حضرت زهرا (س) اسوه تقوایی اهل عالم است
دوشنبه 3 دي 1403 - 21:19:44
|
|
پیام فارس - به گزارش خبرنگار دفاعپرس از قزوین، آیتالله «عبدالکریم عابدینی» امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان قزوین در دیدار جمعی از بانوان که بهمناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) انجام شد، اظهار کرد: روز میلاد مادر عالم آفرینش و مربی بزرگ بشریت، حضرت فاطمه زهرا (س) و میلاد امام (ره) که نمونهای از تربیت زهرایی در این عصر و نسل بود و در عالم درخشید و عالم را متحول کرد، را تبریک عرض میکنیم. وی ادامه داد: کاملترین کلمات را امام (ره) راجع به حضرت زهرا (س) بیان کردهاند، وجود امام (ره) تفسیر آرمانهای زهرایی بود، همچنین ما از رهبر حکیم انقلاب اسلامی نیز بهعنوان فرزند شایسته حضرت زهرا (س)، مطالب بسیار مهمی را درباره جایگاه زن و مادر داریم، اینها نعمتهای بزرگی هستند. امام جمعه قزوین عنوان کرد: شما شایستهترین دانشجویان مکتب حضرت زهرا (س) هستید، شما عزیزان یک عمر زحمت کشیده و دغدغه دینی برای تربیت جامعه، فضای ارزشهای متعالی و جایگاه زن در خور و شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی داشتهاید. نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: علامه حسنزاده (ره) در توصیف حضرت زهرا (س) به روایتی متوسل شدند که این روایت در یک تفسیر قدیمی بهنام تفسیر فرات کوفی وجود دارد، در این تفسیر نقل شده «لَیْلَهِ» در آیه «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ» به معنای حضرت فاطمه (س) است، در این تفسیر اینطور برداشت شده که همانطور که در شب قدر قرآن نازل شد، از وجود لیلهالقدری حضرت زهرا (س) نیز 11 قرآن ناطق عالم ما را به نور وجودشان منور کردهاند. وی خاطرنشان کرد: خدای متعال در آیه 42 سوره آلعمران میفرماید «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَهُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ»، یعنی (و یاد کنید هنگامی که فرشتگان گفتند:ای مریم! قطعاً خدا تو را برگزیده و از همه آلودگیهای ظاهری و باطنی پاک ساخته، و بر زنان جهانیان برتری داده است). آیتالله عابدینی تأکید کرد: خدای متعال در این آیه راجع به حضرت مریم (س) فرموده است ملائکه به مریم (س) گفتند خدا تو را انتخاب کرده، پاک کرده و تو سیده نساء العالمین شدهای. امام جمعه قزوین تصریح کرد: اینجا خدا میگوید ملائکه این حرف را به حضرت مریم (س) زدند، اما خدا راجع به حضرت زهرا (س) بهصورت مستقیم در آیه 33 سوره احزاب میفرماید «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»، یعنی (خدا چنین میخواهد که هر رجس و آلایشی را از شما خانواده نبوت ببرد و شما را از هر عیب پاک و منزه گرداند، ذیل آیه موافق اخبار شیعه و اهل سنت راجع به شخص پیغمبر و علی و فاطمه و حسنین علیهمالسّلام است و اگر راجع به زنان پیغمبر بود بایستی ضمیر مؤنث-عنکنّ-ذکر شود و به سیاق جمل صدر آیه باشد). وی یادآور شد: خدای متعال در آیه 42 سوره آلعمران میفرماید ملائکه به حضرت مریم (س) گفتند خدا تو را پاک کرد، اما در آیه 33 سوره احزاب میفرماید خدا حضرت فاطمه (س) و همه کسانی که اهل بیت (ع) حساب میشوند را پاک کرد، خدای متعال در آیه 42 سوره آلعمران میفرماید ملائکه به حضرت مریم (س) گفتند تو سیده نساء العالمین هستی، اما در روایات راجع به تفسیر و معنای آیه 33 سوره احزاب آمده است هم حضرت مریم (س) و حضرت فاطمه (س) سیده نساء العالمین هستند، اما حضرت مریم (س) سیده نساءالعالمین زمانه و عصر خودش است، ولی حضرت فاطمه (س) سیده نساء العالمین من الاولین و