پیام فارس
نماد حسرت و عقب‌ماندگی به افتخار ملی تبدیل می‌شود؟
پنجشنبه 18 بهمن 1403 - 17:50:38
پیام فارس - به گزارش نماد اقتصاد، مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ایران خودرو همان‌طور که انتظار می‌رفت پر از حاشیه بود؛ حاشیه‌هایی که از هفته‌ها قبل بر سر مدیریت آن در فضای سیاسی و رسانه‌ای آغاز و هفت ساعت مانع از تشکیل جلسه شد، اما در نهایت پافشاری سهامداران برای تعیین تکلیف جلسه به ثمر نشست و پس از 9 ساعت معطلی ترکیب هیات مدیره جدید مشخص شد.
سرانجام پس از ماراتن 9 ساعته سهامداران صاحب رای در مجمع عمومی شرکت ایران خودرو، سهامداران با عضویت شرکت‌های خدمات گستر صبا انرژی؛ سرمایه گنجینه ایرانیان؛ بهینه‌سازان بهمن، اعتبار آفرین، مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران در هیات مدیره بزرگترین خودروسازی کشور موافقت کردند و به ترتیب مدیریت این خودروسازی به بخش خصوصی رسید.
در هنگام رای‌گیری 51.79 درصد سهامداران در مجمع حضور داشتند. برگزاری این مجمع از هفته‌های گذشته با حاشیه‌های فراوانی همراه بود که حتی تا زمان اعلام نتایج انتخابات مجمع نیز ادامه یافت.
مجمع عمومی شرکت ایران خودرو در حالی از ساعت 7 صبح روز گذشته – چهارشنبه 17 بهمن‌ماه – با حضور سهامداران بخش خصوصی و دولتی با وجود فضاسازی‌ها آغاز شد که تا حوالی ساعت 16 برگزاری یا بی‌نتیجه بودن آن با چالش‌های رخ داده بین سهامداران، در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.
این مجمع با حضور سهامداران از جمله دولت (صندوق‌های بازنشستگی، سازمان گسترش و بانک‌ها) و سهامداران خصوصی (شرکت کروز و شرکای آن) در سالن جلسات ساپکو آغاز شد؛ پیش از برگزاری جلسه تصاویر و فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که از برخی شیطنت‌ها در توزیع برگه‌های رای بین سهامداران حکایت داشت و فیلم‌هایی از اعتراض سهامداران حقیقی در خصوص مدیریت شرکت ایران‌خودرو و زیان‌های انباشته آن دست به دست می‌شد.
با گذشت چندین ساعت از شروع جلسه و در عین حال رسمیت نیافتن آن، صاحبان سهام که اغلب سهامداران حقیقی بودند، خواستار دخالت سازمان بورس در برگزار نشدن جلسه شدند، زیرا معتقد بودند از آنجا که مجوز برگزاری مجمع از سوی بورس صادر شده، نماینده بورس نیز باید به موضوع ورود کند. موضوعی که سرانجام حوالی ساعت 15 واکنش بورس را در پی داشت و ولی الله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: نماینده سازمان بورس از ساعت 7 صبح تا هم اکنون با اعضای هیات مدیره و مدیران شرکت ایران خودرو و سهامداران عمده در جلسه پیش‌مجمع هستند. هیات مدیره شرکت باید تکلیف مجمع را مشخص نماید. تلاش و پیگیری نماینده سازمان که در محل برگزاری مجمع حضور دارد برای شروع سریع‌تر جلسه در جریان است.
شکست لابی‌های سیاسی
البته فشار‌های سیاسی یک جریان خاص! برای برگزار نشدن جلسه مجمع عمومی و یا رسمیت نیافتن آن از شب گذشته در فضای مجازی آغاز شده بود؛ نامه‌ای با امضای فرشاد مقیمی رئیس ایدرو و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به سهامداران حقوقی ایران خودرو شامل صندوق بازنشستگی کشوری و مدیران عامل بانک‌های تجارت، ملی و ملت و نیز مدیرعامل و رئیس هیات مدیره ایران خودرو منتشر شد که آنان را به رعایت موازین مورد نظر دادستانی کشور مبنی بر توقف برگزاری مجمع شرکت ایران‌ خودرو فرا خوانده بود.
