پیام فارس

آخرين مطالب

برای نخستین بار در کشور رکورد ساخت مترو شیراز در خط 2 شکسته شد اجتماعي

برای نخستین بار در کشور رکورد ساخت مترو شیراز در خط 2 شکسته شد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: برای نخستین بار در کشور رکورد ساخت مترو در خط 2 شکسته شد و به دنبال اقداماتی که در دو سال گذشته صورت گرفت و با حمایت مجموعه شهرداری شیراز توانستیم ظرف دو سال هشت کیلومتر از خط 2 را به بهره‌برداری برسانیم.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، علی کلانتری امروز_ شنبه هفدهم شهریور_ در نشست خبری خود با خبرنگاران به تشریح گزارشی جامع در حوزه ساخت مترو در کلان‌شهر شیراز پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر فاز یک خط 2 مترو که کلیات این خط در سال‌های 1401 و 1402 به بهره‌برداری رسید اما به دلیل کمبود ناوگان که وجود دارد مشکلاتی در حوزه بهره‌برداری پایدار ایجاد کرده است و در تلاشیم تا با استفاده از مکانیزم‌های دولتی این مشکل رفع شود.
وی افزود: در حال حاضر از خط 2، تنها ایستگاه استقلال بوده که در حال احداث است و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه دوم اردیبهشت سال آینده وارد فضای بهره‌برداری شود و از مجموع خط 2 تا ایستگاه امام حسین (ع) بهره‌برداری کامل در دستور کار است.
سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: پیرو نیاز ایجاد شده به احداث خطوط مترو از میدان آزادی تا کلبه سعدی و خیابان فضیلت، طرح توسعه این خط تعریف و به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد و در حال حاضر 1600 متر حفاری انجام شد و انتظار می‌رود تا پیش از پایان سال دستگاه‌های حفاری در ایستگاه سعدی قرار گیرد و خروج دستگاه را شاهد باشیم.
کلانتری خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در کشور رکورد ساخت مترو در خط 2 شکسته شد و به دنبال اقداماتی که طی دو سال گذشته صورت گرفت، می‌توان گفت که این اقدامات بی‌نظیر بود و با حمایت مجموعه شهرداری شیراز توانستیم ظرف دو سال، هشت کیلومتر از خط 2 را به بهره‌برداری برسانیم.
وی اضافه کرد: هم اکنون پنج کیلومتر مسیر از ایستگاه آزادی تا میدان کلبه سعدی تعریف شده است که شامل چهار ایستگاه آزادی، اطلسی، ادبیات و سعدی است.

