بررسی وضعیت کلی اینترنت وارد فاز اجرایی شد و می توان گفت که در این دستور تا حدودی می توان اراده جدی برای سامان‎دهی جولان فیلترشکن ها و احتمالا رفع فیلتر را مشاهده کرد.
خبر وزیر ارتباطات چه بود؟
روز گذشته ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد: در جلسه (10مهر) شورای عالی فضای مجازی رئیس جمهور دستور بررسی وضعیت کلی اینترنت را صادر کرد. در این جلسه علاوه بر بررسی‌های مربوط به رفع فیلترینگ، درباره سامان‎دهی فیلترشکن‌ها که منجر به بروز مشکل و آلودگی در شبکه ملی اطلاعات می‌شود نیز صحبت‌هایی انجام شد.
وزیر ارتباطات: رفع فیلتر از اولویت های شخص پزشکیان است

اما این دستور را صرفا نمی توان یک شعار در ادامه شعارهای رئیس جمهور جدید دانست، چرا که وزیر ارتباطات نه این که در لفافه و به شکل دوپهلو در این زمینه سخن گفته باشد، خیر؛ بلکه او صریحا بنا بر گزارش خبرگزاری ایرنا، 30 شهریور اعلام کرده که رفع محدودیت های اینترنتی و فیلترینگ از برنامه های مهم و اولویت های اساسی این وزارتخانه و مورد تاکید دولت چهاردهم و شخص رئیس جمهور است.
تا حصول نتیجه نهایی پیگیری می کنیم
ستار هاشمی که حالا با رویکردی کاملا متفاوت نسبت به وزیر پیشین ارتباطات که اهل احتیاط و محافظه کاری بود، تصریح کرده که «موضوع رفع فیلترینگ را از مسیر قانونی و در یک فضای منطقی، آرام و با اجماع و هم افزایی اهل فن و کارشناسان تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهیم کرد.» او در مراسم معارفه خود نیز گفته بود: فیلترینگ در وضعیت فعلی به نفع هیچ‎کس نیست. هم حاکمیت ما را نقض کرده، هم امنیت سایبری را زیر سوال برده، هم امنیت خانواده ها را دچار مشکل کرده، هم کسب و کارها آسیب دیدند و هم مردم ناراضی شدند. این چیزی نیست که اسناد بالادستی و رهبری انقلاب از ما خواسته بودند.»
وعده مهم پزشکیان چه بود؟
مرور بخشی از وعده های اینترنتی پزشکیان به عنوان رئیس چهاردهمین دولت هم در این جا خالی از لطف نیست:
-تمام تلاش خود را برای اصلاح نظام ناکارآمد فیلترینگ به کار می‌بندم تا هزاران کسب‌وکار فعال در فضای مجازی را که میلیون‌ها ایرانی در آن مشغول به کار هستند، به چرخه‌ اقتصاد بازگردانم.
-تضمین می‌دهم که تمام دولت دربرابر گشت‌های اجباری، فیلتر کردن و فیلترشکن‌بازی و فشارهای بیرونی در همه جلسات و تمام‌قد بایستد.
این ضررها از فیلترینگ کمی دایره رویکردهای ضدفیلترینگ را از دولت فراتر ببریم می توانیم اظهارنظرهایی در همین راستا را در مجلس هم ببینیم. رضا سپهوند نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس روزهای قبل
 در گفت و گو با شفقنا به نکات قابل تاملی اشاره کرده است: «فیلترینگ روش غلطی است که عده‌ای در داخل کشور در پیش گرفته‌اند. فیلترینگ به هیچ عنوان به اهداف خود نرسید، در عین حال زیان‌های زیادی هم به کشور تحمیل کرد و پلتفرم‌های داخلی هم نتوانستند نیازهای مخاطبان را تامین کنند. فیلترینگ فرزندان ما را وارد فضاهایی کرده که هیچ‌گاه وارد آن نشده بودند و فضای سایبری هم از لحاظ امنیتی آسیب دیده است.»
خسران مخابرات از کیفیت اینترنت و فیلترینگ
