پیام فارس

آخرين مطالب

پل خلیج فارس؛ گره کور توسعه یا رؤیای بی‌سرانجام؟ اجتماعي

پل خلیج فارس؛ گره کور توسعه یا رؤیای بی‌سرانجام؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس - سفر قریب‌الوقوع مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، به هرمزگان در اوایل اردیبهشت ماه، بارقه‌ای از امید را در دل مردم شهرستان قشم نسبت به حل مشکلات و تعیین تکلیف پروژه‌های ناتمام روشن کرده است. - اخبار استانها -
به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری تسنیم از قشم، با توجه به اینکه اعلام شده سفر دکتر پزشکیان به هرمزگان فاقد کلنگ‌زنی پروژه‌های جدید خواهد بود و بخشی از تمرکز آن بر تعیین تکلیف طرح‌های بلاتکلیف است، نگاه‌ مردم قشم بیش از هر پروژه دیگری، به سرنوشت پل خلیج فارس (اتصال قشم به سرزمین اصلی) دوخته شده است؛ طرحی که نه صرفاً یک پروژه استانی و شهرستانی، بلکه نمادی از آرزوهای توسعه‌ای ملی بوده و سال‌هاست در میان امواج وعده‌ها و تردیدها سرگردان مانده است.
آیا این سفر می‌تواند نقطه عطفی برای تعیین تکلیف این گره کور باشد که به طور خاص بر آینده قشم تأثیرگذار است؟ پل خلیج فارس (که به طور مشخص هدف آن اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی است)، پروژه‌ای که از دیرباز به عنوان کلید توسعه ارتباطی و اقتصادی این شهرستان و به تبع آن، منطقه هرمزگان و حتی فراتر از آن، کشور مطرح بوده، متاسفانه به کلاف سردرگمی تبدیل شده است.
هر دولتی با وعده‌هایی کم و بیش مشابه از لزوم اجرا یا دلایلی برای تعویق آن سخن گفته است، اما در عمل، پیشرفت ملموسی حاصل نشده و این ابهام طولانی مدت، نه تنها به رکود پروژه‌های مرتبط دامن زده، بلکه بذر بی‌اعتمادی را در میان مردم قشم کاشته است.
سفر آتی پزشکیان، فرصتی بی‌بدیل برای پرداختن به این زخم کهنه است که به طور مستقیم بر توسعه و زندگی مردم قشم اثرگذار است. انتظار می‌رود که مسئولان ارشد شهرستانی و استانی، با درک اهمیت ملی و منطقه‌ای این پروژه، موضوع تعیین تکلیف نهایی آن را در صدر مطالبات خود از رئیس دولت چهاردهم قرار دهند.
پروژه پل خلیج فارس باید تعیین تکلیف شود
مسئله اساسی که باید یک بار برای همیشه به آن پاسخ داده شود، توجیه اقتصادی اجرای پل خلیج فارس (اتصال قشم) است. آیا مطالعات دقیق و به‌روز، همچنان بر سودآوری و ضرورت این طرح برای توسعه اقتصادی شهرستان قشم و منطقه صحه می‌گذارند؟ اگر پاسخ مثبت است، دلایل روشن و مستندی باید به افکار عمومی ارائه شود و مهم‌تر از آن، منابع مالی پایدار و جدول زمان‌بندی شفاف برای اجرا مشخص شود.
در مقابل، اگر واقعیت‌های اقتصادی و فنی، اجرای این پل را فاقد توجیه منطقی نشان می‌دهند، دولت چهاردهم که همواره بر شفافیت و صداقت در ارتباط با مردم تاکید داشته، باید شجاعت پذیرش این واقعیت و اعلام صریح آن را داشته باشد. بستن پرونده یک پروژه غیرقابل اجرا، هرچند ممکن است با واکنش‌های احساسی همراه شود، اما در بلندمدت، از تحمیل هزینه‌های گزاف و اتلاف منابع ملی جلوگیری کرده و زمینه را برای تمرکز بر پروژه‌های واقع‌بینانه‌تر که به نفع قشم هستند، فراهم می‌آورد.