پیش از این معاون دادستان کل کشور با ارسال نامه‌ای به وزیر صمت اعلام کرده بود که تا زمان قطعیت ابلاغ و اجرای رای قطعی هیات تجدیدنظر شورای رقابت از واگذاری سهام ایران‌ خودرو و هر اقدام دیگر خودداری شود.
به دنبال آن برخی کانال‌های خبری نیز مبادرت به انتظار تصاویری از رای هیات تجدید نظر شورای رقابت در خصوص تایید نهایی مصوبات پانصد و پنجاه و سه (553) تاریخ 13 اسفند 1401 شورای رقابت توسط مرکز ملی رقابت منتشر شده است که در آن تملک سهام شرکت ایران‌خودرو توسط کلیه شرکت‌های وابسته به مالکان شرکت کروز به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم، مصداق رویه ضد رقابت موضوع ماده 47 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی تشخیص داده شده است.
حواشی برگزاری مجمع تنها به شب قبل از برگزاری برنمی‌گردد بلکه از هفته‌های گذشته که بحث برگزاری مجمع این شرکت و واگذاری مدیریت دولتی آن به بخش خصوصی مطرح شده بود، موافق و منتقدانی از چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس به حاشیه‌ها دامن زده بودند؛ این دو گروه دو هدف را دنبال می‌کردند؛ گروه نخست به دنبال حفظ ساختار دولتی ایران خودرو و نگهداشت آن بود و گروه دوم در پی ورود بخش خصوصی به مدیریت بزرگترین خودروسازی کشور با بیشترین امکانات و بازار فروش و البته زیانده در آمار و حسابرسی‌ها!
این جنگ رسانه‌ای در حالی در این هفته‌ها شدت گرفته بود که بنا بر صورت‌های مالی منتشر شده از این خودروسازی در سامانه کدال، ایران‌خودرو سال‌هاست که با زیان انباشته دست و پنجه نرم می‌کند و روز به روز کیفیت تولیدات آن فدای کمیت در تولید می‌شود، هر چند تا رسیدن به تیراژ پیش بینی شده در تولید نیز فاصله زیاد است و در این بین مردم و خریداران واقعی هستند که زیان ناشی از عقب ماندگی این خودروسازی را متحمل می‌شوند.

پیام فارس

ورود دادستانی
با وجود همه سنگ‌اندازی‌ها، سرانجام اعلام شد که معاون دادستانی با ارسال نامه جدیدی به وزیر صمت اعلام کرده که برگزاری مجمع ایران خودرو بلامانع است.
در نتیجه حدود ساعت 15 اعلام شد که جلسه مجمع عمومی برگزار می‌شود و از صاحبان سهام خواسته شد که در جلسه حضور یابند و شمارش سهامداران برای رسمیت یافتن جلسه آغاز شد و در نهایت با 50.11 درصد سهامداران این جلسه رسمیت یافت.
حدود ساعت 16 آغاز رای گیری برای انتخاب رئیس مجمع و اعضای هیات مدیره بود و در نهایت حامد نائیجی رئیس مجمع؛ یوسف الهی شکیب و علی حبیبی ناظران اول و دوم و جمشید ایمانی دبیر مجمع انتخاب شدند.
دست نویس عظیمی، قطع کردن برق و پناه بردن به اینستاگرام!
در همین حال که انتخابات هیات مدیره مجمع در حال برگزاری بود، ایران خودرو روی کدال یک دست خط با دو امضا منتشر کرد که در آن اعلام شده بود که مجمع به حدنصاب نرسید و هم‌زمان پخش زنده هم از بستر اینترنت قطع شد.
دقایقی بعد سیستم‌ها و میکروفن‌ها جلسه قطع شد تا مانع دیگری در برگزاری مجمع ایجاد شد که در این زمان ناظر مجمع تذکر داد تا سیستم‌ها دوباره وصل شود که دست اندرکاران سالن میکروفن‌ها را مجدد فعال کردند.