یک سوی دیگر ماجرای فیلترینگ و وضعیت ​​​​​​​بی کیفیتی اینترنت، بخش اقتصادی آن به ویژه برای حوزه اقتصاد دیجیتال کشور است. ما در این مجال نمی توانیم پای درددل های کسب و کارهای آنلاین و فعالان اقتصاد دیجیتال برویم اما می توانیم گوشه ای از این خسران اقتصادی را بازگو کنیم. مجله «پیوست» می نویسد: گزارش مالی شرکت ملی مخابرات ایران در پایان سال مالی 1402 پرده از واقعیتی تلخ برداشت. براساس این گزارش، مخابرات در سال گذشته مالی، با کسب 8 هزار میلیارد تومان درآمد و در مقابل، تحمل 10 هزار میلیارد تومان هزینه، به تراز مالی منفی دو هزار میلیارد تومان رسید. اما آنچه به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل این کاهش عملکرد مالی در نظر گرفته می‌شود، کیفیت پایین خدمات اینترنت و محدودیت‌های فیلترینگ است. به گفته کارشناسان، کاهش استقبال عمومی از خدمات شرکت مخابرات به دلیل نارضایتی از کیفیت اینترنت و محدودیت‌های اعمال شده، به شدت بر درآمدهای این شرکت تأثیر منفی گذاشته است.
فیلترشکن ها ، ناامنی شبکه و ...
دنیای اقتصاد در گزارشی می نویسد: نخستین گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت از عملکرد سامانه مقابله با حملات منع خدمت توزیع‌شده منتشر شد و آمارهای آن نشان می‌دهد که شبکه اینترنت کشور تحت تاثیر تداوم سیاست‌های محدودکننده و فیلترینگ، ناامن شده است. طبق این گزارش طی 21 ماه معادل 430 هزار حمله DDoS به 79 هزار مقصد سایبری در کشور صورت گرفته و نسبت بزرگ‌ترین حمله منع خدمت توزیع شده کشور به بزرگ‌ترین حمله ثبت شده در جهان 49.2 درصد است. کارشناسان امنیت شبکه معتقدند که شبکه کشور به‌دلیل فیلترینگ و استفاده گسترده از فیلترشکن بسیار آلوده و آسیب‌پذیر شده و به همین دلیل بهشت هکرهاست. این موضوع را می‌توان در گزارش‌های بین‌المللی، آمارهای انجمن تجارت الکترونیک و گزارش اخیر شرکت زیرساخت نیز مشاهده کرد؛ زیرا طبق گزارش این شرکت از هر 100 حمله منع خدمت توزیع شده در کشور، 65 حمله از طریق شبکه دستگاه‌های آلوده است.
آیا فیلترینگ، استفاده از فیلترشده ها را کم کرد؟
در کنار آن چه ما از تبعات فرهنگی و اقتصادی فیلترینگ می گوییم، یک سوال اساسی دیگر هم مطرح است؛ این که آیا فیلترینگ باعث شد کاربران استفاده از فیلترشده ها را کنار بگذارند؟
در پاسخ به این پرسش بدون تردید باید گفت که خیر. یعنی فیلترینگ هیچ گاه باعث نشد که اقبال به شبکه ها و پلتفرم های اجتماعی بین المللی فیلترشده با کاهش شدید استفاده مواجه شود. برای دریافتی روشن تر در این زمینه راهی جز مراجعه به پیمایش ها و افکارسنجی ها نداریم.
افزایش استفاده از اینستاگرام پس از فیلترینگ
نتایج جدیدترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می‌دهد 82.2 درصد ایرانیان حداقل از یکی از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. در این نظرسنجی که در بازه زمانی 20 تا 24شهریور 1403 به شیوه مصاحبه حضوری با 3990 نفر از ایرانی‌ها انجام شده، میزان استفاده از اینستاگرام بیشتر از سایر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بوده است. براساس نموداری که منتشر شده، روند میزان استفاده از این شبکه اجتماعی در خرداد 1401 که اینستاگرام فیلتر نبوده، 71‌درصد بوده است. در دی‌ 1402 این میزان 46.5 درصد بوده اما در شهریور امسال به 50.6 درصد افزایش پیدا کرده است.
راهکار چیست؟
به طور قطع، هیچ روش و اندیشه منطقی با بی قانونی و بی تدبیری در فضای مجازی و اینترنت کشور موافق نیست اما قانون مداری هم این نیست که اینترنت و فضای مجازی را از یک کنار به تیغ فیلترینگ بسپاریم و کودکان و نوجوانان را به برهوت فیلترشکن ها رهنمون کنیم. فارغ از این که سود ده ها میلیاردی سوداگران بازار فیلترشکن ها، روزگار خوشی برایشان فراهم آورده اما، آقایان مسئول بدانند که روش کنونی حکمرانی اینترنت و فضای مجازی، بهترین روش و رویکرد نیست. 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/862778/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبری از حذف فیلترینگ هست؟