الاخرین و سیده زنان اهل بهشت است. نماینده ولیفقیه در استان قزوین اظهار کرد: هر کجا یک فرزندی مانند عیسی (ع) یا پدری مانند رسول اکرم (ص) بخواهد نقشی بیافریند، یک بانو باید نقش او را کامل کند، این خیلی مهم است، اینها تفکیکناپذیرند، حضرت عیسی (ع) زمینهسازی کردند و زمینهساز ظهور رسول اکرم (ص) شدند، باید یک بانو برای این نقشآفرینی همراه ایشان میبود، این بانو حضرت مریم (س) بودند. آیتالله عابدینی عنوان کرد: در رابطه با نقشآفرینی حضرت عیسی (ع)، خدای متعال در آیه 6 سوره صف میفرماید «وَإِذْ قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْرَاهِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَیِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِینٌ»، یعنی (و هنگامى را که عیسى پسر مریم گفت اى فرزندان اسرائیل من فرستاده خدا به سوى شما هستم تورات را که پیش از من بوده تصدیق مىکنم و به فرستادهاى که پس از من مىآید و نام او احمد است بشارتگرم پس وقتى براى آنان دلایل روشن آورد گفتند این سحرى آشکار است). وی افزود: خدای متعال در این آیه فرمود حضرت عیسی (ع) میگویدای بنیاسرائیل! من فرستاده خدا برای شما هستم، اما وقتی خدا میخواهد همین معنا را راجع به رسول اکرم (ص) بیان کند، در آیه 158 سوره اعراف میفرماید «قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعًا الَّذِی لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ یُحْیِی وَیُمِیتُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ الَّذِی یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَکَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ»، یعنی (ای رسول ما به خلق بگو که من بر همه شما جنس بشر رسول خدایم، آن خدایی که فرمانروایی آسمانها و زمین از آن اوست، هیچ خدایی جز او نیست که زنده میکند و میمیراند، پس باید ایمان به خدا آرید و هم به رسول او پیغمبر امّی که از هیچ کس جز خدا تعلیم نگرفته، آن پیغمبری که بس به خدا و سخنان او ایمان دارد، و پیرو او شوید، باشد که هدایت یابید). امام جمعه قزوین بیان کرد: در این آیه از کلمه «جَمِیعًا» استفاده شده است، اما در آیه 6 سوره صف که مربوط به حضرت عیسی (ع) است، از کلمه «جَمِیعًا» استفاده نشده و در پایان آیه نیز از بنیاسرائیل گلایه کرده که چرا عیسی (ع) را همراهی نکردند. نماینده ولیفقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: خدای متعال در آیه 158 سوره اعراف راجع به رسول اکرم (ص) میفرماید بگوای همه مردم من برای هدایت همه شما مبعوث شدهام، یعنی بدون محدودیت زمینی و زمانی مطرح شده است. وی تأکید کرد: همان طور که حیطه رسالت حضرت عیسی (ع) محدودیت دارد و مختص جمعی از بنیاسرائیل است، همانطور هم آن بانویی که با ایشان همراه است، سیده زنان زمانه خودش است و محدودیت دارد، همانطور که حیطه رسالت رسول اکرم (ص) نامحدود است، همانطور هم حضرت فاطمه (س) که بانوی پایکار آن حضرت بود، بدون محدودیت، مربی و پرورشدهنده همه اهل عالم هستند. آیتالله عابدینی تصریح کرد: در قرآن کریم هر کجا قرار است حرف بسیار مهمی بیان شود، خدا تأکید میکند و میفرماید فرقی نمیکند زن یا مرد باشد، برای مثال در آیه 13 سوره حجرات آمده است «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ»، یعنی (اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بىتردید خداوند داناى آگاه است). امام جمعه قزوین یادآور شد: خدای متعال در این آیه میفرماید شما را از زن و مردی آفریدیم، اما فرقی نمیکند شما زن یا مرد باشید، مهم این است که اهل تقوا باشید، ارزشمندترین