پیام فارس

راندمان حفاری به واسطه قطع برق کاهش یافت سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز همچنین به روند خط 3 اشاره کرد و ادامه داد: در خط 3 مترو ورود دستگاه حفاری با قطر 9 متر صورت گرفت اما راندمان حفاری به واسطه قطع برق کاهش یافت اما از انتهای شهریور با توجه به خروج از وضعیت بحران برق، انتظار می‌رود 10 تا 13 متر روزانه حفاری داشته باشیم.
کلانتری اظهار کرد: در خط 3 همچنین روند احداث ایستگاه‌ها پیشرفت خوبی را شاهد هستیم و روند اجرای ایستگاه‌های میلاد، آفرینش و جهاد با پیشرفت بسیار خوبی در حال اجراست.
اتصال خط یک به 4 دیگر موضوع مورد اشاره بود و وی افزود: این اقدام در راستای دسترسی به حرم سومین حرم اهل بیت (ع) صورت گرفت که در این راستا با احداث یک تونل در خط یک از ایستگاه زند و پایانه احمدی در جنوب بلوار سیبویه به طول دو هزار و 700 متر و استفاده از ظرفیت اتوبوس برقی پیش‌بینی شده است.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: این اقدام برای نخستین بار در شهر شیراز در حال رقم خوردن است که از ظرفیت تراز سکوی بلیط فروشی ایستگاه‌های مترو برای تخلیه مسافر ناوگان اتوبوس استفاده می‌شود که کار جدیدی خواهد بود.
کلانتری همچنین درباره خط 4 مترو خاطر نشان کرد: خط 4 از بلوار رازی تا باسکول نادر در یک فاز به طول 5 کیلومتر تعریف شده است که برای آن 4 ایستگاه تعریف شده است و در سفر دوم ریاست جمهور شهید کلنگ زنی شد.
وی اضافه کرد: هر کیلومتر اجرای خط مترو 60 میلیون یورو هزینه دارد که در این راستا از ظرفیت‌های سرمایه گذاری مالی استفاده شده است.
کاهش سر فاصله زمانی حرکت مترو از 15 به 10 دقیقه در دستور کار است سرپرست سازمان حمل و نقلی ریلی شهرداری شیراز ادامه داد: در حوزه بهره‌برداری نیز با توجه به شروع فصل مدارس روزانه پیش بینی 120 هزار نفر مسافر داریم که در خط یک با 13 رام قطار و یک رام قطار در خط 2 ارائه خدمات انجام می‌شود. این در حالی است که اگر شبکه ریلی تکمیل شود مسافرگیری به 200 هزار نفر افزایش یابد.
کلانتری با اشاره به اینکه انتظار ما برای خدمت رسانی منطقی برای ارائه خدمات به شهروندان سر فاصله زمانی 10 دقیقه است، ابراز امیدواری کرد: با قرار دادهای منعقد شده با دو شرکت بتوانیم تا پایان سال جاری از این ظرفیت استفاده کنیم و ورود ناوگان صورت گیرد.
وی تاکید کرد: آن چه که در حوزه‌های قطار شهری مغفول مانده است، استفاده از توان مهندسین بومی است و با توجه به اینکه مبلغ قراردادهای تجهیزاتی در هر استان قریب به 16 میلیون یورو هزینه دارد، با استفاده از توان مهندسین سازمان حمل و نقل ریلی شیراز این مبلغ به هفت میلیون یورو کاهش یافت.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز اظهار کرد: در سال گذشته با استفاده از توان مهندسین بومی در بخش باز طراحی مهندسی 700 میلیارد تومان کاهش هزینه‌های ساخت داشتیم.
کلانتری همچنین در پرسش خبرنگار ایمنا درباره تخصیص اوراق مشارکت اشاره کرد و افزود: از سال 92 تاکنون بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده شد که 50 درصد سهم شهرداری و 50 درصد سهم دولت است.
وی افزود: در سال جاری چهار هزار میلیارد تومان درخواست تخصیص اوراق از دولت داشتیم که معادل 80 درصد دوره‌های گذشته بوده اما در حوزه مشارکت مشکلی وجود دارد که در فرآیندهای صدور اوراق عدد سود بازپرداخت به 45 درصد افزایش یافته است که جذابیت را برای مجموعه شهرداری کاهش داده است. لذا طرح برات کارت تعریف شد و استفاده از این ظرفیت به شکل ماهیانه در دستور کار قرار گرفت.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: در فاز اول برای پیمانکار خط 2 مبلغ 60 میلیارد تومان برات کارت پیش بینی شده است و برای پیمانکار خط 3 مبلغی در حدود 60 تا 80 میلیارد تومان پیش بینی شده است.
16 دستگاه پله برقی در خط یک مترو نصب می‌شود خرابی پله برقی و آسانسور دیگر موضوع مورد اشاره کلانتری بود و وی در این خصوص به خبرنگار ایمنا، پاسخ داد: بیشترین گلایه شهروندان در خصوص خرابی آسانسور و پله برقی در ایستگاه‌های فضیلت و کاوه است.
وی ادامه داد: در این حوزه یک قرار داد تأمین آسانسور و پله برقی و یک قرار داد تعمیر و نگهداری وجود دارد که در حوزه تأمین سال گذشته به همت رئیس سابق سازمان یک قرار داد منعقد شد اما به دلیل تغییر نرخ ارز منجر به ایجاد مسائل حقوقی و فسخ قرار داد شد و مجدد قرار داد دیگری منعقد شد.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز تاکید کرد: در خصوص تأمین آسانسور و پله برقی در ایستگاه‌های مترو در تلاشیم تا در یک بازه 12 ماهه هر دروازه ایستگاهی حداقل یک پله برقی داشته باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه برخی از ایستگاه‌ها گالری دارند اما از ظرفیت آنها استفاده نمی‌شود در صدد هستیم از این ظرفیت برای ایجاد پله برقی و آسانسور استفاده شود.
در این خصوص همچنین علیرضا گلزار تهرانی معاون بهره برداری سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز اظهار کرد: در حال حاضر 126 دستگاه پله برقی و 60 دستگاه آسانسور در خط یک نصب شده است.
وی افزود: هم اکنون در خطوط مترو شیراز دو دستگاه آسانسور و یک پله برقی خراب است که در حال تأمین قطعات آنها هستیم و بیشتر گلایه‌های مردم از عدم نصب است که در این راستا با قرار داد جدید منعقد شده 16 دستگاه پله برقی به خط یک اضافه می‌شود و 11 دستگاه آسانسور در خط یک نصب خواهد شد.
معاون بهره برداری سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز خاطر نشان کرد: 34 کیلومتر خط بهره برداری شده داریم اما واگن نداریم و در تلاشیم سهم خود را از واگن دریافت کنیم. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود تا در صورت انتقال پول از سوی دولت به چین تا پایان سال 1404 تخصیص رام به خطوط صورت گیرد.
به گزارش ایمنا، در پایان این نشست از محل مرکز کنترل و فرمان مترو کلان شهر شیراز با حضور سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز و خبرنگاران بازدید به‌عمل آمد.