این اقدامات سبب شد تا برخی از سهامداران حقیقی اقدام به پخش زنده جلسه مجمع عمومی از شبکه اجتماعی اینستاگرام کنند.
با اعلام نامزد‌های عضویت در هیات مدیره و توزیع برگه‌های رای‌گیری بین سهامداران دارای حق رای، دیگر مجمع به لحظات نهایی و حساس خود نزدیک شد شرکت خدمات گستر صبا انرژی؛ سرمایه گنجینه ایرانیان؛ بهینه سازان بهمن؛ اعتبار آفرین؛ مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران پنج نامزد عضویت در هیات مدیره بودند.
دست و پازدن بی‌حاصل!
مجمع 9 ساعته «ایران خودرو» علاوه بر زمان، رکورد کارشکنی‌های کودکانه را از سوی علیمردان عظیمی مدیرعامل و نجم الدین رئیس سابق هیات مدیریه ایران خودرو شکست. بعد از تلاش برای اختلال و تعویق مجمع از طریق انتشار شبنامه، همچنین عدم توزیع برگه رای میان سهامداران، مدیرعامل سابق ایران خودرو اقدام به قطع برق سالن کرد!
اما آنچه سبب شگفتی بیشتر شد، انتشار یک نامه دست‌نویس از سوی عظیمی در کدال بورس بود که همزمان با برگزاری مجمع، ادعا کرد مجمع به حد نصاب نرسید! ساعتی بعد متن این نامه به صورت تایپ‌شده با امضای عظیمی و جواد نجم‌الدین (رئیس سابق هیات‌مدیره) منتشر شد که تاریخ و شماره نداشت و همزمان با پخش زنده مجمع در حال برگزاری، ادعا کرد جلسه به تعویق افتاد!
عظیمی البته تا آخر نماند و بعد از این خرابکاری‌ها، قبل از اعلام نتیجه شمارش آراء سالن را ترک کرد.
فیلم شفاف سازی حامد نائیجی رئیس مجمع عمومی
https://namadeghtesad.ir/wp-content/uploads/2025/02/VID_20250206_125215_843.mp4
رای گیری نفس‌گیر
پس از اظهارات اعضای هیات رئیسه مجمع عمومی، اسامی نامزد‌های عضویت در هیات رئیسه ایران خودرو روی مانیتور سالن نقش بست و رای گیری از سهامداران دارای حق رای آغاز شد.
در هنگام رای گیری 51.79 درصد سهامداران در مجمع حضور داشتند؛ این در حالی بود که همزمان با رای گیری، برخی در فضای مجازی از به حدنصاب نرسیدن مجمع خبر می‌دادند.
پس از شمارش آرا، سرانجام رئیس مجمع ساعت 18:30 دقیقه اعلام کرد که همین پنج شخصیت حقوقی به عضویت هیات مدیره شرکت ایران خودرو می‌رسند و به این ترتیب بزرگترین خصوصی سازی در مدیریت بزرگترین خودروسازی کشور پس از دو دهه تحقق یافت.
3 صندلی از 5 صندلی هیات مدیره به کروز رسید
با رای مجمع، گروه کروز مالک 3 صندلی از 5 صندلی ریاست ایران خودرو شد.
اعضای اصلی هیات مدیره جدید در مجمع فوق‌العاده ایران خودرو انتخاب شدند که به شرح زیر است:
شرکت خدمات گستر صبا انرژی،شرکت سرمایه گذاری گنجینه ایرانیان (کروز)، شرکت بهینه ساز بهمن (کروز)،شرکت اعتبار آفرین (کروز) و
شرکت سرمایه گذاری ملی ایران.
