پیام فارس
فارس، دبیرخانه کشوری ارتقاء شایستگی های فناورانه دیجیتال و هوش مصنوعی در یادگیری دوره ابتدایی شد
سه شنبه 18 دي 1403 - 00:21:51
پیام فارس - به گزارش خبرگزاری موج از فارس
، فاطمه قاسمی رئیس اداره تکنولوژی و گروه‌ های آموزش ابتدایی استان، گفت: طرح ارتقاء شایستگی فناورانه ،دیجیتال و کاربرد هوش مصنوعی به دنبال توسعه‌ی مهارت‌های کلیدی تقویت توانایی‌های خلاقانه و فراهم سازی بستری برای یادگیری مادام العمر در مسیر پیشرفت‌های دیجیتال و فناورانه است.
رئیس اداره تکنولوژی و گروه‌ های آموزش ابتدایی استان فارس افزود: این طرح با تاکید بر آموزش هوش مصنوعی در یادگیری از سه سال قبل توسط معاونت آموزش ابتدایی وزارت در مدارس مجری سراسر کشور با پوشش 5 درصدی دانش آموزان و معلمان کشور آغاز گردیده که در پنج محور مختلف با هدف آموزش مربیان و متربیان در دنیای فناوری به ارائه مباحثی عملی می پردازد.
قاسمی افزود: طرح ارتقاء شایستگی فناورانه و دیجیتال، به دنبال توسعه‌ی مهارت‌های کلیدی تقویت توانایی‌های خلاقانه و فراهم سازی بستری برای یادگیری مادام العمر در مسیر پیشرفت‌های دیجیتال و فناورانه است.
وی ادامه داد: در نهایت این طرح با محوریت آینده‌نگری و آموزش هدفمند نقش مهمی در پرورش نسلی خلاق توانمند و آگاه خواهد داشت که قادرند به طور موثر در جامعه‌ی دیجیتالی جهانی مشارکت کنند.
رئیس اداره تکنولوژی و گروه‌ های آموزش ابتدایی استان فارس ادامه داد: در قالب این طرح در سال جاری 35 هزار معلم و یک میلیون و 838 هزار و 536 دانش آموز دوره ابتدایی در سراسر کشور آموزش خواهند دید.
قاسمی، سواد دیجیتال را به زبان ساده توانایی یافتن، ارزیابی، استفاده و به اشتراک‌گذاری اطلاعات و تولید محتوا با استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و اینترنت دانست که افراد را برای استفاده موثر از فضای دیجیتال برای موفقیت در زندگی شخصی، تحصیلی و حرفه‌ای توانمند می‌سازد.
وی افزود: اهمیت و ضرورت زندگی در عصر دیجیتال و کسب شایستگی های آن از یک طرف و از طرف دیگر، نقش بی بدیل آموزش و پرورش در آماده سازی و توانمندسازی افراد، به ویژه کودکان و نوجوانان برای زندگی در بسترهای مختلف سبب شده است بسیاری از نظام های آموزشی و پرورشی در جهان، ارتقاء سواد دیجیتال دانش آموزان را در برنامه های خود بگنجانند و آموزش سواد دیجیتال به اولویت مهم آنها تبدیل شود. 
رئیس اداره تکنولوژی و گروه‌ های آموزش ابتدایی استان فارس با بیان اهمیت آموزش فناوری و سواد دیجیتال در دوره ابتدایی افزود: در عصر حاضر که فناوری به سرعت در حال تحول و گسترش است، هوش مصنوعی در دنیای امروزِ تحولات فناورانه و دیجیتالی نه تنها زندگی روزمره‌ی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده بلکه نقش اساسی در آینده‌ی شغلی و اجتماعی افراد ایفا می‌کند.
قاسمی با اشاره به اینکه مدارس و نظام آموزشی به عنوان نهادهای کلیدی مسئولیت بزرگی در آماده سازی دانش آموزان و معلمان برای مواجهه با چالش‌ها و فرصت‌های اصل دیجیتال دارند گفت: ارتقای شایستگی‌های دیجیتال و فناورانه به معنای توانمندسازی افراد در استفاده‌ی بهینه خلاقانه و اخلاقی از فناوری‌های نوین است.
وی افزود: این شایستگی‌ها نه تنها شامل مهارت‌های پایه‌ای مانند کار با ابزارهای دیجیتال بلکه تفکر انتقادی ،حل مسئله و نوآوری در مواجهه با فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی اینترنت اشیا و داده کاوی است.
قاسمی گفت: دانش‌آموزان برای ورود به جهانی که به سرعت در حال دیجیتالی شدن است نیازمند یادگیری مهارت‌هایی هستند که آن‌ها را قادر سازد تا نه تنها مصرف کننده‌ی فناوری باشند بلکه ایده‌ها و راه حل‌های فناورانه نیز داشته باشند،
رئیس اداره تکنولوژی و گروه‌ های آموزش ابتدایی استان فارس افزود: از سوی دیگر معلمان به عنوان راهبران آموزشی باید مجهز به دانش و ابزارهایی باشند و این مهارت‌ها را به دانش آموزان منتقل کنند.
قاسمی گفت: در صورت حضور در فضای دیجیتال، امکان قربانی شدن، سرقت هویت آنها و غیره بسیار بالاست، از دسترسی سریع و مطمئن به اطلاعات درست و مرتبط باز می ماند و امکان مشارکت مؤثر در فعالیت های آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را از دست خواهند داد و در نتیجه جامعه دچار شکاف دیجیتالی خواهد شد. 
وی افزود: شکافی که در ظاهر نابرابری در دسترسی و استفاده از فناوری ارتباطی و اطلاعاتی است، اما در عمق خود نابرابری دانایی و نابرابری اقتصادی را در پی دارد.

http://www.Fars-Online.ir/fa/News/898906/فارس،-دبیرخانه-کشوری-ارتقاء-شایستگی-های-فناورانه-دیجیتال-و-هوش-مصنوعی-در-یادگیری-دوره-ابتدایی-شد
بستن   چاپ