باید اذعان داشت که تداوم وعده‌ها و وعیدهای بی‌سرانجام در مورد پروژه‌هایی با این سطح از اهمیت برای قشم، نه تنها سودی به حال منطقه و کشور ندارد، بلکه به شدت موجب بی‌اعتمادی اجتماعی می‌شود. این بی‌اعتمادی، که به مراتب از ضررهای اقتصادی سنگین‌تر است، بنیان هرگونه توسعه و پیشرفتی را متزلزل می‌کند. هر نظام برای موفقیت و جلب مشارکت مردم، نیازمند سرمایه اجتماعی و اعتماد متقابل است و خلف وعده‌ها، این سرمایه گرانبها را به تدریج فرسوده می‌سازد.
سفر پیش روی رئیس دولت چهاردهم به هرمزگان، فرصتی طلایی برای طرح شفاف و قاطعانه موضوع پل خلیج فارس (اتصال قشم) است. انتظار می‌رود که مسئولان شهرستان قشم با یک صدای واحد و با ارائه مستندات دقیق، خواستار تعیین تکلیف نهایی این پروژه شوند.
اگر اجرای آن ضرورتی انکارناپذیر برای توسعه این شهرستان است، باید برنامه عملیاتی و منابع مالی آن مشخص گردد. در غیر این صورت، با شهامت اعلام شود تا مردم قشم از این انتظار طولانی رها شده و تمرکز بر پروژه‌های جایگزین و واقع‌بینانه‌تر که به نفع توسعه این منطقه هستند، معطوف گردد.
نگاهی به پروژه پل خلیج فارس
موضوع اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی اولین بار در سال 1351 توسط دولت وقت مطرح شد و قرار بود یک پل سنگی 2 کیلومتری از لافت تا بندر پهل احداث شود. اما تا سال 1354 که استاندار وقت هرمزگان طرح بندر آزاد قشم و اتصال جزیره به سرزمین اصلی را مطرح کرد، دیگر خبری از احداث این پل مخابره نشد و بعد از آن هم موضوع مجدداً به فراموشی سپرده شد. بعد از انقلاب و پایان جنگ در سال 1369 قشم به عنوان اولین منطقه آزاد تجاری و صنعتی کشور به تصویب رسید، اما باز هم احداث پل خلیج فارس همچنان در حد وعده و وعید باقی ماند.
23 اسفندماه 1389 بود که مراسم کلنگ‌زنی پروژه پل خلیج فارس با حضور محمود احمدی‌نژاد و مقامات و مدیران وقت هرمزگان برگزار شد اما پس از 6 سال و در سال 1395 کار ساخت پل خلیج فارس به دلیل عدم تامین مالی متوقف شد. پل خلیج فارس یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت و اتکا بر چهار پروژه، بندر، پل، جاده و ریل است.
حدود 14 سال از آغاز عملیات اجرایی «پل خلیج فارس» می‌گذرد و این پروژه در وضعیت مناسبی به لحاظ تامین منابع مالی نیست و وعده‌های داده شده در این رابطه محقق نشده است.
راه اندازی این پل و اتصال اسکله کاوه قشم (با آبخور عمیق تر از اسکله شهید رجایی) به شبکه ریلی می‌توانست ظرفیت پهلوگیری کشتی در بنادر کشور را از کشتی‌های 100 هزار تنی به 250 هزار تنی افزایش دهد و انحصار بندر جبل علی و فجیره امارات را بشکند و ایران را بی‌نیاز از بارگیری مجدد کالاها از امارات و حمل آنها با کشتی‌های 100 هزار تنی به ایران نماید. از این رو زیان سنگینی به همسایه جنوبی ایران وارد می‌شد که تا به امروز بنا به دلایلی این مهم محقق نشده است.
انتهای پیام/7558