معرفی 5 عضو حقیقی و جدید هیات مدیره
پیرو جلسه مجمع انتخاب اعضاء حقوقی هیات مدیره ایران خودرو در روز چهارشنبه – 17 بهمن ماه – و انتقال مدیریت آن به بخش خصوصی در اولین روز پس از برگزاری مجمع، چهار عضو حقیقی به نیابت از اعضاء حقوقی برای هیات مدیره این شرکت معرفی شدند.جمشید ایمانی، یوسف الهی شکیب، عادل پیرمحمدی و حامد نائیجی، اعضای جدید هیات مدیره ایران خودرو هستند که به زودی در اولین جلسه هیات مدیره برای انتخاب مدیرعامل ‌جدید این بزرگترین خودروساز کشور تصمیم گیری خواهد شد.
خبر پیشنهادی: نتایج قرعه کشی ایران خودرو اعلام شد اولین مدیرعامل
پس از تشکیل جلسه هیئت‌مدیره، عادل پیرمحمدی به‌عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو منصوب شد. پیرمحمدی پیش از این مدیرعامل ساپکو و مدیرعامل تام ایران‌ خودرو بوده و سابقه طولانی در صنعت خودروسازی کشور دارد.
کنسرسیوم و تلاش برای پایان نارضایتی مردم
کنسرسیوم سهامداران بخش خصوصی پس از این موفقیت در بیانیه ای تصریح کرد:« امروز مفتخریم که اعلام کنیم با اعتماد نظام، دولت و سران سه‌قوه و طبق تصمیمات مجمع گروه صنعتی ایران‌خودرو، مدیریت این گروه صنعتی طبق قانون تجارت در اختیار کنسرسیوم سهامداران بخش خصوصی که صاحب اکثریت سهام این شرکت هستند(پس‌از سال‌ها تاخیر) گذاشته شد تا در یک زمان‌بندی مطلوب، بتوانیم کیفیت محصولات تولیدی و سرویس‌مان به مردم شریف ایران را ارتقا داده و همزمان زیرساخت‌های تولیدی و مالی شرکت را احیا کرده و خشنودی و رضایت اجتماعی همه ذینفعان خانواده بزرگ ایران‌خودرو را فراهم کنیم.
در ادامه این بیانیه آمده است: در این راه سخت برای حل بحران‌های فراوانی که ماحصل مدیریت غیرحرفه‌ای چهار دهه گذشته است، دست همه خدمت‌گزاران میدان صنعتی، اقتصادی و مالی کشور در همه بخش‌ها را می‌فشاریم و با آغوش باز، از توانایی‌های نخبگان جامعه بهره خواهیم برد تا جامعه ایرانی به صنعت خودرو همچون گذشته‌های دور با غرور و افتخار نگاه کند. در این راه بزرگ، سرمایه‌های انسانی کل گروه صنعتی ایران‌خودرو، قطعه‌سازان صنعت خودرو و نیز شبکه نمایندگی‌های ایران‌خودرو در سراسر کشور یاریگر ما خواهند بود.
برنامه‌های ما به‌صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت پس‌از شناسایی کامل آسیب‌های واردشده اقتصادی به‌پیکر این شرکت و منشا زیان‌های انباشته شرکت که در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است، برای اطلاع عموم هم‌میهنان ارائه خواهد شد.
شفاف‌سازی مالی تا دو هفته دیگر
در ادامه بیانیه تصریح شده است: حتما سعی خواهد شد تا حداکثر طی دو هفته پس‌از شروع به کار تیم جدید، گزارش کامل مالی شامل مجموع بدهی‌های شرکت به بانک‌ها و موسسات مالی و قطعه‌سازان داخلی و خارجی و نیز تعهدات خودروهایی که وجوه آن‌ها دریافت شده است ولی خودروها تحویل داده نشده‌اند، به‌اطلاع مردم شریف ایران برسد.
همه تلاش خود را به‌کار خواهیم بست تا نارضایتی‌های سال‌های گذشته مردم عزیز و شریف ایران پایان یابد و به‌سرعت خشنودی و رضایت آنان سرلوحه همه فعالیت‌های پیش روی گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار گیرد.»