انسانها با تقواترین آنهاست. وی اظهار کرد: این آیه تعاریفی از قبیل مرد سالاری و زنسالاری را کنار میزند و خدا سالاری، کرامتسالاری و انسانسالاری را مطرح میکند، یعنی هر کس انسانتر است جایگاهش مهمتر و بالاتر است. نماینده ولیفقیه در استان قزوین عنوان کرد: اینها مسائلی است که شما خواهران فرهیخته، اندیشمند و مؤثر باید کمک کنید این حقایق قرآنی در جامعه نشر پیدا کند و در جامعه اثرگذار باشد، بنابراین مرد یا زن بودن معیار نیست، معیار ارزشهای الهی و انسانیت است. آیتالله عابدینی بیان کرد: آیتالله جوادی آملی در کتاب زن در آیینه جلال و جمال فرمودهاند زن بودن و مرد بودن در دنیا به روح ربطی ندارد، روح نه زن و نه مرد است، این روح وقتی در جسم زن قرار میگیرد، با توجه به شرایط و فرصتهایی که خدا در وجود زن قرار داده، اصولا در مسائل معنوی زمینه پذیرش معارف نورانی، عرفانی در زنان بیشتر از مردان خودش را نشان داده است. وی خاطرنشان کرد: شاید علتش این باشد که زن باید در دامان خودش امثال امام (ره)، سید حسن نصرالله (ره) و رهبر حکیم انقلاب را تحویل جامعه دهد، چون بناست در این رسالت بزرگ نقشآفرین باشد، از این جهت خدا به او استعداد و آمادگی بیشتری داده تا معانی قرآن را با همه وجودش بچشد، دعا و مناجات بیشتر برایش اهمیت داشته باشد و اهل ذکر باشد. امام جمعه قزوین تأکید کرد: خدای متعال در سوره آلعمران پس از توضیح معنی اولیالالباب که آدمی را در اوج نشان میدهد، در ادامه در آیه 195 این سوره میفرماید «فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لَا أُضِیعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْکُمْ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى»، یعنی (پس پروردگارشان دعاى آنان را اجابت کرد و فرمود که من عمل هیچ صاحب عملى از شما را از مرد یا زن که همه از یکدیگرید تباه نمىکنم). نماینده ولیفقیه در استان قزوین تصریح کرد: یعنی وقتی انسان در اوج قرار میگیرد، خدا میگوید یک وقت کسی فکر نکند، اگر زن یا مرد است مقام بالاتری دارد، زن یا مرد بودن فرقی نمیکند، بحث اوج بحث تجلی اعجاز خدا در وجود آدمیزاد است، هر کس انسانتر است و اهل تقوای بیشتر و ارتباط بیشتری با خداست، در اوجتر است. وی یادآور شد: خدای متعال در آیه 97 سوره نحل میفرماید «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاهً طَیِّبَهً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»، یعنی (هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاکیزهاى حیات حقیقى بخشیم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مىدادند پاداش خواهیم داد). آیتالله عابدینی اظهار کرد: خدای متعال در این آیه میفرماید هر کس کارش نزد خدا پسندیده باشد و عمل صالح انجام دهد و مؤمن باشد، به او حیات طیبه خواهیم بخشید، خواه مرد یا زن باشد. امام جمعه قزوین عنوان کرد: وقتی از منظر دختر بودن به حضرت زهرا (س) مینگریم، میبینیم ایشان امابیها بودند، یعنی در خانواده آرامشآفرین بودند و پدر به آن حضرت تکیه میکردند، وقتی هم از منظر همسر بودن به حضرت زهرا (س) مینگریم، میبینیم ایشان کفو امیرالمؤمنین (ع) بودند. وی بیان کرد: در روایات آمده اگر فاطمه (س) نبود، برای علی (ع) کفو وجود نداشت و اگر علی (ع) نبود هم برای فاطمه (س) کفو وجود نداشت. نماینده ولیفقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: وقتی از منظر مادر بودن به حضرت زهرا (س) مینگریم، میبینیم آن حضرت امالائمه (ع) بودند، یعنی در دامان حضرت زهرا (س)، تمامی ائمه (ع) پرورش پیدا کردهاند و حتی در عصر ما نیز