پیام فارس
پازل کریدور ترانزیت شمال_ جنوب چگونه تکمیل می‌شود؟
جمعه 15 فروردين 1404 - 13:50:31
پیام فارس - - محمدیان مدیرعامل شرکت ساخت و بهره‌برداری آزادراه شیراز - اصفهان با بیان اینکه آزادراه شیراز - اصفهان بخشی مهم و تکمیل کننده پازل کریدور شمال به جنوب به‌شمار می‌رود گفت: این آزادراه نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب (بالعکس) برعهده دارد، این آزادراه به عنوان مسیری میان‌بر بین دو مرکز مهم استان‌های فارس و اصفهان را به هم متصل می‌کند و از سوی دیگر با توجه به کاهش چشمگیر طول مسیر (134 کیلومتر فاصله شیراز - اصفهان) و زمان سفر (120 دقیقه)، نقش به‌سزایی در کاهش 136 میلیون لیتر مصرف سوخت (سالانه) ایفا می‌کند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وی با بیان اینکه در آزاد راه شیراز- اصفهان که به عنوان بلند‌ترین آزاد راه کشور محسوب می‌شود 6 قطعه تکمیل شده است گفت: در این 6 قطعه سهم شرکت آزاد شیراز- اصفهان 50 درصد بوده، اما در قطعات 7 و 8 که هنوز تکمیل نشده سهمیه این شرکت 30 درصد بوده که تابه امروز کل این سهمیه مالی تزریق شده است.
محمدیان بیان کرد: قطعه 7 دارای معارضان بسیار زیادی است همچنین قطعات 7 و 8 دارای پل و تونل زیادی بوده و با توجه به آنکه تا زمانی که قطعه 8 آغاز نشود امکان تکمیل قطعه 7 هم وجود ندارد.
وی تاکید کرد: این آزادراه با طول 220 کیلومتر، دارای حداکثر سرعت 110 کیلومتر برای کامیون‌ها و 120 کیلومتر برای خودرو‌های سواری است. عوارض تردد برای خودرو‌های سواری 120 هزار تومان، کامیون‌ها 350 هزار تومان و برای ماشین‌های تریلی 600 هزار تومان تعیین شده است.
وی با بیان اینکه با توجه به مشخصات فنی بالای این محور نسبت به جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کریدور شده است افزود: با توجه به وجود دو قطب مهم گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهره‌برداری از این آزادراه در توسعه صنعت ایرانگردی، گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و حائز اهمیت است.
مدیرعامل شرکت ساخت و بهره‌برداری آزادراه شیراز - اصفهان با بیان اینکه همواره ارتقا کمی و کیفی آزادراه شیراز - اصفهان را دنبال خواهیم کرد، گفت: قطعات 1 تا 6 این آزادراه در 20 مهر 1402 توسط رئیس جمهور شهید دولت سیزدهم به افتتاح و بهره‌برداری رسید و پس‌از یک سال در 23 مهرماه 1403 نرخ عوارضی آن تصویب شد.
وی با اشاره به مشکلات وصول عوارض ادامه داد: 6 ایستگاه عوارضی در مسیر آزادراه فعال هستند و محاسبه به‌صورت پیمایشی انجام می‌شود. حداقل عوارض 5 هزار تومان و حداکثر 120 هزار تومان برای خودروهای سواری است. بااین‌حال، مشکل اصلی ما، نرخ پایین وصول عوارض است.
او بیان کرد:در حال حاضر، تنها 35 تا 40 درصد از قبض عوارضی‌های صادرشده، وصول شد که این مبلغ فقط کفاف هزینه‌های نگهداری را می‌دهد و هنوز نتوانسته‌ایم بازگشتی برای سهامداران داشته باشیم.
وی افزود: در سال 1403، برای وصول عوارض نرخ جریمه‌ای در نظر گرفته نشد، اما در لایحه بودجه 1404، پیش‌بینی شده هنگام تمدید بیمه‌نامه یا شماره‌گذاری خودرو، ابتدا یابد بدهی عوارض آزادراهی پرداخت شود، همچنین اگر مجلس شورای اسلامی تصویب کند، از سال آینده نرخ عوارضی‌های از کارت‌های بانکی کسر شود که اگر این طرح تصویب شود، میزان وصولی ما می‌تواند به 90 درصد برسد.
دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/941295/پازل-کریدور-ترانزیت-شمال_-جنوب-چگونه-تکمیل-می‌شود؟
بستن   چاپ