پیام فارس
مدیرکل امور هنری در نشست مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران:
مخاطب‌محوری در برنامه‌ریزی و تولید محصولات فرهنگی اصل بنیادین فعالیت‌های ماست
چهارشنبه 27 فروردين 1404 - 16:46:00
پیام فارس - مدیرکل امور هنری در نشست مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مخاطب‌محوری در برنامه‌ریزی و تولید محصولات فرهنگی اصل بنیادین فعالیت‌های ماست.

به گزارش «ایثار»، محمد کرم‌اللهی، مدیرکل امور هنری بنیاد در نشست صمیمی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان‌های تابعه که روز چهارشنبه 27 فروردین‌ماه در سالن اجتماعات بنیاد برگزار شد، به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های آینده این معاونت، تبیین رویکردهای بنیاد در حوزه فرهنگی و آموزشی پرداخت و گفت: ما ناظر به برنامه‌های آینده هستیم و تلاش داریم در قالب 12 سیاست کلی معاونت فرهنگی و آموزشی، به صورت یکپارچه و منسجم حرکت کنیم تا اهداف عالیه بنیاد در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت محقق شود.
کرم‌اللهی با انتقاد از موازی‌کاری در نهادهای مختلف فعال در حوزه ایثار و شهادت، اظهار داشت: مرجعیت بخشی به نهاد مقدس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ضرورتی انکارناپذیر است. متأسفانه موازی‌کاری‌هایی که در نهادهای متعدد وجود دارد، شرایطی نامتوازن ایجاد کرده که باید با هماهنگی و تمرکز بر نقش بنیاد، اصلاح شود.
وی با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت عظیم جامعه ایثارگری به‌ویژه تشکل‌ها و نخبگان ایثارگر در فرآیند جریان‌سازی فرهنگی، تصریح کرد: موضوع تشکل‌ها از اولویت‌های جدی بنیاد است و این موضوع مورد تأکید مقام عالی بنیاد و نهاد نمایندگی ولی‌فقیه نیز قرار دارد. علاوه بر ظرفیت بالقوه موجود در این حوزه، برنامه‌ریزی‌های جدید موجب تقویت جایگاه تشکل‌ها خواهد شد.
کرم‌اللهی افزود: ما باید به سمت جلب مشارکت و ایجاد هم‌افزایی بین دستگاهی حرکت کنیم. ظرفیت‌هایی نظیر مشاورین وزرا، شورای ترویج فرهنگ ایثار و طرح شاهد می‌توانند در تحقق این رویکرد مؤثر باشند. با تشریک مساعی و برنامه‌ریزی جامع، حرکت فرهنگی بنیاد را با انسجام و وحدت هدف پیش خواهیم برد.
وی ضمن تأکید بر تمرکز بر حوزه‌های تخصصی فرهنگ ایثار و شهادت، اظهار داشت: گاهی با موضوعاتی مواجه می‌شویم که ارتباطی با مأموریت بنیاد ندارند. ورود به این حوزه‌ها نه‌تنها باعث اتلاف منابع می‌شود، بلکه از اثرگذاری اقدامات اصلی ما نیز می‌کاهد. از این‌رو، تمرکز تخصصی و اجتناب از فعالیت‌های کم‌اثر باید اولویت ما باشد.
معاون فرهنگی بنیاد شهید، حضور مؤثر در رویدادهای فرهنگی داخلی و بین‌المللی را از دیگر رویکردهای راهبردی بنیاد برشمرد و گفت: در سطح بین‌المللی نیز باید با نگاه ویژه‌تری وارد عمل شویم تا پیام ایثار و شهادت به عنوان یک فرهنگ تمدن‌ساز به درستی منعکس شود.
کرم‌اللهی در ادامه به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره صرفه‌جویی در منابع و پرهیز از موازی‌کاری اشاره کرد و افزود: با اولویت‌بندی دقیق و هدف‌گذاری منسجم، می‌توانیم ضمن کاهش هزینه‌ها، بهره‌وری فرهنگی را افزایش دهیم.
وی همچنین مخاطب‌محوری در برنامه‌ریزی و تولید محصولات فرهنگی را اصل بنیادین فعالیت‌ها دانست و گفت: توجه ویژه به حوزه اثرگذاری محصولات و تطبیق آن با نیاز مخاطب از ارکان اساسی موفقیت در فعالیت‌های فرهنگی است.
کرم‌اللهی از تدوین طرح پیوست فرهنگی برای کلیه خدمات‌رسانی‌های بنیاد خبر داد و بیان کرد: برنامه‌ای جامع تحت عنوان پیوست فرهنگی در حال تدوین است که تا پایان اردیبهشت‌ماه به تمامی مدیران بنیاد شهید ارائه خواهد شد تا به عنوان نقشه راه فرهنگی در تمامی سطوح اجرایی مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به ساختار برنامه‌ریزی در معاونت فرهنگی، اعلام کرد: ما در قالب 152 برنامه عملیاتی، 62 هدف مشخص را دنبال می‌کنیم که این برنامه‌ها به‌صورت مستقیم منجر به تحقق اهداف تعیین‌شده خواهند شد. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به توسعه و تعمیم مراکز فرهنگی، اجرای طرح گلزارهای شهدا با رویکرد فرهنگی، رشد کمی و کیفی پیشتازان قرآنی، گسترش فعالیت‌های تبلیغاتی در فضای مجازی و افزایش تعداد راویان و پیام‌آوران ایثار اشاره کرد.
محمد کرم‌اللهی در پایان سخنان خود به نقش اداره‌کل آموزش در ساختار فرهنگی بنیاد اشاره کرد و آن را یکی از ادارات چالش‌برانگیز توصیف کرد و گفت: با وجود مظلومیت و حجم بالای مسئولیت‌ها، اداره‌کل آموزش عملکرد مطلوبی داشته و امسال نیز اقدامات تازه‌ای در دستور کار دارد که می‌تواند به ارتقاء سطح آموزش‌های فرهنگی و تخصصی در بنیاد کمک کند.
انتهای پیام/

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/945655/مخاطب‌محوری-در-برنامه‌ریزی-و-تولید-محصولات-فرهنگی-اصل-بنیادین-فعالیت‌های-ماست
بستن   چاپ