پیام فارس

مهر تایید سازمان بورس
حجت الله صیدی، رئیس سازمان بورس در واکنش به ادعای تخلف در مجمع ایران خودرو گفت:نماینده سازمان بورس در مجمع ایران خودرو حضور داشت و بر صحت برگزاری نظارت کرد.
او با یادآوری اینکه «احراز این که چه کسی حق رأی دارد یا چه کسی در مجمع حاضر باشد، با هیات‌مدیره ایران‌خودرو و بعد هم با هیات رئیسه‌ای است که مجمع را تشکیل می‌دهد»، افزود: «بعد از جمع‌بندی اگر نقطه نظر خاصی از نظر رعایت مقررات و رعایت قوانین داشته باشیم، حتما واکنش مناسب نشان می‌دهیم، ولی تا این لحظه چیزی به ما گزارش داده نشده است.»
توضیحات رئیس سازمان بورس، در پی آن مطرح شد که علیمردان عظیمی مدیرعامل در آستانه برکناری ایران خودرو، در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس خواستار عدم تأیید نتیجه رای‌گیری مجمع و انتخاب هیات‌مدیره جدید شده بود.

پیام فارس

تاریخچه کروز
در اردیبهشت سال 1360 با نام «آرچیران» فعالیت خود را با تولید قطعات برقی مانند ترمینال پیچی، جک میکروفون و جافیوز شیشه‌ای در یک کارگاه کوچک آغاز کرد. در سال 1361 نام شرکت به «صنایع تولیدی کروز» تغییر یافت و فعالیت آن با تولید انواع راکر سوئیچ‌های قابل نصب در لوازم خانگی و سرپیچ لامپ ادامه یافت. در سال 1365 با توجه به برنامه توسعه شرکت، بخش تولید آن به شهرک صنعتی رشت منتقل شد و با بزرگ شدن فضای تولیدی، تعداد تولید و تنوع محصولات بیشتر شد. در سال 1368 شرکت مجددا به تهران منتقل شد واولین کارخانه کروز در محل فعلی واقع در بزرگراه فتح افتتاح شد. در سال 1374، ساخت کلیدهای پنل خودرو پیکان به کروز واگذار گردید. از آن زمان تا به امروز، فعالیت‌های شرکت بصورت تخصصی در زمینه تولید قطعات خودرو بطور مستمر ادامه دارد. همگام با رشد تدریجی و افزایش تنوع و تیراژ در 15 گروه محصولات مختلف مورد نیاز صنعت خودروسازی، موقعیت مکانی شرکت نیز روز‌ به ‌روز گسترده‌تر شده است، تا جایی که در حال حاضر این مجموعه با 4 کارخانه شامل سالن‌های بزرگ با خودروسازی‌های کشور قرار دارد. این شرکت در حال حاضر 30 درصد از قطعات مــورد نیــاز صنعت خودروسازی ایران را تامین می‌نماید. شرکت کروزخطوط تولید، دفاتر نمایندگی‌های خود را در کشورهای ترکیه، چین، کره جنوبی، هنگ‌کنگ و سنگاپور مستقر نموده است. هدف اصلی از تشکیل دفاتر کروز در سایر کشورها، ارتباط با تامین‌کنندگان خارجی در راستای تولید قطعاتی است که امکان تامین آن‌ها در داخل کشور میسر نیست، اعلام شده است. نگاهی به گروه بهمن، بخشی از کارنامه مدیریتی کروز
شرکت کروز در شهریور 1395 با خرید 62 درصد از سهام «گروه بهمن» (یکی از شرکت‌های بخش خصوصی خودروسازی ایران) عملا مدیریت این گروه را بر عهده گرفت.
گروه بهمن 73 سال پیش، فعالیت خود را با به ثبت رساندن شرکت “ایران خلیج کو” در شانزدهم بهمن ماه 1331 آغاز کرد. این شرکت در 7 سال نخست، در زمینه ی حمل و نقل دریایی فعالیت داشت و پس از آن با تولید اولین “وانت سه چرخ مزدا” راه جدیدی را آغاز کرد که خیلی زود با تولید وانت های 1000 و 1600 به “کارخانه ی اتومبیل سازی مزدا” تغییر نام داد و سپس نام “ایران وانت” را برای خود برگزید.