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/943779/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بنیاد مسکن و حساب 100؛ هدیه انقلاب به محرومان

پل جدید تجارت ایران و قطر در خلیج فارس معرفی شد

طرح جدید رژیم صهیونیستی برای آتش بس دائمی در غزه فاش شد

از لبخند بر لبان 4 هزار نیازمند شیرازی تا تشدید نظارت بر باشگاه‌های فارس

تقویت ریال با مذاکره

رویداد مسقط از پس ژرفای تاریخ

حرکت در مسیر عقلانیت؛ یک سال پس از وعده صادق1

دیپلمات پیشین: شرایط برای توافق ایران و آمریکا مهیاست

سخنگوی دولت اصلاحات: از ترس شکست نباید مذاکرات را متوقف کرد

خیز بن‌سلمان برای هسته‌ای شدن؟

زنی متوهم که تاثیر وحشتناکی بر ترامپ دارد

هسته سخت نظام علیه نظام؟

معامله 764 هزار تن محصول در بورس کالای ایران

‌قتل زن سالخوره با ضربه پیک نیک | اسرار جنایت پس از 25 سال سربه مهر ماند

انتقال شهروندان تبریزی به محل برگزاری جشنواره سراسری موسیقی موغام

انتصاب سرپرست جدید سمپاد اولین تغییر و تحول در آموزش و پرورش فارس

مکان بازی‌های فجرسپاسی در لیگ برتر تغییر کرد

مصر پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس را به حماس تحویل داد

ایلام تعطیل شد

خط تخریب مذاکرات از تهران تا واشنگتن

عفونت ادراری در سالمندان

«ویروس‌های زامبی»؛ پاندمی بعدی از قطب شمال می‌آید؟

اولین یارانه نقدی 1404 واریز شد

ملاک دهک بندی خانوارها چیست؟

پیش بینی قیمت طلا و سکه 26 فروردین 1404

بزرگ‌ترین تقاطع غیر همسطح کشور در شیراز افتتاح می‌شود

مرودشت میزبان دبیرخانه تعاملی مجمع شهرهای تاریخی کشور می‌شود

:::آفتاب نو::: آغاز ثبت نام و فروش فوری خودرو فیدلیتی پرایم

برگزاری جشنواره بین المللی خلیج فارس از اول اردیبهشت

زهرا نمازی، بازیکن پاراتنیس شیرازی طلایی شد

برگزاری دومین جشنواره مردمی نذر کتاب در بهمن

بحران کم‌آبی در روستاهای بخش مرکزی شهرستان کوهچنار

افزایش نرخ قیمت خرید تضمینی انرژی خورشیدی در فارس

دلواپسان صلح از مجلس تا ایتا

اولین فرصت رفع تمام تحریم‌ها

منتقد مؤمن، روشنفکر اخلاق‌گرا

طبل میان‌تهی مخالفان مذاکره

عوارض جراحی های چاقی

دل درد و معده درد کودکان

آیین‌نامه ایجاد بازار مبادله آب‌های نامتعارف دربورس ابلاغ شد

سامرز: ترامپ اقتصاد آمریکا را به سمت پرتگاه می‌برد

پیش بینی قیمت دلار 26 فروردین 1404

بیت کوین 84 هزار دلاری همچنان پیشنهاد مایکل سیلور در شرایط بحرانی

مدیرکل میراث فرهنگی فارس: مطالعات باستان‌شناسی در بافت تاریخی شیراز آغاز شد

طلاب مستعد به حوزه علمیه خواهران فارس جذب می شوند

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

خوزستان تعطیل شد

نواخته شدن زنگ هنر انقلاب اسلامی در آباده

دیپلمات پیشین: اراده ترامپ بر حصول توافق است

تحلیلگر اصولگرا: پزشکیان اهل نمایش سیاسی از مذاکرات نیست