پیام فارس
معاون وزیر آموزش‌ و پرورش در شیراز اعلام کرد : استان‌ها اطلس روانی و اجتماعی دانش‌آموزان را تدوین کنند
چهارشنبه 20 فروردين 1404 - 16:57:11
پیام فارس - احمد محمودزاده روز چهارشنبه در نشست بررسی اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) در شیراز اظهارکرد: رصد و پایش دقیق آماری دانش آموزان و ارایه راهکارهای متناسب با بوم هر منطقه باید در دستور کار استان ها قرار گیرد و خروجی آن نیز به وزارتخانه ارایه شود.
وی ادامه داد: انسجام و وحدت در روند اجرای برنامه های پیشگیرانه آسیب های اجتماعی باید نتیجه بخش باشد؛ بنابراین اقدامات موثر باید روند افزایشی و میزان آسیب ها باید روند کاهشی داشته باشد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان از محوری‌ترین و کلیدی‌ترین موضوعات آموزش و پرورش است و هر یکشنبه نشستی با این موضوع با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار و اقدامات انجام شده بیان می‌شود.
محمودزاده با بیان اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند برنامه‌ریزی و هدفگذاری دقیق است، افزود: در اجرای راهکار سند تحول بنیادین، تکلیف آموزش و پرورش سنگین است و به فرموده رهبر معظم انقلاب، باید احساس کنیم دانش آموز آسیب دیده فرزند خودمان است.
وی ادامه داد: هر چند رویکرد آموزش و پرورش در زمینه آسیب‌های اجتماعی پیشگیرانه است، اما ناگزیر بخشی از دانش‌آموزان در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و باید در کنار شناخت کافی از آسیب‌ها و ارایه راه‌های پیشگیری، ارجاع و پیگیری مسائل دانش آموزان نیز در دستور کار باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: آموزش و پرورش در خط مقدم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی قرار دارد و و با هدف کاهش این آسیب‌ها، برخی مناطق به صورت پایلوت در سطح کشور انتخاب می‌شوند تا تجارب حاصل شده، تعمیم یابد.
محمودزاده ادامه داد: ایجاد نظام شناسایی، طراحی مداخلات به موقع و موثر، هم افزایی منابع و ایفای نقش اساسی باید به تاثیرگذاری لازم منجر شود.
وی یادآور شد: حدود یک میلیون دانش آموزان در مدارس فارس تحصیل می کنند؛ بنابراین هر برنامه ای برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در این استان باید در مدارس انجام شود و دیگر دستگاه های استان عضو ائتلاف نماد، باید با محوریت برنامه ریزی و هزینه کنند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: تبادل آمار و ارقام و اطلاعات بین آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های مرتبط با طرح نظام مراقیبت اجتماعی دانش آموزان، باید بهبود یابد تا اهداف و برنامه‌های پیشگیرانه با انسجام و هم‌افزایی محقق شود.

پیام فارس

معلمان در جریان اطلس روانی و اجتماعی دانش آموزان قرار گیرند
محمودزاده در ادامه سفر به فارس از 2 مدرسه مجری طرح «نماد» در شیراز بازدید کرد.
وی در این دیدارها گفت: دبیران باید به طور کامل در جریان اطلس روانی و اجتماعی دانش آموزان باشند تا در کلاس درس رفتار متناسب با هر دانش آموز را ارایه دهد و برای رفع مشکل هر یک از آنها تلاش کند.
او پیشنهاد کرد: هر یک از مدارس شیراز، بر اساس اطلس روانی اجتماعی برنامه ریزی و متناسب با آسیب هر مدرسه، دوره ‌های ویژه اولیای دانش آموزان برگزار کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: فضای مجازی در آسیب های اجتماعی اجتماعی دانش‌آموزان تاثیر منفی دارد ؛ بنابراین در نخستین قدم نیازمند اطلاع رسانی به دانش آموزان و معلمان هستیم تا معلم بداند با چگونه دانش آموزانی سر و کار دارد.
طرح نماد یا نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان طراحی و با محوریت آموزش و پرورش و همکاری دیگر دستگاه‌ها اجرایی شده است؛ بر این اساس علاوه بر پیشگیری، دانش‌ آموزانی که با آسیب‌های اجتماعی مواجهند، به منظور مداخلات تخصصی به دستگاه‌هایی از جمله بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی ارجاع داده می‌شوند.

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/942627/معاون-وزیر-آموزش‌-و-پرورش-در-شیراز-اعلام-کرد---استان‌ها-اطلس-روانی-و-اجتماعی-دانش‌آموزان-را-تدوین-کنند
بستن   چاپ