“ایران وانت” در مسیر رشد و توسعه در سال 1378، به شرکت چند رشته ای در حوزه های “تولید خودرو”، “بازرگانی” و “سرمایه گذاری” ارتقا یافت و با عنوان جدید “گروه بهمن”، تولید “خودروی سواری مزدا” را در دستور کار خود قرار داد.
در نهایت در سال 1395 گروه بهمن به بخش خصوصی واگذار شد و اتفاقات مثبت زیادی پس از این تاریخ رخ داد.
سازمان مدیریت صنعتی هر ساله اقدام به رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران می‌کند. این رتبه بندی که 500 شرکت بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را معرفی می کند با هدف شناسایی جایگاه بنگاه‌های اقتصادی و گروه های صنعتی، گسترش رقابت بین بنگاه های اقتصادی و کمک به سیاست گذاران اقتصادی کشور انجام می شود.
گروه بهمن در آخرین دوره از ارزیابی که مربوط به صورت های مالی سال 1402 می باشد، رتبه 33 را با فروش 559,637.1 میلیارد ریال در بین 100 شرکت برتر به‌دست آورده است.

پیام فارس

شرکت بهمن موتور نیز به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بزرگ این گروه، رتبه 65 را در بین 100 شرکت برتر به خود اختصاص داد. فروش این شرکت در سال 1402، معادل 323,996.1 میلیارد ریال ثبت شد و نسبت به سال 1401 با فروش بیش از 194 همت، رشد فروش این شرکت را به نمایش گذاشت.
تاثیرگذارترین بخش در نتایج خصوصی سازی که برای عموم مردم نیز قابل لمس است به بخش کیفیت خودروهای تولیدی و خدمات پس از فروش خودرو بازمی‌گردد.
بهمن موتور به عنوان زیرمجموعه گروه بهمن در این سال‌ها توانست خودروهای باکیفیتی مانند مزدا را در ایران تولید کند هر چند که به دلیل مشکلات تحریم، تولید این خودرو ادامه پیدا نکرد.
خودرو مزدا در سال 1395 با کسب کمترین نمره منفی در گزارش سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران توانست 4 ستاره به خود اختصاص دهد.
در ادامه مسیر تولید خودروهای باکیفیت در بهمن موتور، خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی توانست به عنوان برترین خودروهای بازار در مباحث کیفی و خدماتی راهی بازار خودرو شود و تا امروز نیز شاهد به‌روزرسانی این خودروها و معرفی مدل‌های جدید هستیم.
در حوزه خودروهای کاروتجاری سبک و سنگین نیز ما شاهد رشد گروه بهمن و زیرمجموعه سیبا موتور و بهمن دیزل بودیم.
گروه بهمن که در این حوزه تا پیش از خصوصی سازی تنها 6 محصول را در سبد خود داشت، در سال‌های اخیر توانست با گسترش سبد محصولات تولید و وارداتی این عدد را به 21 مدل خودرو برساند که در این میان محصولات فورس، با تنوع تناژ یکی از محصولات موفق این گروه شناخته می‌شود.
الگویی برای دیگر صنایع بزرگ
ایران خودرو شرکت بدهکار و زیان ده وابسته به جریان های قدرت در حالی به این نقطه رسید که به گفته یکی از نمایندگان مجلس 8 هزار نفر از کادر آن سفارشی‌های نمایندگان هستند و طبعا مدیران منسوب از طرف دولت ها فرسنگ‌ها با بخش خصوصی فاصله داشته اند چنانچه این غول خودروسازی ایران به الگوی موفق خصوصی‌سازی تبدیل شود، می‌تواند امیدوار بود دیگر صنایع مادر کشور نظر فولاد و پالایش‌ها هم روی این ریل قرار گیرند.
انتهای پیام

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/921084/نماد-حسرت-و-عقب‌ماندگی-به-افتخار-ملی-تبدیل-می‌شود؟
بستن   چاپ