جدال ژنرال‌ها درباره خاورمیانه

نشانه های مربوط به بیماری آلزایمر

نحوه تکثیر ویروس آنفلوآنزا در بدن

خطرات مصرف بیش از حد ویتامین C

اصطلاح درمان پالپ زنده در دندانپزشکی به چه معناست؟

چگونه تشخیص دهیم دچار پوسیدگی دندان شده ایم؟

در پاییز زیاد صورت و بدنتان را با آب داغ و مواد شوینده نشویید

ناگفته‌های عالم برجسته اهل سنت از سید مقاومت

فروش فوری خودروهای وارداتی بهمن موتور ؛ فروش بدون قرعه‌کشی [+ شرایط و قیمت]

قیمت تتر و قیمت بیت کوین امروز یکشنبه 15 مهر ماه 1403 | تتر چند؟

برگزاری جشن مهر سینمای ایران امیدوار کننده است

قیمت سکه پارسیان امروز یکشنبه 15 مهر 1403

قیمت دلار امروز 15 مهر 1403 / دلار در کریدور ششم یک کانال بالا رفت

کارت روزانه ایردراپ میجر 15 مهر 1403+ عکس

سهمیه بنزین از امروز 14 مهر 1403 تغییر کرد؟ / جزییات دقیق از تصمیم تازه دولت

مراسم گرامیداشت یاد و نام شهدا در روستای شرفویه + عکس

اشتغال زایی 271 نفر با فعالیت واحد‌های سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی در کازرون

دستگیری عاملان شهادت مأموران پلیس در سیستان و بلوچستان (15 مهر 1403)

مهم ؛میزان افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد | واریز 3 میلیون تومان علی الحساب برای بازنشستگان از امروز 15 مهر

همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» 24 و 25 مهر در قم و تهران برگزار می‌شود

بیستمین حراج سکه فردا 16 مهر ماه برگزار می‌شود

قیمت گوشی شیائومی یکشنبه 15 مهر/ قاتل S24 اولترا چند؟

دستگیری تامین‌کننده مشروبات الکلی مرگبار شمال کشور (15 مهر 1403)

واریز وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری (15 مهر 1403)

دانشگاه آزاد شهرکرد منتخب لیگ ورزش همگانی کشور

اجرای پروژه مهر، در دبیرستان دخترانه نور اردبیل

شاخص بورس امروز 15 مهر/ افت 5054 واحدی

قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (15 مهر 1403) | طلا در مدار افزایش پلکانی قیمت

حرکت معکوس بورس در بین بازار‌های مالی | گزارش وضعیت بازار سهام (15 مهر 1403)

دلار ریزش کرد؟ / قیمت دلار استانبول امروز یکشنبه 15 مهر ماه 1403

قیمت طلا دست دوم امروز یکشنبه 15 مهر 1403

قیمت طلا و سکه امروز 15 مهر | سکه 235 هزار تومان بالا

خبر داغ از متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان| دست و پا زدنِ مجلس برای متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی (15 مهر 1403)

قیمت گوشی سامسونگ یکشنبه 15 مهر 1403/ گوشی جدید سامسونگ چقدر فروخته می‌شود؟

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز 15 مهر

افضلی‌فرد: به هیچ وجه اهل تجاوز و عصیانگری نیستیم

قیمت گوشی موبایل امروز 15 مهر 1403 + عکس

76 باند قاچاق مواد مخدر و سرقت در فارس متلاشی شد

شب فخر شهر

قیمت گوشی امروز 15 مهر 1403

پیش بینی بورس تهران فردا دوشنبه 16 مهر 1403

قیمت روز گوشی موبایل یک‌شنبه 15 مهر 1403

بهترین نقش‌های «جی جین هی» در سریال‌های کره‌ای؛ از عاشق یانگوم تا عاشق دونگ‌یی

کارت های روزانه جمز برای دریافت جایزه 15 مهر ماه + عکس

کارت های تپ کوین برای دریافت سکه های بازی امروز 15 مهر ماه + عکس

کد مورس جمز امروز 15 مهر ماه

مصرف مشروبات الکلی در همدان 9 نفر را به کام مرگ کشاند (15 مهر 1403)

بازنشستگان تامین‌اجتماعی همچنان منتظر واریز علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق خود هستند (15 مهر 1403)

قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (15 مهر 1403) | طلا در مسیر پلکانی افزایش قیمت