پیام فارس

کد خبر 787658

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/848615/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبـره تنها؛ درباره منیره گرجی که یگانه زن مجلس خبرگان قانون اساسی بود

تنهایی رادیکال‌ها

ممنوعیت استفاده از یخ در سوختگی!

نکات لاغری در بلغمی و دموی مزاج

وجود خون در ادرار پس از ورزش

کی پلاس، بازیگر مهم ارتقا سطح کیفی ساختمان کشور / 2 خبر خوب برای فعالان صنعت ساخت و ساز

امضای 13 تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و تاجیکستان در نشست فعالان اقتصادی دو کشور

توافق دولت عراق با شرکت انگلیسی درخصوص توسعه چهار میدان نفتی

زمان بندی واگذاری سهام متعلق به صندوق‌های بازنشستگی اعلام شد

عضو اتاق تهران: یک لنج به اندازه تولید سه ماه یک کارخانه، پارچه بدون تعرفه وارد می‌کند

مذاکره وزیر نفت با مقام‌های روسی در بخش انرژی

جزئیات شرایط جدید واردات خودرو ابلاغ شد

واردات برنج 26 درصد کاهش یافت

فرزین: بازار فوروارد و سلف‌فروشی ارز را راه‌اندازی خواهیم کرد

عبدالعلی زاده: طرح شهر مولد می‌تواند در آینده کشور تغییرات شگرفی ایجاد کند

برتری چادرملو مقابل تیم ویسی

بانک ملی ایران حامی فرهنگ ایران زمین

آیین اختتامیه هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد برگزار می‌شود

کلاهبرداری 5 میلیارد ریالی از شهروندان شیرازی

شاه بیت یا کلیدواژه حل بحران انرژی مدیریت جامعه انرژی است

تمدید مهلت ثبت نام و افزایش سقف سنی شرکت کنندگان در آزمون رشته‌های حکمرانی

حمایت از نیروگاه‌های مقیاس کوچک در برق فارس

اختتامیه جایزه ادبی جلال در کتابخانه ملی برگزار می‌شود

بهمن موتور قیمت کارخانه محصولات خود را اعلام کرد

گزارش مهر از نشستی با حضور خواهر دبیرکل شهید حزب‌الله لبنان؛ مقاومت قطعا ادامه دارد

مسجد جامع شیراز میزبان 8 هزار جوان معتکف شیرازی

نیاز بیمه شدگان تامین اجتماعی به حداقل 4 بیمارستان ملکی

روسیه: 50 اسیر اوکراینی و روسی مبادله شدند

ووشوکاران جوان دختر در ایستگاه دوم

بخش خصوصی واقعی با هرگونه ایجاد رانت مخالف است

داود کرمی، مشاور و دستیار امور حقوقی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس شد

آیین بزرگداشت خاقانی شروانی برگزار می‌شود

چادرملو با گلزن جدید برنده شد

اعلام هزینه سبد معیشت کارگران بر اساس تورم مهر ماه

واریزی 2/500/000 تومان علاوه بر حقوق اسفند در حساب بازنشستگان | عیدی بازنشستگان 1404 تامین اجتماعی بیشتر از این مبلغ عیدی نیست

محرومیت برای حاشیه سازان در مسابقات کشتی فارس

تشکیل جلسه کمیته انضباطی در مورد اتفاقات کشتی فارس/ لرستانی: افراد مرتبط با درگیری تا اعلام حکم نهایی تعلیق شدند

ووشوکاران جوان دختر در ایستگاه دوم – آفتاب نو | اخبار ورزشی

واکنش یک مقام مسئول به سرمای بی‌سابقه هفته آینده

هزینه سبد معیشت کارگران بر اساس تورم مهر ماه اعلام شد

رد ادعای پالایشگاه بید بلند خلیج فارس از سوی محیط زیست مبنی بر نقش نداشتن این شرکت در آلودگی هوای بهبهان

سبد معیشت کارگران بر اساس تورم مهر ماه

10 یادواره گرامیداشت شهدای مدافع حرم در قم برگزار می‌شود

اعتکاف دانش آموزی فرصتی برای رشد معنوی و اجتماعی نسل نوجوان

سرمقاله وطن امروز/ جهش تعداد تلفات اسرائیل در نوار غزه

بایدن، قهرمان طبقه کارگر یا رئیس‌جمهور فراموش‌شده؟

ماجرای اشتیاق ترامپ برای تصاحب گرینلند

سرمقاله صبح نو/ حقیقت مقاومت

سرمقاله فرهیختگان/ آقای بایدن! ساعت خواب

کم مصرفی دارو در دیابت و فشارخون / ایران جزو چند کشور اول دنیا در مصرف آنتی‌بیوتیک