پیام فارس - به گزارش خبرگزاری موج از فارس
، در گردهمایی دو روزه اعضای مجمع عمومی اتحادیه قطار شهریهای کشور به میزبانی سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز؛ به مسائل تأمین مالی خطوط مترو، چالشهای تامین قطعات یدکی دوره بهرهبرداری مترو، فرمول تسهیم اوراق مشارکت مربوط به شهرهای مختلف متناسب با ماموریتهای هدفگذاری شده و استفاده از ظرفیتهای داخلی جهت تامین تجهیزات حوزه مترو پرداخته شد.
مدیرعامل اتحادیه قطارشهری های کشور، در این نشست گفت: در سفر اعضای اتحادیه که از کلانشهرهای مختلف به شیراز صورت گرفته است، نشستهای خوبی پیرامون مسائل و موضوعات مرتبط با قطارشهری برگزار و همچنین در خصوص مسائلی چون اوراق مشارکت، بحث تامین مالی مترو یا وجود منابع مالی پایدار، بحث و تبادلنظر شد و خوشبختانه با حمایت مدیریت شهری شیراز نتایج خوبی از این جلسات حاصل شد.
اردشیر احمدزاده با اشاره به بازدید خود و دیگر اعضای اتحادیه از خطوط مترو شیراز گفت: امروز با تلاش مدیریت شهری، شیراز جزو کلانشهرهایی است که پیشرفت خوبی در زمینههای مختلف توسعهای و بهویژه حملونقلی داشته است و این دستاوردی ارزشمند برای یک شهر است که در این راستا وجود مدیرانی چون شهردار کلانشهر شیراز برای هر شهری غنیمت است.
وی با بیان اینکه در نشستهای اعضای این اتحادیه در شیراز هر کدام از نمایندگان شهرها مباحث مربوط به شهرهای خودشان را مطرح کردند، گفت: در این نشستها سعی شد از ظرفیتهای موجود در شیراز و رویکرد مدیریت شهری این شهر استفاده شود.
مدیرعامل اتحادیه قطارشهری های کشور همچنین بااشاره به اینکه رفع مشکلات مرتبط با مترو نیازمند حمایتهای دولت و مجلس نیز هست، تصریح کرد: امیدواریم که این حمایتها صورت بگیرد تا بتوانیم مسائل و دغدغههای موجود در عرصه قطار شهری را رفع و یا به حداقل برسانیم.
شهردار کلانشهر شیراز در این نشست اجرای خطوط مترو در کلانشهرها و توسعه حملونقل عمومی را به عنوان یک نیاز ضروری برای شهرها قلمداد کرد.
محمدحسن اسدی موضوع مترو را یکی از موضوعات مهم و اولویتدار برای مدیریت شهری و یکی از مهمترین ارکان شبکه حملونقل عمومی عنوان و اظهار کرد: مدیریت شهری شیراز بنابراهمیت آن با تمام توان مبادرت به احداث خطوط مختلف مترو کرده است تا با این فعالیتها گامی مهم و اساسی در بهبود کیفیت زندگی مردم و توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر شهر شیراز برداشته باشد.
وی در ادامه به پارهای از مشکلات پیش روی اجرای خطوط مترو نظیر تأمین منابع مالی با توجه به هزینه بر بودن اجرای خطوط ، ورود قطعات موردنیاز، تأمین واگن و... اشاره و بیان کرد: توسعه هرچه بیشتر پروژه مترو مستلزم مساعدت، تزریق امکانات و رفع مشکلات و نیازها در حوزه پشتیبانی و تجهیزات است.
این مقام ارشد شهری خاطرنشان کرد: مترو به عنوان یک پروژه ملی نیازمند توجه و نگاه فرامنطقهای و ملی است و اگر قرار است در زمینه مترو شهرها به توفیقات خوبی دست پیدا کنند باید نگاه مدیریت کلان شهری و مجموعه کشوری به حوزه حملونقل نیز متفاوت باشد.
شهردار کلانشهر شیراز در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیتها و چگونگی اجرای خطوط مترو در شیراز و تجربیات خود در این زمینه و همچنین موضوعات مختلف مرتبط با تقویت شبکه ریلی کشور پرداخت.
اسدی با بیان اینکه مترو شیراز آمادگی ارائه انواع خدمات فنی و کارشناسی توسط مهندسان خود به سایر اعضای اتحادیه قطارشهری های کشور را دارد، گفت: استفاده از تجارب و ظرفیتهای مختلف کلانشهرها در حوزههای مختلف و بهویژه حملونقل و ترافیک میتواند در رقم زدن اتفاقاتی خوب برای شهرها مثمرثمر باشد.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز نیز ضمن خیر مقدم دم به مدیران عامل و اعضای اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور گزارشی از روند بهرهبرداری از خطوط 1 و 2 و شرایط اجرای فاز دوم خط 2، خط 3 و فاز نخست خط 4 و همچنین پروژه احداث تونل ارتباطی خط 1 به خط 4 جهت دسترسی حملونقل عمومی زیرزمینی به حرم حضرت شاهچراغ(ع) و بافت مرکزی این حوزه ارائه کرد.
علی کلانتری گفت: در این نشست دو روزه به مسائل تامین مالی خطوط مترو، چالشهای تأمین قطعات یدکی دوره بهرهبرداری مترو، فرمول تسهیم اوراق مشارکت مربوط به شهرهای مختلف متناسب با مأموریتهای هدفگذاری شده و استفاده از ظرفیتهای داخلی جهت تأمین تجهیزات حوزه مترو پرداخته شد.
http://www.Fars-Online.ir/fa/News/900435/شیراز-در-زمینه-های-مختلف-توسعهای-پیشرفت-قابل-توجهی-داشته-است