زنگ مهر، مقاومت و نماز در 42 مدرسه استثنایی کردستان نواخته شد
دوشنبه 2 مهر 1403 - 15:53:11
|
|
پیام فارس - به گزارش خبرنگار مهر؛ طالب محمدی، ظهر دوشنبه در آئین نمادین بازگشایی مدارس استثنایی استان در مدرسه بوستان 2 شهرستان سقز با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس اظهار کرد: تاکنون یکهزار و 426 دانش آموز با نیاز ویژه معادل 99 درصد کودکان لازم التعلیم مربوط در مدارس استثنایی استان ثبت نام کردند که این رقم به بیش از یک هزار و500 نفر میرسد. محمدی گفت: 244 کلاس درس مشتمل بر 228 کلاس شهری و16 کلاس روستایی آماده ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه استان در آغاز سال تحصیلی هستند. رئیس آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه فقط کتابهایی که اخیراً توسط مدیران ثبت سفارش شده به انبار تحویل نشده است، اضافه کرد: با ثبت سفارش یکهزار 297 جلد کتاب 93 درصد از کتب دانشآموزان با نیازهای ویژه استان در مدارس استثنایی توزیع و تحویل شده است. وی تلاش همسوی دانش آموزان، خانوادهها و معلمان را در حوزه تعلیم و تربیت مهمترین گام در تحقق اهداف آموزش و پرورش دانست و افزود: امسال با شعار «برای ایران، برای مدرسه» سال تحصیلی را آغاز میکنیم. رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان تعلیم و تربیت را جزو حقوق اساسی انسانها برشمرد و ادامه داد: متولیان تعلیم و تربیت و دست اندرکاران آموزش و پرورش باید زمینهای را فراهم آورند تا همه کودکان با هر استعداد، توانایی و محدودیتی بتوانند از نعمت آموزش بهره ببرند. محمدی افزود: این حق در مورد دانش آموزان استثنایی ویژهتر است چون استعداد و توانمندی در دانش آموز با نیاز ویژه خاص و نهفتهتر است. رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه در دانش آموزان استثنایی هم نیاز ویژه است و هم نحوه برآورده کردن آن ویژهتر است، افزود: در مدارس عادی استعداد دانش آموزان راحت تر تشخیص داده میشود. محمدی تکلیف خدمتگزاران در آموزش و پرورش استثنایی را سنگینتر دانست و خدمت به دانش آموزان استثنایی را فرصتی مغتنم همراه با برکات معنوی عنوان کرد. وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت نهادی ریشه دار است، آموزش و پرورش را مصداق اصلی اعمال تعلیم و تربیت عنوان کرد. محمدی آموزش و پرورش را نهادی مهم، بزرگ و حساس دانست و افزود: اگر برنامههای آموزشی و یادگیری با روشن بینی اجرا شود و هدفها به صورت قابل فهم و عملی طرح شود میتوان بازده مدارس با نیازهای ویژه را تا حد قابل توجهی بهبود بخشید. وی ضمن توصیه مطالعه و مهارت آموزی به دانش آموزان، آنان را سرمایههای اجتماعی آینده خواند و بیان کرد: با بهره گیری از ظرفیتهای موجود تلاش داریم گامهای مؤثری در جهت پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت و خدمت به دانش آموزان با نیازهای ویژه برداریم. رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان ادامه داد: تمهیدات مناسب برای ساماندهی معلمان، ثبت نام، توزیع کتب درسی دانش آموزان انجام گرفته تا سال تحصیلی جدید را با برنامه ریزی آغاز کنیم. وی با بیان اینکه هدف تمامی نظامهای آموزش و پرورش آماده کردن دانشآموز برای تبدیل شدن به شهروندی آگاه و کارآمد است، عنوان کرد: ضعف مهارتهای زندگی در دانش آموزان با نیازهای ویژه میتواند منشأ بسیاری از ناهنجاریهای رفتاری در آنان باشد. رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با تاکید بر این نکته که دانش آموزان با نیازهای ویژه باید نحوه زندگی را در جامعه و در تعامل با همسالان خود بیاموزند، خاطر نشان کرد: باید فرصتها را مهیا کرد تا آنان علاوه بر کسب تواناییهای تحصیلی، مهارتهای لازم را برای زندگی در جامعه کسب کنند. محمدی اصل مهم در آموزش و پرورش استثنایی را شناسایی استعداد، توانایی و ارتقای ظرفیتها دانست و یادآور شد: آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه به دقت نظر، تعهد، روابط انسانی و سعه صدر خاصی نیاز دارد. کد خبر 6233911
http://www.Fars-Online.ir/fa/News/854293/زنگ-مهر،-مقاومت-و-نماز-در-42-مدرسه-استثنایی-کردستان-نواخته-شد
|