باید گفت بزرگانی مانند سید حسن نصرالله (ره)، امام (ره)، مراجع و علما در دامن حضرت زهرا (س) پرورش یافتهاند. آیتالله عابدینی تأکید کرد: امام زمان (عج) درباره حضرت زهرا (س) فرمودهاند برای من در دختر رسولالله (ص) اسوه حسنه است، خدای متعال نیز در آیه 21 سوره احزاب فرموده است «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا»، یعنی (یقیناً برای شما در روش و رفتار پیامبر خدا الگوی نیکویی است برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد؛ و خدا را بسیار یاد میکند). وی تصریح کرد: بنابراین امام زمان (عج) فرموده همانطور که رسول خدا (ص) مطابق این آیه اسوه حسنه است، در مادرم حضرت زهرا (س) نیز برای من اسوه حسنه است. امام جمعه قزوین یادآور شد: هر چه فضیلت در روایات راجع به امیرالمؤمنین (ع) آمده است، راجع به حضرت زهرا (س) هم هست و هر چه راجع به حضرت زهرا (س) آمده است، راجع به امیرالمؤمنین (ع) هم هست، چون این دو کفو یکدیگرند. نماینده ولیفقیه در استان قزوین اظهار کرد: حضرت زهرا (س) میخواهد فرزندان و پیروانی را تربیت کند که برای متقین امام باشند، یک موقع ما خودمان آدم اهل تقوا میشویم، یک موقع هم اسوه و تقوا برای خانوادهمان میشویم، یک موقع هم اسوه برای یک هیئت، گروه و جمعی میشویم، باید بدانیم که حضرت زهرا (س) اسوه تقوایی اهل عالم است، ما که میخواهیم شاگرد مکتب آن حضرت باشیم، باید ببینیم حیطه رسالت و اثرگذاری زهرایی ما چقدر است؟ وی افزود: یک موقع ما در خانواده نقشآفرینی میکنیم، یک موقع در شهرمان نقشآفرین هستیم، یک موقع در کشور اثرگذار هستیم، یک موقع هم میخواهیم در عالم اثرگذار باشیم، آن کسی که شاگرد حضرت زهرا (س) هست یک دنیا فرصت برای رشد و اثرگذاری دارد. آیتالله عابدینی عنوان کرد: حضرت زهرا (س) اهل قرآن و ذکر بودند، اگر به سخنرانی فدکیه آن حضرت نگاه کنیم میبینیم که چقدر به جا از آیات قرآن بهصورت اثرگذار در صحبتشان استفاده کردهاند، به دلیل این بود که حضرت اهل ذکر بودند، قرآن مرکز همه اذکار است، خدای متعال در آیه 28 سوره رعد فرمودهاند «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، یعنی (آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش مىیابد)، خوش به حال کسانی که دردهای زندگیشان را پای آیات قرآن تبدیل به فرصت و آرامش میکنند. امام جمعه قزوین بیان کرد: برخی دردها آدم را میکشد، اما وقتی همان درد را با خودمان پای آیات قرآن میبریم، تبدیل به فرصت میشوند، یعنی به جای اینکه آدم را بکشند، به آدم آرامش میدهد. وی خاطرنشان کرد: خدا درباره آنهایی که اهل طمأنینه قلبی هستند، در آیات 27 تا 30 سوره فجر میفرماید «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ، ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَهً مَرْضِیَّهً، فَادْخُلِی فِی عِبَادِی، وَادْخُلِی جَنَّتِی»، یعنی (اى نفس مطمئنه، خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد، و در میان بندگان من درآى، و در بهشت من داخل شو). نماینده ولیفقیه در استان قزوین تأکید کرد: این راجع به همه ائمه (ع) صدق میکند، امام (ره) نیز پرورشیافته مکتب اهل بیت (ع) بود در وصیتنامهشان آوردهاند که با دلی آرام، قلبی مطمئن، روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل الهی از میان شما میروم؛ ما هم امیدواریم همیشه با دلی آرام، روحی شاد، ضمیری امیدوار و قلبی مطمئن زندگی کنیم و برای جامعهمان با همین معانی ملکوتی و آسمانی تأثیرگذار باشیم. انتهای پیام/
http://www.Fars-Online.ir/fa/News/893481/حضرت-زهرا-(س)-اسوه-تقوایی-اهل-عالم-است
|