معضل ترافیک شیراز و دیدگاه رضا محمدیان
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام فارس - رییس کمیسیون ترافیک، حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر شیراز گفت: هر کسی ادعا کند بحث ترافیک را می تواند به صورت کامل در شهر حل کند، شاید نگاه سطحی به موضوع داشته باشد.
رضا محمدیان پیرامون اهمیت ساماندهی به وضعیت ترافیک در شیراز در گفت و گو با «خبرجنوب» عنوان کرد: بحث ترافیک را نباید صرفا منوط به پارکینگ، مترو و تاکسی کنیم؛ این موضوع چند جانبه است و بخشی به پروژههای عمرانی و تکمیل ریل های ترافیکی، به مباحث نرم افزاری و هوشمند سازی بر می گردد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
او گفت: قسمتی از موضوع هم به رعایت فرهنگ ترافیک، حمل و نقل ریلی ومترو بر می گردد. همچنین بخشی به اعمال قانون توسط نهادهای حاکمیتی و کنترل نظم و امنیت ترافیکی مربوط است.
عضو شورای شهر اضافه کرد: رعایت مسائل شهرسازی در ساخت و سازهای جدید شهر نیز حایز توجه است و همه این مسایل در بحث ترافیک حایز اهمیت است و می تواند مثمر ثمر باشد.
محمدیان گفت: در بحث ترافیک در شهر شیراز، مسایل مرتبط با آن چند بعدی و مانند یک معادله چند مجهولی است و اتفاقات مختلفی باید بیفتد که معضل و مشکلات ناشی از ترافیک حل شود و معتقدم اگرکسی ادعا کند که ترافیک هر را می تواند به صورت کامل حل کند شاید نگاه سطحی به آن کرده باشد.
او با بیان اینکه در کلان شهرهای مختلف و شهرهای بزرگ دنیا همیشه پیگیری بحث ترافیک و معضلات آن مطرح است، بحث روان سازی ترافیک و ایمن سازی ترافیک را در یک شهر مانند شیراز حایز اهمیت دانست.
محمدیان گفت: فعالیتهای مختلفی در دو سال گذشته، در توسعه زیر ساختها و تامین زیر ساختهایی که مورد نیاز کنترل ترافیک و رفع معضلات ترافیک هست در شهر شیراز اتفاق افتاده که می توان با بکارگیری سامانه های مختلف، نصب دوربین های ترافیکی، توسعه بحث حمل و نقل طراحی خطوط جدید مترو، اشاره کرد.
او افزود: همچنین در بحث احداث پارکینگ های جدید در شیراز، چهار پروژه کلنگ زنی و اقدامات اجرایی آن شروع شده، همچنین ایجاد زمینه به منظور راهاندازی پارکینگ های جدید در شهر توسط بخش خصوصی فراهم گردیده است.
رییس کمیسیون ترافیک، حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد: از نظر زیر ساخت های عمرانی و نرم افزاری فعالیتهای مختلفی را بر اساس پیش بینی طرح جامع حمل و نقل انجام داده ایم و بیش از 50 تا 60 درصد طرح یادشده را شهرداری شیراز با موفقیت اجرا کرده است؛ اما اثر بخشی بعضی از این موارد خیلی کم است.
محمدیان افزود: البته چند ماه است که برنامه ریزی بیشتری برای بحث ترافیک و کاهش آن در شیراز شده است و یکی از آنها اصلاح نقاط هندسی ترافیک می باشد، که تقریبا در سه تا 4 ماه آخر سال قبل، نزدیک به 100 اصلاح هندسی طرح ترافیک انجام شد که می توان به عنوان مثال از میدان مطهری به سمت زرهی، میدان قصردشت، ملاصدرا و خیلی از معابر دیگر اشاره کرد که مقداری رفتار ترافیکی را کنترل کرد، که اثرات آن را هم می بینیم. او گفت: نکته بعد بحث شروع به بهره وری از زیر ساختهای نرم افزاری انجام شده است، که کنترل ماشین هایی که معاینه فنی ندارند و هوا را آلوده می کنند یکی از برنامه های اولویت دار می باشد.
محمدیان تصریح کرد: شهر شیراز امتیاز هوای پاک را دارد و به عنوان شهر پاک در آسیا و خاورمیانه بین کلان شهرها معروف است و باید این جایگاه را حفظ کنیم.
این عضو شورای شهر تصریح کرد: در همین خصوص خودروهایی که ایراد فنی دارند، حداقل نباید در محدوده مرکزی شهر تردد کنند.
محمدیان گفت: یکی دیگر از مسائل مهم بحث کنترل و اعمال قانون به صورت هوشمند در معابراست که هدف رصد هفتگی مسائل مختلف از طریق جلسات مشترک بین نهادها و ارگان های مربوطه به منظور ساماندهی ترافیک است تا دیگر شاهد نابسامانی که امروز در شهر می بینیم نباشیم.
او افزود: نزدیک به 20 درصد از خودروهایی که در شیراز تردد می کنند، دچار تخلف های ریز و درشت می شوند که ممکن است اعمال قانون نشود و این قرار است انجام گردد.
عضو شورای اسلمی شهر شیراز تصریح کرد: رعایت فرهنگ ترافیک اهمیت بسیاری دارد و بطور مثال مردم باید خودروی خود را در محل قانونی پارک کنند که این قبیل تخلفات با کنترل هوشمند معابر و اپراتورهایی که بکار می گیرند و تجهیزاتی که به شهر اضافه می شود رصد و با فرد متخلف برخورد لازم صورت می گیرد، که شاهد وضع بهتری باشیم.
محمدیان با اشاره به اهمیت قابل توجه مبحث آموزش های فرهنگ ترافیک عنوان کرد: برخی کارشناسان معتقدند دست کم 40 تا 50 درصد معضلات ترافیکی در شهر، مربوط به عدم رعایت فرهنگ ترافیکی است که این دیدگاه و آمار توجه بیشتر به آموزش فرهنگ ترافیک را ضروری می کند.
-
سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۷:۴۸
-
۷ بازديد
-

-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/944508/